• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marikong

Cartier
2-Faktor
IMG_4689.JPG
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Padin är 45 mm stor men sitter skönt, ganska risig länk. Bra urverk med möjlighet att "dra upp" urverket.

SKX009K är 42 mm. Hade själv en SKX009J, J står för Japan Made och är en liten text tillagd på tavlan. SKX009K är tillverkad i Malaysia, skiljer väl inget mer än texten och det tvistar om att japanen har bättre klick i ringen.
Automatic, dras upp utav rörelsen från armen.
Nja....det är mer skillnader än så....

 

Isco

Breitling
Padin är 45 mm stor men sitter skönt, ganska risig länk. Bra urverk med möjlighet att "dra upp" urverket.

SKX009K är 42 mm. Hade själv en SKX009J, J står för Japan Made och är en liten text tillagd på tavlan. SKX009K är tillverkad i Malaysia, skiljer väl inget mer än texten och det tvistar om att japanen har bättre klick i ringen.
Automatic, dras upp utav rörelsen från armen.
Okej så vilken skulle du rekommendera? SKX009k?
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Snygga! Vilka är det?
Från vänster SKX013 med moddad ring, SKX009J, och Padin. Alla tre sålda och önskar köpa tillbaka alla tre

Men hade rekommenderat SKX009J som första klockan fast jag har min egna glädje i den "lilla" 013, fast som jag tyckte var helt död med svart ring.
 

Isco

Breitling
Från vänster SKX013 med moddad ring, SKX009J, och Padin. Alla tre sålda och önskar köpa tillbaka alla tre

Men hade rekommenderat SKX009J som första klockan fast jag har min egna glädje i den "lilla" 013, fast som jag tyckte var helt död med svart ring.
Jag håller med om att svart ring inte var så snyggt. Av de klockorna skulle det nog stå mellan SKX009J och SKX013, men är lite osäker på gummiband... Om jag förstod det rätt så är det inte så stor skillnad på Padin och SKX och då känns det inte nödvändigt att lägga 2000 kr till för lite utseende.
 

JB_XII

Rolex
Jag håller med om att svart ring inte var så snyggt. Av de klockorna skulle det nog stå mellan SKX009J och SKX013, men är lite osäker på gummiband... Om jag förstod det rätt så är det inte så stor skillnad på Padin och SKX och då känns det inte nödvändigt att lägga 2000 kr till för lite utseende.

Jag har en SKX009 på jubilee. Kan varmt rekommendera den! :)
Överlägset snyggast på länk och passar då lika bra på stan som på stranden.
Till och med när skjortan åker på så funkar det.
Tråkiga med SKX009 är att det inte sitter något safirglas på den :arghh:

Du kommer inte hitta något bättre för under 4k... såvida du inte gör en pakt med djävulen och klickar dig in här: https://www.steinhartwatches.de/en/diver-watch/ocean-1-black-562.html :nailbiting:

Är du en uthållig människa så kan du ju alltid hålla ut tills någon slänger ut en Longines Hydroconquest för cirka 4500:-, bara att hugga ;) Särskilt om det är en 41mm/44mm :hungry:
 

Isco

Breitling
Jag har en SKX009 på jubilee. Kan varmt rekommendera den! :)
Överlägset snyggast på länk och passar då lika bra på stan som på stranden.
Till och med när skjortan åker på så funkar det.
Tråkiga med SKX009 är att det inte sitter något safirglas på den :arghh:

Du kommer inte hitta något bättre för under 4k... såvida du inte gör en pakt med djävulen och klickar dig in här: https://www.steinhartwatches.de/en/diver-watch/ocean-1-black-562.html :nailbiting:

Är du en uthållig människa så kan du ju alltid hålla ut tills någon slänger ut en Longines Hydroconquest för cirka 4500:-, bara att hugga ;) Särskilt om det är en 41mm/44mm :hungry:
Det är ju iaf hardlex vilket jag har läst är bättre än mineral. Tack för tipsen! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skillnaden mellan skx och padi är rätt stor och lätt värt de 2k extra det handlar om så länge inte lådan redan är full av grymma klockor...

Imho :)
 

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Tänkte bara för att få snabb frakt och enkla returer, men skulle lika gärna kunna köpa någon annanstans.:)
Sidan du länkade verkar dock väldigt bra med snabb frakt och låga priser, tack för tipset!

Keep in mind att du inte får någon garanti på klockan i samband med köp från creationwatches. Jag köpte en SKX i januari med bara några timmars gångreserv oavsett hur mycket den används. Creation tog inte tillbaka den utan hänvisar till seikos serviceenter och seikos serviceenter tar inte emot den då den saknar officiell garanti. Fin klocka men sjukt frustrerande och nästintill oanvändbar.
 

DrDre

Patek
En lite udda fågel, men som jag nog skulle välja är ngt från Kemmner. Kemmner har bakgrund som underleverantör av boetter och har nu startat eget. Han designar och tillverkar själv boetter och urtavlor (tror jag) och kör sedan med hyggligt bra urverk (för pengarna mkt bra urverk). Han säljer dem på Ebay. Man kan också maila honom och be honom plocka ihop ngt precis enligt dina önskemål. Vill minnas att det tom blir lite billigare om man sköter affären utanför Ebay. Googla så hittar du massor av urtavlor, boetter etc.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...RC1.A0.H0.Xkemmner.TRS0&_nkw=kemmner&_sacat=0

Här är några av de han har just nu på Ebay, men det kryllar som sagt av olika varianter.
1 s-l1600.jpg
2 s-l1600.jpg
3 s-l1600.jpg
4 s-l1600.jpg
5 s-l1600.jpg
 

Ansawatch

Omega
Har också likande fråga som Isco och vill gärna få lite tips. Vad ska man köpa för klocka för 10-15k. Jag har tänkt lite på Omega Seamaster diver 300, Longines Legend Diver och Speedmaster Reduced (jag vet att det är lite tabu)... Kom gärna med lite input! Tack på förhand!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har också likande fråga som Isco och vill gärna få lite tips. Vad ska man köpa för klocka för 10-15k. Jag har tänkt lite på Omega Seamaster diver 300, Longines Legend Diver och Speedmaster Reduced (jag vet att det är lite tabu)... Kom gärna med lite input! Tack på förhand!
Det där är ju väldigt olika klockor, så köp den du gillar mest?
Alla tre är bra klockor. (Sen tycker jag ju såklart att Speedy PRO är bättre än reduced men det visste du redan i och med din parentes).
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ja svårt o avgöra. Hittar inte alltid Omega Seamaster som är i bra skick, bezeln som är hel och inga scratch. Har tänkt på denna Seamaster istället för den blåa https://www.chrono24.se/omega/seamaster-diver-300-m--id7133189.htm

Jag gillar ju speedmastern men PRO är utanför min budget just nu. Vad jag vet är Reduced inte the real deal och dessutom kan kosta massa pengar i service?
Reduced är ju inte "månklockan" och ja, det är inte ett "riktigt" kronograf verk utan ett vanligt automatiskt verk med kronografmodul tillagd. Vid service byter dom oftast hela den och servar grundverket vilket slutar i väldigt höga summor (7000-10000kr).

Sen tycker jag ju att reduced är ganska ful i jämförelse, eftersom den pga urverket har subdialsen alldeles för långt ifrån varandra och samma gäller pushers. Sen finns det ju flera olika modeller av den men de andra känns även väldigt plottriga.

Så om det är en Speedmaster Pro du vill ha egentligen, så råder jag dig till att köpa någon annan modell än Speedmaster eftersom du inte har råd med "the real deal" just nu. Du kommer bara ångra dig.

Köp en SMP eller om du gillar Longines Legend Diver i stället så länge, och när du känner att du har råd med PRO:n om det är den du vill ha så säljer du klockan och slår till.
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Om du är sugen på LLD så testa den i butik först. Den sitter lite märkligt på handleden på vissa (inkl mig). Lång lug to lug och lite platt.
 
Topp