• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Jag hade önskat lite hjälp kring bandverktyg generellt. Letar efter min första seriösare klocka, vikk kunna justera länken själv/byta länk. Enligt proffsen på youtube är det bergeon 6767 som gäller. Jag är prylnörd och gillar att ha bra kvalité. Vart har ni köpt era bandverktyg och är det stor skillnad i kvalité på dem?

Undrar även om lupp är något man borde inskaffa? Och finns det något man bör tänka på där?
 
Senast ändrad:
Jag hade önskat lite hjälp kring bandverktyg generellt. Letar efter min första seriösare klocka, vikk kunna justera länken själv/byta länk. Enligt proffsen på youtube är det bergeon 6767 som gäller. Jag är prylnörd och gillar att ha bra kvalité. Vart har ni köpt era bandverktyg och är det stor skillnad i kvalité på dem?

Undrar även om lupp är något man borde inskaffa? Och finns det något man bör tänka på där?
Jag tycker det är stor skillnad på Bergeons verktyg och de billigare kina-verktygen, hade absolut satsat på ett Bergeon om jag var du. Lupp behöver du nog bara om du ska in och pilla i verket, eller gillar att studera detaljer på klockor. Större än 10x förstoring tror jag inte du behöver. Om du bestämmer dig för att skappa lupp, skaffa en hållare med så att du kan ha båda händer fria.
Lycka till!
 
Jag hade önskat lite hjälp kring bandverktyg generellt. Letar efter min första seriösare klocka, vikk kunna justera länken själv/byta länk. Enligt proffsen på youtube är det bergeon 6767 som gäller. Jag är prylnörd och gillar att ha bra kvalité. Vart har ni köpt era bandverktyg och är det stor skillnad i kvalité på dem?

Undrar även om lupp är något man borde inskaffa? Och finns det något man bör tänka på där?
Jag är inget stort fan av Bergeon 6767 om jag skall vara ärlig. Beror på vilken typ av band du skall byta och lite på budget.

Skall du byta mycket blandat som läderband, gummi och även metall-länkar skulle jag gått på Bergeon 8111 (extra bra grepp)
Då denna har ens bredare ”gaffel” för läderband och gummin och en mindre ”fine tip” för spåret som brukar va i ändfästen på metall-länkar. Sedan är det snabbt och enkelt att vända på den lilla för att få en vanlig ”push pin” för lås/spännen och borrade luggs m.m.
Ca. 3ggr så dyrt som 6767 men värt det alla dagar i veckan.

Är det uteslutande länkar är den säkrare metoden för att minimera risken för repor att använda en Bergeon 7825 då den används mer kontrollerat och klämmer ihop bandstiften från båda hållen samtidigt så de bara är att lyfta ur. Fungerar bäst till länkar där man har styrning av spåren i ändfästen och sämre till läderband där man själv får sikta in båda spetsarna på bandstiften.
Ca. 9-10 ggr så dyrt som ett 6767 men också värt det i min värld.

Ska man gå på 6767 så rekommenderar jag 7767 i stället som har samma grepp som 8111 (extra knutled) som det benämns då både 6767 och 7767 kostar typ samma.
Då är det bra att tejpa baksidan på bandhornen med polymid tejp vilket är en skyddstejp som används vid polering och som skyddar bra mot nötning plus att den är förhållandevis billig. Har man inte det funkar vanlig svart el tejp som ett ännu billigare och mer lättillgängligt alternativ.

Det är bra att tejpa i början innan man fått in känslan för verktygen oavsett variant för att slippa otrevliga repor om man råkar slinta.

När det gäller lupp håller jag med om att ett sånt huvudband av ståltråd är att föredra så det lätt går att jobba handsfree. För lupp till besiktning och band byte m.m. skulle jag nog rekommendera en vanlig Bergeon x5 till x7,5

Själv kör jag med en x7,5
 
Hej!
Först och främst tack för all info ni har lyckats få ihop här på Klocksnack genom åren!
Har läst igenom ett par trådar här på Klocksnack, sett otaliga videor på YT och har jag bestämt mig för att lägga in en beställning på olika verktyg till meckning.

Har några få frågor.
Som nybörjare rekommenderar ni att fokusera på plocka isär/ihop armuret innan man investerar i produkter som rengöring, oljor och timegrapher eller borde man ta allt i samma sväng?
Jag kommer nog börja med att köpa ett ST36 eller NH36 movement och börja pilla på det. Någon som har erfarenhet att köpa movements från kinesiska säljare på Ebay, bra kvalité?

Undviker ni helt armur som går på batteri, är det dyrt att ersätta?

Hur ofta behöver ni byta ut en reservdel i ett armur jämfört med en ordentlig rengöring/oljing för att få armuret att ticka korrekt?

När det kommer till rostiga delar i ett armur, avrostar ni eller är det inte värt mödan i början?

Vart beställer ni reservdelar eller/och tar ni delar från armur ni finner på Ebay, Tradera etc?

Tänkte beställa från Cousins och Uhrmacherwerkzeuge, men undrar om dem fortfarande är aktuella med tanke på att flera inlägg har ett par år på nacken?

När det kommer till rengöring med IPA och bensin, återanvänder ni vätskan eller blir det engångsbruk efter varje tvätt?

Vet ni någon hemsida/bok som illustrerar och betecknar ett armurs alla delar på svenska?
Såg en som rekommenderade en bok, men det inlägget är gammalt och länken är bruten :(

Kanske blev lite många frågor, men uppskattar alla svar!

Mvh.
 
Senast ändrad:
Hej!
Först och främst tack för all info ni har lyckats få ihop här på Klocksnack genom åren!
Har läst igenom ett par trådar här på Klocksnack, sett otaliga videor på YT och har jag bestämt mig för att lägga in en beställning på olika verktyg till meckning.

Har några få frågor.
Som nybörjare rekommenderar ni att fokusera på plocka isär/ihop armuret innan man investerar i produkter som rengöring, oljor och timegrapher eller borde man ta allt i samma sväng?
Beror lite på.hur långt du vill komma. Klart du kan träna på att montera ner och ihop ett urverk utan att smörja det. Du får då tränat upp fingerfärdighet och ett öga för vilka delar och skruvar som ska sitta var. Tips här är att antingen hitta en bra video som hanterar samma urverk eller ta många egna bilderlängs nedmonteringen så du vet vilka skruvar som hörihop med vilka delar samt hur delarna ska sitta i verket korrekt. Kan vara lite lurigt annarsom man inte är så erfaren. Lätt hänt att fel skruv hamnar på fel plats eller att en del hamnar på fel håll.Du kommer oavsett behöva beställa skruvmejslar, korntänger mm att i samma veva beställa lite oljor är nog inte så dumt. Jag föreslår att du börjar med Moebius 9104 (hp1300) röd/tjock olja för trumma och långsamma hjul och roterande delar mm, 9504 blått fett för keylessworks och därdelar glider mot varandra, 9010 ljusblå tunnare olja för snabbare hjul och cap jewels. 9415 gult fett kan kompletteras med senare för smörjning mellan gånghake/gånghjul eller så kör du på den med direkt.
Timegrapher är bra att ha om du vill kunna bedöma hur väl du genomfört ditt arbete.
Jag kommer nog börja med att köpa ett ST36 eller NH36 movement och börja pilla på det. Någon som har erfarenhet att köpa movements från kinesiska säljare på Ebay, bra kvalité?
Det är ingen dum ide. Att börja med ett verk som fungerar innan nedmontering är bra. Då kan du mäta av verket innan service och efter och se vad du får för resultat. Har själv inte erfarenhet av att köra dessa men skulle tippa att det är okej.
Undviker ni helt armur som går på batteri, är det dyrt att ersätta?
Jag har varit avvaktande för batteridrivna klockor. Är det problem med dom är det troligen elmoduler som behöver bytas eller byta ut hela verk. Jag har inte haft så bra erfarenhet av dom och valt att fokusera på klockor med mekaniska verk.
Hur ofta behöver ni byta ut en reservdel i ett armur jämfört med en ordentlig rengöring/oljing för att få armuret att ticka korrekt?
Det är det som är det roliga med urmakeriet. Man vet inte när man öppnar ett vintage ur vad man kommer hitta. Skulle tro att det är 50/50 så här långt nånting. Inte ovanligt att klockor som tickar och går helt ok har slitage som gör att man behöver byta delar. Men i många fall ser det bra ut och en rengöring och nya oljor räcker.
När det kommer till rostiga delar i ett armur, avrostar ni eller är det inte värt mödan i början?
Beror på hur långt gånget det är. Många gånger kan man rengöra och borsta bort rost med glasfiberborste. Men det blir ju en sliten och repig verkdel om man inte lägger jättemycket tid på det. Alternativt kan man byta ut dom. Skulle råda dig att försöka undvika rostskadade verk om du kan. Det är tidskrävande när det kommer till rengöring, väldigt mycket manuellt jobb att få rent alla delar.
Vart beställer ni reservdelar eller/och tar ni delar från armur ni finner på Ebay, Tradera etc?
Primärt urdelar.se och cousinsuk. Men i vissa fall verkmästarna och andra kanaler.
Tänkte beställa från Cousins och Uhrmacherwerkzeuge, men undrar om dem fortfarande är aktuella med tanke på att flera inlägg har ett par år på nacken?
Cousinsuk är iaf i högsta grad aktuella.
När det kommer till rengöring med IPA och bensin, återanvänder ni vätskan eller blir det engångsbruk efter varje tvätt?
Återanvänds beroende på hur skitigt det blir. Byter inte efter varje iaf. Nu rengör jag urverk i urverkstvätt med andra rengöringsvätskor. Men om du tänkt köra IPA/Bensin och rengöra manuellt skulle jag rekommendera att du kör gasmask, det är ganska starka ångor. Akta också så inte ögonen blir uttorkade, sitt inte för länge. Ett alternativ till en början är ultraljudstvätt med Elma röd (1:9) och efterföljande IPA. Du kan lägga det i glasburkar som du ställer i vattenbad i ULT. Sen hårtork för att få bort IPAn.
Vet ni någon hemsida/bok som illustrerar och betecknar ett armurs alla delar på svenska?
Har inte detta på rak arm. kanske någon annan?
Såg en som rekommenderade en bok, men det inlägget är gammalt och länken är bruten :(
Kanske blev lite många frågor, men uppskattar alla svar!

Mvh.
Hej! Tror du får lite olika svar här beroende vem du frågar men försöker ge min bild ovan :) Lycka till!
 
Beror lite på.hur långt du vill komma. Klart du kan träna på att montera ner och ihop ett urverk utan att smörja det. Du får då tränat upp fingerfärdighet och ett öga för vilka delar och skruvar som ska sitta var. Tips här är att antingen hitta en bra video som hanterar samma urverk eller ta många egna bilderlängs nedmonteringen så du vet vilka skruvar som hörihop med vilka delar samt hur delarna ska sitta i verket korrekt. Kan vara lite lurigt annarsom man inte är så erfaren. Lätt hänt att fel skruv hamnar på fel plats eller att en del hamnar på fel håll.Du kommer oavsett behöva beställa skruvmejslar, korntänger mm att i samma veva beställa lite oljor är nog inte så dumt. Jag föreslår att du börjar med Moebius 9104 (hp1300) röd/tjock olja för trumma och långsamma hjul och roterande delar mm, 9504 blått fett för keylessworks och därdelar glider mot varandra, 9010 ljusblå tunnare olja för snabbare hjul och cap jewels. 9415 gult fett kan kompletteras med senare för smörjning mellan gånghake/gånghjul eller så kör du på den med direkt.
Timegrapher är bra att ha om du vill kunna bedöma hur väl du genomfört ditt arbete.
Smart idé att ta bilder på vägen! Har lagt in skruvmejslar, korntänger osv på listan som jag snappade upp från olika trådar och inlägg (från en lista du la upp b.la) här på Klocksnack :) Då lägger jag in en beställning på oljor och timegrapher också! :)
Det är ingen dum ide. Att börja med ett verk som fungerar innan nedmontering är bra. Då kan du mäta av verket innan service och efter och se vad du får för resultat. Har själv inte erfarenhet av att köra dessa men skulle tippa att det är okej.
Jag var väldigt nära på att beställa random urverk från Tradera/Ebay. Tills jag såg en video på YT som gick igenom att detta är en bra väg att starta angående ST36 och NH36 :)
Tror första idén hade vart kostsam och lämnat en väldigt förvirrad.
Men som du nämner, kan vara smart att ha en timegrapher tillhands för detta ändamål :)

Återanvänds beroende på hur skitigt det blir. Byter inte efter varje iaf. Nu rengör jag urverk i urverkstvätt med andra rengöringsvätskor. Men om du tänkt köra IPA/Bensin och rengöra manuellt skulle jag rekommendera att du kör gasmask, det är ganska starka ångor. Akta också så inte ögonen blir uttorkade, sitt inte för länge. Ett alternativ till en början är ultraljudstvätt med Elma röd (1:9) och efterföljande IPA. Du kan lägga det i glasburkar som du ställer i vattenbad i ULT. Sen hårtork för att få bort IPAn.
Efter att ha läst detta så låter det som att investera i en ultraljudstvätt och IPA är bästa alternativet, den kombinationen är det jag har sett mest av på YT också (utom dem som har råd med Elma Solvex, Super Elite etc).

När det kommer till Elma Röd, har du i 1 del ER i 9 delar varmt eller kallt vatten?
Är locket på när du lägger glasburken med IPA ned i ULT och vilken temperatur ställer du in ULT på när du tvättar i ER och sen IPA? (IPA lättantändlig vid låga temperaturer som jag har förstått).

https://eur.vevor.com/ultrasonic-cl...c-cleaning-bath-timer-w-basket-p_010236082722
Någon som har erfarenhet med ultraljudstvätt från VEVOR eller borde man gå på Elmas egna märken?
Är 2L tillräckligt stor för att tvätta delarna samt få plats med glasburkar för IPA tvätt?

Tacksam för alla svar och tar gärna emot mer ifall någon vill dela med sig! :)
 
Smart idé att ta bilder på vägen! Har lagt in skruvmejslar, korntänger osv på listan som jag snappade upp från olika trådar och inlägg (från en lista du la upp b.la) här på Klocksnack :) Då lägger jag in en beställning på oljor och timegrapher också! :)

Jag var väldigt nära på att beställa random urverk från Tradera/Ebay. Tills jag såg en video på YT som gick igenom att detta är en bra väg att starta angående ST36 och NH36 :)
Tror första idén hade vart kostsam och lämnat en väldigt förvirrad.
Men som du nämner, kan vara smart att ha en timegrapher tillhands för detta ändamål :)


Efter att ha läst detta så låter det som att investera i en ultraljudstvätt och IPA är bästa alternativet, den kombinationen är det jag har sett mest av på YT också (utom dem som har råd med Elma Solvex, Super Elite etc).

När det kommer till Elma Röd, har du i 1 del ER i 9 delar varmt eller kallt vatten?
Är locket på när du lägger glasburken med IPA ned i ULT och vilken temperatur ställer du in ULT på när du tvättar i ER och sen IPA? (IPA lättantändlig vid låga temperaturer som jag har förstått).

https://eur.vevor.com/ultrasonic-cl...c-cleaning-bath-timer-w-basket-p_010236082722
Någon som har erfarenhet med ultraljudstvätt från VEVOR eller borde man gå på Elmas egna märken?
Är 2L tillräckligt stor för att tvätta delarna samt få plats med glasburkar för IPA tvätt?

Tacksam för alla svar och tar gärna emot mer ifall någon vill dela med sig! :)
Jag kör bara ULT på boetter och länkar nu då jag har en automatisk Allmer typ 2 för urverken. Men den ULT. Jag har är från vevor och är 0,8l. Den går inte att ställa värme dock och det är bra att ha. Jag fyller hela tanken med Elma i min 1 del Elma o ca 9delar vatten och byter efter ett antal tillfällen när det börjar bli för smutsigt.
Men i början körde jag verkdelar i sillburkar istället i ULT. Då hade jag Elma röd i en sillburk och ipa i en annan. Du vill flytta över snabbt till iPan för att förhindra rostskador då Elman är vattenbaserad.
IPA löser schellac inom några minuter så kör aldrig gånghake eller balans i IPA, dom får du ta i bensin.

Osäker på temperatur, du får kolla upp det. Jag körde utan lock på men vet inte om det spelar roll.

En sak till, får du smak på detta är ett mikroskop något jag skulle rekommendera. Det blir ljusår enklare att arbeta. Natt och dag från att sitta med lupp.
 
Jag kör bara ULT på boetter och länkar nu då jag har en automatisk Allmer typ 2 för urverken. Men den ULT. Jag har är från vevor och är 0,8l. Den går inte att ställa värme dock och det är bra att ha. Jag fyller hela tanken med Elma i min 1 del Elma o ca 9delar vatten och byter efter ett antal tillfällen när det börjar bli för smutsigt.
Men i början körde jag verkdelar i sillburkar istället i ULT. Då hade jag Elma röd i en sillburk och ipa i en annan. Du vill flytta över snabbt till iPan för att förhindra rostskador då Elman är vattenbaserad.
IPA löser schellac inom några minuter så kör aldrig gånghake eller balans i IPA, dom får du ta i bensin.

Osäker på temperatur, du får kolla upp det. Jag körde utan lock på men vet inte om det spelar roll.

En sak till, får du smak på detta är ett mikroskop något jag skulle rekommendera. Det blir ljusår enklare att arbeta. Natt och dag från att sitta med lupp.
Kan man lägga i alla delar (även juvelerna) utom gånghake och balans i ULT?
Intressant maskin den Allmer typ 2, har inte sett den tidigare! Ska hålla utkik efter sån i framtiden.

Hittade information angående IPA ifall någon annan undrar samma sak i framtiden:
Melting point−89 °C (−128 °F; 184 K)
Boiling point 82.6 °C (180.7 °F; 355.8 K)
Flash point Open cup: 11.7 °C (53.1 °F; 284.8 K) Closed cup: 13 °C (55 °F)
Autoignition
temperature
399 °C (750 °F; 672 K)

Kikar på en Weishi 1000 men undrar om någon har erfarenhet att beställa en Weishi 1000 från Aliexpress?
De varierar ganska mycket i pris mellan Aliexpress och Amazon.

Tror ni det här mikroskopet funkar eller kan ni rekommendera någon billigare variant som gör jobbet?
https://www.amazon.de/-/en/Microscope-50X-1000X-Resolution-Adjustable-Children/dp/B0CPJ67T6M/ref=sr_1_7?crid=3E4NFZ5N8ZALR&dib=eyJ2IjoiMSJ9.V6HlrMtmanhyt8jucBZWbaK4_okhbTcJPSLRdYEATplpTeLzM9uP4t6LrtYIQ1Tg6XdBe-IORGoV4pEClDMZ0r73KhNpJeJoBFs8ezRY-xwE7RLVYAUcKcPX1jom27eWesxMkECKqdVr7e7uvqEf_xpqVgrZZ4wG5UY1xd2EvT28jc6CwmTK_5d7PpQFUxggdT-5Hxx_NiMR4GpxeMcCi6uV-aLlK0mBUW2dhIN20B7Mgf8rWspT3Fuo-88kFBSQq5xxX5hgf8lTeGTrzfoWPy8-GS8VfbSkUBLMvUxDppGq4doIywntp5SXyigXZ-wDQso5p0xoo-okQ2FWDwIp_QgGEAI7zV5NWPOQOr2Alj7VH0ImrHGqZj7bm7KDJ9hb0z2T7GW8KDtZoei_Z5X2ZG0bjQjb7fvKBDBXDuCd3JahT9PoWjx2OdS94lR0oGDo.2TVKw6Dv1JMydNobxuHfjrWhWkmDuO_LzGlPYCQQOQM&dib_tag=se&keywords=mikroskop&nsdOptOutParam=true&qid=1736534588&sprefix=mikroskop,aps,135&sr=8-7&th=1

Tack!
 
Kan man lägga i alla delar (även juvelerna) utom gånghake och balans i ULT?
Intressant maskin den Allmer typ 2, har inte sett den tidigare! Ska hålla utkik efter sån i framtiden.

Hittade information angående IPA ifall någon annan undrar samma sak i framtiden:
Melting point−89 °C (−128 °F; 184 K)
Boiling point 82.6 °C (180.7 °F; 355.8 K)
Flash point Open cup: 11.7 °C (53.1 °F; 284.8 K) Closed cup: 13 °C (55 °F)
Autoignition
temperature
399 °C (750 °F; 672 K)

Kikar på en Weishi 1000 men undrar om någon har erfarenhet att beställa en Weishi 1000 från Aliexpress?
De varierar ganska mycket i pris mellan Aliexpress och Amazon.

Tror ni det här mikroskopet funkar eller kan ni rekommendera någon billigare variant som gör jobbet?
https://www.amazon.de/-/en/Microscope-50X-1000X-Resolution-Adjustable-Children/dp/B0CPJ67T6M/ref=sr_1_7?crid=3E4NFZ5N8ZALR&dib=eyJ2IjoiMSJ9.V6HlrMtmanhyt8jucBZWbaK4_okhbTcJPSLRdYEATplpTeLzM9uP4t6LrtYIQ1Tg6XdBe-IORGoV4pEClDMZ0r73KhNpJeJoBFs8ezRY-xwE7RLVYAUcKcPX1jom27eWesxMkECKqdVr7e7uvqEf_xpqVgrZZ4wG5UY1xd2EvT28jc6CwmTK_5d7PpQFUxggdT-5Hxx_NiMR4GpxeMcCi6uV-aLlK0mBUW2dhIN20B7Mgf8rWspT3Fuo-88kFBSQq5xxX5hgf8lTeGTrzfoWPy8-GS8VfbSkUBLMvUxDppGq4doIywntp5SXyigXZ-wDQso5p0xoo-okQ2FWDwIp_QgGEAI7zV5NWPOQOr2Alj7VH0ImrHGqZj7bm7KDJ9hb0z2T7GW8KDtZoei_Z5X2ZG0bjQjb7fvKBDBXDuCd3JahT9PoWjx2OdS94lR0oGDo.2TVKw6Dv1JMydNobxuHfjrWhWkmDuO_LzGlPYCQQOQM&dib_tag=se&keywords=mikroskop&nsdOptOutParam=true&qid=1736534588&sprefix=mikroskop,aps,135&sr=8-7&th=1

Tack!
Jag har mikroskopet som beskrivs i den här videon:

Beställde via amscope.de för nåt år sedan. Gick på drygt 5000kr
 
Kikar på en Weishi 1000 men undrar om någon har erfarenhet att beställa en Weishi 1000 från Aliexpress?
De varierar ganska mycket i pris mellan Aliexpress och Amazon.https://www.amazon.de/-/en/Microsco...6534588&sprefix=mikroskop,aps,135&sr=8-7&th=1

Skulle rekommendera att gå upp till Weishi 1900 modellen. Den är betydligt mycket bättre. Har aldrig haft något problem från AliExpress kolla bara att säljaren har bra omdömen först och läs lite reviews så går det säkert fint.
 
Jag har mikroskopet som beskrivs i den här videon:

Beställde via amscope.de för nåt år sedan. Gick på drygt 5000kr
Tack!
Men det är långt över min budget för ett mikroskop, speciellt som nybörjare.

Skulle rekommendera att gå upp till Weishi 1900 modellen. Den är betydligt mycket bättre. Har aldrig haft något problem från AliExpress kolla bara att säljaren har bra omdömen först och läs lite reviews så går det säkert fint.
Tack för rekommendationen!
På vilket sätt är 1900 bättre? Försöker hålla budgeten nere lite, men det skiljer inte så många hundra lappar mellan 1000 och 1900.
 
Tack för rekommendationen!
På vilket sätt är 1900 bättre? Försöker hålla budgeten nere lite, men det skiljer inte så många hundra lappar mellan 1000 och 1900.
Det är en mycket tydligare färgskärm på 1900 modellen så det är enklare att se linjerna och övrig information på skärmen. Sedan finns det lite fler inställningsmöjligheter på 1900 modellen också. Med tanke på att priset inte skiljer mer än det gör får man väldigt mycket mer för pengarna med 1900.

Har kört omegas co-axial verk i min 1900 och det funkar bra för rate men amplituden blir lite missvisande då apparaten inte har kodningen för att läsa ljuden från den speciella co-axial gången.

1000 modellen är ”basic basic” men funkar naturligtvis bra om man bara vill ha rate i +- s/d och amplitud för vanlig standard Swiss lever gång.
 
Det är en mycket tydligare färgskärm på 1900 modellen så det är enklare att se linjerna och övrig information på skärmen. Sedan finns det lite fler inställningsmöjligheter på 1900 modellen också. Med tanke på att priset inte skiljer mer än det gör får man väldigt mycket mer för pengarna med 1900.

Har kört omegas co-axial verk i min 1900 och det funkar bra för rate men amplituden blir lite missvisande då apparaten inte har kodningen för att läsa ljuden från den speciella co-axial gången.

1000 modellen är ”basic basic” men funkar naturligtvis bra om man bara vill ha rate i +- s/d och amplitud för vanlig standard Swiss lever gång.
Tack för förklaringen!
La in en beställning på verktyg, olja, ultraljud och Weishi 1900 igår :) Nu är det bara att vänta in allt.

Hur mäter du amplituden på din co-axial?
 
Vad använder ni för verktyg för att ta ur små packningar/oringar i kronor/kronrör när de är hela. Är det typ en nål som man kröker toppen på och använda som krok för att få ur dom? Är det nåt ni gör själva eller köper ni några verktyg?

Hade en oring som delvis löst upp sig i kronan så jag fick lösa upp resterna med aceton. Hur mäter man upp en sån. Det enda jag vet är ju ytterdiametern på kronröret. Är det bara att gissa och köpa några olika? Köper ni oringar i lösa dimensioner eller finns det satser som är vettiga. Jag köpte nån kinasats men alla oringar är alldeles för små. Några tips?

Har en visare jag skall måla och det verkar ha rört lite på sig i färgbranshen sen jag sist målade nåt. Vilka färger används till att måla visare? Som en följdfråga blir då, vad är det för lack man använder och blandar med lume numera?
 
Vad använder ni för verktyg för att ta ur små packningar/oringar i kronor/kronrör när de är hela. Är det typ en nål som man kröker toppen på och använda som krok för att få ur dom? Är det nåt ni gör själva eller köper ni några verktyg?

Hade en oring som delvis löst upp sig i kronan så jag fick lösa upp resterna med aceton. Hur mäter man upp en sån. Det enda jag vet är ju ytterdiametern på kronröret. Är det bara att gissa och köpa några olika? Köper ni oringar i lösa dimensioner eller finns det satser som är vettiga. Jag köpte nån kinasats men alla oringar är alldeles för små. Några tips?

Har en visare jag skall måla och det verkar ha rört lite på sig i färgbranshen sen jag sist målade nåt. Vilka färger används till att måla visare? Som en följdfråga blir då, vad är det för lack man använder och blandar med lume numera?
Gällande måla visare och lysmassa.
Jag målade ganska nyligen ett par visare till en Omega 320.
Jag köpte denna färg (efter tips av @Watcheyes):
IMG_5731.jpeg
IMG_5732.jpeg
IMG_5733.jpeg

IMG_5736.jpeg

Lysmassan bytte jag också. Jag använder ett set från Bergeon som jag sen ger nyans med ögonskugga.
IMG_5734.jpeg
IMG_5735.jpeg
 
Gällande måla visare och lysmassa.
Jag målade ganska nyligen ett par visare till en Omega 320.
Jag köpte denna färg (efter tips av @Watcheyes):
IMG_5731.jpeg
IMG_5732.jpeg
IMG_5733.jpeg

IMG_5736.jpeg

Lysmassan bytte jag också. Jag använder ett set från Bergeon som jag sen ger nyans med ögonskugga.
IMG_5734.jpeg
IMG_5735.jpeg
Jag lägger en beställning på färgen direkt. Nyansen är svår att se på bilderna men jag litar på dig. 820 off white it is. Lysmassan har jag bergeons pulver så får kika på cousins inför nästa beställning för lacken. Jag körde humbrol matt klarlack förut men humbrol verkar ha gått ner lite i vattenfärgernas tidevarv. Tack för tipsen. 😃
 
Hej! Ni som har köpt stansset, är det något speciellt man bör tänka på vid anskaffning? Ser att det finns en del på Tradera, men har inte riktigt koll på vad jag behöver, och vad jag ska akta mig för...
 
Liten fråga ang att handla från cousins över momsgränsen. Någon med erfarenhet. Sitter och kollar på priset på delar att byta i mitt hamilton 2824 och är uppe i ca 130 pelejönsare (pund) för dom så redan där ligger jag över gränsen och jag får en new old stock komplett verk för 149 o då får jag resten av delarna på köpet. Är samtidigt lite annat jag behöver med som jag kan ta med extra då. Frågan är hur mycket längre tid tar det att få hem när det blir tull mm. Vill inte att delarna fastnar en evighet i tullen tänker jag. Erfarenheter?
 
Liten fråga ang att handla från cousins över momsgränsen. Någon med erfarenhet. Sitter och kollar på priset på delar att byta i mitt hamilton 2824 och är uppe i ca 130 pelejönsare (pund) för dom så redan där ligger jag över gränsen och jag får en new old stock komplett verk för 149 o då får jag resten av delarna på köpet. Är samtidigt lite annat jag behöver med som jag kan ta med extra då. Frågan är hur mycket längre tid tar det att få hem när det blir tull mm. Vill inte att delarna fastnar en evighet i tullen tänker jag. Erfarenheter?
Vad är det för delar du är ute efter?
Jag har en hel del liggande till 2824.

Sedan finns www.evergreenparts.de i Tyskland som har det mesta till ETA både orginal och generiska delar där slipper man både tull och annat krångel.
 
Vad är det för delar du är ute efter?
Jag har en hel del liggande till 2824.

Sedan finns www.evergreenparts.de i Tyskland som har det mesta till ETA både orginal och generiska delar där slipper man både tull och annat krångel.
Är ju inte helt kunnig i ämnet än men eftersom jag behöver massvis med mer amplitud så gissar jag att det börjar med mainspring och barrel. Jag har bytt fjäder och polerat lagringar och axlar men har troligen alldeles för mycket endshake. Sen är hairspring lite sned och är osäker på om balansaxeln är helt kry.

Det jag funderar på i första hand är
Barrel complete
Barrel bridge
Balance complete
Escape hjul
Pallet fork
Ev inca uppe och nere
Lite blandad skruv som snubben innan mig slirat lite på.

Köper jag komplett verk får jag även mainplate och bryggorna så är jag ”säker” på att endshake är som det skall. Det jag behöver från den gamla är tredjehjulet som har en längre axeltapp för att montera hjulet för drivning av subsekund modulen. Kanske är fusk att byta mycket men det är svårt att ställa tillrätta när man inte vet exakt vad som är fel. Delarna har jag sen nytta av hur som då jag har 2 dykare med 2824 på tur.

Alltid svårt när man inte är första klåparen som dyker in i boetten. 😂

Här kommer den

IMG_1746.jpeg
 
Jag kör bara ULT på boetter och länkar nu då jag har en automatisk Allmer typ 2 för urverken. Men den ULT. Jag har är från vevor och är 0,8l. Den går inte att ställa värme dock och det är bra att ha. Jag fyller hela tanken med Elma i min 1 del Elma o ca 9delar vatten och byter efter ett antal tillfällen när det börjar bli för smutsigt.
Men i början körde jag verkdelar i sillburkar istället i ULT. Då hade jag Elma röd i en sillburk och ipa i en annan. Du vill flytta över snabbt till iPan för att förhindra rostskador då Elman är vattenbaserad.
IPA löser schellac inom några minuter så kör aldrig gånghake eller balans i IPA, dom får du ta i bensin.

Osäker på temperatur, du får kolla upp det. Jag körde utan lock på men vet inte om det spelar roll.

En sak till, får du smak på detta är ett mikroskop något jag skulle rekommendera. Det blir ljusår enklare att arbeta. Natt och dag från att sitta med lupp.
Funkar Gripen Kemisk ren bensin?
 
Jag har använt det några gånger och tyckt att det funkar. Numera kör jag NITOR rengörningsbensin från bauhaus och sen sköljer i IPA i min tvätt och det funkar fint. Dock bytte jag enbart av en prisfråga då det går åt minst 4 flaskor gripen för att fylla tvättburken i tvätten.
Tanken var nog bara att använda det till balans och gånghake?
 
Jag har använt det några gånger och tyckt att det funkar. Numera kör jag NITOR rengörningsbensin från bauhaus och sen sköljer i IPA i min tvätt och det funkar fint. Dock bytte jag enbart av en prisfråga då det går åt minst 4 flaskor gripen för att fylla tvättburken i tvätten.
Tack för tipset.
Jag bor i Norge så inte alltid lätt att hitta/veta vad de heter av samma produkter som rekommenderas här på forumet.

Tanken var nog bara att använda det till balans och gånghake?
Stämmer. Tack!
 
Tillbaka
Topp