• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Aha du tänker så. Jo det är iofs en dimension att beakta.

Men hörni, vem tror att en Rolex Sub är bästa valet i en postapokalyptisk värld a la Mad Max? Eller ska man gå på en G-Shock?

Sub.

G-Shock lär vara värdelös med tanke på risk för EMP om det börjar regna atomvapen.

Pfft, alla som överlevt en zombieapokalyps vet att det är Sinn UX som gäller. Kommer med som rekommendation i nästa upplaga av Om krisen eller kriget kommer. @ERIKSON URHANDEL får styra ett gruppköp på runt 9 000 000 styck.

Mer seriöst, mina klockor reder sig bättre än mig, speciellt UX:en. Man är grymt sårbar i lägenhet med fjärrvärme. Hur lagrar man egentligen vatten bäst? Hur länge klarar sig prima kranvatten i bästa vettiga förvaringslösning?

Jag förvarar ungefär 100 liter vatten i dunkar. Byter ut vattnet ca 1 gång per år, det är säkert överdrivet men det är inte heller jobbigt.
Screenshot_20180709-232926.png

https://cornucopia.cornubot.se/2016/01/preppingens-grunder-dricksvatten.html?m=1
Ett gäng dunkar på 10 liter får ju plats i en garderob utan problem. Eller varför inte i ett källarförråd :)

En sak jag tycker är rimligt om man bor där strömförsörjningen inte är helt 100, det blir kallt på vintern och man har vattenburen värme är att ha glykol i systemet.
Kanske inte så hög preppernivå men kan spara en del oro om inte annat.

Alla verkar ironisera... det är nog bra att vara förberedd.

Vi har mat mm så att vi klarar oss 3-7 dygn beroende på hur snål man är med maten. 25l bensin i en jeepdunk. Flaskvatten och vattenfilter. Stugan kan man värma med ved. Har lite cash, funderar på om man skall ha lite euro också.

Det räcker med ett lite större strömavbrott eller ett läkage på en större vattenledning så kan man behöva sina reserver.

Man borde kanske komplettera med ett svensk-ryskt parlörlexikon...

Vi har mat mm så att vi klarar oss 3-7 dygn beroende på hur snål man är med maten. 25l bensin i en jeepdunk. Flaskvatten och vattenfilter. Stugan kan man värma med ved. Har lite cash, funderar på om man skall ha lite euro också.

Det räcker med ett lite större strömavbrott eller ett läkage på en större vattenledning så kan man behöva sina reserver.

Absolut men jag resonerar som så att OM det skulle bli ett större strömavbrott så borde inte hela Sverige lamslås och då jag är bilburen kan jag då ta mig till annan fungerande ort.

Dessutom har jag väldigt svårt att se att det inom snar framtid blir zombie-invasion så att samtliga Ica Maxis blir tömda på sina lager :)

Absolut men jag resonerar som så att OM det skulle bli ett större strömavbrott så borde inte hela Sverige lamslås och då jag är bilburen kan jag då ta mig till annan fungerande ort.

Dessutom har jag väldigt svårt att se att det inom snar framtid blir zombie-invasion så att samtliga Ica Maxis blir tömda på sina lager :)
2003 var det en stor elnätskollaps i södra sverige. Vi skickades hem från jobb, jag hämtade min hustru och vi skulle åka till amlmö där jag hade gasspis i lgh. Stannade för att tanka men det gick ju såklart inte.

Att i alla fall ha någon grund hemma, eller ha funderat igenom borde alla göra. Icas vatten tar ju slut så snart en vattenledning grävs av.

2003 var det en stor elnätskollaps i södra sverige. Vi skickades hem från jobb, jag hämtade min hustru och vi skulle åka till amlmö där jag hade gasspis i lgh. Stannade för att tanka men det gick ju såklart inte.

Att i alla fall ha någon grund hemma, eller ha funderat igenom borde alla göra. Icas vatten tar ju slut så snart en vattenledning grävs av.
Absolut, men personligen anser jag det vara tillräckligt med en välfylld kyl/frys och skafferi, resten löser jag den dagen allt brinner :)

Har märkt att vanlig bensin blir dålig efter ca två års lagring. Ex. utombordare startar helt ok, men tappar all kraft.

Hade förväntat mig mycket ironiserande när jag startade tråden, detta trots att MSB i närtid gick ut med en broschyr i ämnet till alla hushåll. Lite förvånande är det att folk tycker att det är jättekonstigt att man är förberedd, eller kanske inte...

Folk har kanske en oerhört stark tro till att stat/kommun/landsting skall gå in och lösa allt om det uppstår problem. Eller så skiter man i konsekvenserna bara.

Samhället är bra mycket mer sårbart än vad gemene man tror.

Ang. Spritkök, hörde för många år sedan ett tips om någonting man kunde blanda in i t-röd för att slippa all sot som blir på pannor/kastruller när man eldar med ex. vis trangia-kök. Någon som vet?

Ang. Spritkök, hörde för många år sedan ett tips om någonting man kunde blanda in i t-röd för att slippa all sot som blir på pannor/kastruller när man eldar med ex. vis trangia-kök. Någon som vet?

har för mig att man slipper sot om man eldar med metanol, men det är å andra sidan giftigt. finns massa bra info om det på nätet.

Kan också tillägga att min beredskap består i en gasolgrill och att det alltid finns kött i frysen... Så nu har jag både mat, sprit och värme...

kul tråd detta. Har en massa tankar och ideer men tiden/orken/pengarna räcker inte riktigt. Det enklast SKA jag iaf ta tag i. konserver, dunkar, ljus, värme osv. annars är planen att sjappa hem till päronen och odla potatis. Hoppas det skiter sig på våren...

Med risk för att få foliehattstämpel :D

Anser själv att det är viktigt att vara förberedd på oförutsedda händelser, på en rimlig nivå. Det må vara längre strömavbrott, värmen i huset som lägger ner, ekonomisk kollaps, klimatförändringar eller rent av att krig bryter ut.

Tror och hoppas att inget av dessa saker kommer att ske men vill vara förberedd med iallafall lite mat, vatten och värme utifall det händer och på så sätt få ett lite bättre utgångsläge.

Fyll gärna på med er syn på ämnet!

Preppar ni? Isåfall hur?

Själv har jag under några år samlat på mig lite mat, vattendunkar, fotogenvärmare och lite diverse prylar.
20180709_123754-01.jpeg
20180709_123805-01.jpeg
Är det en lifestraw du har på översta hyllan? testat?

Jag bor så att första kärnvapenbomben gör slut på lidandet direkt, hur folk ärligt tror att det är bättre att överleva ett kärnvapenkrig eller en invasion av främmande makt är imponerande dålig historiekoll och känns som en lustfull hjältesökarroll.. Men visst - Jag har starksprit så jag klarar ett par dagar utan ström...
Jag har kompisar som länge körde utan bilbälte med argumentet att de hellre dog än blev invalider vid en krock. Konstigt resonemang.
Det finns mycket som kan haverera i ett modern samhälle som inte ens har med främmande makt att göra, har man inte mat och vatten för ens en vecka är man ju väldigt utsatt vid en krissituation. Hur skall man ens kunna köpa mat när alla betalningar sker elektroniskt? Kan du koka vatten, förbinda en skada?

Jag har kompisar som länge körde utan bilbälte med argumentet att de hellre dog än blev invalider vid en krock. Konstigt resonemang.
Det finns mycket som kan haverera i ett modern samhälle som inte ens har med främmande makt att göra, har man inte mat och vatten för ens en vecka är man ju väldigt utsatt vid en krissituation. Hur skall man ens kunna köpa mat när alla betalningar sker elektroniskt? Kan du koka vatten, förbinda en skada?
koka vatten har alltid varit lite min akilleshäl

Jag har börjat fundera mer och mer på det här. Dels preppa hemma för att klara 2-3 dagar med värme, mat o vatten. Om någon större katastrof/krig etc skulle inträffa så är jag nog mer självförsörjande i sommarstugan. Saknar dock ett dieselelverk för att hålla vattenpumpen igång. Fick dock ett skevt leende av en bekant som jobbar på MSB på frågan om att överleva i en sommarstuga i närheten av Norrtälje om det blir storskaligt krig.

Är inte speciellt rädd för zombies, dock vet jag ännu inte hur jag ska lösa två ungar utan wi-fi

Har inte provianterna så snyggt uppradat som du har, men vatten och konserver + torrföda för några dagar har vi hemma.
Det går ju att knapra okokt pasta om det vill sig illa. Det som saknas är radio med handvev och liknande.
Klockvägen blir det att rafsa till sig så många man kan när apokalypsen slår till. :)

Tillbaka
Topp