• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bekant med kopia

billo

Cartier
När vi ändå pratar kopior, så lånar jag tråden för en fråga. Då jag inte får svar i en annan tråd.

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand
 

mace

Cartier
2-Faktor
Ok, tack för infot.
Var hittade du detta? försökte googla utan lycka.

Snodd från något rolexforum:

0REij4m.jpg
 

Tunan

Omega
Nu är man tillbaka i tråden igen :)

Några förtydligande.

1. Vi är inte så nära vänner , där av problematiken

2.Personen i fråga skickade en bild på klockan till mig när han köpt den och det som gjorde att jag direkt såg att det var en kopia var faktiskt boxen som var helt fel.
Jag påpekade att det var en kopia genom att skriva något i stil med "Har panerai börjat med nya boxar ? en sådan har jag aldrig sett förr " Fick inget svar på det och tog då för givet att jag gjort min poäng och att i alla fall jag skulle slippa se klockan mer men tydligen inte.

3. Någon påpekade att jag kanske skulle hjälpt honom att köpa en klocka i en annan prisklass, som jag har försökt i flera års tid , har rekommenderat allt från sevenfriday till moonwatch utan framgång , istället gick han och köpte en kopia :(

4. Köper inte det här "sköt dig själv och skit i andra snacket" . Den marknaden med kopior utgör ett hot mot alla oss som handlar med klockor och där av riskerar att bli lurade för eller senare. Principen är enkel,, inga köpare, ingen marknad där av är alla köpare av kopior ett problem för alla oss som vill handla äkta.

5. Sen händer det väl att folk kan få kopior i present osv vilket inte är så konstigt men att sedan bära klockan är för mig märkligt , ännu märkligare om man själv vet att man har en kopia.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
När vi ändå pratar kopior, så lånar jag tråden för en fråga. Då jag inte får svar i en annan tråd.

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand

Har då aldrig hört att SS är utsatt för kopiering. Märket är väl egentligen för litet för att det ska finns en marknad för kopior.
Här är det ju enkelt att ha en kommunikation med tillverkaren beträffande aktuell klocka. Bara att ringa eller maila.
 

MBx

Cartier
Allt började med en kopia för mig..... Hmm hade jag struntat i kopian för 10 år hade jag bättrat på karman något. Å andra sidan hade jag aldrig hittat hit.

Har också syndat.:rolleyes: Reste på semester med familjen till Indien för några år sedan och tänkte lämna mobil, dator och alla andra tekniska prylar hemma för att... Ja, inte störas.:) Min beater lämnades hemma för den hade inga batterier och det ville sig inte bättre än att den enda klockan vi hade med oss var dotterns armbandsur (Certina tror jag om någon undrar;)). Väldigt opraktiskt då vi bodde i olika hotellrum.:confused:

Efter drygt en vecka hittade jag en marknad med armbandsur (tidigare hade jag frågat efter en väckarklocka men det verkar som något ord på indiska för det inte existerar!:bookworm:). Köpte en enkel "Rolex" med automatiskt urverk.:blackeye: Den enda likheten med en riktig vill jag minnas var namnet och typsnittet på tavlan och cyklopet.:depressed: Någon månad efter hemkomsten skramlade det inuti boetten och kronan lossnade (använde den vid "grovarbete"). Den var död som en gråsten och fick en hedervärd begravning i sopsorteringen under "brännbart".:cool:
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
När vi ändå pratar kopior, så lånar jag tråden för en fråga. Då jag inte får svar i en annan tråd.

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand

Högst osannolikt att det förekommer kopior på SS UTC.
 

MBx

Cartier
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg
 

hedbrg

Panerai
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg

Den till höger, 5an i 50 ser helt vanskapt ut
 

Kairo

Panerai
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg

Den högra?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg


Högra?
Glappet i ändlänken
 

MBx

Cartier
Den till höger, 5an i 50 ser helt vanskapt ut
Rätt.:)



Rätt.:)

Högra?
Glappet i ändlänken
Rätt.:)

Kollegan satt vid middagsbordet men en person emellan och jag kunde f@n i mig inte säga att den var fake. Men så är jag varken expert eller skarpsynt.;) Var tvungen att söka upp honom dagen efter för att dokumentera det hela.:)

För att återknyta till trådens ämne så var kollegan helt ointresserad av klockor. Jag menar, har man köpt en klocka i Khao Lak och någon visar upp en "likadan" som inte är köpt i Thailand borde man kanske visa något intresse!? Men det gjorde han inte utan han hade köpt den "för att den var snygg" och hade inte en susning om originalet. Han hade uppenbarligen inte köpt den för att han egentligen ville ha "the real deal".
 

Kairo

Panerai
Rätt.:)




Rätt.:)


Rätt.:)

Kollegan satt vid middagsbordet men en person emellan och jag kunde f@n i mig inte säga att den var fake. Men så är jag varken expert eller skarpsynt.;) Var tvungen att söka upp honom dagen efter för att dokumentera det hela.:)

För att återknyta till trådens ämne så var kollegan helt ointresserad av klockor. Jag menar, har man köpt en klocka i Khao Lak och någon visar upp en "likadan" som inte är köpt i Thailand borde man kanske visa något intresse!? Men det gjorde han inte utan han hade köpt den "för att den var snygg" och hade inte en susning om originalet. Han hade uppenbarligen inte köpt den för att han egentligen ville ha "the real deal".


Upplys honom om mekaniska urverk, Rolex, etc så kanske han vill ha 'the real deal' istället, om han nu var så förtjust i modellen. :)
 

MBx

Cartier
Upplys honom om mekaniska urverk, Rolex, etc så kanske han vill ha 'the real deal' istället, om han nu var så förtjust i modellen. :)

Hans klocka hade automatiskt urverk, fungerat i fem år, kostar 500 kr och han trodde att en ny äkta Sub kostade 20k kr - varför skulle han köpa en äkta för ~60k kr!?;)

No way, Norway säger jag.:)

Fullkomligt förtappad klocksjäl är jag rädd.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
För alla som tror att alla fakes faller samman av sig själva tämligen direkt kan jag upplysa om att det finns fejks med såväl Superluminova som AR safirglas och schweiziska ETA-verk. :banghead:
Det är ingen hyllning eller propaganda för kopior utan bara ett krasst konstaterande. Naturligtvis förkastligt, men ack så sant.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
För alla som tror att alla fakes faller samman av sig själva tämligen direkt kan jag upplysa om att det finns fejks med såväl Superluminova som AR safirglas och schweiziska ETA-verk. :banghead:
Det är ingen hyllning eller propaganda för kopior utan bara ett krasst konstaterande. Naturligtvis förkastligt, men ack så sant.
Det i bold, njaaaa. Då pratar vi franken, alltså någon hemmapulare som satt ihop en egen. De kan aldrig få fram tillräckligt med ETA-verk för industriell skala.

Kopior på ETA-urverk dock, ja.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det i bold, njaaaa. Då pratar vi franken, alltså någon hemmapulare som satt ihop en egen. De kan aldrig få fram tillräckligt med ETA-verk för industriell skala.

Kopior på ETA-urverk dock, ja.


Väldigt liten chans som du säger att det skulle vara ETA nu när Swatchgroup inte säljer till utomstående längre. Dock finns ju Sea-gulls motsvarighet att få tag på utan begränsningar, dessa håller ju (tyvärr) bra och snarlik kvalité. Tråkigt att de som tillverkar dessa klockor när de nu byggs till ok standard, inte satsar på egen design utan snyltar på andra.

Ett nytt Seagull automatverk motsvarande ETA 2824 går vid en snabb sökning att hitta på bukten för runt 800:- Med tanke på vilka volymer dessa tillverkare köper, går det ju bara att gissa vad deras inköpspris landar på.

Ett test att läsa för den som är intresserad, mellan ett ETA, Seagull och ett annat kinaverk vid namn Peacock.

http://watchguy.co.uk/comparison-sea-gull-st2130-eta-2824-2-peacock-sl3000/
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Rätt.:)




Rätt.:)


Rätt.:)

Kollegan satt vid middagsbordet men en person emellan och jag kunde f@n i mig inte säga att den var fake. Men så är jag varken expert eller skarpsynt.;) Var tvungen att söka upp honom dagen efter för att dokumentera det hela.:)

För att återknyta till trådens ämne så var kollegan helt ointresserad av klockor. Jag menar, har man köpt en klocka i Khao Lak och någon visar upp en "likadan" som inte är köpt i Thailand borde man kanske visa något intresse!? Men det gjorde han inte utan han hade köpt den "för att den var snygg" och hade inte en susning om originalet. Han hade uppenbarligen inte köpt den för att han egentligen ville ha "the real deal".


Jag tror det är mer så att han köpte den just för att det stod "ROLEX" på den.
Sen att den är snygg förstår man ju, det är ju en "sub"! Men hade det stått Tissot på den hade han inte köpt den, det kan jag lova dig ;)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg


Mycket fel där, så välgjord vet jag inte..
Maxicase men inte maxidial?
Länken ser helt mupp ut.
5an i 50 ser ut som jag vet inte vad.
Keramik i ringen? NJAAAEE

Det är vad man kan se direkt.. skulle man ta en närmare titt skulle man förmodligen hitta mycket mer, och om man sen skulle klämma på den så skulle det vara väldigt uppenbart att klockan är skit.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Mötte en kollega (som jag inte träffat tidigare) på konferens:
- Snygg klocka!
- Köpte den för fem år sedan i Khao Lak för 3000 baht. Den är automatisk och fungerar fortfarande!
- !?

Kollegan trodde att en ny Sub kostade 20k kr.

Jag är varken expert eller skarpögd men det var en välgjort kopia. Var tvungen att ta ett kort på den.o_O Någon som ser vilken av klockorna som tillhör kollegan?

image.jpg

Enkelt, den högra. En sned vridning är alltid ett enkelt tell. Funkar i 90% av fallen.

Edit: två på den bollen... måste komma ihåg att läsa hela tråden... ;)
 
Topp