Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du får helt enkelt knalla in till en AD och lägga fram detta argumentIntressant läsning då jag är lite sugen på en stålsportRolex och aldrig sålt en klocka jag köpt (med undantag för en Seiko jag sålde till en kompis för tio år sedan).
OM det skulle komma en Coke-sub, eller -GMT blir det så.Du får helt enkelt knalla in till en AD och lägga fram detta argument![]()
Om jag vore AD så skulle jag inte gilla att en klocka jag säljer för 95k är till salu för 150k någon vecka senare. Så långt som möjligt skulle jag försöka undvika det. Men jag VET inte om de tänker så, men det låter inte osannolikt. Jag tycker mig veta att 2+2 är 4, men resten är bästa fall rimliga spekulationer. Vi som köpare får vidta de åtgärder vi tror kan påverka situationen i vår riktning. Hur är personlig smaksak. Att marknaden är helt sjuk är ju en realitet.
Läs bland de första inläggen i denna tråden.@Olof1986 Vet för lite om huruvida svensk AD agerar så ifall du säljer efter ett år. Håller med dig att det vore orimligt.
Han fick göra som han ville. De får göra som de vill, dvs sälja till vilka de vill.Orimligt att man inte får göra vad man vill med något man köpt... däremot får det vara deras ansvar att inte sälja för många enheter till personer där det är misstänkt
Livet är inte rättvist.Pratade med Bergströms i Uppsala. Och fick bland annat veta att:
* Det finns ingen kö - bara en intresselista.
* Att jag väntat 2 år spelar ingen roll, de säljer till den de känner för.
* Köper man mer så är chansen större att man får köpa en eftertraktad modell.
* Kunder de känner, sådana som kommer in och ”bygger en relation” med dom prioriteras.
Hur ska en norrlänning då över huvud taget kunna köpa t ex en GMT? Verkar ju löjligt att man som kund ska stå med hatten i hand och be om att få köpa! Nu säljer de allt de får in. Men jag undrar om Rolex själva vill förknippas med ”varumärket” som Bergströms bygger upp?
Kan inte AD ta mutor under bordet? Liksom hej, jag säljer en Rolex stålsport till dig för listpris, men jag vill ha 20kkr i cash när ingen ser.
Hur ska en norrlänning då över huvud taget kunna köpa t ex en GMT? Verkar ju löjligt att man som kund ska stå med hatten i hand och be om att få köpa!
Är det egentligen någon skillnad på att ta pengar under bordet och att kräva god köphistorik? I båda fallen vill de ha pengar för att sälja de "heta" grejerna.Är väl inte omöjligt att sånt händer, men en anställd som gör så utan ägarens medgivande blir inte långvarig på sitt jobb. Och en ägare som gör det riskerar sitt AD-skap gentemot tillverkaren. I länder där AD, gråhandlare och Rolexdistributören är korrupta allihopa kanske det funkar mera sådär rutinmässigt.
Det är enklare att sälja ett gäng svårsålda klockor tillsammans med den heta klockan istället för att bara bryta mot avtal och ta mer betalt än jag får för den heta modellen.För att förtydliga.
Alternativ ett: Jag köper fem svårsålda klockor till listpris som vardera droppar t.ex. 20% i värde så snart jag tagit ut dem från butiken, jag får köpa en sportig stålrolex. AD gör en liten vinst på mig.
Alternativ två: Jag köper en sportrolex direkt men ger AD pengar bredvid. AD gör vinst på mig och jag slipper sälja fem klockor begagnat.
Jag inser såklart att det säkert finns juridiska hinder för att göra så men rent principiellt så är det väl ingen jätteskillnad tycker jag.
Det är lite lustigt när inställningen är att det typ SKA vara en bra affär för den som köper.För att förtydliga.
Alternativ ett: Jag köper fem svårsålda klockor till listpris som vardera droppar t.ex. 20% i värde så snart jag tagit ut dem från butiken, jag får köpa en sportig stålrolex. AD gör en liten vinst på mig.
Alternativ två: Jag köper en sportrolex direkt men ger AD pengar bredvid. AD gör vinst på mig och jag slipper sälja fem klockor begagnat.
Jag inser såklart att det säkert finns juridiska hinder för att göra så men rent principiellt så är det väl ingen jätteskillnad tycker jag.
Det första du skriver där är i alla fall inte min inställning så jag vet inte riktigt vad du fick det ifrån.Det är lite lustigt när inställningen är att det typ SKA vara en bra affär för den som köper.
Du likställer alltså att en BUTIK tjänar pengar på en kund med att bli mutade.
Det där händer redan idag. Utomlands, och i Sverige!Kan inte AD ta mutor under bordet? Liksom hej, jag säljer en Rolex stålsport till dig för listpris, men jag vill ha 20kkr i cash när ingen ser.
Jo jag inser det. Men det blir ju lite svårt att gnälla på gråhandeln när de indirekt gör klockköparna till gråhandlare genom "köp tre så får du köpa en".Det är enklare att sälja ett gäng svårsålda klockor tillsammans med den heta klockan istället för att bara bryta mot avtal och ta mer betalt än jag får för den heta modellen.
I dagens läge så skulle jag bara avvakta och vänta hos AD. Gråpriserna är på väg mer mot listpris och osäkerheten i världen lär inte göra det svårare att få köpa klockor i butik. Gråhandlare och spekulanter kommer att ha ett svettigt år framför sig.
Gråhandlarna som köper paket från AD. Ingen annan.Jo jag inser det. Men det blir ju lite svårt att gnälla på gråhandeln när de indirekt gör klockköparna till gråhandlare genom "köp tre så får du köpa en".
Är det egentligen någon skillnad på att ta pengar under bordet och att kräva god köphistorik? I båda fallen vill de ha pengar för att sälja de "heta" grejerna.
Du vill in och få tillgång till något som du tjänar pengar på att köpa. AD säger till dig att du måste köpa annat för att få köpa stålrolex. Vad de menar är att de har kunder som historiskt och regelbundet köper olika klockor hos dem.. och inte bara köper grejer som de kan tjäna pengar på - så varför ska de sälja sina mest åtråvärda klockor till dig som är tillfällig kund så länge begpriset är högre än listpris?Det första du skriver där är i alla fall inte min inställning så jag vet inte riktigt vad du fick det ifrån.
Jag likställer det inte, jag anser nog bara att det vore mindre krångel om de bara fick sätta priset till marknadspris direkt istället för att man ska behöva köpa annat. Kalla det "muta" om du vill men det är skevt när inte återförsäljarna kan ta betalt för grejerna utan istället måste göra det indirekt via "köp det här så får du kanske köpa det här".
Är det egentligen någon skillnad på att ta pengar under bordet och att kräva god köphistorik? I båda fallen vill de ha pengar för att sälja de "heta" grejerna.