• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver information och värderingshjälp....

Av dina SEIKOs är det bara kronografen som redan nämnts som har ett vettigt värde. Har du tänkt sälja den, eller vad är planen?

Ja, de är liiiite grisiga...
Hur tvättar man dem?
Vill ju inte förstöra dem.
Du kan börja med att ta av länken (armbandet) från klockan om du har ett sådant verktyg. Länken tvättar du enklast med tandborste,yes och vatten. Boetten skulle jag inte röra om du inte vet vad du gör, med risk att förstöra den. En urmakare kan plocka ut verket och känsliga delar för att sedan köra boetten i ett ultraljudsbad.

Hur går det med tvättandet ? Har du kommit på tricket med hur man får av metall länkar på de digitala uren ?

Om jag säljer dem på Tradera, vad ska jag ta för startpris?
Om någon vänlig själ är gullig att svara klocka för klocka så vore det guld värt för mig, och du har gjort en människa mycket glad.... :)
(Jag fjäskar gärna mer om det har effekt! ;) )

Om jag säljer dem på Tradera, vad ska jag ta för startpris?
Om någon vänlig själ är gullig att svara klocka för klocka så vore det guld värt för mig, och du har gjort en människa mycket glad.... :)
(Jag fjäskar gärna mer om det har effekt! ;) )
Tradera är så stort/populärt nu att du kan köra utrop 1kr på allt. Mycket ovanligt att uren går till underpris.

Nej, det vågar jag mig inte på.
Vad kostar det att lämna in dem?

Jag ska kanske sälja dem, lönar det sig då att tvätta dem innan?

Tveksamt om det lönar sig att lämna in dem för tvätt innan. Du kan väl gå till en urmakare och testa om den startar upp med ett nytt batteri (james bond-seikon no25)och isf vad han vill ha för en tvätt. Det är viktigare för priset med bra bilder och korrekt beskrivning. Dem där är rätt dyra att laga, så om den fungerar får du bättre betalt än otestat skick.

Du kan ju börja med att lägga ut nr 8.
Ta BRA bilder och då menar jag inte de du tagit, utan bra bilder utomhus i skuggan när det är ljust ute.

Det räcker nog i princip att du skriver "Seiko Chronostop 5717-8990" i rubriken och i beskrivningen skriver att den är tillverkat 1965 och att den ej är funktionstestad. Sitter alltid folk och scannar av Tradera. ELLER så säljer du den här.

Edit: Bild där man ser tavlans skick, baksidan, samt sidan med "knapparna". Gissar på att den skulle gå för 5-6000kr, kanske mer om du har lite tur.

Ta BRA bilder och då menar jag inte de du tagit, utan bra bilder utomhus i skuggan när det är ljust ute.

Det räcker nog i princip att du skriver "Seiko Chronostop 5717-8990" i rubriken och i beskrivningen skriver att den är tillverkat 1965 och att den ej är funktionstestad. Sitter alltid folk och scannar av Tradera. ELLER så säljer du den här.

Edit: Bild där man ser tavlans skick, baksidan, samt sidan med "knapparna". Gissar på att den skulle gå för 5-6000kr, kanske mer om du har lite tur.

Kan inte du svänga över till Carina med trajjan och plåta klockan åt henne @yonsson ?

Tack för tipset. =)
Hade ingen aning om att bilderna blir bättre på det viset.
Har en bra kamera som jag kan använda, vilket jag inte gjorde med dessa bilder...

Tack för tipset. =)
Hade ingen aning om att bilderna blir bättre på det viset.
Har en bra kamera som jag kan använda, vilket jag inte gjorde med dessa bilder...
Vet inte om du är ironisk eller inte, men en kamera vill ha tillgång till så mycket ljus som möjligt. Indirekt ljus är dock bäst så man slipper alla reflektioner och därför är fotografering i skuggan bäst för att fotografera klockor. Då räcker det i princip alltid med en bra telefonkamera (tex IPhone 6) för att få riktigt bra bilder.

När du lagt upp klockan på tradera så får du gärna lägga in en länk här så vi kan följa hur det går. Lycka till! :)

Edit: Använd INTE kamerans blixt!

Vet inte om du är ironisk eller inte, men en kamera vill ha tillgång till så mycket ljus som möjligt. Indirekt ljus är dock bäst så man slipper alla reflektioner och därför är fotografering i skuggan bäst för att fotografera klockor. Då räcker det i princip alltid med en bra telefonkamera (tex IPhone 6) för att få riktigt bra bilder.

När du lagt upp klockan på tradera så får du gärna lägga in en länk här så vi kan följa hur det går. Lycka till! :)

Edit: Använd INTE kamerans blixt!
Nej, jag var inte ironisk.
Är uppriktigt tacksam. =)

Tveksamt om det lönar sig att lämna in dem för tvätt innan. Du kan väl gå till en urmakare och testa om den startar upp med ett nytt batteri (james bond-seikon no25)och isf vad han vill ha för en tvätt. Det är viktigare för priset med bra bilder och korrekt beskrivning. Dem där är rätt dyra att laga, så om den fungerar får du bättre betalt än otestat skick.
Bör jag gå till en urmakare och bara prova alla klockorna, eller ska jag låta sätta in nytt batteri i alla?

20150615_034806.jpg
20150615_034926.jpg
20150615_035535-1.jpg
20150615_035902.jpg
20150615_035918.jpg
20150615_040132.jpg
20150615_040148.jpg
20150615_040338.jpg
20150615_040519.jpg
20150615_040721-1.jpg
Ja försöker via telefonen, då jag misstänker att det är internet på min dator som spökar.

Nr 28 ser ut som trä.
Kan det stämma?
Har aldrig hört talas om träklockor.
Endast för träskallar :D. Tissot gjorde faktiskt snygga träklockor som liknar denna . Plus att det finns ett antal andra märken.

Tillbaka
Topp