• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver ett komplement till min Sumo.

Jerry

Omega
Hej,
Har haft min Sumo i drygt ett år, men nu börjar man sukta efter något nytt.
Har vart helt inställd på att min andra klocka skulle bli en Seiko sarb065, men sen har jag börjat tänka om det verkligen kommer passa min stil.. Går oftast i jeans/chinos o t-shirt.
Så då föll mina ögon på Omega Speedmaster, men den är tyvärr utom min prisnivå. Hade tänkt mellan 0-10000 spänn. Men en kronograf som man kan ersätta speedy med? Har ni några förslag?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
En automatisk Speedmaster går för under 10k. Sök på Speedmaster reduced alternativt 3510. Mindre än vanliga men kan passa beroende på hur stora handleder du har :)
58946d1260190350-omega-speedmaster-reduced-up_dsc_9394.jpg

Bild stulen från internet.
 

Jerry

Omega
En automatisk Speedmaster går för under 10k. Sök på Speedmaster reduced alternativt 3510. Mindre än vanliga men kan passa beroende på hur stora handleder du har :)
58946d1260190350-omega-speedmaster-reduced-up_dsc_9394.jpg

Bild stulen från internet.

Så man kan få en speedy för runt 10 lax? antar att det är någon form av budget version av klockan isåfall?

Om du vill ha en riktigt schysst klocka som har kvalitet men går lite under radarn för allmänheten så är mitt tips:
Orient Automatic Voyager FDH01002B0.
Sjukt billig var den iaf :) Gillar att den har baksida i glas. Ska kolla lite mer på den!
 

Jerry

Omega
vilken är det som räknas som "månklockan" ?
Om man ska köpa oris, vartifrån gör man det bäst?


Edit: är dom som är pro modellerna..
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Speedy Reduced är absolut en automatisk kronograf man kan få för 10000. Många här på forumet har haft/har en och den är lite mindre (39 mm?) än Speedy Pro (42 mm).
"Månklockan" har ett manuellt verk och det står "Professional" på tavlan. det finns ett gäng andra kriterier också enligt många med det finns redan debaterat i så många trådar här.

Reduces har ett automatiskt verk som man satt på en kronograf på.
Detta är ett ganska komplicerade och dyrt sätt att göra det och blir därför dyra att lämna in på service.
Om jag va du skulle jag hålla min borta från Reduced då dessa ofta (vad jag hört) är problematiska.
Problematisk klocka + dyr service = jobbig klocka
Många som hafe en reducen har senare skaffat sig en Pro istället.
 

Jerry

Omega
@Greven postade en Seiko sportura, och @Bossebäver postade en bild på en "Speedyhomage" från Citizen i denna tråd som kanske skulle kunna vara något, om den inte behöver vara automatisk... https://klocksnack.se/threads/hjälp-med-klockval-5000-kr.45005/#post-1085598
Vill att det ska vara automatiskt, men tack för tipsen!

Speedy Reduced är absolut en automatisk kronograf man kan få för 10000. Många här på forumet har haft/har en och den är lite mindre (39 mm?) än Speedy Pro (42 mm).
"Månklockan" har ett manuellt verk och det står "Professional" på tavlan. det finns ett gäng andra kriterier också enligt många med det finns redan debaterat i så många trådar här.

Reduces har ett automatiskt verk som man satt på en kronograf på.
Detta är ett ganska komplicerade och dyrt sätt att göra det och blir därför dyra att lämna in på service.
Om jag va du skulle jag hålla min borta från Reduced då dessa ofta (vad jag hört) är problematiska.
Problematisk klocka + dyr service = jobbig klocka
Många som hafe en reducen har senare skaffat sig en Pro istället.

tack för ett detaljerat svar! Kommer hålla mig borta från Reduced versionen, och kan eventuellt köpa en Pro om ett par år.
Men hade behövt en ny leksak så länge, kollade på Oris som folk hade rekommenderat, men kan inte hitta dom billigare en 30k. Iaf på Uret.se.
 

Ludvig

Omega
Vill att det ska vara automatiskt, men tack för tipsen!



tack för ett detaljerat svar! Kommer hålla mig borta från Reduced versionen, och kan eventuellt köpa en Pro om ett par år.
Men hade behövt en ny leksak så länge, kollade på Oris som folk hade rekommenderat, men kan inte hitta dom billigare en 30k. Iaf på Uret.se.

Måste du ha en ny Oris då?
 

Jerry

Omega
Junghans Max Bill Chronoscope (en bit över 10k där jag kikat, men den borde gå att hitta billigare?). Jag är helt såld på designen och rekommenderar den så fort jag får chansen. :D
_DSF7828.jpg

Finns även med vit tavla samt varianter med lite annat utseende.
Den var ju riktigt fin! dock känner jag inte igen märket. Och frågan då är ju hur det är med andrahandsvärde.
 
Topp