• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bannad att handla Rolex

Du vill in och få tillgång till något som du tjänar pengar på att köpa. AD säger till dig att du måste köpa annat för att få köpa stålrolex. Vad de menar är att de har kunder som historiskt och regelbundet köper olika klockor hos dem.. och inte bara köper grejer som de kan tjäna pengar på - så varför ska de sälja sina mest åtråvärda klockor till dig som är tillfällig kund så länge begpriset är högre än listpris?

Och jo, du likställer det visst:

Bra inlägg glassen, allt är precis som det varit förut egentligen. Back in the day fick du 20-25% på stålsport bara om du var en storkund och tog några osäljbara klockor också till samma rabatt. Folk är så otroligt butthurt nu för att ADs/Rolex börjar dra åt snaran på alla ringa dagen efter mässankunder som ska ställa sig på kö för de hetaste modellerna. Det funkar likadant liksom i andra branscher, vare sig om det är är frågan om tilldelning eller max rabatt. Finns så mycket kunder som gärna köper stålsport och lägger på hög hemma i lådan så det räcker och blir över för Rolex.

Enkelt.
 

AndersF

Omega
Du vill in och få tillgång till något som du tjänar pengar på att köpa. AD säger till dig att du måste köpa annat för att få köpa stålrolex. Vad de menar är att de har kunder som historiskt och regelbundet köper olika klockor hos dem.. och inte bara köper grejer som de kan tjäna pengar på - så varför ska de sälja sina mest åtråvärda klockor till dig som är tillfällig kund så länge begpriset är högre än listpris?

Och jo, du likställer det visst:
Jag vill inte få tillgång till "något som jag tjänar pengar på att köpa". Jag vill att nypriset ska vara högre än begagnatpriset hos återförsäljaren, vilket det skulle vara på en fungerande marknad.

Jag likställer en muta med en muta. Det jag inte gjorde var att likställa att en butik ska kunna tjäna pengar på sina kunder med en muta.

Jag har inte heller sagt att det är något direkt fel med detta beteende, bara att det inte är någon skillnad på att ta en muta direkt i form av pengar eller att göra det genom att kunden köper en massa "extra".
 

jmspar123

Cartier
För att förtydliga.
Alternativ ett: Jag köper fem svårsålda klockor till listpris som vardera droppar t.ex. 20% i värde så snart jag tagit ut dem från butiken, jag får köpa en sportig stålrolex. AD gör en liten vinst på mig.
Alternativ två: Jag köper en sportrolex direkt men ger AD pengar bredvid. AD gör vinst på mig och jag slipper sälja fem klockor begagnat.

Jag inser såklart att det säkert finns juridiska hinder för att göra så men rent principiellt så är det väl ingen jätteskillnad tycker jag.

Du glommer/namner inte alternativ tre.

Ga till en gra och betala marknadspris for uret. Da slipper du bade klockor/skrot du inte vill ha och en {for tillfallet pga radande marknadssituation} snorkig AD.

Din planbok marker ingen skillnad,eller mar tom battre an alternativ ett. Du far det du vill ha direkt och slipper krusa.
Jag sager inte att jag gillar dagens situation. Tyccker tvartemot att man ska kunna kopa det man vill fran en Aterforsaljare for max listpris. Okej att ingen rabatt ges,det far man val leva med pa eftertraktade varor,men att fa "Nej vi kan inte ens bestalla hem en sadan at dig oavsett hur lange du vill vanta" ar lite svarsmalt.
 

AndersF

Omega
Du glommer/namner inte alternativ tre.

Ga till en gra och betala marknadspris for uret. Da slipper du bade klockor/skrot du inte vill ha och en {for tillfallet pga radande marknadssituation} snorkig AD.

Din planbok marker ingen skillnad,eller mar tom battre an alternativ ett. Du far det du vill ha direkt och slipper krusa.
Jag sager inte att jag gillar dagens situation. Tyccker tvartemot att man ska kunna kopa det man vill fran en Aterforsaljare for max listpris. Okej att ingen rabatt ges,det far man val leva med pa eftertraktade varor,men att fa "Nej vi kan inte ens bestalla hem en sadan at dig oavsett hur lange du vill vanta" ar lite svarsmalt.
Japp! Gråhandlare är ett alternativ, absolut. Hela grejen är ju dessutom ett extremt lyxproblem. Men lite oskönt agerande från handlarna tycker jag det är.
 

arkitekten

Breitling
Tycker att AD agerar helt rätt. Tänk bara på alla exklusiva biltillverkare. De måste se efter vilka kunder de vill beblanda sig med när limiterade upplagor ska ut på marknaden.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
En snabb fråga såhär i GDPR-tider, får AD verkligen ha en databas med namn för att kontrollera vilka klockor jag köpt om jag inte lämnat mitt godkännande till detta (ett godkännande jag aktivt måste ge och som inte får vara del av generella köpevillkor)?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En snabb fråga såhär i GDPR-tider, får AD verkligen ha en databas med namn för att kontrollera vilka klockor jag köpt om jag inte lämnat mitt godkännande till detta (ett godkännande jag aktivt måste ge och som inte får vara del av generella köpevillkor)?

Nya garanti kort med chip är på väg från Rolex utan plats för namn och datum för försäljning.
Är relativ säker på att Rolex kommer ha betydligt bättre koll på ”kunder” framöver.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej knappast då AD’s fortfarande behöver dom kanalerna.
Kommer dock bli tuffare för dom som handlar privat och ville tjäna en slant på snabb flip då modellerna troligtvis kommer loggas.
Fast första gången Rolex får nys på cert/chip är ju när den ska servas/motsvarande? Vad gör det flipparen om Rolex får reda på att klockan säljs vidare 10 år efter att transaktionen ägt rum?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fast första gången Rolex får nys på cert/chip är ju när den ska servas/motsvarande? Vad gör det flipparen om Rolex får reda på att klockan säljs vidare 10 år efter att transaktionen ägt rum?

Skulle nog säga att syftet är att det ska bli tydligare att se om du handlat fler av en eller flera modeller och kunna neka köp.
AP införde detta på bitar som säljs premium redan för över 2 år sen.
 
  • Like
Reactions: Per

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skulle nog säga att syftet är att det ska bli tydligare att se om du handlat fler av en eller flera modeller och kunna neka köp.
AP införde detta på bitar som säljs premium redan för över 2 år sen.
Likväl finns det väldigt gott om nyare APs hos gråhandlare. Åter igen, är väl bara för AD och Bulvan att fylla i diverse täcknamn?
Mitt egna klockhustler-namn skulle lätt vara Jacques GrandCoq alternativt Jaan Van Der Grodd-Schnoop.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skulle nog säga att syftet är att det ska bli tydligare att se om du handlat fler av en eller flera modeller och kunna neka köp.
AP införde detta på bitar som säljs premium redan för över 2 år sen.
Hur har det gått för AP? Två år är visserligen inte någon längre tid och kanske för kort för att kunna uttala sig men har det fått någon som helst effekt på gråhandeln/begagnatmarknaden sett till utbud, priser m.m.?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Likväl finns det väldigt gott om nyare APs hos gråhandlare. Åter igen, är väl bara för AD och Bulvan att fylla i diverse täcknamn?
Mitt egna klockhustler-namn skulle lätt vara Jacques GrandCoq alternativt Jaan Van Der Grodd-Schnoop.

Som jag skrev varumärken och AD’s kommer alltid att behöva gråhandel.
Skillnaden är ju att med en handlare gör dom en affär som gynnar båda parter och till en stor del har AD koll på vem handlaren är genom år av affärer och är trygga med att deras stämplade garanti kort inte exponeras i diverse butiker och hemsidor.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hur har det gått för AP? Två år är visserligen inte någon längre tid och kanske för kort för att kunna uttala sig men har det fått någon som helst effekt på gråhandeln/begagnatmarknaden sett till utbud, priser m.m.?

Med en agenda om att få ner antalet AD’s och öppna egna Boutiques har dom lyckats kontrollera till vem dom säljer och till vilka handlare.
Ett exempel är ju att titta på vad som hände med marknaden på Richard Mille när dom i dagsläget nästan uteslutande har egna butiker.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
En snabb fråga såhär i GDPR-tider, får AD verkligen ha en databas med namn för att kontrollera vilka klockor jag köpt om jag inte lämnat mitt godkännande till detta (ett godkännande jag aktivt måste ge och som inte får vara del av generella köpevillkor)?

Har svårt att se att en handlare inte får lov att ha ett kundregister och notera sina försäljningar. GDPR förbjuder inte hantering av personuppgifter helt, den som hanterar dem måste dock kunna motivera behandlingen, och för någon som säljer svindyra klockor är det rätt lätt att motivera varför man har köphistoriken.

Pucktvåa på den ja...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har svårt att se att en handlare inte får lov att ha ett kundregister och notera sina försäljningar. GDPR förbjuder inte hantering av personuppgifter helt, den som hanterar dem måste dock kunna motivera behandlingen, och för någon som säljer svindyra klockor är det rätt lätt att motivera varför man har köphistoriken.

Pucktvåa på den ja...
Ja, men kunden måste informeras om att uppgifterna sparas.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Ja, men kunden måste informeras om att uppgifterna sparas.

Sant, men det förutsätter jag att AD gör redan när man ber om att få sätta sig på en väntelista, om man inte redan fanns i registret i maj 2018? Samt intresseavägningen som butiken kan hävda för att spara uppgifterna, som väl kräver explicit nej för att inte vara ok?
 

Rivalen

Rolex
Det är väl ett sätt att dämpa spekulationslusten hos vanligare klockintresserade som kanske kan anses utnyttja en god relation till en AD för att tjäna pengar, inte för att köpa en klocka man gillar. Kan förstå om AD vill motverka detta. Sedan är ju frågan var gränsen går om jag tappar lusten för den klocka jag köpte för ett år sedan? Rolex höjer väl priserna för att "komma ikapp" marknaden, men det måste ju ske med stor försiktighet så att man samtidigt behåller de kunder som älskar sina Rolex, så att dessa inte vänder ryggen åt Rolex till förmån för andra märken för att priset blir så högt, så att annat blir intressant. Lurig balansgång. Skulle vara kul med en kvalificerad gissning på hur många procent av Rolexköparna är mer eller mindre direktflippare enbart för penningen?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
En snabb fråga såhär i GDPR-tider, får AD verkligen ha en databas med namn för att kontrollera vilka klockor jag köpt om jag inte lämnat mitt godkännande till detta (ett godkännande jag aktivt måste ge och som inte får vara del av generella köpevillkor)?
Följande personuppgifter finns i deras register: Namn, telefonnummer. De har du frivilligt lämnat och de har insamlat dessa för att kunna fullgöra sitt affärsåtagande gentemot dig. Inget felaktigt i den insamlingen. Så länge uppgifterna enbart används till att hålla en köplats så har ingen begått några fel. Jag är dessutom 100 % säker på att du kan bli struken från listan om du vill.
Vilka klockor du köpt är inte en personuppgift. Man kan alltså inte identifiera dig baserat på vilka klockor butiken angett att du äger.

Inget samtycke = De får inte göra det är det enkla svaret.
Men så enkelt är det inte. GDPR är inte en ogenomtränglig tegelvägg som skyddar dig från allt. Lämna ifrån dig en personuppgift till någon där du vet vad den ska användas till = frivilligt utlämnande. Ska uppgiften enbart lagras lokalt utan att den delas till någon annan så är det inte brott mot mänskligheten.

Du lämnar oftare än du tror ifrån dig personuppgifter till näringsidkare utan att medge tillstånd att använda dem. Det handlar om syfte till insamling och hur insamlingen gick till.
 
Senast ändrad:
Hört om flera den senaste tiden som fått tag på tidigare ” svårhittade” klockor, utan att vara deras största kunder. Tror att de går mycket på person och känsla för om något ska flippas eller inte. Eller så är det Corona som spökar!
 
Topp