• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Med risk för att få foliehattstämpel :D

Anser själv att det är viktigt att vara förberedd på oförutsedda händelser, på en rimlig nivå. Det må vara längre strömavbrott, värmen i huset som lägger ner, ekonomisk kollaps, klimatförändringar eller rent av att krig bryter ut.

Tror och hoppas att inget av dessa saker kommer att ske men vill vara förberedd med iallafall lite mat, vatten och värme utifall det händer och på så sätt få ett lite bättre utgångsläge.

Fyll gärna på med er syn på ämnet!

Preppar ni? Isåfall hur?

Själv har jag under några år samlat på mig lite mat, vattendunkar, fotogenvärmare och lite diverse prylar.
20180709_123754-01.jpeg
20180709_123805-01.jpeg

Nu är jag inte särskilt apokalyptiskt lagd, men om det kommer en atombombzombieutomjordingsframtid så är jag 100% säker på att konserverad sauerkraut ligger långt långt ner på listan över mumsiga konserver. Var hittar du ens det?

Trodde detta bara var sånt man såg på Outsiders på kanal 5. Coolt, men får hålla med om att djungelnslag som någon tidigare påpeka låter som ett utmärkt alternativ.

Det beror ju lite på vart man bor det här. Att ryssen kommer tror jag ändå är rätt osannolikt men om man bor nånstans i inlandet så är en veckas strömavbrott i kombination med snöstorm inte alls osannolikt och då är det fan vettigt att kunna överleva en vecka innan snöplogen hittar dit.

Själv har jag knappt mat för dagen hemma men det mesta av elnätet är rätt nedgrävt här...

Det beror ju lite på vart man bor det här. Att ryssen kommer tror jag ändå är rätt osannolikt men om man bor nånstans i inlandet så är en veckas strömavbrott i kombination med snöstorm inte alls osannolikt och då är det fan vettigt att kunna överleva en vecka innan snöplogen hittar dit.

Själv har jag knappt mat för dagen hemma men det mesta av elnätet är rätt nedgrävt här...
Lite så jag tänker. Bor i södra Hälsingland. Skulle mot förmodan ryssen komma är det bättre att ha lite mat extra än ingen mat alls.

Nu så tror jag inte att det tar så lång tid om Nu ryssen skulle kliva in i Sverige så är det över i storstäderna snabbt.
(Infranätet detta slås ut snabbt)
Inte för att jag oroar mej för detta.
Men om infranätet fungerar så blir man inkallad till K1 / I1 :rolleyes:
Eller till den Strids P man har :shifty:

//Simon

Lite så jag tänker. Bor i södra Hälsingland. Skulle mot förmodan ryssen komma är det bättre att ha lite mat extra än ingen mat alls.
Klok tanke.
För drygt ett år sedan gick vi alla hem till resp malm från våra excellblad i city, det var många som funderade på vad dom skulle ha till middag den kvällen eftersom många butiker av olika orsaker inte kunde sälja.
Lite konserver som kan lagas utan att man har vatten i kranarna är vettigt att ha hemma.
Ett Trangiakök, lite kontanter är nog bättre än ytterligare en klocka ;-)

Inte helt fel att faktiskt ha lite beredskap.
Att ha fräscha dunkar att hämta eller lagra vatten i, några liter rödsprit och spritkök, ficklampa, batteriradio, solcellsladdare till telefon, kraftiga sopsäckar till latrin och lite cash. Helkonserver efter smak och behag.
Tänk iaf att klara sig själv utan myndigheter i tre, fyra dygn. Då är ändå mycket vunnet.

Senast ändrad:
Har egentligen ingenting på lager men det är nog inte så tokigt att ha det. Ska se till att investera i lite basförnödenheter framöver. Efter att man hört att Sveriges civilförsvar är rätt kasst på den fronten (inte förvånad..) så är det ju extra viktigt. Som ni säger räcker det ju att man utsätts för ett längre strömavbrott för att få sig en liten tankeställare. Känns som allt för många lever på föreställningen att det aldrig nånsin kan ske någon form av katastrof.

Farsgubben hade alltid en packad ryggsäck och med dagens vokabulär hade den en klar preppervarning, om ryssen kommer och om det blir en "avspärrning". Men så var han uppvuxen i ekot efter 1:a världskriget, med under mobiliseringen under 2:a världskriget och det kalla kriget som var en realitet under hela efterkrigstiden.

Senast ändrad:
Jag har också "matgrejer" och sånt hemma för typ en vecka.
Egen brunn och ett hus som är byggt innan elektricitetens intåg borgar för att vi klarar oss hyfsat utan el en bra stund.

Om apokalypsen kommer så tror jag att det bästa man kan preppa med är kompetens. Hur mycket man än har i lager av bensin, vapen och sauerkraut så tar det ju slut någon gång, och kan även bli knyckt av någon elakare.
Har man i stället preppat med kunskap om hur man fixar krubb av naturen så kan man fylla på löpande, och man man till exempel har skills inom akutsjukvård så kommer man (förmodligen) kunna byta till sig andra tjänster, om inte annat så kan ingen stjäla kompetensen av en.

Bor man i kåk måste man ju tänka till iaf. Framförallt kring sånt som kan hända som kanske inte nödvändigtvis inkluderar att ryssen kommer.

Jag tänker värma mat, värma rum och fylla magen.

Mao ha ett trangia och pasta och tomatsås redo (alternativt sauerkraut) samt fotogenvärmare, filtar, batterier, värmeljus, fotogenlyktor, ved till öppna spisen och några vattendunkar...

Intressant ämne dock, och intressant hur lite tanke det finns generellt kring detta.

Eller om ens plan går ut på på kannibalism så vill man ju inte bo där det är alltför glesbefolkat.
Aha du tänker så. Jo det är iofs en dimension att beakta.

Men hörni, vem tror att en Rolex Sub är bästa valet i en postapokalyptisk värld a la Mad Max? Eller ska man gå på en G-Shock?

Jag bor så att första kärnvapenbomben gör slut på lidandet direkt, hur folk ärligt tror att det är bättre att överleva ett kärnvapenkrig eller en invasion av främmande makt är imponerande dålig historiekoll och känns som en lustfull hjältesökarroll.. Men visst - Jag har starksprit så jag klarar ett par dagar utan ström...

Tillbaka
Topp