• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Belforts tråd om puffror - var försiktig klockbröder i Götet

Fyfan, lider med killen. Ryser i hela kroppen.
Kommer själv att tänka på när jag staplade runt berusad i stan och en kille ”visade intresse” för min klocka. Gick bra då eftersom jag sa att det var en kopia. Annars hade man kanske legat där, blodig och utan klocka :(

Det är förjävligt att man ska behöva se sig över axeln i Sverige år 2018.

Det var iaf lite goda nyheter ur de dåliga nyheterna från artikeln.

Flera rån
Tidigare under natten, 01.27, blev en polispatrull stoppad av en person som sade sig ha blivit rånad i Haga, också det i Göteborg. Offret kunde peka ut två personer som utfört gärningen och de har nu gripits misstänkta för rånet.

I samband med gripandet hittade man ytterligare gods på personerna som kan härröra från annan brottslighet.”

Må de fällas och få ett ordentligt straff!

Men det blir väl bara 80 h samhällstjänst.

Satt precis och funderade på om jag ska köra gubbsub ett tag men insåg snabbt att det är snudd på lika illa att bli rånad på en sådan.

Är du ofta ute svinpackad och alena på Göteborgs gator efter 01ish? Isf kör swatch.
Om ej, kör på som vanligt, dessa snubbar tar inga chanser, de skulle inte ens försöka med dig.
Just my two cents.

Absolut en fruktansvärd kränkning i sig. Vet inte hur många gånger jag själv traskat hem efter en sen kväll på Avenyn med klocka på armen i rätt överförfriskat tillstånd, kunde lika gärna varit mig själv det hänt faktiskt

Kan bara hålla med, skönt att man klarat sig.
Det är inte ofta det var bättre förr men i det här fallet är det definitivt så.

Det är förjävligt att man ska behöva se sig över axeln i Sverige år 2018.

Det var iaf lite goda nyheter ur de dåliga nyheterna från artikeln.

Flera rån
Tidigare under natten, 01.27, blev en polispatrull stoppad av en person som sade sig ha blivit rånad i Haga, också det i Göteborg. Offret kunde peka ut två personer som utfört gärningen och de har nu gripits misstänkta för rånet.

I samband med gripandet hittade man ytterligare gods på personerna som kan härröra från annan brottslighet.”

Må de fällas och få ett ordentligt straff!

Men det blir väl bara 80 h samhällstjänst.
Det är väl bara minderåriga som kan dömas till samhällstjänst? Den principen bygger väl på att de ska jobbas med på ett annat sätt än att dömas till fängelse och få sitta med vuxna tungt kriminella? Samhället har räddat många personer från att bli yrkeskriminella genom samhällstjänst. Samhällstjänst är ingen enskild företeelse utan brukar kopplas till socialtjänsten, kontaktpersoner och andra bra vuxna förebilder. De länder i världen som inte har ett fungerande rättssystem är, enligt mig, inget bättre alternativ eftersom även de som tycker något avvikande brukar låsas in. Sen kan man undra över den drabbades egna medvetenhet. Att gå runt i de centrala delarna av en storstad med en stöldbegärlig klocka på armen fullt synlig har nog aldrig varit smart, inte ens på 1800-talet.

Att gå runt i de centrala delarna av en storstad med en stöldbegärlig klocka på armen fullt synlig har nog aldrig varit smart, inte ens på 1800-talet.
Det gentemot gärningsmännen smått apologetiska argumentet väger inte särskilt mycket tyngre än när en flicka utsatt för ofredande får höra att "hon borde inte ha haft så kort kjol i de centrala delarna av en storstad"..
Tyvärr och tragiskt nog medför dock nuvarande samhällsklimat att du i sak har en poäng..

För jävligt att detta händer gång på gång, och lär inte bara sluta tyvärr. Bra att vi nördar informerar varandra så vi är medvetna, och alltid t.ex. kör kopia-kortet vid sporadiska möten med främlingar på stan.

Det är väl bara minderåriga som kan dömas till samhällstjänst? Den principen bygger väl på att de ska jobbas med på ett annat sätt än att dömas till fängelse och få sitta med vuxna tungt kriminella? Samhället har räddat många personer från att bli yrkeskriminella genom samhällstjänst. Samhällstjänst är ingen enskild företeelse utan brukar kopplas till socialtjänsten, kontaktpersoner och andra bra vuxna förebilder. De länder i världen som inte har ett fungerande rättssystem är, enligt mig, inget bättre alternativ eftersom även de som tycker något avvikande brukar låsas in. Sen kan man undra över den drabbades egna medvetenhet. Att gå runt i de centrala delarna av en storstad med en stöldbegärlig klocka på armen fullt synlig har nog aldrig varit smart, inte ens på 1800-talet.
Nej. Du tänker på ungdomstjänst.

Att gå runt i de centrala delarna av en storstad med en stöldbegärlig klocka på armen fullt synlig har nog aldrig varit smart, inte ens på 1800-talet.

Är benägen att inte hålla med.
Har haft sportrolle på handleden sedan jag var 20 och det är snart 20år sedan. Inte upplevt att det känts särskilt otryggt eller osmart oavsett om jag varit i Tokyo eller Sao Paulo.
Min upplevelse är dock att det blivit en tristare situation de senaste fem åren i takt med att det blivit mer pengar i klockorna, marknaden har vuxit med att fler har det bra och tycker att det är skitkul och fullt normalt att lägga 80ksek på en stålsub, exponeringen av klockorna har ökat med sociala media som Instagram, fb , forum som KS och handelsidor som blocket. Med detta ökar den allmänna kunskapen om klockornas dyrbarhet och relativa lätthet att omsätta. Klart att berusade människor blev robbade på nätterna för 15 år sedan också men då var bytet lika mkt sedlarna i plånboken och halskedjan som klockan på handleden, dyrbar eller ej. För 20 år sedan kostade en ny 16610 ~23-25 KSEK oprutat hos AD. Mkt pengar såklart men idag när du får ~90 för en beggad 116610LV så har det helt plötsligt blivit en mkt god affär att robba berusade människor på väg hem från krogen.

Det har väl de flesta redan genom sin hemförsäkring. Men oavsett så ska man såklart ha koll på vad ens försäkring täcker.
Tillägg: Det beror ju såklart på hur mycket det man har på armen är värt. Men som sagt - man måste veta hur mkt ens försäkring täcker!

Tillbaka
Topp