• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Förresten, var det inte tal om att Omega skulle släppa en ny Smp-C med master coaxial-verk eller var det bara spekulationer?

Det här måste vara årets släpp...från Corum, who else. Läskigt att titta ner på armen ju :)

Limiterad till 87ex, 52mm i titan, vattentäthet 10bar

matteo_ceccarini.jpg

Det här släppet från Rado var riktigt, riktigt trevligt. Modellen heter "James Cook" och är en remake på deras modell med samma namn och som tillverkades i ca 8.000ex mellan 1962 och 1968.

En dykare på 37mm i stål och med plexi, keramisk bezelring, vattentäthet 10bar och 80h gångreserv. För en gångs skull så har de varit den ursprungliga storleken trogen, kul och annorlunda grepp i jämförelse med det mesta andra som nylanseras. Måtten lug-lug är 43mm och höjden 11mm. Verket är ett ETA med den något osmidiga beteckningen 11 1⁄2 ETA C07.611 och en variant på detta sitter i Tissot:s Powermatic 80. Det kommer även en variant i titan som är svulstiga 45mm och har en vattentäthet på 20 bar. Jag har tyvärr inte hittat några priser.

Det är extremt oklart vad Rado´s dykare har gemensamt med skäggvård och spelemän, men tydligen finns det något där enligt produktbilderna :)

EDIT: @ERIKSON URHANDEL har ju Rado i sortimentet så förhoppningsvis finns det att beskåda snart på hemmaplan.

Bild 3 är på 45mm i titan och bild 4 på originalet och det mesta av informationen är taget från deployant.com

03.jpg
04.jpg
cat_hyperchrome_763_0501_3_220.jpg
orig.jpg

Senast ändrad:
Det här släppet från Rado var riktigt, riktigt trevligt. Modellen heter "James Cook" och är en remake på deras modell med samma namn och som tillverkades i ca 8.000ex mellan 1962 och 1968.

En dykare på 37mm i stål och med plexi, keramisk bezelring, vattentäthet 10bar och 80h gångreserv. För en gångs skull så har de varit den ursprungliga storleken trogen, kul och annorlunda grepp i jämförelse med det mesta andra som nylanseras. Måtten lug-lug är 43mm och höjden 11mm. Verket är ett ETA med den något osmidiga beteckningen 11 1⁄2 ETA C07.611 och en variant på detta sitter i Tissot:s Powermatic 80. Det kommer även en variant i titan som är svulstiga 45mm och har en vattentäthet på 20 bar. Jag har tyvärr inte hittat några priser.

Det är extremt oklart vad Rado´s dykare har gemensamt med skäggvård och spelemän, men tydligen finns det något där enligt produktbilderna :)

EDIT: @ERIKSON URHANDEL har ju Rado i sortimentet så förhoppningsvis finns det att beskåda snart på hemmaplan.

Bild 3 är på 45mm i titan och bild 4 på originalet och det mesta av informationen är taget från deployant.com

03.jpg
04.jpg
orig.jpg

Trevlig! :)

Men måste man alltså bära den upp och ner på handleden?

03.jpg
04.jpg
orig.jpg
Väldigt kul släpp!

03.jpg
04.jpg
orig.jpg
Väldigt snygg! Men det på gränsen till nervösa Hipster-flörtandet ger mig lite kräk i munnen.

Gillar den, särskilt den blå är väldigt snygg. Ett problem kan dock vara storleken. Sitter just nu med min Milgauss på handen och upplever den som ganska stor och tung. Å Sky-Dweller'n är 2mm större och kanske även tjockare? En rejäl pjäs på handen.

Precis så tänker jag, har också Milgauss. Har även en 42mm Explorer som blir stor på handleden och är fundersam på om 42 är rätt för skydwellern, snygg som faen är den dock.

IMG_0114.JPG
Radon var härlig. Lite oklart dock hur många varianter man har. Man skriver tre, men visar fyra. En stor, en mindre utan datumbubbla, en likadan med datumbubbla och så en vit? På bilderna ser den med datumbubbla, den allra snyggaste, nästan ut att vara vintage-originalet m lite smuts på visarna och på urtavlan.

https://www.deployant.com/baselworld-2017-rado-hyperchrome-captain-cook-and-rado-ceramica/

Jag la upp den bilden först men sen tog jag bort den då jag blev osäker om det var ny eller vintage. I bildtexten kan man ju tro att den är ny, men den är samtidigt uppenbart patinerad och så datumbubblan på det som jag inte hittade varken på någon annan vintagebild eller som du påpekar på de andra bilderna på den nya modellen.

Den vita såg jag faktiskt inte ens när jag läste artikeln, jag trodde att det var en reklambild som de hade lagt in mitt i artikeln. Den kan nog bli en smashing sommarklocka :)

Men vart ser du en modell utan datumvisning? Om du tänker på handledsbilden så är den klockan upp och ner som @krämbulle ´s hököga upptäckte. Jag håller i alla fall tummarna att Erikson kommer ta in klockan och att den är på plats när det är dags för mini-Basel.

07.jpg

Jag tror inte att den här har varit uppe i tråden än. Första dykaren från Bell & Ross med deras karakteristiska fyrkantiga case, BR03-92 Dive.

42 x 42mm case, WR 30bar. Jag har inte hittat något mått hur den bygger på höjden, mer än att baklocket är 1mmtjockare än på BR03-92 Steel. Även safirglaset har ökat i tjocklek från 1,5mm till 2,85mm men oklart hur det påverkar höjden. Skruvad gummiklädd krona för bättre grepp. Kommer med gummiband med ett vanligt spänne, samt ett elastiskt band i syntetmaterial med kardborrekoppling som tydligen ska fungera under vatten och vara anpassad för att så enkelt som möjligt fungera utanpå dykardräkten. Självklart levereras klockan i ett vattentätt Pelicase :) Stenhård klocka och jag gillar verkligen looken. Nu blir det bildkavalkad.

Samtliga bilder är lånade och all info är hämtad från bl.a. WUS och Bell & Ross

BR-03-92-Diver.png
Bell-and-Ross-BR03-92-Diver-Baselworld-2017-12.jpg
G57-10-BR03-DIVER.jpg
Bell-Ross.jpg

För att den är blå och röd? Löjligt okunnigt då inga detaljer är speciellt lika.

Du verkar ju ha slagit huvudet, jag är väldigt "homagetolerant" men vart inspirationen kommer ifrån är solklar. Pepsibezeln måste väl ändå tillhöra Rolex topp 3 kännetecken eller något?

Nu tycker jag inte att det är rena ripoffs men Tag Heuer har ju varit inspirerade förr.
20170326_084821.jpg

Fast på 80-talet var ju typ alla inspirerade. Om alla gör det så är det väl okej, typ? :p

Den var jävligt snygg dock....

Du verkar ju ha slagit huvudet, jag är väldigt "homagetolerant" men vart inspirationen kommer ifrån är solklar. Pepsibezeln måste väl ändå tillhöra Rolex topp 3 kännetecken eller något?

Fast på 80-talet var ju typ alla inspirerade. Om alla gör det så är det väl okej, typ? :p

Den var jävligt snygg dock....
Uppenbarligen lever du i en parallell verklighet där Rolex äger färgkombinationer, det gör inte jag.

Uppenbarligen lever du i en parallell verklighet där Rolex äger färgkombinationer, det gör inte jag.

Jag lever i den verklighet där Tag Heuer kunde ha valt bland de ca 5000 övriga färgkombinationerna (7-Fakultet) istället för att ta en som är väldigt förknippad med en av deras konkurrenter och använt den på samma sätt på en snarlik modell(Relativt snarlik, för gemene man). Iallafall jag tycker att det hade varit roligare, tycker inte du?

Jag lever i den verklighet där Tag Heuer kunde ha valt bland de ca 5000 övriga färgkombinationerna (7-Fakultet) istället för att ta en som är väldigt förknippad med en av deras konkurrenter och använt den på samma sätt på en snarlik modell(Relativt snarlik, för gemene man). Iallafall jag tycker att det hade varit roligare, tycker inte du?
Löjligt resonemang att någon kan äga en färgkombination.

Jag tror inte att den här har varit uppe i tråden än. Första dykaren från Bell & Ross med deras karakteristiska fyrkantiga case, BR03-92 Dive.

42 x 42mm case, WR 30bar. Jag har inte hittat något mått hur den bygger på höjden, mer än att baklocket är 1mmtjockare än på BR03-92 Steel. Även safirglaset har ökat i tjocklek från 1,5mm till 2,85mm men oklart hur det påverkar höjden. Skruvad gummiklädd krona för bättre grepp. Kommer med gummiband med ett vanligt spänne, samt ett elastiskt band i syntetmaterial med kardborrekoppling som tydligen ska fungera under vatten och vara anpassad för att så enkelt som möjligt fungera utanpå dykardräkten. Självklart levereras klockan i ett vattentätt Pelicase :) Stenhård klocka och jag gillar verkligen looken. Nu blir det bildkavalkad.

BR-03-92-Diver.png
G57-10-BR03-DIVER.jpg
Bell-Ross.jpg
Den där gillar jag skarpt!

BR-03-92-Diver.png
G57-10-BR03-DIVER.jpg
Bell-Ross.jpg
Bell & Ross är ju helfräna! Har länge varit sugen men aldrig haft tillfälle att testa. Tror det kan bli svårt med allt fyrkantigt.

Jag ber herrn hitta ordet "äga" eller någon av dess synonymer i något av de föregående 4 inläggen som behandlar klockan ifråga.

I rest my case, trolla vidare.
Om du reagerar på att ett företag använder en av få färgkombinationer som fungerar på en tvådelad vridring bara för att ett annat företag använt sig längre av denna kan vi nog alla lista ut vem det är som trollar här herr bäver.

Bell & Ross är ju helfräna! Har länge varit sugen men aldrig haft tillfälle att testa. Tror det kan bli svårt med allt fyrkantigt.
Håller med. Fyrkantigt är coolt men jag skulle personlig tröttna ganska snabbt. De nya vintageflörtarna däremot känns väldigt fina och mångsidiga. Jag misstänker dock att andrahandsvärdet kan vara ganska dåligt, vilket tyvärr avskräcker mig lite.
Screenshot_20170325-052739.png

Nu med nya modellen av Sea-Dweller Deepsea, 50 års jubileum utgåvan, hur tror ni efterfrågan på de befintliga Deepsea modellerna kommer bli?

Någon som har en aning om Rolex kommer fortsätta tillverka den nya utgåvan av Deepsea parallellt med de befintliga modellerna eller om någon kommer försvinna?

Håller med. Fyrkantigt är coolt men jag skulle personlig tröttna ganska snabbt. De nya vintageflörtarna däremot känns väldigt fina och mångsidiga. Jag misstänker dock att andrahandsvärdet kan vara ganska dåligt, vilket tyvärr avskräcker mig lite.
Screenshot_20170325-052739.png
Den var riktigt snygg. Vad heter modellen?

Mycket roligt från Basel i år. Jag är inte mycket för "skeletal dials" men jag tycker att den nya defy el primero är jäkligt snygg! Öppnade definitivt ögonen för mer skeletal dials och Zenith överlag! Tycker dock att sekundvisaren kunde varit helt röd istället för bara toppen men nu gnäller jag på smådetaljer ;)

type21b.jpg

Tillbaka
Topp