• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa referensen Rolex Datejust

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Både har och har ägt 1601 och 1603. Grymt klassiska Rolexur och väldigt kompatibla med både oyster och jubilee. På läder helt ok, men känns mindre då imo. Synnerligen illa på gummi dock.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag har en 16030 som jag är nycket nöjd med :)
image.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Lånar tråden med en fråga.
Om jag vill ha en TT med jubilee, quickset och svart (gärna tapastry) tavla.
Glaset tror jag inte spelar mig då stor roll.
Vilken ref letar jag efter då?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har haft både Datejust 1603 (vintage) och nu 16200(ej vintage) och som jag ser det är det två helt olika klockor. Jag är sjukt nöjd med min 16200. Grymma urverket 3135 som för övrigt sitter i flera andra Rolexmodeller, safirglas vilket jag föredrar efterom jag tycker att urtavlan kommer mer till sin rätt. Dessutom gillar jag verkligen den släta ringen. Men som sagt, smaken är som baken och det är två riktigt schyssta klockor.
1450603649444.jpg
rolex-caliber-3135.jpg
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Hallå igen!

Nu har det ramlat in en DJ i lådan. Vad tror ni om den? Det verkar nästan som att ringen är utbytt?
Verkar armbandet kosher?
Är väldigt nöjd med den, men vill ha lite feedback så jag vet om det är en keeper.

Med vänlig hälsning,
Erik
IMG_8056.jpg
IMG_8052.jpg
IMG_8050.jpg
IMG_8048.jpg
IMG_8047.jpg
IMG_8046.jpg
IMG_8045.jpg
IMG_8044.jpg
IMG_8041.jpg
IMG_8040.jpg
 

thomastheswede

Audemars
I och med att referensen är 1603 så mäste väl ringen vara utbytt från stål till vitguld. Annars borde det stå 1601 på boetten. Snygg är den oavsett!
 

thomastheswede

Audemars
Har lite dålig koll på när det ska vara Big Crown eller inte. Vad är det för år på klockan? Är det matchande årskod på claspen?
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Problemet är att det inte finns några referenssiffror på claspen utan endast på ändlänkarna som är 55. Så risken är ju att armbandet kanske inte ens är äkta? Eller har de haft länkar där de endast står 3 och 66 under på ena sidan och sedan och sedan det vanliga i form av "Patented & Registered Swiss Made" samt "Steelinox"?
Är lite fundersam...
 

thomastheswede

Audemars
Problemet är att det inte finns några referenssiffror på claspen utan endast på ändlänkarna som är 55. Så risken är ju att armbandet kanske inte ens är äkta? Eller har de haft länkar där de endast står 3 och 66 under på ena sidan och sedan och sedan det vanliga i form av "Patented & Registered Swiss Made" samt "Steelinox"?
Är lite fundersam...
Det står altså 3 66 på claspen? Det betyder ju kvartal 3 1966. Vad är det för serienummer på klockan?
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Det är så alltså. Det måste alltså inte stå t.ex 6251H för att den ska vara äkta?

Ska ta reda på årtal på klockan, men då ska den förhoppningsvis vara från 66 för att vara exakt rätt till klockan. Dock är det inte något som stör mig såpass bara armbandet är ett äkta Rolex från liknande tid :)
 

thomastheswede

Audemars
Verkar stå 3290 18 1. Kan det stämma tro? Svårt att hitta någon bra info om serienummer.
..då måste du nog gå en google-kurs. Nätet är fullt med serienummer-info! :p

Nåväl, om det var en 66:a skulle serienumret ha varit 1.4xxxxx. Din klocka som börjar på 3.xxxxxx är snarare från 1971/1972.

Här kan du läsa mer: (du kommer upptäcka att det står lite olika på olika sajter)
https://www.minus4plus6.com/numbers.php
http://www.qualitytyme.net/pages/numbers.html
https://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers
 

inox

Cartier
Finns även liknande ur som ofta är billigare och något mindre men inte nödvändigtvis tråkigare. En del är inte automatiska heller. Kolla in 1500, 5500, 6694 med flera samt diverse modeller från Tudor.

Datejust 1600/1601/1603 är större, dyrare och mer populära.
Tex är din Tudor 7929 grym!
 
Topp