• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver klock-rekommendationer

konkret

Cartier
2-Faktor
Hej KS!

Jag fick i min 25-års present en oerhört fin watch winder från Modalo från min sambo vilket spädde på min önskan efter en ny klocka än mer. Jag har velat fram och tillbaka vilken sorts klocka jag önskar att införskaffa mig. Jag har haft ögon på mer dressigare klockor, men har nu börjat snegla mer åt en klocka som inte är helt och hållet en dressklocka, men som fungerar väldigt bra dressat som mer casual (skjorta, jeans).

Jag fick upp ögonen för en IWC IW3714-45 som jag testade i Stockholm, se bilder nedan. Jag tycker denna klocka är alldeles underbar. Den går att klä upp och klä ner väldigt enkelt, och trots sina 40,9 mm tycker jag den passar min handled väldigt väl, eller vad tycker ni? Det enda som får mig att tveka är följande: (1) Att den saknar datum, dock är detta inte en deal-breaker, men är rädd att jag kommer inse att jag använder datumkomplikationen mer än vad jag trodde vilket jag kommer inse när jag använder en klocka utan datumkomplikationen. (2) Att jag snöar in mig på denna vilket gör att jag missar andra alternativ jag bör beakta i den prisklassen.

Så jag behöver alltså assistans med att öppna upp ögonen för nya klockor runt 55-65 tkr som uppföljer följande kriterier:
  1. Ej större än 41 mm.
  2. Ej mindre än 38 mm.
  3. Fungerar väldigt väl i kostym men lika väl i mer informell klädsel.
  4. Preferens av urverk är en automatisk sådan.

Jag har målet att införskaffa mig en kollektion bestående av tre klockor: en sportigare, en kronograf och en lite mer dressad variant (vilket jag lär införskaffa mig vid ett senare läge i livet). Så ös på med förslag! Jag är helt klart öppen för det mesta :)

Här kommer bilderna på IWC IW3714-45!

IMG_2114.JPG IMG_2113.JPG IMG_2109.JPG IMG_2115.JPG

Tack för hjälpen KS!
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
...............
Så jag behöver alltså assistans med att öppna upp ögonen för nya klockor runt 55-65 tkr som uppföljer följande kriterier:
  1. Ej större än 41 mm.
  2. Ej mindre än 38 mm.
  3. Fungerar väldigt väl i kostym men lika väl i mer informell klädsel.
  4. Preferens av urverk är en automatisk sådan.
..........................
Finns det någon annan klocka som uppfyller alla dessa punkter lika väl som Explorer1 214270 39mm ? Sen har vi ju det där med preferensen av band, en Explorer1 skall IMO förbli på dess länk. Under budget finns t ex Omegas Aqua Terra (datum dessutom) där man kan välja mellan länk och läder samt numera också gummi. Edit: Omega Globemaster är också något man skall kolla på.
 

Hawk100

Rolex
Iwc:n är galet snygg!! Har länge velat ha en och har varit riktig nära att lägga vantarna på ett ex vid ett par olika tillfällen. Tycker du absolut kan gå på den även om 98% av medlemmarna på KS kommer säga att du ska köpa en Rolex istället.....
Sen kan man ju diskutera om det är vettigt att köpa den ny eller begagnad! Du får ganska många sköna tusenlappar över om du köper den begagnad. Samtidigt är det alltid speciellt med en sprillans ny! Ska du behålla länge den spelar kanske inte värdeminskningen någon roll, men tänker du flippa den de närmsta åren får du vara beredd på att en helt ny kan ha tappat 20-25 tusen i värde på något år....
(Och här kan ju Rolex-fansen påpeka att det i stort sett enda klockmärket som håller värdet är just Rolex, o det har de ju rätt i.)
 

Leafvalley

Cartier
Hej KS!

Jag fick i min 25-års present en oerhört fin watch winder från Modalo från min sambo vilket spädde på min önskan efter en ny klocka än mer. Jag har velat fram och tillbaka vilken sorts klocka jag önskar att införskaffa mig. Jag har haft ögon på mer dressigare klockor, men har nu börjat snegla mer åt en klocka som inte är helt och hållet en dressklocka, men som fungerar väldigt bra dressat som mer casual (skjorta, jeans).

Jag fick upp ögonen för en IWC IW3714-45 som jag testade i Stockholm, se bilder nedan. Jag tycker denna klocka är alldeles underbar. Den går att klä upp och klä ner väldigt enkelt, och trots sina 40,9 mm tycker jag den passar min handled väldigt väl, eller vad tycker ni? Det enda som får mig att tveka är följande: (1) Att den saknar datum, dock är detta inte en deal-breaker, men är rädd att jag kommer inse att jag använder datumkomplikationen mer än vad jag trodde vilket jag kommer inse när jag använder en klocka utan datumkomplikationen. (2) Att jag snöar in mig på denna vilket gör att jag missar andra alternativ jag bör beakta i den prisklassen.

Så jag behöver alltså assistans med att öppna upp ögonen för nya klockor runt 55-65 tkr som uppföljer följande kriterier:
  1. Ej större än 41 mm.
  2. Ej mindre än 38 mm.
  3. Fungerar väldigt väl i kostym men lika väl i mer informell klädsel.
  4. Preferens av urverk är en automatisk sådan.

Jag har målet att införskaffa mig en kollektion bestående av tre klockor: en sportigare, en kronograf och en lite mer dressad variant (vilket jag lär införskaffa mig vid ett senare läge i livet). Så ös på med förslag! Jag är helt klart öppen för det mesta :)

Här kommer bilderna på IWC IW3714-45!

IMG_2114.JPG IMG_2113.JPG IMG_2109.JPG IMG_2115.JPG

Tack för hjälpen KS!
40439469-1EA0-46CF-A5BB-2855A39CCA7B.jpeg

En IWC Ingenieur är både sportig men funkar till dressigt, har datumtavla och är 40mm med automatiskt urverk...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Explorern är redan nämnd. AquaTerra likaså. Det finns säkert folk här på forumet som tycker det är tråkiga val eftersom de är så klassiska och uppenbara (Rolex och omega), men varför gå över ån efter vatten... Letar man efter en riktigt schysst klocka och inte bryr sig om att försöka hitta nåt ovanligt och unikt så finns inget bättre enligt min mening... :happyhappy:
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Stort tack för alla tips!

Jag förstår att i den prisklassen, finns det några uppenbara val av klockor såsom Explorer 1 och Omega AT. Då jag försöker bygga min kollektion med målet att aldrig "flippa" en klocka har jag svårt att se mig själv med två liknande klockor. Min nuvarande klocka är en Oris Aquis Date som då tillhör den sportigare varianten, och är rädd att även om jag köper exempelvis Explorer 1 så kommer jag sukta efter en klocka som inte är lika sportig utan är mer åt dress-hållet men kan även klä ner den.

Jag har börjat kolla in Explorer 1 allt mer nu, det är en väldigt vacker klocka som även har historia bakom sig.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort tack för alla tips!

Jag förstår att i den prisklassen, finns det några uppenbara val av klockor såsom Explorer 1 och Omega AT. Då jag försöker bygga min kollektion med målet att aldrig "flippa" en klocka har jag svårt att se mig själv med två liknande klockor. Min nuvarande klocka är en Oris Aquis Date som då tillhör den sportigare varianten, och är rädd att även om jag köper exempelvis Explorer 1 så kommer jag sukta efter en klocka som inte är lika sportig utan är mer åt dress-hållet men kan även klä ner den.

Jag har börjat kolla in Explorer 1 allt mer nu, det är en väldigt vacker klocka som även har historia bakom sig.
Målet att aldrig flippa en klocka kan bli svårt om man inte går in på en riktigt hög nivå redan från början. Det ligger i människans natur i allmänhet, och i klocknördars natur i synnerhet att sträva vidare/uppåt. Jag själv har ändå funnit viss harmoni (just nu) med en Rolex explorer, men visst skulle det vara trevligt med tex en Rolex GMT, alternativt finklockor som Breguet, Lange eller liknande. Dock tror jag att jag kommer ångra mig rejält om jag gör mig av med Explorern så den sitter säkert. Därav min rekommendation till dig.
DSC_0004-02.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Speedmaster FOIS om du tycker den vanliga är för stor eller för sportig. Väldigt snygg, elegant och mångsidig. Manuellt är faktiskt kul och datum har man ju i telefonen. Kommer på läder men det går att hitta länk till den (har 19mm).
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Med en Explorer 1 39mm kommer du förmodligen bli supernöjd med. Allt är lite bättre på en Rolex jämfört de flesta andra märken tycker jag. Det är nog en av anledningarna till att de tappar så lite i värde.
 
Topp