Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror att många av oss sitter på stulna klockor utan att veta om det.Finns det egentligen något sätt att kolla upp om en klocka är stulen? Polisen borde rimligen vara de som sköter det i Sverige, kan och vill de kolla upp ett serienummer tex?
Rolex ryktas väl ha ett arkiv som man inte får titta i hur som helst, eller?
Pantbanker måste när det gäller guld "anmäla" föremålet till polisen och vänta 30(?) dagar med att sälja men hur är det med vanliga klockor?
Och till sist så är det ju ganska sällan man hör om att någon skulle upptäcka att klockan de har i sin ägo faktiskt är stulen, tycker man inte att det borde hända iaf någon gång? Det finns rimligtvis ganska många klockor där ute som har ett dystert förflutet.
Jag tror att många av oss sitter på stulna klockor utan att veta om det.
Jag kan ta mig själv som exempel, har en klocka som jag köpte utan cert och dokument, den kan vara stulen/inte stulen. Hur ska jag kunna kolla upp det?Eeeehhhhhh, utveckla detta påstående.
Egentligen kan man nog skita i det. För vem kollar på folks armar om serienummret på klockan är stulen? Tror det finns en hel del klockor ute i omlopp som är oärligt köpta.Jag kan ta mig själv som exempel, har en klocka som jag köpte utan cert och dokument, den kan vara stulen/inte stulen. Hur ska jag kunna kolla upp det?
Gå till din polisstation.Jag kan ta mig själv som exempel, har en klocka som jag köpte utan cert och dokument, den kan vara stulen/inte stulen. Hur ska jag kunna kolla upp det?
Så du menar dom som har köpt en klocka utan cert borde gå till en polis station för att kolla upp? Många klockor på ks köp&sälj har ju inget cert...isåfall borde många av oss här gå till polisstationen för att kolla upp våra klockor isåfall.Gå till din polisstation.
Så du menar dom som har köpt en klocka utan cert borde gå till en polis station för att kolla upp?
Då är min fråga till er alla som äger en klocka utan cert...hur säkra är ni på att era klockor inte är stulna? Eller är det bara jag som borde kolla upp min som är köpt av en respekterad medlem här på KS?Det tycker jag absolut du ska göra om du inte är säker. Själv är jag i alla fall ungefär lika intresserad av att ha på mig en stulen klocka som jag är av att bära piratvaror.
Gå till din polisstation.
Stämmer. Godtrosförvärv kan inte hävdas även om man var omedveten vid köpet. Man har inte rätt att behålla det man köpt om den rättmätige ägaren ger sig tillkänna inom 6 månader.Intressant tanke. Har man inte tagit bort "i god tro" eller vad det nu hette innan så man nu tekniskt sett begår ett brott om man omedvetet skulle ha en tidigare stulen eller "borttappad" klocka på armen?
Vet någon av forumets jurister hur det ser ut?
Edit:
Eller forumets poliser![]()
Inköpskvitto? Är väl det säkraste beviset för att en klocka inte stulen.
Box och cert är ju trevligt men jag skulle aldrig köpa en nyare begagnad klocka om kvitto saknas.
Alla Breitling Bentleys hos pantbanken.se är köpta med skimmade kort och pantade direkt efter...
Läste om det för ett bra tag sen, dem lär aldrig bli sålda haha sitter ju kvar på sidan sen flera år tillbaka![]()
Synd att vi inte lyckades bena ut vad den där 6 månadersregeln innebär i praktiken - eller var jag trög?
Hävd efter 10 år kan jag förstå.
Om Pantbanken vet att klockan är stulen har de rätt att förfoga över den då? Säljer de den med den vetskapen så måste det väl bli häleri?
Varken kvitto, cert eller box är förstås någon garanti för att klockan inte är stulen men allt tillsammans gör att mitt förtroende ökar avsevärt. Ett originalkvitto är lätt att förfalska men med informationen som står på papperslappen kan i alla fall köpet verifieras givet att butiken finns kvar. Ett cert har ofta bara en stämpel som ibland är svårläst.Nja, skulle vilja påstå att kvittot är betydligt lättare att förfalska än tex certet, speciellt om klockan ursprungligen är såld utomlands. Dessutom så kanske man inte vill visa vad man själv gav när man köpte klockan.
Exakt. Det är bra att ha koll på lagen men viktigast för alla oss som köper begagnade klockor måste väl vara att försöka undvika allt som verkar misstänkt?Om den är komplett så borde det väl statistiskt vara bättre chans att den är ren. Kommer säljaren dessutom med referenser så börjar det låta bra.
Det viktiga att kunna om lagen är att det finns ingen gammaldags god tro som kommer att rädda dig och låta dig behålla klockan om det uppdagas för rättmätige ägaren att du har hans stulna klocka. Du får lämna tillbaks den och ta din fight om pengarna med den kille du köpte av oavsett om det fanns kvitton och cert och du ringde 11414 och kollade stöldregistret.
Den tydligheten i lagen var jag inte helt klar på. Det kommer att påverka noggrannheten i mitt val av säljare när jag skall köpa.
Exakt. Det är bra att ha koll på lagen men viktigast för alla oss som köper begagnade klockor måste väl vara att försöka undvika allt som verkar misstänkt?
Var det inte ett jäkla hallå om en Rolex från de Värmländska skogarna på Tradera?
Förutsatt att säljaren (eller någon i leden före honom) inte kommit över klockan genom ett bedrägeri alt förskingring. Då gäller fortfarande godtrosförvärv, dvs du får behålla klockan.
YES!