• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Boktips!
Klockor, en tidlös historia.
Fick denna bok av min kära farmor i födelsedagspresent och den var fantastisk att läsa. Är du intresserad av historia och klockor samt känner att det är kul med allmänbildning? Då är detta boken för dig.
Thomas Denke, om du ser detta, grymt bra gjort!
🍻

217946150_4232873440109896_9154554783465319396_n.jpg

Klockböcker är för många en lika viktig del av hobbyn som själva klockorna. De kan ge djupare förståelse för olika märken, modeller och epoker, och fungerar ofta både som referenslitteratur och som ren inspiration. Syftet med den här tråden är att samla tips, erfarenheter och rekommendationer kring klockböcker.

Här kan vi:
  • Visa vilka titlar vi har i våra samlingar
  • Tipsa om nya och klassiska böcker som är värda att läsa
  • Dela information om svåråtkomliga eller mer sällsynta publikationer
  • Diskutera vilka böcker som är mest användbara för den som vill fördjupa sig i ett särskilt märke eller område
etc.

Förhoppningen är att tråden kan bli en samlad resurs för alla som är intresserade av litteratur kopplad till klockor – oavsett om man är nybörjare eller samlare sedan länge.

Vilken klockbok uppskattar du mest, och varför?

Idag fick jag upp reklam på facebook om en ny klockbok som snart kommer lanseras.
En man och hans klocka - Alltså "A man and his watch" översatt till svenska. Någon som har mer info om vem som översatt?

Idag fick jag upp reklam på facebook om en ny klockbok som snart kommer lanseras.
En man och hans klocka - Alltså "A man and his watch" översatt till svenska. Någon som har mer info om vem som översatt?
Också nyfiken på denna.

En lite dyrare bok (459:- ) men verkar trevlig. Någon som läst den alternativt den engelska som verkar funnits länge??

Boktips för er som är intresserade av urmakeri och ev börja kika på skruva i urverk. Jag köpte pre-ordern och den är kanon. En mängd QR-koder i boken leder tilll youtubevideos där man får massor med information.

För övrigt är chronoglide YouTube-kanalen en av dom få urmakarna jag står ut med att titta på. Han är riktigt kunnig.
Chronnoglide-Cover-Magazine-Mockup2.png

Också nyfiken på denna.

En lite dyrare bok (459:- ) men verkar trevlig. Någon som läst den alternativt den engelska som verkar funnits länge??
Har den på engelska, trevlig bok med en lång rad olika klockor, dyra som billiga med intressanta berättelser bakom. Men blir liggandes efter en genomläsning som går ganska fort. Jag har klippt ut nån sida och ramat in då det är fina bilder.

Denna var underhållande att bläddra i, en gång. Sen är det spännande över 🙃 i det stora hela en bok med klockor, och klockor tycker vi om.
1000027336.jpg
1000027341.jpg

Började klicka fram några av böckerna som nämnts tidigare i tråden, som verkade intressanta... Numera något saftiga priser kan man tycka :eek:

1765287516469.png

Började klicka fram några av böckerna som nämnts tidigare i tråden, som verkade intressanta... Numera något saftiga priser kan man tycka :eek:

1765287516469.png
När jag var barn så hade vi boken om (Joakim Von Ankas Liv). Minns den så otroligt kärt, som mycket i ens barndom ju gör ☺️ och jag letade upp den rackaren på nätet med intuitionen att klicka hem den. Tills jag såg priset som den jäkeln hade! Så barnasinnet fullt utav förväntan fick sig ett abrupt slut.
Jag har fortfarande drömmen kvar. Att den blir min en dag, det är helt säkert. Meen kanske hittar den mig först, kanske på en Loppmarknad prissatt för bra för att vara sant. Den chansen vill jag endå låta vara kvar, Chansen för Boken om (Joakim von Anka's liv). Känns lite som Joakims snålhet även velat haft det så 😉😄

Tillbaka
Topp