• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver information och värderingshjälp....

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag sa gick din chronostop riktigt billigt på grund av kassa bilder. Jag la mitt maxbud på 2650kr men hade utan problem kunnat lägga i alla fall närmare 5000kr om du hade tagit bra bilder så man kunde se skicket bättre. Nu såg det ut som om tavlan var missfärgad nära centrum.
 
Vi ÄR hjälpsamma på KS eftersom vi är genuint intresserade av klockor. Det är också helt ok att starta trådar och be om hjälp med värdering etc inför en ev försäljning. Detta då det ofta är lärorikt och främjar intresset för klockor i stort. Vad som däremot inte känns riktigt ok är att använda forumet som säljsupport för att maxa sina auktioner på Tradera.

Du får jättegärna lägga upp en riktig annons här på forumet med dina klockor. Är du osäker på vad varje enskild klocka är värd så är det helt ok att fråga här, i den befintliga tråden. Du behöver inte starta fler trådar (vi har raderat två st idag). Ok?
Jag tycker att det här är väldigt svårt.

Jag har ingen aning om vad klockorna är värda, och därför var Tradera en tanke, eftersom ni inte har auktion här.
(Har bara lagt ut en klocka där.)
Inte lätt för mig att prissätta klockorna, då jag inte kan någonting om dem.

Det du föreslår är att jag lägger upp klockorna här för värdering, av er som ska köpa dem?
Tja, det kanske är en bra ide?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker att det här är väldigt svårt.

Jag har ingen aning om vad klockorna är värda, och därför var Tradera en tanke, eftersom ni inte har auktion här.
(Har bara lagt ut en klocka där.)
Inte lätt för mig att prissätta klockorna, då jag inte kan någonting om dem.

Det du föreslår är att jag lägger upp klockorna här för värdering, av er som ska köpa dem?
Tja, det kanske är en bra ide?
Nja, det blir ju väldigt snarlikt en auktion om vi ska säga vad vi är beredda att betala. bättre bilder och lite information hur klockorna håller tiden/fungerar i dina traderaannoser räcker :)
 
Nja, det blir ju väldigt snarlikt en auktion om vi ska säga vad vi är beredda att betala. bättre bilder och lite information hur klockorna håller tiden/fungerar i dina traderaannoser räcker :)
Jag får lite olika svar av er... =)
Då jag inte kan någonting om klockorna så kan jag inte skriva vad det är för klocka på Tradera.
Finns ju så många olika sorter av samma märke.
Och ni vill ju inte att jag ska fråga er vad det är för sort, för att sedan lägga ut på Tradera, för då utnyttjar jag er....
Moment 22....
 
Tänkte inte att ni ska skriva vad ni är beredda att betala, utan vad ni tror att klockan är värd.
Om mer än en person säger ungefär samma sak, så har jag ju ett hum.
Sedan kan jag lägga ut en annons.
Jag vet ju inte om klockorna är värda 100 kr eller 3000 kr.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag får lite olika svar av er... =)
Då jag inte kan någonting om klockorna så kan jag inte skriva vad det är för klocka på Tradera.
Finns ju så många olika sorter av samma märke.
Och ni vill ju inte att jag ska fråga er vad det är för sort, för att sedan lägga ut på Tradera, för då utnyttjar jag er....
Moment 22....
Bra bilder kommer du väldigt långt med (flera i olika vinklar), sedan får du helt enkelt skriva ut vad det står på klockorna. Vill du sedan få pluspoäng går du till en urmakare och ber denne öppna så du kan ta en bild på verket.
 
Bra bilder kommer du väldigt långt med (flera i olika vinklar), sedan får du helt enkelt skriva ut vad det står på klockorna. Vill du sedan få pluspoäng går du till en urmakare och ber denne öppna så du kan ta en bild på verket.
Det är ju en hel djungel det här.
Jag förstår att ni har fastnat, då det finns massor av intressanta saker att lära sig! =)
Hur mycket som helst!
Jag blir mer och mer intresserad, och tänker att jag har en jättebra samling att börja med, men tyvärr har jag inte råd med det.
Får försöka att inte fastna...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju en hel djungel det här.
Jag förstår att ni har fastnat, då det finns massor av intressanta saker att lära sig! =)
Hur mycket som helst!
Jag blir mer och mer intresserad, och tänker att jag har en jättebra samling att börja med, men tyvärr har jag inte råd med det.
Får försöka att inte fastna...
Du har ju redan fått beskrivning och prisuppfattning här i tråden, vad mer behövs? Vi säger att du behöver bättre bilder och att utgångspriset kvittar om su skriver rätt rubrik och har bra bilder. Jag är ganska övertygad att du hade fått 2-3000kr mer betalt om du hade lagt upp SEIKOn precis som du gjorde fast med bra bilder. Folk sitter som sagt och scannar av tradera hela tiden.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att det här är väldigt svårt.

Jag har ingen aning om vad klockorna är värda, och därför var Tradera en tanke, eftersom ni inte har auktion här.
(Har bara lagt ut en klocka där.)
Inte lätt för mig att prissätta klockorna, då jag inte kan någonting om dem.

Det du föreslår är att jag lägger upp klockorna här för värdering, av er som ska köpa dem?
Tja, det kanske är en bra ide?

Det är ju inte så svårt. Du har ju postat bilder här och fått/får massa nyttig info som du kan använda dig av i en annons. Du får också indikationer på värdet. Genom att söka och läsa på forumet så kan du dessutom lära dig ännu mer och till slut börja skapa dig en egen uppfattning om värdet (om du vill). Utifrån detta kan du ju lägga upp en annons här på KS med någorlunda "korrekta priser".

Om du vill ha en rock bottom-värdering som du kan utgå ifrån är ju det bästa tipset att du tar alla klockor till en professionell handlare av vintageur och frågar vad hen vill betala. Då får du ju ett bra startpris till dina traderaauktioner. Typ.

Det enda som inte är ok är att starta trådar med länkar till dina auktioner.
 
Topp