• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa referensen Rolex Datejust

brinktime

Cartier
2-Faktor
Hallå igen!

Har varit intresserad av att köpa en Rolex Datejust väldigt länge, men har inte tillräcklig kunskap kring klockan ännu för att kunna avgöra om det är ett bra eller dålig köp jag eventuellt gör.

Därför vill jag höra här helt enkelt. Då jag har sett många 1603 som verkar fina, men även 16013(?) och 1601. Är skillnaden att 1601 har vitgulds insert och 1603 i stål?
Utöver just Datejust gillar jag även Oyster Perpetual Date 1501, men skillnaden där emellan har jag ingen aning om. Tavlorna är ju också lite av en djungel, personligen gillar jag blå och silver mest.

Min fråga blir rätt bred, vilken referens, årtal, länk etc tycker ni är den bästa och mest prisvärda i Datejustfamiljen?

Hoppas på en spännande diskussion nedan ;)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag säger 1601, vitguldsring och piepan! Min har dessutom wideboytavla.

Edit: Ja 1603 har stål. (Enda skillnaden).
 

Viken

Breitling
Klart att du ska köpa en 16xx! Femsiffrig ref har quick-set (snabbinställning av datum) som fördel men inget jag skulle välja framför pie-pan tavla. Tycker alla de olika glasringarna har sin charm och hade därför låtit skick och färg/variant på tavla varit avgörande.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns även liknande ur som ofta är billigare och något mindre men inte nödvändigtvis tråkigare. En del är inte automatiska heller. Kolla in 1500, 5500, 6694 med flera samt diverse modeller från Tudor.

Datejust 1600/1601/1603 är större, dyrare och mer populära.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Föredrar 160x pga pie pan och lite mer variation av tavlor. Alla reffar har sin charm. T ex tycker jag att 1601 blir för blingig på jubilee (är nog ensam om den åsikten). Har haft 16030 och några1601/1603. 1600 är också cool.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Föredrar 4 siffriga med piepan, men, avskyr rullad länk. (Svära i kyrkan)?

OT: Vad fick Rolex att överge piepan tro? Kostnad?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Antingen en riktigt fräsch 1601 alt. 16014, eller en (beg.)116234 skulle jag säga. Båda har sin egen charm, nya super-jubilee länken är riktigt, riktigt fin. Även om den är dyrare, såklart.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
1600 på oyster. Funkar till allt med slät ring och lagom sportig länk. Fyrsiffrig referens ett måste iom piepan-tavlor är så mycket snyggare än platta senare tavlor.
Håller med. Oyster så är den sportig, jubilee mer dressad och sen även bra på läder. Dock så känns/ser 1600 mindre ut än 1601/1603 pga av den släta ringen.
 
  • Like
Reactions: PJW

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Föredrar 160x pga pie pan och lite mer variation av tavlor. Alla reffar har sin charm. T ex tycker jag att 1601 blir för blingig på jubilee (är nog ensam om den åsikten). Har haft 16030 och några1601/1603. 1600 är också cool.
1603 med engine turned bezel, på jubilee, upplevde jag som ännu blingigare. Till TS @Erik Brink , så tycker jag de äldre fyrsiffriga, med andra visare (dauphine/alpha?) än de raka (batong?), är ännu snyggare. Service på äldre kanske dock är svårare/dyrare.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
1600 på oyster. Funkar till allt med slät ring och lagom sportig länk. Fyrsiffrig referens ett måste iom piepan-tavlor är så mycket snyggare än platta senare tavlor.
image.png
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Nytt eller äldre?
Har dålig koll på nyare referenser. Men tror jag hade testat en 116200 av de lite nyare. Men äldre -1601/8, dvs 1601 i gulguld. Min favorit hittills! Liten och nätt på sina 36mm vilket passar mig. Saknar quickset på datumet, men den är rätt enkel utan ändå. Skulle kunna tänka mig att skaffa en 1601 i stål på länk eventuellt själv. 1603 gillar jag personligen inte bezelen på.

Här är min, lite färgstänk från jobbet på atm dock.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ticktack

Cartier
2-Faktor
I min värld finns bara ett alternativ: 116234
VARFÖR?
elegant, smäcker, sticker ut, väcker ha begär och är snuskigt snygg!

116234 white roman.jpg
IMG_20160119_121347.jpg
 
Topp