• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BCF-auktion @ Vintage-GTG 4/5 (Inlämningstråden)

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
71AmktJtqgL._SL1500_2.jpg


Som folk frågat... Som folk väntat...
Men jorå, det blir auktion av i år igen!

På grund av diverse schemakrockar så lyckades vi inte riktigt få ihop en GTG on the night of Kaplans egentligen ganska medelmåttiga kvalitetsauktion.
Men vad gör väl det när vi anordnar en ännu bättre!
Och här går pengarna dessutom värdigare ändamål än att spä på vinsten i något Schweiziskt holdingbolag (jajaja... ni märker att jag brer på).
Bara lämna in prylar som vi kan sälja! ;)

Då jag har i princip noll och ingen tid att rodda detta egentligen så tänker jag att jag klipper och klistrar från tråden jag skapade förra året. Smart och tidseffektivt eller bara otrolig lathet - därom tvistar de lärda!

Som förra året - två trådar. En för inlämning och en för budgivning.
Detta blir den första - den så kallade "inlämningstråden". Bra namn, tycker jag. Tydligt.

Här lämnar ni alltså in de klockor/prylar som ni vill skänka till förmån för BCF.
Posta en eller två bilder på objektet, lägg till ett par rader text som beskriver vad det är vi tittar på och spika sedan också ett utropspris för objektet.

Som förra året tänkte vi försöka hålla auktionen lite kortare och med lite högre nivå på ropen.
Det sagt så förstår jag om alla vill försöka dra sitt strå till stacken för att se till så att fonden får så många pengar som möjligt.
Men kanske ha det lite grann i bakhuvudet.
Annars... Kööööör! ;)

Med en vecka fram till den faktiska dagen så kommer det också att komma upp en andra tråd - den så kallade "bud-tråden".
Där kommer alla objekten listas översiktligt och jag kommer gå igenom hur ni gör för att bjuda på dem - oavsett om ni har möjlighet att delta i GTG:n eller ej.
Nytt för i år (kanske/möjligtvis/förhoppningsvis) är att jag tänkte försöka rodda någon form av live-budgivning även för folk som inte är på plats. Återstår att se om jag tar detta i mål... :rolleyes:

Kommer vi att slå förra årets sinnesjuka sextio-någonting tusen?
Inte en jäv... Klart som fan vi kommer!
Det är som kvartalsekonomi inom bolagsvärlden. Presterar man sämre än förra så slaktas man. Jag kommer aldrig att kunna anordna en auktion igen om det blir lägre summor än sist. Tveksamt om det är ett hot eller ett löfte, iofs.


Alltså.
Inga bud i denna tråden - de riskerar att missas.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
IMG_20190405_154711.jpg

Skön poor mans blueberry. Kvartsdykare med blå insert och skön Michelinlogga i riktigt bra skick - nästa Pan Am? ;)

Den klarar hela 5 ATM, mäter 38mm utan krona (skruvad), 41mm lug to lug, 20mm mellan bandhornen.

Utrop 100kr
 
Senast ändrad:

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ingen däckklocka men väl en klassisk MRP SA dykare. En gul City quartzdykare. Föreligger helt klart servicebehov, den går för fort, kronan är trist och lite ny lysmassa skulle väl heller inte skada. Men den är gul och den är inte ful :)

Utrop 100 kr
A287B66B-1BE6-4188-A38C-0527091F7CC9.jpeg


92A12A8B-3CE0-46B7-B95B-62F82358F7D6.jpeg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Även om man inte är lika insnöad på Heuer som jag så är det här en riktigt trevlig bok :)

Autavia Chronographs 62-85 av Richard Crosthwaite och Paul Gavin. Mycket fakta och mycket bilder. Ca 220 sidor. Det här är andra utgåvan.

Utrop 200 kr

56C87739-A4F2-40B8-8B31-54F9F661E54A.jpeg


B34D7079-4273-4184-A092-1E0854A51C3D.jpeg


9C033C31-0924-4F4C-A30B-D008B2CA5E3E.jpeg


A9170D43-FDF8-41B9-9AB5-C35E5A1E2D80.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Cool racinglänk i stål från franska Chatenoud. Verktygslös längdjustering, fjädrande ändlänkar, fjädrande spänne. Nära nyskick, men eftersom det varit monterat vill jag inte kalla det “NOS". 50 kr tror jag är ett bra utrop.
OMYZWnQ.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
5AB16D35-8C85-4BA6-B638-8B4C7047A2BE.jpeg


En styck Bolm Automaton Black/Steel.

Låt gå för att den är lite modern för en vintage-auktion, men med forumkopplingen känns den som en given piece i valfri KS-användares inventory.

Vann den efter en passaround men har inte använt den så mycket jag velat (biten om att den är för modern, antar jag). Men i och med den starka kopplingen till KS har jag inte heller velat sälja den vidare.
Detta känns dock värdigt.
Kanske tjänar den också till att dra lite folk från den mörka delen av forumet, Diskussionsdelen, till vår lilla auktion. ;)
I kid, I kid. Det är trevligt även i diskussionsdelen! :)

Kommer fullset med det extra silikonbandet som sitter på nu och ett trefärgat nato.

Tack @Aurum för deltagandet i passarounden.

Utrop: 100 kr
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
5AB16D35-8C85-4BA6-B638-8B4C7047A2BE.jpeg


En styck Bolm Automaton Black/Steel.

Låt gå för att den är lite modern för en vintage-auktion, men med forumkopplingen känns den som en given piece i valfri KS-användares inventory.

Vann den efter en passaround men har inte använt den så mycket jag velat (biten om att den är för modern, antar jag). Men i och med den starka kopplingen till KS har jag inte heller velat sälja den vidare.
Detta känns dock värdigt.
Kanske tjänar den också till att dra lite folk från den mörka delen av forumet, Diskussionsdelen, till vår lilla auktion. ;)
I kid, I kid. Det är trevligt även i diskussionsdelen! :)

Kommer fullset med det extra silikonbandet som sitter på nu och ett trefärgat nato.

Tack @Aurum för deltagandet i passarounden.

Utrop: 100 kr
Fantastiskt generöst! Gäller även er andra i tråden. Denna auktion kommer bli episk, ska bli kul att vara med :)
 

Marli

Cartier
Bra initiativ! Inte säker på att jag förstår exakt vad som förväntas av mig map logistik etc men det klarnar nog ;-)
M%fEyKA1TQ248G5IfS4OAA.jpg

1 st watchwinder, Rapport of London, https://www.rapportlondon.com/evo-cube-watch-winder-glacier-white.html
Komplett med förpackning och nätaggregat. OBS det finns en spricka i lacken / trät vid en a hörnet - inget som påverkar funktion och syns inte vid normal användning men jag vill påpeka detta.

Utrop 100:-

EUPx0zAaQn6nitSIziX6rA.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Bra initiativ! Inte säker på att jag förstår exakt vad som förväntas av mig map logistik etc men det klarnar nog ;-)
M%fEyKA1TQ248G5IfS4OAA.jpg

1 st watchwinder, Rapport of London, https://www.rapportlondon.com/evo-cube-watch-winder-glacier-white.html
Komplett med förpackning och nätaggregat. OBS det finns en spricka i lacken / trät vid en a hörnet - inget som påverkar funktion och syns inte vid normal användning men jag vill påpeka detta.

Utrop 100:-

EUPx0zAaQn6nitSIziX6rA.jpg

Stort tack för ditt fina bidrag!
Drar ett PM och förklarar lite mer när jag får tid.
...även om det, för all del, inte finns några solklara regler och riktlinjer! ;):D
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Måste finnas ett fickur på en välrenommerad auktion :) Oavsett om du längtar tillbaka till kalla krigets dagar eller tillbringar dagarna i frack så är det här uret för dig!

Mina kunskaper i ryska och kyriliska alfabetet är för dåliga för en översättning men logotypen (tjusigt emaljerad) på framsidan är i alla fall Inrikesministeriets. Har säkert tilldelats någon lagom högt uppsatt byråkrat för lång och trogen pappersvändartjänst. Uret tickar på fint och inhandlades av mig i fd. Östberlin strax efter murens fall.

Utrop 100 kr

2F3D698D-FF31-4721-A84D-E3704A184CB2.jpeg


90970D1D-AAB2-46FC-AD83-EB4B911E838E.jpeg


E6FF1F28-AD23-4D35-A2F5-D4B56D5822CB.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
NOS band från Hirsch i äkta krokodil. 16 mm öppna ändar som passar även fasta bandstift. Längden tror jag är den som Hirsch kallar medium. Väldigt grönt och därmed väl lämpat för firandet av Saint Patrick's Day. :D
Utrop: 50 kr
jdfTLea.jpg

2Ugspp8.jpg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Fick utlåtande från urmakaren idag på följande mögeldykare. Skänkes därför som ett renoveringsobjekt(den tickar dock på för det mesta, men stannar emellanåt)

8FA1CEBA-B8AB-47C9-94C9-5A1DCFF99365.jpeg


Utlåtandet lyder:
”Din Technos där har många rätt knepiga fel. Kronan fäster dåligt. Tavelpelaren är av. Någon har använt en skruv för tavelpelaren som skadat fjäderhuset och klockans automatverk är defekt. Det finns säkert fler fel.. Ska klockan lagas kostar det massor och tavlan får då delvis fästas med taveltejp”

Skänkes head only med utrop 100:-
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fick utlåtande från urmakaren idag på följande mögeldykare. Skänkes därför som ett renoveringsobjekt(den tickar dock på för det mesta, men stannar emellanåt)

8FA1CEBA-B8AB-47C9-94C9-5A1DCFF99365.jpeg


Utlåtandet lyder:
”Din Technos där har många rätt knepiga fel. Kronan fäster dåligt. Tavelpelaren är av. Någon har använt en skruv för tavelpelaren som skadat fjäderhuset och klockans automatverk är defekt. Det finns säkert fler fel.. Ska klockan lagas kostar det massor och tavlan får då delvis fästas med taveltejp”

Skänkes head only med utrop 100:-

Hehe, ouch!
Men BCF-auktion and gang tackar ödmjukast för bidraget! Den var ju svintuff, den där!
Och att det kommer hobbymekare som är nyfikna på vad ”det finns säkert fler fel” innebär ställer jag bortom alla tvivel! ;)
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Hehe, ouch!
Men BCF-auktion and gang tackar ödmjukast för bidraget! Den var ju svintuff, den där!
Och att det kommer hobbymekare som är nyfikna på vad ”det finns säkert fler fel” innebär ställer jag bortom alla tvivel! ;)
Det var ju tur att jag tog beslutet att låta någon kika på den innan eventuell försäljning får vi väl konstatera:) Har man ett verk och krona/hals liggandes så blir det en cool och fungerande klocka, att tavlan behöver tejpas är ju inte hela världen!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Inte ska man väl vara sämre än att man langar upp något här.

En Seiko från 1968 på manliga och charmiga 32 mm. Handjagad, funkar helt ok men blir nog ännu bättre efter en ruckning. Med en helt ny milanese.

864383D0-FD2B-43BC-9935-9AED9D750BF1.jpeg


En hundring kan väl vara ett bra utropspris.
 

Fadershan

Patek
Det var ju tur att jag tog beslutet att låta någon kika på den innan eventuell försäljning får vi väl konstatera:) Har man ett verk och krona/hals liggandes så blir det en cool och fungerande klocka, att tavlan behöver tejpas är ju inte hela världen!
Nä det där är fwl vi hobbymecks tampas med hela tiden.. inte sagt att det är kul eller lätt alla ggr mwn inte ovanligt. Jag är lätt spekulant på den. Tack för fint bidrag!
 
Topp