• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bedrägeri Rolex

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror också att det mest sannolika är en helt fejkad Nordea-sida, som bekräftar överföringen snyggt utan nån som helst koppling till banken... Sjukt enkelt att rigga, och vem kollar om han stavar rätt i adresslisten?

Är inte mycket säkrat om man vid betalning ber att få pengarna inbetalda till konto 1 och direkt tömmer det kontot genom att flytta över pengarna till konto 2? Går det inte att flytta pengarna mellan sina egna konton är det något konstigt och försöker köparen på något sätt ångra sin överföring så finns inga pengar att ta tillbaka.Tänker jag fel, bankmänniskor där ute?
Paranoid som man är brukar jag göra exakt som du skriver ovan.

Paranoid som man är brukar jag göra exakt som du skriver ovan.
Det finns alltför gott om människor som utnyttjar vår goda tilltro till andras moral och affärsetik, för att man ska behöva kalla sig för paranoid. Luttrad är ett bättre ord. Jag har varit med för länge. Det sker inte bara så här mellan privatpersoner. Det sker överallt i stor och liten omfattning. Ingen vill längre minnas Klarnas affärsmoral när de lurade av tusentals personer stora belopp. Ingen reagerar på småsaker som blir stora tillsammans, t ex matvarubutikerna som ställer tre gånger dyrare tomater bredvid de billigaste. De billiga anges i kilo och de dyra per förpackning. En annan är de långsamma "snabbkassorna" som låter dig göra jobbet gratis. För att inte tala om kreditmarknaden som lurar skjortan av de fattigaste. Alla vet vilka ord som skapar förtroende och öppnar dörrar och anledningen är att få pengar orättmätligen. Försäkringskassan har enorma problem med alla bedrägerier kring VAB. Det finns för många utan heder och de finns överallt, från fattig till rik, omsett kultur, religion etc. Vi är för naiva helt enkelt och för rädda för konflikter. Det är inte så konstigt kanske när man ser visselblåsare frysas ut för att de säger som det är eller när personal får sparken för att de avslöjat oegentligheter istället för att höjas till skyarna för sin moral. Om jag slutligen ska reflektera kring en klockbedragare så är han ett svin och har betett sig omoraliskt, tills vi vet varför. Troligen har han gått på några minor i livet att ärlighet inte lönar sig. Han har kanske inte haft samma chans som oss andra att agera ärligt, för det är lätt att vara schyst och ärlig när man får ett jobb och bra socialt sammanhang att få vara trygg i. Livet är komplext. Är man innanför normen så är livet enklare, men alla får inte plats. Det rättfärdigar inte det han gjort men det ger funderingar kring varför vi har människor som måste få dagen att gå ihop på ett annat sätt. Alla fått inte lön varje månad. Det är ett privilegium som många av oss har.

Är det någon som minns låten "Metrologen är en luring, metropolen är en luring, metropolen är en luring och det är vi allihop....."

Senast ändrad:
@Irocdanne Hej! Det är tyvärr inte samma exemplar som på den bilden i alla fall.. men jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att länka in den här!

Och tack till alla andra som engagerat sig och skrivit här. Intet nytt på västfronten, som man säger, men det finns hopp än!!

Fejkade sidor till all världens banker går att köpa och prenumerera på. En snarlik url kan användas och som redan påpekats här så försvinner ju adressfältet oftast vid minsta beröring på en mobiltelefon. Det är också riktigt att det går att bygga vilken inramning man vill, och där man man givetvis skriva precis vad som helst.

Man kan spåra pengar vi konton alldeles utmärkt väl. Problematiken är resurser och prioriteringar, med start hos polisen. Skulle man flytta pengar mellan olika banker och över många olika länder under ett och samma dygn skulle man kunna ge sig själv ett bättre försprång, men det skulle innebära ett väldigt mycket större iscensättande än ett numera vedertaget nätbedrägeri. Vad som är sant i detta fall är förstås oklart.

Det finns alltför gott om människor som utnyttjar vår goda tilltro till andras moral och affärsetik, för att man ska behöva kalla sig för paranoid. Luttrad är ett bättre ord. Jag har varit med för länge. Det sker inte bara så här mellan privatpersoner. Det sker överallt i stor och liten omfattning. Ingen vill längre minnas Klarnas affärsmoral när de lurade av tusentals personer stora belopp. Ingen reagerar på småsaker som blir stora tillsammans, t ex matvarubutikerna som ställer tre gånger dyrare tomater bredvid de billigaste. De billiga anges i kilo och de dyra per förpackning. En annan är de långsamma "snabbkassorna" som låter dig göra jobbet gratis. För att inte tala om kreditmarknaden som lurar skjortan av de fattigaste. Alla vet vilka ord som skapar förtroende och öppnar dörrar och anledningen är att få pengar orättmätligen. Försäkringskassan har enorma problem med alla bedrägerier kring VAB. Det finns för många utan heder och de finns överallt, från fattig till rik, omsett kultur, religion etc. Vi är för naiva helt enkelt och för rädda för konflikter. Det är inte så konstigt kanske när man ser visselblåsare frysas ut för att de säger som det är eller när personal får sparken för att de avslöjat oegentligheter istället för att höjas till skyarna för sin moral. Om jag slutligen ska reflektera kring en klockbedragare så är han ett svin och har betett sig omoraliskt, tills vi vet varför. Troligen har han gått på några minor i livet att ärlighet inte lönar sig. Han har kanske inte haft samma chans som oss andra att agera ärligt, för det är lätt att vara schyst och ärlig när man får ett jobb och bra socialt sammanhang att få vara trygg i. Livet är komplext. Är man innanför normen så är livet enklare, men alla får inte plats. Det rättfärdigar inte det han gjort men det ger funderingar kring varför vi har människor som måste få dagen att gå ihop på ett annat sätt. alla fått inte lön varje månad.

Är det någon som minns låten "Metrologen är en luring, metropolen är en luring, metropolen är en luring och det är vi allihop....."

Du glömde att nämna medlemskap och kundklubbar! Eller valfri plattform av ”social media”..

Fejkade sidor till all världens banker går att köpa och prenumerera på. En snarlik url kan användas och som redan påpekats här så försvinner ju adressfältet oftast vid minsta beröring på en mobiltelefon. Det är också riktigt att det går att bygga vilken inramning man vill, och där man man givetvis skriva precis vad som helst.

Man kan spåra pengar vi konton alldeles utmärkt väl. Problematiken är resurser och prioriteringar, med start hos polisen. Skulle man flytta pengar mellan olika banker och över många olika länder under ett och samma dygn skulle man kunna ge sig själv ett bättre försprång, men det skulle innebära ett väldigt mycket större iscensättande än ett numera vedertaget nätbedrägeri. Vad som är sant i detta fall är förstås oklart.

Du glömde att nämna medlemskap och kundklubbar! Eller valfri plattform av ”social media”..
Ja, det kanske skulle ha varit med, men jag var snäll mot KS serverkapacitet då exemplen är så många. De sociala mediernas algoritmer används så subtilt att folk inte märker hur de med tiden ändrar inställning kring allt. Att skit och oviktigt får fler gillandes än väsentliga inlägg säger en del. Medlemskap och kundklubbar är också ett sätt att styra kunden. Både sociala medier och medlemskap sluter in oss i grupper som tycker samma sak gör oss dummare, men det ska man kanske skapa en ny tråd kring för nu blir det OT.

Ja fy fan, vad ska man säga? Hoppas verkligen att detta löser sig för dig. Riktigt stort tack för att du väljer att dela med dig av erfarenheten. Jag vågar hävda att din historia, tillsammans med de som kommit innan dig, har hindrat många att göra samma misstag. Jag skulle säkert gått på det där bedrägeriet också om det kan vara till någon tröst. Usch!

Censurerade namnet. Det var väldigt specifikt och kommer antagligen dyka upp vid en googling.
Då det verkar vara en kapad identitet så ska han inte behöva dyka upp i en bedrägeritråd på ett forum. Väldigt få som läser mer än rubriken nämligen.

Lider med dig, blev utsatt för detta själv här i veckan. Gick däremot inte på det utan sa att pengarna måste synas på mitt konto innan jag ger iväg något. Killen som ville köpa var väldigt snabb på att skicka bilder på pass och ge ut personnummer, som förmodligen var på en kompis till honom.

Fula fiskar finns det gott om verkar det som.

Lider med dig, blev utsatt för detta själv här i veckan. Gick däremot inte på det utan sa att pengarna måste synas på mitt konto innan jag ger iväg något. Killen som ville köpa var väldigt snabb på att skicka bilder på pass och ge ut personnummer, som förmodligen var på en kompis till honom.

Fula fiskar finns det gott om verkar det som.

Utseende och beteende, var fick ni kontakt? Sådana här poster är värdelösa om du inte försöker hjälpa andra att undvika personen i fråga.

Jättebra och modigt av TS att gå ut med info här på KS. Många skulle nog dra sig för att visa att man blivit lurade. Jag är själv paranoid men blev blåst en gång. Efter det låter jag bli att klanka ner på de som blir lurade, det ÄR jävligt lätt hänt om man råkar ut för en riktigt bra bedragare. Men genom att som TS berätta om sina erfarenheter gör vi det svårare för bedragarna.

Rätt humor ändå att varje gång jag läser en sådan här tråd så tänker jag - vilken jävla klant, han får skylla sig själv fy fan.

Sekunden efteråt har jag inga problem med att förskottsbetala 100k till random snubbe på köp och sälj i förhoppning om att det kommer en klocka i brevlådan om ett par dagar......................................................

Åkt på samma nit slutet av 2015 fast via ebay.
Blev blåst på 2900 Eur. Utländsk person som kallade sig Angel som saluförde en Rolex submariner på ebay.
Begärde kopia på ID, bilder på aktuell klocka med dagens tidning, ställd på begärd tid, på underlag med mitt namn skrivet etc, kollade en jäkla massa och ställde massor med frågor, men gjorde sedan bank wire.
Har anmält till svensk polis, mitt försäkringsbolag, skrivit till mottagens bank (och fått bekräftat att personen existera och har aktiva bankkonton), dock säger polis de inget kan göra för de saknar jurisdiktion i det landet, kan inte få ut nåt på försäkring, bank kan inte göra annat än skicka SWIFT fråga till mottaggande bank, vilket de gjort 2 gånger utan respons pga banksekretess. Ebaykontot är såklart avslutat och ID var fake, har bett några av mina utredare åka till hans fysiska adress (öststatsland) men utan resultat.

Mycket slipad bedragare.

Hade jag betalat med paypal eller kort hade de kunnat göra något.
Har skrivit långa brev till individen, mottagande bank, min bank, polisen etc men ingen kan göra något. Helt sjukt att man kan identifiera och få bekfrätat att kontot som mottog pengarna existerar och är aktivt men att de inte kan lämna ut vem som äger det.

NÅN SOM HAT NÅT KONKRET TIPS PÅ HUR MAN BÖR GÖRA får gärna PM mig eller posta i tråden. Jag är som en elefant, jag glömmer aldrig, och någon gång kommer jag ifatt denna person och då blir skendränkning bara uppvärmningen kan jag lova...

Mitt tips är att mottringa personen via telefon och se upp om personen inte går att finna på sociala medier eller inte går att googla alls. Se även upp med personer som hela tiden kommer med bortförklaringar, det är endast för att fördröja för bank att dra tillbaka och om du vill utreda/anmäla...

Känns så ruttet att man inte kan lite på varandra. Känns som vi oftast är förskonade från bedrägerier här på KS åtminstone.

Åkt på samma nit slutet av 2015 fast via ebay.
Blev blåst på 2900 Eur. Utländsk person som kallade sig Angel som saluförde en Rolex submariner på ebay.
Begärde kopia på ID, bilder på aktuell klocka med dagens tidning, ställd på begärd tid, på underlag med mitt namn skrivet etc, kollade en jäkla massa och ställde massor med frågor, men gjorde sedan bank wire.
Har anmält till svensk polis, mitt försäkringsbolag, skrivit till mottagens bank (och fått bekräftat att personen existera och har aktiva bankkonton), dock säger polis de inget kan göra för de saknar jurisdiktion i det landet, kan inte få ut nåt på försäkring, bank kan inte göra annat än skicka SWIFT fråga till mottaggande bank, vilket de gjort 2 gånger utan respons pga banksekretess. Ebaykontot är såklart avslutat och ID var fake, har bett några av mina utredare åka till hans fysiska adress (öststatsland) men utan resultat.

Mycket slipad bedragare.

Hade jag betalat med paypal eller kort hade de kunnat göra något.
Har skrivit långa brev till individen, mottagande bank, min bank, polisen etc men ingen kan göra något. Helt sjukt att man kan identifiera och få bekfrätat att kontot som mottog pengarna existerar och är aktivt men att de inte kan lämna ut vem som äger det.

NÅN SOM HAT NÅT KONKRET TIPS PÅ HUR MAN BÖR GÖRA får gärna PM mig eller posta i tråden. Jag är som en elefant, jag glömmer aldrig, och någon gång kommer jag ifatt denna person och då blir skendränkning bara uppvärmningen kan jag lova...

Mitt tips är att mottringa personen via telefon och se upp om personen inte går att finna på sociala medier eller inte går att googla alls. Se även upp med personer som hela tiden kommer med bortförklaringar, det är endast för att fördröja för bank att dra tillbaka och om du vill utreda/anmäla...

Såg ett TV-program om invandrare som lurade Svenska staten på pensionspengar till föräldrar som dött eller flyttat tillbaka till ursprungslandet. För att få tag i kontoinnehavarens namn tog TV-programmets reporter och satte in 10 kronor manuellt på aktuellt bankkontor, på det konto som banken inte ville berätta om vem som disponerade över kontot. Sätter man in pengar på någons konto får man tydligen på kvittensen för insättningen veta vem namnet på den som disponerar kontot. Vet inte om det stämmer idag, men för några år sedan var det så.

Såg ett TV-program om invandrare som lurade Svenska staten på pensionspengar till föräldrar som dött eller flyttat tillbaka till ursprungslandet. För att få tag i kontoinnehavarens namn tog TV-programmets reporter och satte in 10 kronor manuellt på aktuellt bankkontor, på det konto som banken inte ville berätta om vem som disponerade över kontot. Sätter man in pengar på någons konto får man tydligen på kvittensen för insättningen veta vem namnet på den som disponerar kontot. Vet inte om det stämmer idag, men för några år sedan var det så.
absolut, det stämmer. Jag vet personens namn, alla uppgifter etc. men då han hade ett fejkat ID och hemadress får mig att tro att han öppnat kontot i annans namn, dock måste han ju själv för att få ut pengarna vid något tillfälle röja sig identitet om han inte skickar en bulvan eller tar ut i bitcoins, det var där banken i fråga inte ville hjälpa till...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp