Jorå. Senast i NYC. Jag är lite av en nerd på våtrakning, och ville inte ta med mig rakblad på planet. Hittade en väldigt trevlig butik nära Grand Central. Jag var "turistklädd" med t-tröja och allmänt casual, men blev väldigt väl bemött och gick förstås därifrån med en härlig rakkräm o lite annat utöver rakbladen. Som den nerd jag är gick jag in i en affär i samma kedja på upper east, Madison Avenue. Jag blev behandlad som ohyra.

Var senare inne på en annan butik på Madison A. (tillhörande en annan kedja) och var med om en liknande erfarenhet. Visste ju i vilken stadsdel jag var, så förvånad kan jag inte säga att jag blev, men jag är iaf tillräckligt oförstörd för att bli sur.
För vad det är värt delar jag med mig av
min privata filosofi: tror att vi som nordbor sticker ut i två avseenden. För det första är det mitt intryck att vi är mer "demokratiska" vad gäller klädkod än på de flesta platser i världen. Med andra ord fäster vi generellt sett mindre avseende vid vårt "yttre" än i andra kulturer. (jomen, det är förstås en väldigt grovhuggen generalisering som inte hur som helst kan tillämpas på det enskilda fallet)
För det andra är Sverige inte lika socialt stratifierat som exempelvis Storbritannien, USA och Frankrike. Därför spelar t ex stadsdelar och distrikt mindre roll i Sverige än utomlands. Detta håller på att förändras i Sverige till att mer likna resten av världen, men det är mitt intryck att det fortfarande finns en skillnad mellan t ex Stockholm och London. Igen så är detta en grov generalisering, men i min erfarenhet stämmer det inte så sällan.