• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Balans/oro som inte vill rotera fritt, något verkar "stöta emot"?

Hurin

Basic
Hej!

Jag har sedan någon månad tillbaka nördat ner mig i urmakeri, och nyligen också gett mig på service och restoration av mina första mekaniska urverk. Kul att ha hittat och blivit insläppt till detta forum!

Till min fråga:

Jag har plockat isär och rengjort ett urverk som enbart visar tid (som fungerade fin-fint innan jag gav mig på det), men har nu problem att få igång balansen igen. Allt fungerar efter större delen av monteringen (jag ser att kraft överförs korrekt till palett fork (ankaret?)), men när jag placerar balansen vill inte dess hjul börja rotera. Om jag blåser luft på det kan jag se att klockan faktiskt tickar igång korrekt, men hjulet kommer inte igång av sig självt.

Först tänkte jag att balansen kanske stördes av ankaret på något vis, exempelvis att jag satt dit balansen felaktigt, men när jag helt monterade bort ankaret gjorde det ingen skillnad - balansen vill ändå inte rotera fritt. Och det bör den väl göra? I det läget finns det väl inget den ska komma i kontakt med? När jag långsamt rör hjulet manuellt med en pincett i medurs riktning kan jag se att hela balansen "hoppar till" efter ett kort tag. Nästan som att hjulet slår emot något och trycker upp balansen till följd.

Jag förstår att det säkert kan finnas många tänkbara förklaringar, men tänkte höra om någon kanske får någon aning baserat på min beskrivning? Är det mest troliga att jag har råkat ta sönder balansen på något vis under rengöringen?

All goda råd tas tacksamt emot.

/Hurin

När balanser sitter i och du plockar bort juvelerna kan du se tapparna i hålet? De skall sticka upp så de tar i juvelhållarna när man sätter dit dem.

Sök efter bilder på urverket och se om allt ligger i rätt position på balansen för ligger t ex regulatorn fel så kan balansen få för sig att inte snurra.

När balanser sitter i och du plockar bort juvelerna kan du se tapparna i hålet? De skall sticka upp så de tar i juvelhållarna när man sätter dit dem.

Sök efter bilder på urverket och se om allt ligger i rätt position på balansen för ligger t ex regulatorn fel så kan balansen få för sig att inte snurra.

Uppdatering: Jag har nu tagit bort juvelerna och kan se tapparna i hålen. Förhoppningsvis inget fel på dem alltså.

Har också tittat lite närmre på balansen. Märkte då att balansfjädern hade släppt från regulatorn och tänkte först att det var boven i dramat, men när jag fick tillbaka den ser jag fortfarande ingen skillnad. Har även provat att ändra både regulatorn och den andra "spaken", utan framgång.

Bifogat några bilder på hur det ser ut. I detta läge kan jag blåsa luft och få klockan att gå, men så fort jag slutar blåsa tappar hjulet fart.

En sak jag noterar är att hjulet verkar ha en liten upp och ned-rörelse när den roterar, istället för att vara helt parallell. Kan vara själva luften jag blåser, eller något tecken på fel?

Bilagor

• 20210622_154352.jpg
    20210622_154352.jpg
    510.6 KB · Visningar: 11
  • 20210622_154306.jpg
    20210622_154306.jpg
    483.7 KB · Visningar: 13
  • 20210622_154251.jpg
    20210622_154251.jpg
    293.6 KB · Visningar: 13
  • 20210622_154223.jpg
    20210622_154223.jpg
    315.5 KB · Visningar: 17
Uppdatering: Jag har nu tagit bort juvelerna och kan se tapparna i hålen. Förhoppningsvis inget fel på dem alltså.

Har också tittat lite närmre på balansen. Märkte då att balansfjädern hade släppt från regulatorn och tänkte först att det var boven i dramat, men när jag fick tillbaka den ser jag fortfarande ingen skillnad. Har även provat att ändra både regulatorn och den andra "spaken", utan framgång.

Bifogat några bilder på hur det ser ut. I detta läge kan jag blåsa luft och få klockan att gå, men så fort jag slutar blåsa tappar hjulet fart.

En sak jag noterar är att hjulet verkar ha en liten upp och ned-rörelse när den roterar, istället för att vara helt parallell. Kan vara själva luften jag blåser, eller något tecken på fel?

Jag tror vi behöver bättre bilder på balansen/spiralen för att kunna bistå. Montera bort balansen och lägg den upp och ner och ta lite närbilder i olika vinklar.

Jag tror vi behöver bättre bilder på balansen/spiralen för att kunna bistå. Montera bort balansen och lägg den upp och ner och ta lite närbilder i olika vinklar.

Sådär, har försökt bifoga ett par bättre bilder på just balansen nu. Mitt otränade öga tycker att allt inte ser helt symmetriskt ut (kanske att jag råkat tänja ut spiralen eller liknande?), men vet inte om det ser tillräckligt allvarligt ut för att helt kunna förhindra klockan från att gå.

Bilagor

• 43B96678-4CAA-425B-A954-8B33FCC0DF1F.jpeg
    43B96678-4CAA-425B-A954-8B33FCC0DF1F.jpeg
    433.7 KB · Visningar: 15
  • 3C952896-17DD-4EED-9CE8-02DBEB3DE1E4.jpeg
    3C952896-17DD-4EED-9CE8-02DBEB3DE1E4.jpeg
    193.6 KB · Visningar: 16
  • C34ECB69-B19D-4410-894B-4CAA88076610.jpeg
    C34ECB69-B19D-4410-894B-4CAA88076610.jpeg
    222.1 KB · Visningar: 16
  • FBCCBD0E-EEF8-47DA-B988-0A2C4A6D5786.jpeg
    FBCCBD0E-EEF8-47DA-B988-0A2C4A6D5786.jpeg
    343 KB · Visningar: 15
  • 710E5013-5954-4C41-92E3-50EDABF59161.jpeg
    710E5013-5954-4C41-92E3-50EDABF59161.jpeg
    130.1 KB · Visningar: 13
  • 7BD9C0EA-0147-441C-8261-BEC2E02C3C02.jpeg
    7BD9C0EA-0147-441C-8261-BEC2E02C3C02.jpeg
    94.3 KB · Visningar: 10
Sådär, har försökt bifoga ett par bättre bilder på just balansen nu. Mitt otränade öga tycker att allt inte ser helt symmetriskt ut (kanske att jag råkat tänja ut spiralen eller liknande?), men vet inte om det ser tillräckligt allvarligt ut för att helt kunna förhindra klockan från att gå.

Ja, det ser inte helt symmetriskt ut men kan vara att balanshjulet inte ligger plant på bilderna.

En sak du skulle kunna testa är att justera fästningen av spiralen mot bryggan (som jag tror du sa hade lossnat?). Det ser ut som den eventuellt ligger lite "högt" eller "lågt" beroende på vilket håll man ser det ifrån.

Montera balansen. Lossa på skruven som håller spiralen och peta infästningen (även kallad "hairspring stud") lätt uppåt. Ibland skall den tvärgående pinnen som fäster spiralen i "hairspring stud" ligga plant mot bryggan. Bäst vore ju dock om du hade en "förebild" så skulle du kunna jämföra och se vad "rätt" höjd är. Jag har för vana att alltid ta bilder på just spiralen när jag plockar isär. Det har räddat mig många gånger.

Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl ett A S 1686 du jobbar med, nu har jag inget bra tips på vad felet kan bero på men justera tillbaka ruckarmen och balansfjäderfästet eller vad det heter på Svenska, ( Spring Stud ) och börja där i från, se bild (om det är ett A S 1686 vill säga)

as 1686.jpg

Tittade lite nogrannare på bilderna: ser ut som spiralen är ocentrerad, glesare upptill än nedtill på första bilden. justera den är inte lätt.. Jag har misslyckats lika många ggr som jag har lyckats. Är klockan viktig så kolla efter en ny balans på Ebay eller dyl. kan du leva med att balansen blir förstörd gör ett försök att justera spiralen.
Marc Lovick på YT (Watch Repair Channel) har gjort en bra video där han justerar en spiral, om du vill se mer.

Senast ändrad:
Tittade lite nogrannare på bilderna: ser ut som spiralen är ocentrerad, glesare upptill än nedtill på första bilden. justera den är inte lätt.. Jag har misslyckats lika många ggr som jag har lyckats. Är klockan viktig så kolla efter en ny balans på Ebay eller dyl. kan du leva med att balansen blir förstörd gör ett försök att justera spiralen.
Marc Lovick på YT (Watch Repair Channel) har gjort en bra video där han justerar en spiral, om du vill se mer.
Instämmer med dig!
Och tänker att det är precis vid infästningen, rödmarkerade i bild nedan!
Den skall riktas utåt så det blir lite rakare tänker jag, och då blir spiralen mer centrerad! Är super pilligt men inte alls omöjligt, själv har jag använt nål! Se dock till att ytorna är raka, nål mot spiral nålen är ju vinklad i spetsen. Annars blir spiral vinklad och ändras i höjd! Och inte magnetisk nål! Oj vad långt det blev 🙃
3A798A8C-D960-4FEB-A759-E2C98CF38881.jpeg

Stort tack för alla goda råd. Det uppskattas, verkligen!

Uppdatering:

• Jag provade att justera armarna/spakarna på balansen. Ingen framgång.
  • Provade sedan att montera bort fjädern, göra mindre justeringar enligt era rekommendationer och sedan montera tillbaka allt (i 2-3 omgångar). Det gick hyffsat okej, men slutresultatet blev att hjulet visserligen verkar kunna rotera mer fritt än tidigare, men tyvärr inte tillräckligt bra för att kicka igång helt. Bedömer att jag har lite för dålig teknik/kunskap/verktyg i nuläget för att få det precis som det behöver vara.

Pausar projektet tillsvidare (klockan köptes bara som övningsobjekt), men tar med mig många lärdomar! Inte minst att försöka fota lite mer före och under ett projekt, så att jag bättre kan förstå vad jag själv har orsakat för problem och vilka problem som fanns där redan från början.

Tänker på oljning, har du tex oljat gång hakens stenar? Delade meningar om det men vissa säger att det trögar mer, liten rörelse. Får man sen mycket olja på gånghakens stenar mot hjulet blir det trögt, tas bort med Rodico. Detta är ju om balansen svänger bra med gånhaken borttagen, obs! Glöm inte släppa fjädern om du skall ta bort haken!

Hej, roligt att du kört igång, jag är också ny så ge inte upp!

En basic fråga, har du dragit upp kraften i huvudfjädern? Sedan om du har gjort det, ta bort kraften, montera bort hela balansen och gånghaken, vrid upp huvudfjädern (lite) och se om ankarhjulet börjar rotera, att alla hjul roterar.

Tillbaka
Topp