• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bankfack - vilka är bäst/billigast?

Har hört att man inte får någon ersättning om något försvinner ur ett bankfack (t ex vid rån/inbrott). Stämmer det känns det lite som falsk trygghet - som man dessutom måste betala för.

Lägg pengarna på en bra hemförsäkring (litet kassaskåp borde alla ha)? De har ersatt mig ganska frikostigt (ganska saftig premie men det är det värt och har betalat sig iom att det täcker så mkt). Risken att något förvinner vid ett ev rån hos banken är nog försumbar.

Jag tycker bara det är kul att reta folk som har svindyra klockor men också beter sig snålt. Förlåt. :)
Hade jag haft klockor för sexsiffrigt belopp i ett bankfack så hade jag valt den banken som låg närmast.

Fnissade lite åt ditt svar och din dryghet. Men anledningen till att man har råd med dyra klockor kanske är att man konsekvent undviker att betala 8 gånger mer för samma produkt? Att ha det gott ställt är ingen anledning att kasta pengar i sjön :)

Har hört att man inte får någon ersättning om något försvinner ur ett bankfack (t ex vid rån/inbrott). Stämmer det känns det lite som falsk trygghet - som man dessutom måste betala för.
Stämmer vad jag vet, då innehållet inte är försäkrat från varken bankens eller kundens sida.

Nu var det många år sen jag höll koll på bankkontor, men Handelsbanken hade mycket bankfack på alla kontor jag kollat in. Tips är väl att ”gamla” banker (såna som legat på samma plats länge) borde kunna erbjuda bankfack. Sen om det är fullt eller inte är en annan grej...

Gällande försäkringar är jag osäker, men får en känsla av att om tjuvar bryter sig in i bankfack så går de antingen efter de största facken (störst chans för ”jackpot”) eller så vet de exakt vilket fack de ska gå på. Har ett kontor 200 bankfack och larmet har gått så ställer de sig nog inte och borrar upp ALLA fack med förhoppning att hitta klockor :)

Priserna vad jag kommer ihåg var i princip snorbilligt (100-200kr/år) till några tusenlappar per år, men dom stora facken var ju som mindre kylskåp.

Bumpar tråden. Någon som vet om det fortfarande är möjligt att teckna bankfack eller är man hänvisad till annan aktör?

Handelsbanken i centrala Uppsala stängde sina förra året. Jag tror de var de sista i stan... de påstod att det helt enkelt var för låg beläggning, bara en bråkdel av dem var uthyrda på slutet. Det förvånar mig, för inte så många år sedan (o.k. kanske årtionden sedan) var det tvärtom svårt att hitta ett ledigt. Jag har alltid trott att alla borde ha behov att förvara saker säkert utanför hemmet. Visst, eget säkerhetsskåp skyddar mot vissa saker, men är det inte alla som har plats för det (i lägenhet t.ex.), och det finns som sagt en poäng med att inte ha allt av värde i hemmet. (S.k. "alla ägg i en korg".) Så nu antar jag att det är förrådsfirmor som Shurgard man får gå till, men det blir ju lite överdrivet (och dyrt) om det bara är lite papper, fotonegativ, backupdiskar, och kanske klockor, man behöver förvara...

Fick brev om att Swedbank Hamngatan stänger ner sina fack.
Någon mer som fått den infon?
Fick samma brev idag. Men då är det på god tid att byta bank. Swedbank har gått ner sig något enormt och den sista anledningen till att jag fortfarande är kund där är bankfacket. Försvinner det som det uppenbarligen gör nu finns ingen anledning att vara kund längre.
Men de måste väl fokusera på sina ryska kunder som tvättar pengar från kriminell verksamhet.

Håller med om Swedbank. De suger fan som bank. Sedan är det bara skitsnack och trams då de säger att efterfrågan minskat….finns inga lediga fack nästan på Hamngatan. En polare försökte få tack där förra året och fick besked att det var fullt så Swedbank bara ljuger. Största banditen som finns

Hej, har bankfack i Skåne men min bank ska lägga ner tjänsten. Någon här som har bankfack i Skåne, eller känner till något bankkontor som fortfarande har och förmedlar bankfack till nya kunder?

Pansarvalv är en sponsor på Klocksnack. Vi har ett högsäkerhetsvalv med bankfack i Westfield Täby Centrum.

Erbjudande till Klocksnackare: Prova tre månader utan kostnad. Ingen uppsägningstid.

Du får prova ett bankfack (modell S50) i tre månader utan kostnad. Du får avsluta avtalet utan uppsägningstid eller kostnader inom tre månader. Om du vill fortsätta som kund, så övergår ditt avtal till ett tillsvidareavtal. Du får 10% på ord pris. Läs mera på www.pansarvalv.se

Pansarvalv är en sponsor på Klocksnack. Vi har ett högsäkerhetsvalv med bankfack i Westfield Täby Centrum.

Erbjudande till Klocksnackare: Prova tre månader utan kostnad. Ingen uppsägningstid.

Du får prova ett bankfack (modell S50) i tre månader utan kostnad. Du får avsluta avtalet utan uppsägningstid eller kostnader inom tre månader. Om du vill fortsätta som kund, så övergår ditt avtal till ett tillsvidareavtal. Du får 10% på ord pris. Läs mera på www.pansarvalv.se
Hej, har ni planer på att öppna i Malmö/Skåne?

Funderar på när det kan vara värt att överväga att flytta över en del av samlingen till bankfack. Vilket maximalt värde ”törs” ni ha på klockorna ni roterar i hemmet?

Tillbaka
Topp