• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

Daion

Panerai
2-Faktor
Inte för att döda länkad annons, men vad är fördelarna med PAM1084 jämfört med de som har skruvade bandstift och 300m WR (000,005,111,112,560,510,590)?
Vad menar du? Har inte min PAM1084 som är i annonsen skruvade bandstift? 🤔
4.30 in så är det en mejsel som gäller för att byta band. Är det inte detta som kallas för skruvade bandstift?



100m WR, ja, det stämmer och det har räckt till så här långt iaf. Ingen situation jag råkat hamna i har krävt mer. Men om jag vet med mig att jag ska ut på mer krävande äventyr så kör jag en klocka av annan modell som klarar 3900m. 😉
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar du? Har inte min PAM1084 som är i annonsen skruvade bandstift? 🤔
4.30 in så är det en mejsel som gäller för att byta band. Är det inte detta som kallas för skruvade bandstift?



100m WR, ja, det stämmer och det har räckt till så här långt iaf. Ingen situation jag råkat hamna i har krävt mer. Men om jag vet med mig att jag ska ut på mer krävande äventyr så kör jag en klocka av annan modell som klarar 3900m. 😉
Jag trodde alla utan skruvat baklock även hade vanliga bandstift istället för skruvade, fel av mig. Det kanske bara gäller de första modellerna som lanserades med 100m WR…
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad menar du? Har inte min PAM1084 som är i annonsen skruvade bandstift? 🤔
4.30 in så är det en mejsel som gäller för att byta band. Är det inte detta som kallas för skruvade bandstift?



100m WR, ja, det stämmer och det har räckt till så här långt iaf. Ingen situation jag råkat hamna i har krävt mer. Men om jag vet med mig att jag ska ut på mer krävande äventyr så kör jag en klocka av annan modell som klarar 3900m. 😉
På filmen är det skruvade bandstift och jag tycker mig se skruvhuvuden på näst sista bilden i annonsen. Det finns andra varianter men då måste man se baksidan. Detsamma gäller om man ska se om det är snäpplock eller skruvat bakstycke. Då måste han också se baksidan. Båda funkar i sin miljö, bara man vet om det.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Tack för klargörandet! 👍😃

Ja, skönt, då var det klargjort, tänkte att det bara var jag som i min egen värld fått något om bakfoten igen. Tänke, va fasen, jag måste ju använda en mejsel för att byta band, då är det väl skruvade bandstift. 😃

@IceCold
Som många redan tipsat om så tycker även jag att både 111 och 112 är fina klockor. Men skulle jag vara i ditt ställe skulle jag oxå kika på som tidigare oxå nämnts zero, 590 eller varför inte en 176?

Tror du kommer köpa någon för att sedan komma djupare in i träsket och därmed innan det är klart prova många olika modeller och på så sätt till slut hitta den som känns mest rätt för dig. Lycka till i letandet! 🤗
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tack för hjälpen allihopa.

Har mycket svårt att acceptera 47mm. Kommer nog landa mellan 111,112 eller 176. Verkar vara prisvärda. Fyller alla kritier förutom plexiglas och detta kan jag nog leva med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alla med 100m WR har väl snapback…? Det är ju det som gör att de bara har 100m WR.
Du har säkert rätt i det. Jag tänkte om det hade med due att göra, som har WR 30 m. Jag vill bara minnas min Radiomir. Den hade wr på 100 m, men jag är 99,8 % säker på att det var skruvat bakstycke. Skruvat är mer välbyggt och säkrare. Det kan vi väl vara överens om?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har säkert rätt i det. Jag tänkte om det hade med due att göra, som har WR 30 m. Jag vill bara minnas min Radiomir. Den hade wr på 100 m, men jag är 99,8 % säker på att det var skruvat bakstycke. Skruvat är mer välbyggt och säkrare. Det kan vi väl vara överens om?
Klart skruvat är bättre. Men det är ju inte det som ger WR, utan tjockleken på godset. Att de flesta Radiomir har 100m WR betyder inte att de har snapback, vi pratade ju Bettarini-boetterna.
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Tack för klargörandet! 👍😃

Ja, skönt, då var det klargjort, tänkte att det bara var jag som i min egen värld fått något om bakfoten igen. Tänke, va fasen, jag måste ju använda en mejsel för att byta band, då är det väl skruvade bandstift. 😃

@IceCold
Som många redan tipsat om så tycker även jag att både 111 och 112 är fina klockor. Men skulle jag vara i ditt ställe skulle jag oxå kika på som tidigare oxå nämnts zero, 590 eller varför inte en 176?

Tror du kommer köpa någon för att sedan komma djupare in i träsket och därmed innan det är klart prova många olika modeller och på så sätt till slut hitta den som känns mest rätt för dig. Lycka till i letandet! 🤗
Ska kolla på dom klockorna du nämner. En zero va jag ruskigt nära på att köpa för ett litet tag sedan..
Som du nämner vill jag komma in och lära mig mer och köpa en fin klocka för att accelerera mitt lärande om panerai. Dom är så ruggit läckra 👍😁
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Tack för hjälpen allihopa.

Har mycket svårt att acceptera 47mm. Kommer nog landa mellan 111,112 eller 176. Verkar vara prisvärda. Fyller alla kritier förutom plexiglas och detta kan jag nog leva med.
176 visst är den titan? Jag har en titan klocka men kan ibland tycka att den blir lite för "lätt" ibland. Inget du har ont av?
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Helt rätt. Har varit en trevande känsla i ett par år och sen har andra klockor kommit emellan. Men känns som jag börjar landa snart för ett köp. Själv då?
Äger ingen panna.
Exakt samma känsla här. Panerai har alltid lockat mig i sin stil och klass. Själv har jag aldrig ägt en klocka som är dyrare än ca 10k vilket gör att jag verkligen vill göra min läxa innan jag köper någon. Känns ännu viktigare när man kollar på Panerai jämfört med andra märkena.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
@jappdapi @IceCold Jag tror inte ni kommer landa "rätt" med er första Panerai. :) Det är det typ ingen som gjort i den här tråden, Panerai är för mycket av ett träsk för det och typ massor med modeller är fantastiska.

Jag såg en 359 för många år sedan och blev helt kär. Jag gick så långt att jag byggde ihop en egen fejk-359 före för att testa (utan copyright:ade element, då frun är jurist :)). Jag trodde jag var helt säker. Sen dök den upp helt plötsligt, och kostade massor (42K), så mycket hade jag aldrig köpt något för förut, förutom bostaden. Jag var helt lyckligt, men det dröjde inte länge förrän jag började prova andra pannor och fick andra kärlekar. Jag hade dock kvar den, även om den fick mindre och mindre handledstid, speciellt efter jag hittat min 416. Och så plötsligt kom 1359, slimmare boett, och jag bytte ut 359, och tänkte att oj oj oj, den här ska jag leva med länge. Alltså, exakt 20 pannor senare så har jag inte 359 kvar och min 416 sjunger nästan på sista versen, för det finns så mycket annat ...

Kort sagt, börja någonstans, övertänk inte, köp det som känns "wow" och ni har råd med. "Wow" kommer att ändras.
 

IceCold

Omega
2-Faktor
@jappdapi @IceCold Jag tror inte ni kommer landa "rätt" med er första Panerai. :) Det är det typ ingen som gjort i den här tråden, Panerai är för mycket av ett träsk för det och typ massor med modeller är fantastiska.

Jag såg en 359 för många år sedan och blev helt kär. Jag gick så långt att jag byggde ihop en egen fejk-359 före för att testa (utan copyright:ade element, då frun är jurist :)). Jag trodde jag var helt säker. Sen dök den upp helt plötsligt, och kostade massor (42K), så mycket hade jag aldrig köpt något för förut, förutom bostaden. Jag var helt lyckligt, men det dröjde inte länge förrän jag började prova andra pannor och fick andra kärlekar. Jag hade dock kvar den, även om den fick mindre och mindre handledstid, speciellt efter jag hittat min 416. Och så plötsligt kom 1359, slimmare boett, och jag bytte ut 359, och tänkte att oj oj oj, den här ska jag leva med länge. Alltså, exakt 20 pannor senare så har jag inte 359 kvar och min 416 sjunger nästan på sista versen, för det finns så mycket annat ...

Kort sagt, börja någonstans, övertänk inte, köp det som känns "wow" och ni har råd med. "Wow" kommer att ändras.

Det låter som en sann klocksamlares historia, kul läsning. Känner igen mig 😄
Wow är order verkligen, det är ens egna wow faktor som bestämmer vad man gillar, helt rätt. Det är detta jag gillar så med Panerai communityn här på KS den känns inkluderande och välkomnar frågor från oss nya.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det låter som en sann klocksamlares historia, kul läsning. Känner igen mig 😄
Wow är order verkligen, det är ens egna wow faktor som bestämmer vad man gillar, helt rätt. Det är detta jag gillar så med Panerai communityn här på KS den känns inkluderande och välkomnar frågor från oss nya.


och


... har inte orkat skriva en del III. :)
 

IceCold

Omega
2-Faktor

och


... har inte orkat skriva en del III. :)

Fantastisk läsning och vilka fina bilder.
Har läst igenom hela, dessa inläggen lägger jag till i bokmärkena. Shit vilka fina klockor du ägt! Din j*vel nu har du verkligen eldat på mitt ha begär av en panerai! 🤣

Några favoriter av dom du haft är 416, 1359 även 359 är värd att nämna.

P.s Du måste skriva del 3!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du skulle alltså likna Panerai med en DR860 (en referens bara folk inom anläggnings branchen förstår sig på)??
Hehe skämt å sido; bra att veta tack för informationen.
Jag googlade och fann den. :D Precis så menar jag! Vi förstår varandra :D Det är något visst med tåliga klockor. Jag älskar det urverket men så klart, inhouse är en annan finess på. Man blir nog inte besviken vilket man än väljer.
 
Senast ändrad:

skyseeker

Rolex
Köpte min första panna batterini 44 mm o tyckte den var för stor.
Nu tycker jag 44 lite små 🙈
Har nog o göra vad man vänjer sig vid…
 
Senast ändrad:

IceCold

Omega
2-Faktor
Köpte min första panna batterini 44 mm o tyckte den var för stor.
Nu tycker jag 44 lite små 🙈
Har nog o göra vad man vänjer sig vid…
Exakt. Köpte en 46mm klocka för ett par år sedan som kändes som att ha ett väggur på armen jämfört med 38mm jag brukade ha. Men nu känns det helt normalt 😄
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Exakt. Köpte en 46mm klocka för ett par år sedan som kändes som att ha ett väggur på armen jämfört med 38mm jag brukade ha. Men nu känns det helt normalt 😄
Om du har en 46mm av ett annat märke så lär 44mm bettarini kännas liten för den sitter bättre på handleden än något annat märke jag provat.
 
Topp