• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bör man köpa en dyrare klocka utan cert?

Merlin

Vacheron
2-Faktor
En klocka från 2012 ! Givetvis ska cert & box följa med. Men möjligtvis så slängdes samtliga tillbehör ut i från flyktbilen;)
 

Ninen79

Audemars
Finns det egentligen något sätt att kolla upp om en klocka är stulen? Polisen borde rimligen vara de som sköter det i Sverige, kan och vill de kolla upp ett serienummer tex?
Rolex ryktas väl ha ett arkiv som man inte får titta i hur som helst, eller?
Pantbanker måste när det gäller guld "anmäla" föremålet till polisen och vänta 30(?) dagar med att sälja men hur är det med vanliga klockor?

Och till sist så är det ju ganska sällan man hör om att någon skulle upptäcka att klockan de har i sin ägo faktiskt är stulen, tycker man inte att det borde hända iaf någon gång? Det finns rimligtvis ganska många klockor där ute som har ett dystert förflutet.
Jag tror att många av oss sitter på stulna klockor utan att veta om det.
 

TKVF

Panerai
Jag kan ta mig själv som exempel, har en klocka som jag köpte utan cert och dokument, den kan vara stulen/inte stulen. Hur ska jag kunna kolla upp det?
Egentligen kan man nog skita i det. För vem kollar på folks armar om serienummret på klockan är stulen? Tror det finns en hel del klockor ute i omlopp som är oärligt köpta.
 

Ninen79

Audemars
Det tycker jag absolut du ska göra om du inte är säker. Själv är jag i alla fall ungefär lika intresserad av att ha på mig en stulen klocka som jag är av att bära piratvaror.
Då är min fråga till er alla som äger en klocka utan cert...hur säkra är ni på att era klockor inte är stulna? Eller är det bara jag som borde kolla upp min som är köpt av en respekterad medlem här på KS? ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Gå till din polisstation.

Intressant tanke. Har man inte tagit bort "i god tro" eller vad det nu hette innan så man nu tekniskt sett begår ett brott om man omedvetet skulle ha en tidigare stulen eller "borttappad" klocka på armen?

Vet någon av forumets jurister hur det ser ut?

Edit:

Eller forumets poliser :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Intressant tanke. Har man inte tagit bort "i god tro" eller vad det nu hette innan så man nu tekniskt sett begår ett brott om man omedvetet skulle ha en tidigare stulen eller "borttappad" klocka på armen?

Vet någon av forumets jurister hur det ser ut?

Edit:

Eller forumets poliser :D
Stämmer. Godtrosförvärv kan inte hävdas även om man var omedveten vid köpet. Man har inte rätt att behålla det man köpt om den rättmätige ägaren ger sig tillkänna inom 6 månader.

Om man handlar i god tro så uppstår äganderätt efter 10 år. Detta gäller dock inte om man vid köpet eller under innanhavet misstänkt eller borde ha misstänkt att säljaren inte var rättmätig ägare.

Edit: Lite osäker på 6-månaders regeln och hur den funkar. Har bara läst Jöken...
 

Henrik A

Omega
Inköpskvitto? Är väl det säkraste beviset för att en klocka inte stulen.
Box och cert är ju trevligt men jag skulle aldrig köpa en nyare begagnad klocka om kvitto saknas.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Inköpskvitto? Är väl det säkraste beviset för att en klocka inte stulen.
Box och cert är ju trevligt men jag skulle aldrig köpa en nyare begagnad klocka om kvitto saknas.

Nja, skulle vilja påstå att kvittot är betydligt lättare att förfalska än tex certet, speciellt om klockan ursprungligen är såld utomlands. Dessutom så kanske man inte vill visa vad man själv gav när man köpte klockan.
 

Rivalen

Rolex
Synd att vi inte lyckades bena ut vad den där 6 månadersregeln innebär i praktiken - eller var jag trög?

Hävd efter 10 år kan jag förstå.

Om Pantbanken vet att klockan är stulen har de rätt att förfoga över den då? Säljer de den med den vetskapen så måste det väl bli häleri?
 

paradis

Audemars
Alla Breitling Bentleys hos pantbanken.se är köpta med skimmade kort och pantade direkt efter...
Läste om det för ett bra tag sen, dem lär aldrig bli sålda haha sitter ju kvar på sidan sen flera år tillbaka :D


Numera så har dom hamnat på Blocket. Innan Jul, fanns många nya Submariner ock GMT , som var typ 10 dagar gamla,priset ca.10.000 under ny priset.
 

RickardG

Breitling
Ofta så argumenteras för försiktighet om man köper en klocka utan cert vilket självklart är relevant. Men jag skulle nog vilja säga att ett cert inte på något sätt garanterar eller ens indikerar om en klocka är stulen.
Om det finns cert så innebär det väl närmast att den troligen inte är stulen från armen på någon. Däremot kan den väl vara stulen vid ett inbrott eller vara ett försäkringsbedrägeri och då är det inte alls otroligt att box och cert följer med stöldgodset så i mina ögon så garanterar inte certet något alls och har därför inget speciellt värde.
 

Rivalen

Rolex
Jag ville gärna uppdatera min hemsida avseende detta och det har jag gjort med ett nytt avsnitt om stöldgods. Men den viktigaste infon hittade jag på Stöldskyddsföreningen och jag lägger upp den i sin helhet så slipper ni ta omvägen om min hemsida för att läsa just detta. Detta är för dem som vill födjupa sig vad som kan hända om man av misstag köper stöldgods.

Kopierat från SSF
Fakta om lagstiftningen runt godtrosförvärv och häleri/häleriförseelse (något förenklat)
Välj språkafrikaansalbanskaarabiskaarmeniskaazerbajdzjanskabaskiskabengali; banglabosniskabulgariskacebuanodanskaengelskaesperantoestniskafilippinskafinskafranskagaliciskageorgiskagrekiskagujaratihaitiskahausahebreiskahindihmongigboindonesiskairländskaisländskaitalienskajapanskajavanesiskajiddischkanaresiskakatalanskakhmerkinesiska (förenklad)kinesiska (traditionell)koreanskakroatiskalaotiskalatinlettiskalitauiskamakedonskamalaysiskamaltesiskamaorimarathimongoliskanederländskanepalinorskapersiskapolskaportugisiskapunjabirumänskaryskaserbiskaslovakiskaslovenskasomaliskaspanskaswahilitamilteluguthailändskatjeckiskaturkiskatyskaukrainskaungerskaurduvietnamesiskavitryskawalesiskayorubazulu
Drivs av Översätt
Det finns en lag om godtrosförvärv av lösöre "Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre". Sedan 2003 är lagen ändrad så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i god tro (och därmed ska få behålla det man köpt) om varan/egendomen är stulen eller tagen från den rätte ägaren under hot eller tvång.
1. Lagen gäller förvärv (köp, byte gåva) i god tro av rätt till lösöre. Till lösöre räknas bland annat lös egendom som inte utgörs av pengar eller värdepapper. Exempel på lösöre är varor, möbler och husgeråd.
2. Lagens grundinställning är att om någon har köpt varor från någon som hade varan hos sig, men varken var ägare till den eller hade rätt att sälja den, får köparen äganderätt till varan, om han har fått den och var i god tro. Detta gäller dock inte om varan var stulen eller övertagen från den ursprunglige ägaren under hot eller tvång, se punkt 4 nedan.
3. Den som köper anses bara ha varit i god tro om varan var i ett för omständigheterna rimligt skick, försäljningssituationen inte verkade märklig som sådan och att köparen inte hade anledning att misstänka att säljaren inte hade rätt att sälja den.
I dessa fall är det särskilt viktigt att köparen är extra vaksam när det gäller värdefulla föremål (smycken, konst, pälsar, antikviteter o. dyl.) eller varor som ofta säljs med återtagandeförbehåll (TV, video, kameror, motorfordon o. dyl.). När det gäller motorfordon måste köparen kontrollera att säljaren är registrerad i bilregistret samt granska köpehandlingar. Privatperson bör vid reguljär handel (affärer) normalt inte ha undersökningsplikt, om det inte kan anses finnas särskild anledning till misstanke (till skillnad från vid handel "på gatan"). Om priset är lågt har köparen anledning att vara misstänksam. Särskild försiktighet ska iakttas vid köp från någon som uppger sig sälja varor åt någon annan.
4. Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt ovan är uppfyllda, består den ursprunglige ägarens rätt till varan om den blivit stulen eller någon tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara.
Det är alltså inte längre möjligt att göra godtrosförvärv av varor som stulits från ägaren eller där ägaren tvingats lämna ifrån sig varan genom s.k. råntvång. I dessa situationer kvarstår den ursprungliga ägarens rätt till varan och ägaren har rätt att få varan tillbaka utan att lösa ut den "nye ägaren". Om ursprungsägaren frivilligt lämnat ifrån sig varan till den som sedan säljer den kan den nya ägaren hävda god tro och den ursprunglige ägaren kan inte hävda sin rätt till varan.
När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka.
5. För att ha rätt att kräva tillbaka sin vara måste den ursprunglige ägaren göra det inom sex månader från det tillfälle han eller hon fått kännedom om att varan köpts av någon annan. Om han eller hon inte gör det får den nya ägaren rätt att behålla varan. OBS! Det kan dock hända att det tar flera år innan den ursprunglige ägaren får veta att varan sålts till någon annan och det är först då som de sex månaderna börjar räknas.
6. Person som köper vara som visar sig vara stulen kan om denne borde misstänkt detta eller vetat om detta åtalas för häleriförseelse alternativt häleri med böter eller fängelse i högst 6 år som påföljd.
Hävd
7. Efter tio år får den nya ägaren behålla varan även om den ursprunglige ägaren upptäcker att den nye ägaren köpt den vara som från början tillhört honom/henne. Men den nye ägaren får oavsett tid inte behålla varan om han/hon vid tiden för köpet eller efter köpet borde ha misstänkt att säljaren inte hade rätt att sälja den.
Samma regler gäller om varan sålts eller på annat sätt överlåtits vidare på grund av till exempel arv, testamente, bodelning eller liknande. Villkoret om god tro gäller alla som vid något tillfälle har köpt/ägt varan efter ursprungsägaren.
Lösen
8. Den som blivit av med en vara på annat sätt än via stöld eller under hot/tvång och vill kräva tillbaka den har rätt till detta men måste då lösa ut varan. Det betyder alltså att man måste betala den nya ägaren för att få tillbaka den.
Den som vill lösa till sig varan måste kräva att få göra detta inom sex månader från det att han/hon fick eller måste antas ha fått kännedom om att varan köpts/övertagits av någon annan. Om det går längre tid än så är rätten att få tillbaka egendomen förlorad.
Lösen skall motsvara ägarens kostnader för köp av varan och de kostnader som den nye ägaren eventuellt lagt ner på att förbättra den. Har den nye ägaren fått varan genom gåva, arv, testamente eller bodelning skall även kostnad som den som den nye ägaren fått varan från och kostnader som han/hon eventuellt haft för att förbättra den inräknas i lösenbeloppet. Detta gäller dock bara under förutsättning att den personen (som den nye ägaren fått varan från) själv skulle haft rätt till lösen om kravet hade framställts mot honom. Det vill säga att även denne person varit i god tro.
Vid bestämmandet av lösen tas hänsyn till förändringar i penningvärdet. Lösen skall högst motsvara varans värde i den allmänna handeln.
Lösenbeloppet skall betalas till varans nye ägare. Har någon till säkerhet för en fordran en rätt till varan som är skyddad mot ägarens borgenärer, skall dock så mycket av lösenbeloppet betalas till honom som svarar mot värdet av denna fordran. Har någon i annat fall en rätt till varan som är skyddad mot ägarens borgenärer, skall så mycket av lösenbeloppet betalas till honom som svarar mot värdet av denna rätt.
Vi friskriver oss för eventuella fel i denna tolkning av lagtexten.
 

Rivalen

Rolex
Synd att vi inte lyckades bena ut vad den där 6 månadersregeln innebär i praktiken - eller var jag trög?

Hävd efter 10 år kan jag förstå.

Om Pantbanken vet att klockan är stulen har de rätt att förfoga över den då? Säljer de den med den vetskapen så måste det väl bli häleri?

Om man skall tro SSF så gäller inte 6mån-regeln för stöldgods - hoppas jag fattade rätt. Men har man haft den stulna klockan i 10 år utan att kunna ana eller misstänka att det var stöldgods - då blir det hävd och man får behålla den.

Om den är komplett så borde det väl statistiskt vara bättre chans att den är ren. Kommer säljaren dessutom med referenser så börjar det låta bra.
 

Henrik A

Omega
Nja, skulle vilja påstå att kvittot är betydligt lättare att förfalska än tex certet, speciellt om klockan ursprungligen är såld utomlands. Dessutom så kanske man inte vill visa vad man själv gav när man köpte klockan.
Varken kvitto, cert eller box är förstås någon garanti för att klockan inte är stulen men allt tillsammans gör att mitt förtroende ökar avsevärt. Ett originalkvitto är lätt att förfalska men med informationen som står på papperslappen kan i alla fall köpet verifieras givet att butiken finns kvar. Ett cert har ofta bara en stämpel som ibland är svårläst.

Är nypriset en känslig fråga för många? Prutar folk mer om de ser att första ägaren köpte klockan till ett väldigt bra pris eller om listpriset var avsevärt lägre vid nyköpet jämfört med idag?
 

Henrik A

Omega
Om den är komplett så borde det väl statistiskt vara bättre chans att den är ren. Kommer säljaren dessutom med referenser så börjar det låta bra.
Exakt. Det är bra att ha koll på lagen men viktigast för alla oss som köper begagnade klockor måste väl vara att försöka undvika allt som verkar misstänkt?

När jag läser tråden (och tidigare liknande diskussioner) får jag känslan att många "undviker" ämnet och inte vill veta. Ungefär som att man inte vill veta under vilka arbetsförhållanden sin smartphone eller barnens leksaker har tillverkats. Det skulle bara kännas obekvämt.

Självklart förekommer det stöldgods bland de tusentals (?) klockor som varje år byter ägare mellan medlemmar på KS och andra klockforum. Efter kontanter och smycken borde dyra klockor vara det vanligaste bytet vid personrån och inbrott, och att tro att allt försvinner till östligare stater är väl en smula naivt? Liksom att utgå ifrån att en papperslös klocka är ok bara för att säljaren och nuvarande ägare är en hyvens KS:arse som man druckit öl med på en GTG. Hur vet ni att klockan som kanske bytt ägare 10, 50 eller till och med 100 gånger aldrig har stulits tidigare i ägarkedjan?
 

Rivalen

Rolex
Det viktiga att kunna om lagen är att det finns ingen gammaldags god tro som kommer att rädda dig och låta dig behålla klockan om det uppdagas för rättmätige ägaren att du har hans stulna klocka. Du får lämna tillbaks den och ta din fight om pengarna med den kille du köpte av oavsett om det fanns kvitton och cert och du ringde 11414 och kollade stöldregistret.

Den tydligheten i lagen var jag inte helt klar på. Det kommer att påverka noggrannheten i mitt val av säljare när jag skall köpa.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det viktiga att kunna om lagen är att det finns ingen gammaldags god tro som kommer att rädda dig och låta dig behålla klockan om det uppdagas för rättmätige ägaren att du har hans stulna klocka. Du får lämna tillbaks den och ta din fight om pengarna med den kille du köpte av oavsett om det fanns kvitton och cert och du ringde 11414 och kollade stöldregistret.

Den tydligheten i lagen var jag inte helt klar på. Det kommer att påverka noggrannheten i mitt val av säljare när jag skall köpa.


Förutsatt att säljaren (eller någon i leden före honom) inte kommit över klockan genom ett bedrägeri alt förskingring. Då gäller fortfarande godtrosförvärv, dvs du får behålla klockan.

Exakt. Det är bra att ha koll på lagen men viktigast för alla oss som köper begagnade klockor måste väl vara att försöka undvika allt som verkar misstänkt?

YES!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Köper du privat och är osäker, kan du ju alltid föreslå säljaren att ni lämnar in och kollar äkthet hos en AD.
Är allt ok och klockan är äkta betalar du, och är den falsk får säljaren stå för notan av kontrollen (förutom att han/hon inte får sålt klockan).
 

Rivalen

Rolex
Förutsatt att säljaren (eller någon i leden före honom) inte kommit över klockan genom ett bedrägeri alt förskingring. Då gäller fortfarande godtrosförvärv, dvs du får behålla klockan.



YES!

Rätt påpekat! Så tolkar jag det också. Det som avgör är väl hur den rättmätige ägaren blev av med den i första skedet? Var det stöld då så är det stöld sedan - eller? Är det bedrägari så har väl ursprunglig ägare rätt att återköpa klockan för i princip det pris du gav inom 6 månader från det att han upptäckte att du har hans klocka? Hur som helst så är det mycket tuffare att ha köpt en stulen klocka än en bedrägeriklocka, förutsatt att man var i god tro. När jag försöker medverka till att tolka detta så kom ihåg att jag är ingen jurist. Har bara läst SSFs tolkning några gånger.
 
Topp