• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Böcker

P-vakten

Patek
2-Faktor
Rekommenderar dessa som innehåller riktiga djupdyk i referenserna!
DE860313-4211-4972-8130-1902136059C9.jpeg
53E37FD8-988C-48FD-914D-F60DCF74428B.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Goldbergers böcker är riktigt fina, om man vill punga upp 3-4’ per bok.

Annars, a man and his watch är den jag har på soffbordet, tillsammans med de två Hodinkee-mag’en
 
Jag har beställt
A Man and His Watch,
klockor modeller märken och nörderi
och klockboken Carl Hallvarsson.
Är det några andra böcker ni rekommenderar?, innan man drar iväg en beställning från Amazon UK.
Edit: Bara för att folk inte ska tro efter, så blev min tråd mergad med denna :)
 
Senast ändrad:

Rolf S

Breitling
Håller på att läsa Klockboken av Carl Hallvarsson. I den står att första klockan, Omega Speedmaster, på månen bars av Neil Armstrong. Är det inte Buzz Aldrin som bar den första Omegan på månen?
 

Benjamin1910

Cartier
Håller på att läsa Klockboken av Carl Hallvarsson. I den står att första klockan, Omega Speedmaster, på månen bars av Neil Armstrong. Är det inte Buzz Aldrin som bar den första Omegan på månen?

Fick den boken i julklapp, inte hunnit läsa ut den, men tycker den är rätt bra! :)
Dem var ju där samtidigt, så båda två var först, vem som satte foten först vet jag däremot inte, här är en bild från Omegas sida
22B51AC2-CACE-4E1A-9F8C-4C6AE045DEDA.jpeg
 

cello

Breitling
Jag blir ganska ofta besviken på klockböcker, men mitt senaste köp är denna och den är riktigt trevlig (likaså ’a man & his watch’ som redan nämnts - den är ju dock i ett något mindre format om det nu prompt är ’coffe table’-format man är ute efter):

73155B8A-13E0-4C26-90D3-162901E98D39.jpeg
Tack för tipset. Sökte bokens titel på Internet och fann en recension på Youtube där det bläddras i boken under ett par minuter. Har nyss beställt den från Adlibris (som för tillfället kunde leverera snabbast)
 

Salle00

Omega
Klockboken skriven av Carl Hallvarsson kan jag starkt rekommendera, för såväl nybörjare och till experter som vill uppfriska minnet lite!


7FEAC485-4222-4218-A0DD-738B80DD8F69.jpeg
035B1E04-C919-46E5-8C3A-05657FBF56E9.jpeg
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
A man & his watch fick jag i julklapp. Vilken flopp!
Det första jag slog upp var sidan 82 - 83 "Sir Edmund Hillary's Rolex oyster perputal." Författaren påstår där att Hillary bar sin Rolex oyster vid första bestigningen av Mount Everest.👎
Hillary bar en klocka av det förträffliga Brittiska märket Smiths vid bestigningen. Ingen Rolex! De Rolexklockor som varit utlånade till den Brittiska expeditionen skickades tillbaka efteråt. Således ägde aldrig Hillary någon sådan klocka och uppslaget platsar inte in under titeln " A man & his watch".
Detta gör att jag inte litar på vad övrigt står i boken och försämrar ytterligare Rolex redan solkiga rykte.
 

Pontus97

Omega
2-Faktor
Boktips!
Klockor, en tidlös historia.
Fick denna bok av min kära farmor i födelsedagspresent och den var fantastisk att läsa. Är du intresserad av historia och klockor samt känner att det är kul med allmänbildning? Då är detta boken för dig.
Thomas Denke, om du ser detta, grymt bra gjort!
🍻


217946150_4232873440109896_9154554783465319396_n.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Boktips!
Klockor, en tidlös historia.
Fick denna bok av min kära farmor i födelsedagspresent och den var fantastisk att läsa. Är du intresserad av historia och klockor samt känner att det är kul med allmänbildning? Då är detta boken för dig.
Thomas Denke, om du ser detta, grymt bra gjort!
🍻


217946150_4232873440109896_9154554783465319396_n.jpg

Tack! :)
 
Topp