• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Sitter här och längtar mig bort till sommaren. Då är det skärgård, båt, bärs och förhoppningsvis sol som gäller.
Och jag kom på att det måste finnas en hel del båtfolk här. En del kanske seglar, och andra kanske tar motorbåten till landstället. Så vad har vi för smultronställen i skärgården och vad har ni för båtar?
Själv brukar jag vara i Stockholm Norra skärgård, långt bort från Möja och Sandhamn :)

landet.jpg
 

addeh

Cartier
Trevligt med flera som älskar båtlivet. Precis som du så längtar man ju såklart efter att få känna frisk havsluft i lungorna igen. På sjön är ett av de få ställen jag verkligen kan koppla av! Håller själv till på Ostkusten men brukar ta en tur varje år upp till Stockholm för att få lite puls och se något annat. Utö i södra skärgården brukar få ett årligt besök.
image.jpg
image.jpg
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Trevligt med flera som älskar båtlivet. Precis som du så längtar man ju såklart efter att få känna frisk havsluft i lungorna igen. På sjön är ett av de få ställen jag verkligen kan koppla av! Håller själv till på Ostkusten men brukar ta en tur varje år upp till Stockholm för att få lite puls och se något annat. Utö i södra skärgården brukar få ett årligt besök.

Härligt, det där båten kan man ju åka härliga sträckor med. Ja, UTÖ är ett mycket populärt tillhåll. Dock för långt ifrån mina trakter.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Haha, en Jerry. Så jävla skojig "båt". Dom har hängt med ett tag. Tror till och med man skådar en i filmen SOS?
 

MrPlow

Rolex
Haha, en Jerry. Så jävla skojig "båt". Dom har hängt med ett tag. Tror till och med man skådar en i filmen SOS?


Ja, det var den filmen som gjorde att jag bara blev tvungen att köpa en (tog dock en drygt 20 år...) =) Det är verkligen en rolig båt. Ser man till priset är det något av det roligaste man kan köra.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Bor i en skärgårdskommun… faktiskt arbetat två säsonger i båtbranschen… haft båtar och skärgårdsliv kring mig så länge jag kan minnas… främst segelskutor… i mitten av våren till sen höst är jag ute med vänner minst 2-3 gånger i veckan… lätt att spontana ut med mindre motorbåtar så ofta när bryggplatsen i princip aldrig är längre bort än 10 minuter… glassar i södra delen av Stockholms skärgård….









En vän har även köpt en den här knarksmugglarskutan som skall i plurret efter lite fix… kommer bli succé...

 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Ja, det var den filmen som gjorde att jag bara blev tvungen att köpa en (tog dock en drygt 20 år...) =) Det är verkligen en rolig båt. Ser man till priset är det något av det roligaste man kan köra.

Där ser man :). En kompis hade en när vi växte upp, vi kunde sitta 2 i den. I somras köpte en kollega en till sin son. Finns en del kvar.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Bor i en skärgårdskommun… faktiskt arbetat två säsonger i båtbranschen… haft båtar och skärgårdsliv kringmig så länge jag kan minnas… främst segelskutor… i mitten av våren till sen höst är jag ute med vänner minst 2-3 gånger i veckan… lätt att spontana ut med mindre motorbåtar så ofta när bryggplatsen i princip aldrig är längre bort än 10 minuter...

En vän har även köpt en den här knarksmugglarskutan som skall i plurret efter lite fix… kommer bli succé...

Det där är rena Miami Vice :) Är det stockholms skärgård ni åker runt i?
 

Galaxy

Rolex
Har en gammal eka i sommarstugan... Har nu installerat en motor på 10 hK, försökte åka ring bakom båten men ringen sjönk...
Kollat på lite större motorbåt i två år som förhoppningsvis införskaffas i sommar. :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Skärgården är verkligen fantastisk! Få ställen jag känner mig lika avkopplad på.
Tid vår eller sen höst är absolut bäst. Då får man lite folk och mycket natur!
 

Hubbatix

Cartier
Jag är ju uppvuxen i Sthlms skärgård (Fagerdala, Värmdö), så vatten och båtar var länge centralt i mitt liv. Styvfarsan och hans bröder drev Torö varv och byggde den här sköna Colin Archern som vi seglade runt mycket med:

1071559_0.jpg


1071559_1.jpg


Fler bilder på båten:
http://www.batborsen.se/purjeveneet-604/colin-archer-ca40-1071559

Hittade en liten film också:

Varken bilderna eller filmen är mina egna utan senare ägares. Båten är dock densamma.

Kastar in en klockrelaterad bild på den kärra man får hålla tillgodo med nuförtiden när man är och hälsar på morsan...:
02082009303kopiera1-800.jpg


Jag och Desmond_Malone var ju något av havens skräck när vi härjade runt som unga sjöscouter för 200 år sedan dessutom!
 

Podal

Omega
Bor 200 m från Mälaren med egen brygga så båt och båtliv blir helt naturligt för oss. Har varit igenom ett antal mindre daycruisers men få eller inga övernattningar i kombination med ett ökande fiskeintresse gjorde att vi tog ut en ny styrpulpet ifjol sommar. Kan inte komma ihåg jag längtat så efter att komma i sjön igen som jag gör nu ^^. Bilden är i övrigt en lånad reklambild.

buster_magnum_flipper_marin_stockholm_2012.jpg
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Bor 200 m från Mälaren med egen brygga så båt och båtliv blir helt naturligt för oss. Har varit igenom ett antal mindre daycruisers men få eller inga övernattningar i kombination med ett ökande fiskeintresse gjorde att vi tog ut en ny styrpulpet ifjol sommar. Kan inte komma ihåg jag längtat så efter att komma i sjön igen som jag gör nu ^^. Bilden är i övrigt en lånad reklambild.

Sjukt bra båtval. Vi håller till på Svartlöga i norra skärgården där det ofta är ganska hård sjö. Där skulle egentligen en Buster passa bättre än min Monterey. Men jag har den inte bara för transport och för dagsturer med vännerna passar en DC mig bättre.
 

Podal

Omega
Tackar. Är sjukt nöjd med båten, sjöduglig och kvick som få och ganska bensinsnål också. Men som du säger, en daycruiser blir mer ombonad och trevlig till rena mys-turer på sjön. Buster blir ganska ''naken'' och ''kall' på inuti i jämförelse.
 
Topp