• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Benson Smart-Tech Watchwinder 4.12.B

Jone

Omega
2-Faktor
Jag har inte hittat så mycket recensioner om diverse klockwinders så jag tänkte att jag kunde bidra med mitt senaste inköp.
Om någon undrar vad en winder är och hur dessa fungerar, rekommenderar jag er att läsa Flow:s utmärkta guide till watchwinders

Jag var först ute efter en winder för minst två klockor och jag såg att många rekommenderat winders från märket Movado. Gjorde min research och tänkte nästan beställa hem en snygg dual winder för två klockor då jag plötsligt hamnade in på en blogg om moderna watchwinders.

Motorn är kanske den viktigaste komponenten i en winder och jag läste då att Movado aldrig avslöjat vilken motor de använder sig av. Läste vidare på nätet och såg att många haft problem med just Movados motorer, antingen har de gått sönder eller så har de ett förjävligt högt ljud efter en tid av användning.
Så, vet fortfarande inte vilka motorer som finns i Movados watchwinders, men med facit i hand så kände jag ändå att jag inte ville ta risken.

Vad skall det vara för motor då?
Enligt olika bloggar, recensioner, och utlåtanden har jag fått intrycket att de japanska Mabuchi motorerna är de klart pålitligaste och tystaste av dom alla ”budgetversionerna”. Sedan finns det ju specialmotorer som Orbita eller Wolf använder sig av, men då stiger även prislappen med flera tusen kronor.
En japansk mabuchi motor var det jag ville ha.

Tillsammans med mitt klockintresse är jag också en prylnörd och älskar allt med elektronik och ”smart-funktioner”. Så jag började även leta efter winders som på något sätt kunde kombinera dessa två. Så efter den 138:e sökords-googlingen hittade jag äntligen en winder som föll mig i smaken. Jag var som sagt ute efter en winder för två klockor men gick ändå "all-in" och tänkte att jag nog behöver en för fyra klockor ändå.
Efter nästan en veckas väntan dök sedan följande winder upp:

IMG_6897.JPG


IMG_6932.JPG



Benson WatchWinders
Benson är ett relativt nytt winder märke från Holland. De har olika serier i olika prisklasser, den jag köpt hör till företagets ”Smart-Tech” serie och kostade 399€. Mer information om Benson hittar ni här och butiken jag köpte windern från hittar ni här.

Lite allmänt specc om windern:

  • Mått: Längd x Bredd x Höjd: 15x22x32 Vikt: 4 kg
  • Pianolack-finish (uppstår lät fingeravtryck, med kommer även en mikrofiberduk)
  • Plats för fyra klockor i windern och två i förvaringslådan
  • Väldigt tysta Mabuchi motorer
  • Många olika program för att passa alla klockor
  • Endast nätdriven med vanligt eluttag
  • Fjärrkontroll och ”smart door” d.v.s. windern stannar då man öppnar glasdörren och fortsätter när dörren stängs.
  • LED-belysning och LCD skärm med touchknappar
  • 1 års garanti

Windern har plats för fyra klockor och har även en liten förvaringslåda med plats för två klockor och lite till.

IMG_6950.JPG


En rätt så tung pjäs på fyra kilogram, men den tar ändå inte upp allt för mycket plats.
IMG_6973.JPG



Fjärrkontrollen tyckte jag först kändes onödig men har sedan dess alltid använt mig av den i stället för knapparna på LCD skärmen.
IMG_6952.JPG


Vad betyder alla knapparna då?
Windern går alltså att använda direkt på LCD skärmen inuti windern eller via en fjärrkontroll. Nedan en bild från instruktionsmanualen där de olika programmen förklaras. Om du är osäker över hur många TPD samt vilket håll din klocka bör snurra, har Orbita en väldigt omfattande databas över mängder av klockor och urverk.
IMG_20151216_181654.jpg

IMG_6954.JPG



Kuddarna som håller fast klockan var annorlunda än på de bilder som hittas på Bensons hemsidor. Jag blev orolig över att det skulle bli jobbigt att "låsa in" och ut klockorna, jag ville ju enkelt kunna rotera mina klockor utan att måsta anstränga mig att få bort klockorna från windern.
IMG_6964.JPG



Och visst, i början kändes det petigt att låsa fast klockorna i kuddarna, men nu efter ett tag går det väldigt smidigt och kuddarna känns även mycket säkrare för klockorna.
IMG_6958.JPG


IMG_6955.JPG


Bakstycket på kuddarna går att trycka in vilket gör att kuddarna passar såväl stora som små klockor, och klockor med kort länk.
IMG_6962.JPG


Tog även en snabb video för att demonstrera ljudet då alla fyra klockor snurrar samtidigt. Mobilkameran snappar upp väldigt mycket bakgrundsbrus men jag kan intyga att windern är väldigt tyst, speciellt då dörren är stängd. Windern går alltså bra att ha även i sovrummet.


Slutsats
Har hitills varit mycket nöjd med windern och kan verkligen rekommendera deras Smart-tech serie som finns i olika utföranden, allt från singel winders upp till sex klockors winders. Enda minuset jag kan nämna är garantitiden. Skulle gärna ha sett att Benson gett åtminstone 2 års garanti på windern, men jag får hålla tummarna att inget strul uppstår. Sedan kanske många uppskattar batteridrift på en winder men personligen ser jag denna winder nästan som en möbel i hemmet, så varför stänga in den i ett skåp?

Priset på 399€ tycker jag är okej för en kvalitetswinder, vill man ha något simplare och inte är så noga med kvaliteten så hittar man många billiga winders på t.ex. eBay. Jag har som sagt inte testat Movados winders och säger heller inte att de är dåliga, men tycker ändå att de verkar lite skumt att de inte nämner vilka motorer de använder.

Sen vare sig du faktiskt behöver en winder eller inte, är helt upp till dig. Jag känner i alla fall att nörden inom mig myser när jag ser klockorna snurra runt i perfekt harmoni. Visst är det något speciellt med att vrida upp klockan för hand, men att ha en klocka som alltid är färdig för dig med rätt tid och datum är även det rätt så skönt.

I fall du är ute efter en cool winder som är snygg och tyst, samt garanterat kommer att passa vilken klocka som helst, så är en Benson kanske något för dig.

Har ni frågor så är det bara att ställa dessa i kommentarena, tack för att ni läste!

IMG_6947.JPG
 

Bilagor

  • IMG_6897.JPG
    IMG_6897.JPG
    80.4 KB · Visningar: 140
  • IMG_6950.JPG
    IMG_6950.JPG
    87 KB · Visningar: 135
  • IMG_6932.JPG
    IMG_6932.JPG
    88.6 KB · Visningar: 147
  • IMG_6952.JPG
    IMG_6952.JPG
    88.6 KB · Visningar: 94
  • IMG_20151216_181654.jpg
    IMG_20151216_181654.jpg
    136.5 KB · Visningar: 99
  • IMG_6954.JPG
    IMG_6954.JPG
    112 KB · Visningar: 106
  • IMG_6955.JPG
    IMG_6955.JPG
    124.2 KB · Visningar: 109
  • IMG_6962.JPG
    IMG_6962.JPG
    85.2 KB · Visningar: 101
  • IMG_6973.JPG
    IMG_6973.JPG
    147.9 KB · Visningar: 113

Nic

Rolex
2-Faktor
Bra val av winder, har själv en annan Benson-modell för fyra klockor som jag är nöjd med.
Du menar inte Modalo förresten? Movado gör inga winders vad jag vet. :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kul och intressant läsning
Får även gratulera till köpet, klockorna ser så glada ut när dem roterar runt =)
 

Jone

Omega
2-Faktor
Vad har "knapparna" (eller vad det nu är) på baksidan för funktion?

Stora knappen längst bort = main ON/OFF, röda knappen är för led belysningen om du inte alls vill att den skall gå på, sista knappen är för dörr-sensorn, d.v.s. är den i off läge så snurrar klockorna fastän glasdörren öppnas.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Stort tack för en riktigt bra recension. Denna modell verkar vara precis vad jag letar efter.

Off topic: Jäkligt snygg Longines. Vilken modell är det?
 

msa00

Omega
Intressant! Snygg hinder helt klart bör kollas upp snarast, dock synd att sladden går vinkelrätt i ryggdelen( svårt med att vägghänga). kikar just nu på Chronovision o Swisskubik, med tysk resp schweizisk motor, ska vara riktigt tysta också lite högt i pris kanske.
 

Hjelm

Rolex
Riktigt mäktig! Har länge funderat på en winder men alltid tittat på budgetalternativ. Men den här sätter ju igång prylnörden i en :D
 

Jone

Omega
2-Faktor
Fortfarande nöjd @Jone ? Rätt intresserad av en sådan här.
Riktigt mäktig! Har länge funderat på en winder men alltid tittat på budgetalternativ. Men den här sätter ju igång prylnörden i en :D

Sorry för sent svar men ja, har varit väldigt nöjd med windern! Har dock märkt att ena av de fyra motorerna har fått aningen högre ljud än resten, men absolut inget som stör, hörs endast då det är knäpptyst i rummet. Men för priset man betalar för windern hade man ju hoppats att allt skulle fungera perfekt även ett år senare, har visserligen garanti, men som sagt, det har inte stört tillräckligt för att få mig att orka byta ut den.
 
Topp