• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Rolle50

Omega
Pledge Member
Vad tror ni om denna listan? Tar gärna feedback innan jag beställer. Har ett verktyg för att ta bort visarna redan. Något som skall till / bort? :)
Nu plockade jag ihop detta på https://www.uhrmacherwerkzeuge.com tycker ni det är ett bra val? Tycker dom är lite dyra? Saknar en Cushion med men det är väl inte supernödvändigt, dom hade inga vad jag kan h
Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.12.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.19.png
Bra början! https://www.uhrmacherwerkzeuge.com/...?ObjectPath=/Shops/62662707/Products/4250.2S3
Tack för tipsen! Använder glasögon så därför jag valde en lupp med spänne för glasögon. Får väl se om den funkar. Korntång i mässing letade jag efter, men hittade ingen på sidan!? Kan en i plast vara ett alternativ för mässing? Oil cups letade jag efter men hittade inte heller, konstigt!? Köper gärna en dyrare/bättre korntång än den jag valt, rekommenderas någon annan? Tack! 🙏
Har också glasögon och började med clips på dessa. Bökigt! Föreslår att du går på lösa luppar och fixar dessa lupphållare. Men, du kommer under resan köpa på dig mer och mer allt eftersom du upptäcker att det finns bättre, och andra grejer som förenklar arbetet. 😀👍

 

Utvisaren

Patek
Tack för tipsen! Använder glasögon så därför jag valde en lupp med spänne för glasögon. Får väl se om den funkar. Korntång i mässing letade jag efter, men hittade ingen på sidan!? Kan en i plast vara ett alternativ för mässing? Oil cups letade jag efter men hittade inte heller, konstigt!? Köper gärna en dyrare/bättre korntång än den jag valt, rekommenderas någon annan? Tack! 🙏
Finns på bukten. Bara sök brass tweezers så får man upp en hel del. Dumont, Horotec och givetvis Bergeon är ju säkra kort. Men Augusta grejerna funkar säkert bra. Vad jag ser är de flesta hemskt lika varandra förutom varumärket... Vad jag märkt av kinaprylar är dock att glasverktygen är kass.

Mejslar, initialt har man en på 1 mm och en på 0.5 så kommer man i princip åt allt. Det irriterande är att de flesta set har ner till 0,6. Vilket ibland faktiskt är för stort!

Uhrenwerkzeuge verkar inte ha några mässingsverktyg dock.

 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Och de där meckarkuddarna kan man köpa från aliexpress för en 20-lapp... Eller så ar man bara en skottesvamp och lägger en liten tygbit över et viola. Gör det inte svårare än vad det är :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Finns på bukten. Bara sök brass tweezers så får man upp en hel del. Dumont, Horotec och givetvis Bergeon är ju säkra kort. Men Augusta grejerna funkar säkert bra. Vad jag ser är de flesta hemskt lika varandra förutom varumärket... Vad jag märkt av kinaprylar är dock att glasverktygen är kass.

Mejslar, initialt har man en på 1 mm och en på 0.5 så kommer man i princip åt allt. Det irriterande är att de flesta set har ner till 0,6. Vilket ibland faktiskt är för stort!

Uhrenwerkzeuge verkar inte ha några mässingsverktyg dock.

Tycker du jag ska skippa mitt mejselset och köpa 2st bergeon mejslar istället? En korntång i mässing från eBay får det bli! 👍 den dumont jag valt känns den bra nog?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Beställningar lagda nu! Tack alla för er hjälp. Återkommer när paketen trillat in :)
Jag la till slut en beställning på cousinsuk (under IOSS gränsen) och en på uhrmacherwerkzeuge.
 

KaptenGrinkk

Cartier
2-Faktor
Prövar här först innan jag beställer nya saker :) är på jakt efter visar bortagare och för att pressa tillbaka, boetthållare och lite mejslar :) Pma om ni har saker ligger o skrotar:)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Säg att jag öppnar upp en gammal Omega som jag vill hobby-serva. Hur vet jag vilka delar som ska ha olja, och hur vet jag vilken viskositet oljan ska ha på de olika delarna? Kan man enkelt söka upp sån info om man vet vilket urverk det är?

Jag skulle inte börja med en Omega, bara risk att du sabbar ett fint urverk (repa, förstöra fungerande delar), utan börja med några billigare skrotverk/klockor. Fickur är bra och börja med, lite större och enklare att hantera.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är de verktyg jag använder mest. Är glad amatör, bara hållt på i drygt två år.

20220726_185027.jpg


Använder ultraljudstvätt till tvättning av delar, till vänster syns delar av timegraphern. Ficklampan lyser med uv-ljus, har fluorescerande olja o fett.

Har fler verktyg som inte används så ofta (staking tool, etc.)
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Här är de verktyg jag använder mest. Är glad amatör, bara hållt på i drygt två år.

20220726_185027.jpg


Använder ultraljudstvätt till tvättning av delar, till vänster syns delar av timegraphern. Ficklampan lyser med uv-ljus, har fluorescerande olja o fett.

Har fler verktyg som inte används så ofta (staking tool, etc.)
Gör ultraljudtvätt ett bra jobb när de gäller tvätt av urverk eller ska man ändå satsa på en watch cleaning machine i längden?
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Gör ultraljudtvätt ett bra jobb när de gäller tvätt av urverk eller ska man ändå satsa på en watch cleaning machine i längden?
Har erfarenhet av båda, har gått från ultraljud till watch cleaning machine och sett att den senare är bättre på tex intorkad olja runt juvelhålen. Det går att få riktigt rent med ultraljud, men noggrant förarbete med rengöring i nafta innan mm. Så, lite mer bök, och mer kontakt med icke hälsosamma vätskor, för att få samma resultat med ultraljud är min erfarenhet.
 
Hej, Jag är lite sugen på att göra en "egen" klocka. Köpa delar från olika håll och sätta ihop. Jag har lite verktyg men är egentligen mer fundersam vart jag ska vända mig för att köpa delar. Urverk, visa, mm. Har ni några tips på bra sidor?

Tack på förhand.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gör ultraljudtvätt ett bra jobb när de gäller tvätt av urverk eller ska man ändå satsa på en watch cleaning machine i längden?

Har erfarenhet av båda, har gått från ultraljud till watch cleaning machine och sett att den senare är bättre på tex intorkad olja runt juvelhålen. Det går att få riktigt rent med ultraljud, men noggrant förarbete med rengöring i nafta innan mm. Så, lite mer bök, och mer kontakt med icke hälsosamma vätskor, för att få samma resultat med ultraljud är min erfarenhet.

Jag brukar pegga hålen först med tandpetare, sedan rengöra bottenplatta och bryggor manuellt med tandborste och tandpetare i hålen där bommen går. Därefter tvätt i ultraljudstvätten.

Har ingen erfarenhet av en gammal hederlig tvätt.
 

Carlhest

Omega
Hej, Jag är lite sugen på att göra en "egen" klocka. Köpa delar från olika håll och sätta ihop. Jag har lite verktyg men är egentligen mer fundersam vart jag ska vända mig för att köpa delar. Urverk, visa, mm. Har ni några tips på bra sidor?

Tack på förhand.
Du har inte funderat på Seiko? Finns hundratals sidor som säljer "mods" till just Seiko, så antingen köper du en hel tex Seiko 5 Sports och bygger om den eller köper allt separat. Hemsidor som tex: seikomods.com, DLW watches, NamokiMods. Annars finns alltid cousinsuk.com.
 
Du har inte funderat på Seiko? Finns hundratals sidor som säljer "mods" till just Seiko, så antingen köper du en hel tex Seiko 5 Sports och bygger om den eller köper allt separat. Hemsidor som tex: seikomods.com, DLW watches, NamokiMods. Annars finns alltid cousinsuk.com.
Jo det har jag tänkt på, Tack för tipset. Jag tror dock att det kanske är lite dyrt som nybörjarprojekt...
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Är det bara jag som råkat mata in fjädern på fel håll… 😔
Kommer aldrig göra om det misstaget iaf. Litade blint på mina bilder från när jag plockade ur den men måste råkat vända den på nån bild. Slarvigt. Beställt en ny nu iaf.
Gör hela tiden nya misstag men lär mig för varje gång 😂

Matar ni in den för hand med fingertutor eller hur gör ni?
 

Kirchen

Breitling
2-Faktor
Kul tråd! Ingen som har uppdateringar på sina setups? :)

Har ni några tips på verktygssatser för att göra det mest grundläggande mecklet. Ska man undvida produkter från Kjell & CO etc? Vill såklart inte köpa billigaste skräpet men kommer gärna utan att behöva pröjsa för mycket.

  • Anpassa längd på länkar
  • Eventuellt byta batteri
  • Minimera risken för repor vid bandbyte
  • Annat?

För basic för denna tråd?
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Kul tråd! Ingen som har uppdateringar på sina setups? :)

Har ni några tips på verktygssatser för att göra det mest grundläggande mecklet. Ska man undvida produkter från Kjell & CO etc? Vill såklart inte köpa billigaste skräpet men kommer gärna utan att behöva pröjsa för mycket.

  • Anpassa längd på länkar
  • Eventuellt byta batteri
  • Minimera risken för repor vid bandbyte
  • Annat?

För basic för denna tråd?

Jag har ett kit från Amazon som funkat bra även om det var billigt, typ 300:- Till allt det du beskriver funkar det helt ok.

Jag hade dock köpt bandverktyg från bergeron. Det kostar bara någon hundralapp.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tror man brukar ranka verktygen kvalitetsmässigt enligt tillverkningsland (sämst-bäst): Kina - Indien - Taiwan - Japan - Tyskland - Schweiz. Typ. Det tycker jag brukar vara en bra fingervisning.
 
Senast ändrad:
IMG_20230120_212120.jpg
tänkte snygga till den här lilla snyggingen till frun. Finns fläckar på tavlan, något upphöjda. Har provat med bomullstops och tandpetare men får inte bort skiten. Vad vågar man applicera, eller är det bara att låta vara?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Är det någon som har bra tips på hur jag monterar isär omega 5xx reversing wheels? Jag har än så länge kört dessa i bensinblandning med moebius 9010 för rengöring och smörjning. Saknar rätt verktyg för att montera isär. Har en mejsel jag modifierat för att passa ena sidan men har inget bra mothåll för undersidan. Hur gör ni?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
IMG_20230120_212120.jpg
tänkte snygga till den här lilla snyggingen till frun. Finns fläckar på tavlan, något upphöjda. Har provat med bomullstops och tandpetare men får inte bort skiten. Vad vågar man applicera, eller är det bara att låta vara?
Det enkla svaret när det gäller urtavlor är nog tyvärr att man oftast riskerar skada mer än man lagar. Jag skulle låtit den vara.
 
Topp