• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Belforts tråd om puffror - var försiktig klockbröder i Götet

Absolut, men har man lite koll så har man ju kanske tex ett cert hemma, eller åtminstone skrivit ner serienummer eller liknande.
Jo, men min poäng är att man ska veta att skiten är försäkrad.

Se till att ha kvitton och allt i sin ordning, eller ha tydliga instruktioner från försäkringsbolaget med vad de kräver för att man ska kunna styrka att man äger klockan.
Du kanske behöver ett intyg i ditt namn om du inte har ett riktigt kvitto t.ex.

Se till att ha era grejer försäkrade.

Lite problematiskt på klockor som måste specialförsäkras dvs. har värde som överstiger 50k. Sist så ville två av specialförsäkringsbolagen inte försäkra min gamla DD, utan gav en hutlös försäkringspremie.
Jag kanske haft otur när jag snackade med dom men ändå...

Man får nog börja ta sig en tanke innan man skall ut på krogen i sommartider och om det är sannolikt att det kommer konsumeras en del alkohol är det kanske bäst att minimera risker genom att lämna sina dyrbarare klockor hemma helt enkelt. Tråkigt att behöva göra det, men kanske nödvändigt med tanke på senaste tidens incidenter

Den här utvecklingen är precis samma vi ser i rån mot handeln. Det kontantfria samhället för att din plånbok (eller kassan) är ointressant, buset går efter de fysiska prylarna som är värda pengar. För oss privatpersoner är det dessutom så att de tidigare så vanliga mobilstölderna nu är mycket mindre värda eftersom telefoner ofta kan låsas med IMEI-nummer från försäkringsbolag osv*.
Kvar finns då folks smycken, där hittar vi dessvärre klockorna. Så på samma sätt som våra farsor tänkte sig för innan de tog med helt sjuka mängder kontanter i plånkan på väg ut på galej kanske man själv ska tänka på vilken dinka man har på sig den där gången man ska tömma skallen på vett för att fylla på med annat.

*Om ni inte vet ert IMEI-nummer kan man få fram det genom att ”ringa” *#06#. Värt att anteckna.

Tråkig utveckling. Om man inte kan bära sina klockor, vad ska man ha dom till? Vad heter motsvarigheten till bilarnas "garagequeen"? Safequeen?:p

Inte en klocka men ett rån som inte direkt sker kl. 4:00 där någon är dyngrak.

https://www.expressen.se/gt/man-ranade-kvinna-genom-att-bita-henne/

Med anledning av mina vardagssysslor får jag se och höra saker som gemene man inte får. Kan säga att Göteborg har förändrats otroligt mycket under de senaste fem åren och då till det sämre. Var försiktiga när ni är ute och rör på er med era fina klockor.

Inte en klocka men ett rån som inte direkt sker kl. 4:00 där någon är dyngrak.

https://www.expressen.se/gt/man-ranade-kvinna-genom-att-bita-henne/

Med anledning av mina vardagssysslor får jag se och höra saker som gemene man inte får. Kan säga att Göteborg har förändrats otroligt mycket under de senaste fem åren och då till det sämre. Var försiktiga när ni är ute och rör på er med era fina klockor.

OffT: En genuin undran: vad för saker rör det sig om som gemene man - generellt - inte får ta del av? Och vad tror du förändringen beror på?
OnT: Tycker Haga har seglat upp som ett stråk där rånrisken är hög på sena på helgkvällar. Kanske alltid har varit så...

OffT: En genuin undran: vad för saker rör det sig om som gemene man - generellt - inte får ta del av? Och vad tror du förändringen beror på?
OnT: Tycker Haga har seglat upp som ett stråk där rånrisken är hög på sena på helgkvällar. Kanske alltid har varit så...
OffT: Typ hur många rån som faktiskt sker. Vilka som utför brotten. Tillvägagångssätt. Finns fler saker. Varför det sker mer saker nu, ja finns många faktorer till det.

OnT: Haga är ett ställe där man ganska lätt kan råna någon och sen försvinna bland alla hus. Har alltid varit utsatt. Den riktade insatsen mot nordstan och brunnsparken har flyttat de brotten skedde där (rån, misshandel, narkotikabrott) till Järntorget och runt Andra lång.
Jag personligen är inte särkilt rädd av mig men är medveten om riskerna. Det sker mycket skit runt avenyn, andra lång och brunns på kvällar och helger. Jag rör mig så lite som möjligt i dessa miljöer, risken är stor att man utsätts för brott oavsett högt säkerhetstänk. Skulle inte bära någon dyrare klocka ute i Gbg förutom dagtid. Tråkigt men så det ligger till tyvärr.

För att åter ta tråden till Göteborg så vill jag påstå efter ett besök i GBG att jag var betydligt mer "försiktig" (vaksam snarare) i GBG än i Sthlm. Nordstan ligger ju t.ex. ett stenkast från jättefina och bra områden. Och det känns överlag lite som att GBG är som Malmö - de mindre trevliga medborgarna rör sig i högre grad i innerstan än i Stockholm.

Jag vill påstå att det inte finns ett enda område i Stockholms innerstad där du behöver vara vaksam (mer än på ficktjuvar) mellan 09-19 varje dag. (tyvärr kan jag inte säga samma sak om GBG). Och ja, det inkluderar centralen och Medis.

Vad gäller kvällstid så kvittar det om du är i London, Wien eller Göteborg. Stöter du på fel killar utanför krogen ligger din klocka risigt till.

För att åter ta tråden till Göteborg så vill jag påstå efter ett besök i GBG att jag var betydligt mer "försiktig" (vaksam snarare) i GBG än i Sthlm. Nordstan ligger ju t.ex. ett stenkast från jättefina och bra områden. Och det känns överlag lite som att GBG är som Malmö - de mindre trevliga medborgarna rör sig i högre grad i innerstan än i Stockholm.

Jag vill påstå att det inte finns ett enda område i Stockholms innerstad där du behöver vara vaksam (mer än på ficktjuvar) mellan 09-19 varje dag. (tyvärr kan jag inte säga samma sak om GBG). Och ja, det inkluderar centralen och Medis.

Vad gäller kvällstid så kvittar det om du är i London, Wien eller Göteborg. Stöter du på fel killar utanför krogen ligger din klocka risigt till.
Håller med dig till viss del, personligen vet jag ungefär vart man kan röra sig tryggt. Nordstan och brunnsparken är ett jäkla skithål. Nordstan är som ett dagis för vuxna på dagtid. På kvällen blir det en ungdomsgård.

Ursh vad tråkigt. La min Rolex på blocket och en ville träffas i Brunnsparken. Jag sa att han fick komma till vårt kontor men han envisades med brunnsparken. Tyckte jag skulle ta med klockan, kvitto och tillbehör. Kändes inte helt legit så jag avstod...

Jag brukar säga att vi ska träffas på Ernst Fontells plats till sådana typer. :)

Början av sommaren, kille rånad på guldrolex och misshandlad/nedslängd för lång trappa...

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/c...des-och-kastades-ned-för-ståltrappa-1.7941967
Betalvägg för alla icke-prenumeranter. Skärmdump på artikeln eller liknande så de utan GP kan läsa?
Det viktiga:

Christoffer, 35, var på väg hem efter en lyckad dag med vännerna. Men på bara några minuter förändrades allt och minnena från dagen är inte längre bara positiva.
Mitt i centrala Göteborg blev han rånad på sin Rolexklocka och nedputtad för en ståltrappa.
– Jag känner att de har tagit min frihet ifrån mig, säger Christoffer.
– Då kom en kille fram och frågade vart jag skulle. När jag sa att jag skulle hem sa han "vänta, vänta" och tog tag i min hand. Jag slet bort handen och sa sluta. Eftersom det blev en lite hotfull stämning försökte jag skynda mig hem.

Christoffer gick i rask takt upp för trappan.

– När jag kom upp till tredje platån kom en kille mot mig. När han är sida vid sida vid mig hade två killar kommit upp bakom mig och spände fast mig i något grepp så jag inte kunde röra mig. De slog mig i ansiktet, tog klockan och kastade ner mig för ståltrappan. Det är 20 trappsteg. Jag skyddade huvudet. Sedan svimmade jag av, säger Christoffer.

Det viktiga:

Christoffer, 35, var på väg hem efter en lyckad dag med vännerna. Men på bara några minuter förändrades allt och minnena från dagen är inte längre bara positiva.
Mitt i centrala Göteborg blev han rånad på sin Rolexklocka och nedputtad för en ståltrappa.
– Jag känner att de har tagit min frihet ifrån mig, säger Christoffer.
– Då kom en kille fram och frågade vart jag skulle. När jag sa att jag skulle hem sa han "vänta, vänta" och tog tag i min hand. Jag slet bort handen och sa sluta. Eftersom det blev en lite hotfull stämning försökte jag skynda mig hem.

Christoffer gick i rask takt upp för trappan.

– När jag kom upp till tredje platån kom en kille mot mig. När han är sida vid sida vid mig hade två killar kommit upp bakom mig och spände fast mig i något grepp så jag inte kunde röra mig. De slog mig i ansiktet, tog klockan och kastade ner mig för ståltrappan. Det är 20 trappsteg. Jag skyddade huvudet. Sedan svimmade jag av, säger Christoffer.

Fy fan va vidrigt

Tillbaka
Topp