• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bedrägeri på blocket?

Har en klocka ut på blocket till ett värde av ett par tusen. Fick ganska snabbt sms från ett "skumt" nummer som undrade om klockan fanns kvar och bad mig svara till en gmail. Sagt och gjort tyckte ändå det kunde vara kul att se vad det rörde sig om och svarade. Fick snabbt svar där hon (Tania) undrade om jag kunde tänka mig att gå ner i pris vilket jag gick med på varpå hon sa sig vilja köpa.

Nu till det mer intressanta, hon propsar absolut på att betala via paypal, jag meddelade att jag inte har det (har jag egentligen) varpå hon sa att det var lätt att skaffa så skulle hon sätta in pengar direkt. Noterbart är väl också att hon skriver på engelska.

Nu är jag väldigt okunnig rörande dessa betalmetoder och undrar helt enkelt, hur har hon tänkt blåsa mig??

Paypal har rätt frikostiga regler för att skydda köparen. Så hennes scam (givet att det är en scam) går nog ut på att betala dig och sedan köra någon sorts claim att hon inte fått varan eller fått ett tomt paket etc varefter Paypal tar tillbaka pengarna och ger henne. Typ så.

En vän till mig höll på att bli blåst via samma sätt när han sålde möbler via blocket. Vet inte riktigt helt 100 hur det gick till, men som han förklarade så fick han mail till sin paypal med utdrag som visade att överföringar skett, dvs köparen hade gjort en betalning och pengarna var på väg. Köparen hade sedan inte möjlighet att hämta möblerna men förde över en extra summa som han i sin tur skulle föra vidare till ett konto som betalning för en tredje part som skulle hämta möblerna. Han fick då ett konto nr i Western Union bank.

Eftersom att inga pengar hade kommit öht så hade det slutat med att han själv hade betalat den här budfirman. I det här fallet var det 4000 som de som skulle hämta möblerna skulle ha. Nu förstod ju han att det var en bluff och förde därför aldrig över några pengar.

Nu är det ju såklart inte säkert att det är så här det är i ditt fall och jag vet som sagt tyvärr inte riktigt alla detaljer. Men paypal och Western Union är skäl nog att avstå känner jag!

Be henne föra över pengarna till ditt konto och skicka därefter. Case closed!
Exakt så är det ju. Så länge man inte för över eller skickar något förns man ser pengarna på sin bank så är det ju ingen fara. Men det verkar vara rätt vanligt med liknande på blocket så det måste ju uppenbarligen vara lönsamt eftersom de håller på.

Typisk Blocketscam, jag skulle säga att Paypal är helt uteslutande för större affärer om man inte vet exakt vem köparen är och att denna är seriös. Och även i sådant fall skulle jag begära att affären gjordes via vanlig banköverföring eller Swish. Om personen är seriös finns det ingen anledning att inte använda en sådan betalningsmetod.

Enig, rekomandert eller forhåndsbetaling er det eneste som gjelder ved større summer.
Finnes dessverre alt for mange uærlige folk der ute.

Du går med på att använda paypal, hon säger att hon skickat pengar och det dyker upp ett falskt mail från "Paypal" där det står att du har fått pengar. Hon ber dig att skicka vilket du gör, du loggar sedan på in ditt konto och ser att du inte fått några pengar.

Jag var nyfiken på hur de gick tillväga så genomförde det ovan, ett falskt paypal mail dök upp. Skickade såklart inte varan.

Aha och sedan kommer ingen vara tillbaka? Men håller inte paypal på pengarna till säljaren fått varan i retur och "godkänt" returen ?
Nope, de har inte gjort så förut iaf. Jag vet inte om eventuellt Paypal ändrat sitt buyers protection de senaste åren men förut var det väldigt vanligt att scammen gick till så att man "såg" pengarna på sitt paypal och därför skickade varan, när varan kom fram till köparen skapade den en dispute claim av någon anledning och pengarna återbetalades utan att köparen skickade tillbaka varan.

Man ska i regel hålla sig borta från Paypal om man inte känner säljaren eller köparen personligen. Paypal är riktiga idioter att hålla på med om det väl dyker upp något claim eller dylikt. De har även en hel del tveksamma metoder där de fryser dina pengar och ber om massa kompletterande uppgifter, tex om du har haft många större summor överförda på senare tid, även om det är helt legit. Avstå paypal.

Svarade nedan i annan tråd - mer och mer vanlig bedrägerimetod där man tror att man är safe bara man har pengarna på kontot...

"Nix - det är inte det. Det som händer är att en intet ont anande person sätter in pengarna till dig vartefter du glad i hågen skickar klockan. Den oskyldige har i själva verket svarat på en annons på en vara som inte finns och fått dina uppgifter som betalningsreferens. Nästa steg är att den oskyldige betalaren börjar banka på dig för att det inte kommer några varor, du blir polisanmäld och har förlorat både klocka och pengar. Alla de svar som börjar med "Vad är ditt bästa pris" följt av "Det är OK, skicka ditt bankkonto eller paypal så ska jag sätta in pengar" är känt för att vara denna typ av bedrägeri."

Tillbaka
Topp