• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Början på en samling

Camo00

Patek
Re: Sv: Början på en samling

Helmeroni skrev:
Kanske ska försöka ge dig lite mer än under 7000 då ;) tycker av någon konstig anledning att set är jävligt snyggt med den skyddande ringen som till exempel Seikos tuna modell har, osäker på vad det heter (caseguard kanske namnet är?) när det kommer till dykare. Tycker också att dykare ska vara rätt tjocka oavsett bredd. Är inte helt främmande till lite färg på urtavlan om det passar in bra. Har som alla amerikaner ngn dum förkärlek för limited editions. Ser väl allra helst att det är ett rätt välkänt märke som mina ointresserade vänner kan ge mig välförtjänt credd för (typ omega) även om detta inte är lika viktigt.

Med den beskrivningen tycker jag definitivt att Du ska provklämma några av Oris dykarmodeller. De jag testat påminner om konservburkar gjorda i solitt stål, har gott rykte och verkar anses som mycket prisvärda!

Lycka till och tala om när/hur/var/vad Du köper..! :)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
80talisten skrev:
Helmeroni skrev:
80talisten skrev:
282476d1312739861-certina-ds-action-diver-automatic-cimg0182.jpg

Certina DS Action diver Auto?
riktigt prisvärd i 5-6k sergmentet

Vet inte varför men har alltid föredragit Seiko framför Certina. Kanske är ännu ett arv från min far..
Och jag som försökte vara lite folklig ;) kan inte annat än att hålla med dig (och din far) :)

Inget fel med att vara folklig. Det är väl det som pressar upp priserna på t.ex. Sjöö Sandström. Enligt vad jag har hört av en polare i flygvapnet och några familjevänner så har flygvapnet stora problem med att dem går sönder stup i kvarten.. Dock tycker jag att dem är vackra för ögonen. Certina känns lite som Seikos kusin från landet som vi i Sverige fått för oss är mkt finare/bättre än vad det egentligen är :)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Re: Sv: Början på en samling

Camo00 skrev:
Helmeroni skrev:
Kanske ska försöka ge dig lite mer än under 7000 då ;) tycker av någon konstig anledning att set är jävligt snyggt med den skyddande ringen som till exempel Seikos tuna modell har, osäker på vad det heter (caseguard kanske namnet är?) när det kommer till dykare. Tycker också att dykare ska vara rätt tjocka oavsett bredd. Är inte helt främmande till lite färg på urtavlan om det passar in bra. Har som alla amerikaner ngn dum förkärlek för limited editions. Ser väl allra helst att det är ett rätt välkänt märke som mina ointresserade vänner kan ge mig välförtjänt credd för (typ omega) även om detta inte är lika viktigt.

Med den beskrivningen tycker jag definitivt att Du ska provklämma några av Oris dykarmodeller. De jag testat påminner om konservburkar gjorda i solitt stål, har gott rykte och verkar anses som mycket prisvärda!

Lycka till och tala om när/hur/var/vad Du köper..! :)

Får nog ta och klämma på några när det är så många som nämner just dem! Oris verkar ju onekligen ha ett gott rykte här på forumet :D
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Kul att någon mer än jag har fått nytta av tråden! :)

Helmeroni skrev:
yonsson skrev:
Creation är bra, men om du vill ha originallåda, så får du kontakta honom innan du handlar. Det är inte alltid han skickar med det.
Ska ta och göra det och kolla hur vindarna blåser för träboxar i original format då :)

Har du, yonsson eller någon annan möjligtvis någon koll på vad skillnaden är mellan SRP233K1 och dem andra vs. SRP233J1 och dem andra? det enda jag har fått fram är att den ena är gjord i japan och den andra inte: http://www.creationwatches.com/raulwatc ... 233k1.html . Men är det tillräckligt för att motivera ca 600 kr mer och i sådana fall varför är det så?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Början på en samling

Helmeroni skrev:
Kul att någon mer än jag har fått nytta av tråden! :)

Helmeroni skrev:
yonsson skrev:
Creation är bra, men om du vill ha originallåda, så får du kontakta honom innan du handlar. Det är inte alltid han skickar med det.
Ska ta och göra det och kolla hur vindarna blåser för träboxar i original format då :)

Har du, yonsson eller någon annan möjligtvis någon koll på vad skillnaden är mellan SRP233K1 och dem andra vs. SRP233J1 och dem andra? det enda jag har fått fram är att den ena är gjord i japan och den andra inte: http://www.creationwatches.com/raulwatc ... 233k1.html . Men är det tillräckligt för att motivera ca 600 kr mer och i sådana fall varför är det så?
Inte säker, men som jag förstått Seiko är det bara tillverkningsland som skiljer mellan K- och J-versionerna, trots prisskillnaden. Nån annan får rätta mig om jag har fel...
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Re: Sv: Början på en samling

Jag har också förstått det som att det är tillverkningsland som är det enda som skiljer. Kan tycka att det är konstigt med prisskillnaden om det inte vore så att t.ex. Japan modellen vore en extra kvalitetsstämpel eller liknande.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Seiko Samurai Ti kanske?

Eller varför inte en Fortis Spacematic?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Början på en samling

Helmeroni skrev:
Har du, yonsson eller någon annan möjligtvis någon koll på vad skillnaden är mellan SRP233K1 och dem andra vs. SRP233J1 och dem andra?


Det är J för Japan, ja. Ibland kan det skilja några små detaljer på urtavlan. Sen finns det ju de modellerna som vid en snabb titt ser likadana ut, men där det skiljer mer vid en grundlig titt. Jag tror att det grundar sig i att lagarna i Japan kräver att företagen har 100% koll på hur många exemplar de tillverkar och säljer. OFTAST är det helt meningslöst att köpa en J-version bara för att det är en J-version. I fallet ovan ser du skillnaden längst ner på urtavlan. J-versionen har mer (pytteliten) text (Made in Japan).

img59508241.jpg


För övrigt är ju dessa trådarna ganska förutsägbara. Jag rekommenderar alltid en Seiko, Denke alltid en Glycine och vissa andra alltid en Rolex. :mrgreen:
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Re: Sv: Början på en samling

yonsson skrev:
Helmeroni skrev:
Har du, yonsson eller någon annan möjligtvis någon koll på vad skillnaden är mellan SRP233K1 och dem andra vs. SRP233J1 och dem andra?


Det är J för Japan, ja. Ibland kan det skilja några små detaljer på urtavlan. Sen finns det ju de modellerna som vid en snabb titt ser likadana ut, men där det skiljer mer vid en grundlig titt. Jag tror att det grundar sig i att lagarna i Japan kräver att företagen har 100% koll på hur många exemplar de tillverkar och säljer. OFTAST är det helt meningslöst att köpa en J-version bara för att det är en J-version. I fallet ovan ser du skillnaden längst ner på urtavlan. J-versionen har mer (pytteliten) text (Made in Japan).

img59508241.jpg


För övrigt är ju dessa trådarna ganska förutsägbara. Jag rekommenderar alltid en Seiko, Denke alltid en Glycine och vissa andra alltid en Rolex. :mrgreen:

Japp hade trott att det skulle vara lite större spridning bland förslagen. Även om det är trevligt att alla gillar/föreslår samma saker. Tack för hjälpen med seiko förklaringen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spridningen blir nog större om du preciserar dig mer. Annars går folk på ren instinkt och då väljer man ett märke man känner för, snarare än något utifrån dina preferenser som man inte hade valt till sig själv.
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
yonsson skrev:
Spridningen blir nog större om du preciserar dig mer. Annars går folk på ren instinkt och då väljer man ett märke man känner för, snarare än något utifrån dina preferenser som man inte hade valt till sig själv.

Racingklockor så länge dem inte blir för mycket är ju också förjävla fina. Låt oss säga att jag köper Seiko dykaren (nära på att göra..) Då har jag ca 5 lappar kvar. Några fina racingklockor inom den prisklassen. Har som sagt inget emot begagnat!

Lyckades hitta denna tissot (vet att det inte är något jättemärke direkt..) på blocket.
6203999340.jpg

En fröjd för ögat om ni frågar mig. Hör gärna av er om ni har någon koll på modellen? Ägaren säger att det är en limited edition 1853.
 

Charles_

Rolex
Charles_ skrev:
Per skrev:
swingminx skrev:
Vart får man tag i denna, länk? :)
Snabb googling ger:

Inom EU:

http://www.jurawatches.co.uk/collection ... ch-svf-001

Från Schweiz:

http://www.sevenfriday.com/
Tack Per. Jag håller på att försöka förhandla fram en KS/TTT-deal med SevenFriday. Återkommer om det! :)
KS/TTT-medlemmar får 15% på SevenFriday fram till jul om man lämnar en intresseanmälan till [email protected].

Jag kommer att lägga upp en liten recension snart. Håll utkik! :)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Helmeroni skrev:
yonsson skrev:
Spridningen blir nog större om du preciserar dig mer. Annars går folk på ren instinkt och då väljer man ett märke man känner för, snarare än något utifrån dina preferenser som man inte hade valt till sig själv.

Racingklockor så länge dem inte blir för mycket är ju också förjävla fina. Låt oss säga att jag köper Seiko dykaren (nära på att göra..) Då har jag ca 5 lappar kvar. Några fina racingklockor inom den prisklassen. Har som sagt inget emot begagnat!

Lyckades hitta denna tissot (vet att det inte är något jättemärke direkt..) på blocket.
6203999340.jpg

En fröjd för ögat om ni frågar mig. Hör gärna av er om ni har någon koll på modellen? Ägaren säger att det är en limited edition 1853.

Tissot är tyvärr såld köper gärna en liknande för kring 5000. Ångrar att jag inte högg den för 1200. Begagnat är förövrigt absolut inget minus!
 
Topp