Det låter som om en Ingenieur skulle passa dig.
![]()
Den var inte illa alls, vet du möjligtvis ref?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det låter som om en Ingenieur skulle passa dig.
![]()
Hej KS.
Jag har fått förmånen att införskaffa en klocka för omkring 50000kr, jag var tittat runt och fastnat för 3 stycken klockor men har jäääte svårt att bestämma mig.
Klockorna är följande.
![]()
Omega Aqua terra 15000 Gauss:
![]()
Rolex airking Ref 116900:
![]()
Rolex OP Dark rhodium 114300:
En Rolex är ju alltid en Rolex men omegan känns lite mer speciel än de båda Rolex klockorna. Det är min första riktiga klocka så vänder mig till er här som har lite mer erfarenhet i dethär. Är öppen för lite andra förslag också men det ska va i samma stil ungefär!
Eller så gör du som alla andra och börjar med en SMP!Enbart min åsikt: Jag gillar Omega betydligt mer än Rolex egentligen men av de bilderna är den sista rolexen den absolut snyggaste. Mest clean.
Skulle hellre ha en seamaster (speedmaster är dock min favorit) ist. för en Rolex men gillade inte färgerna på den seamastern. Den andra semastern du länkade till senare får en stor tumme upp av mig dock. Men det är ju du som ska köpa och inte jagTror du får fundera själv ett tag till, särskilt när det rör sig om en dyrare klocka.
IW3508Den var inte illa alls, vet du möjligtvis ref?
Jag vill väl hävda att det inte finns någon anledning att inte skaffa både och med början på den man känner sig sugen på just där och då. Klocksamlande ska ju syfta till just en samling och det finns verkligen sämre märken att ha i en sådan.De flesta vänner jag har som valt mellan Omega och Rolex som första dyra klocka och tagit en Omega har alltid velat prova på Rolex sen. Kanske lite fjompigt men.
Låter på ditt resonemang att du innerst inne vill köpa Rolex? Lyssna på @Compiss och införskaffa en Milgauss....det är det som gör att jag inte kan bestämma mig, jag undrar om jag köper omegan kommer jag ändå vilja ha rolexen i slutändan? det är det som är det stora delemat i det här.
Förstår inte riktigt den här tanken om att man köper en Omega så kommer man "ändå" vilja ha en Rolex. Var är logiken i det egentligen?
Antingen tycker man att vissa klockor är snygga och vill ha dem eller inte. Tycker man nu att AT är snyggare än OP/exp1/DJ så är det väl bara att man köper den. Varför skulle helt plötsligt en OP eller DJ vara supersnygg och gröna skogar en tid senare?
Låter mer som att man inte anser sig få nog credd för sin Omega utan behöver mer bekräftelse och lägger då hoppet till Rolex.
Jodå man kan ändra smak och stil och kul att prova olika men just tanken att det ändå slutar med Rolex känns spontant märklig. Kan ju lika gärna vara att man fastnar för en IWC, Zenith, Galshutte eller annat kvalitativt märke men det hör man ingen som nämner.
Eller så gör du som alla andra och börjar med en SMP!
![]()
Men då gör du som så att du köper en Rolex!om jag bara hade en handled som passade den, har en farbror som har den och den passar verkligen inte på min arm :/
Eller en Omega AT.Men då gör du som så att du köper en Rolex!![]()
Air-kingen är lite tunnare också, och saknar den lume som Milgausen har. Dessutom har Milgauss ett bättre spänne, men jag vet inte om det är värt 20,000kr.men det är ju samma verk och samma case som Airkingen men 20000 dyrare ?
Men AT:n sitter bra på armen!Men då gör du som så att du köper en Rolex!![]()
Du måste vara väldigt lätt byggd för att inte kunna ha den. Jag är väldigt smal om handleder/armar/små händer och den sitter ändå väldigt skönt och vettigt på mig.om jag bara hade en handled som passade den, har en farbror som har den och den passar verkligen inte på min arm :/
Eftersom du aldrig kommer sälja den så spelar andrahandsvärdet ingen roll. Så kör på den du gillar bäst!Men AT:n sitter bra på armen!
Det är att den blir väldigt hög på min handled annars är den okej det ör just tjockleken som blir ett problem.Du måste vara väldigt lätt byggd för att inte kunna ha den. Jag är väldigt smal om handleder/armar/små händer och den sitter ändå väldigt skönt och vettigt på mig.
Aha ok, nya är nog lite tjockare tänkte inte på det då jag har en äldre modell och den är riktigt slimmad och fin för att vara en 300m dykare! Om du absolut inte behöver nyare så kika på dem. Jag syftar alltså på ref 25.31Det är att den blir väldigt hög på min handled annars är den okej det ör just tjockleken som blir ett problem.
ohhhh riktigt najs, den är väldigt nedtonad och är inte lika "skrytig" som airkingen vilket är något jag inte eftersträvar. Var inne på Rob E igår och testa en OP satt riktigt bra.Min input;
- Min mor fick en Omega i samband med pension från landstinget.
- Rolex Air-king är tveklöst deras fulaste klocka i deras aktuella katalog. Det oroar mig att den övervägs som ett alternativ och att så många rekommenderar den, seriöst.
![]()
Min input;
- Min mor fick en Omega i samband med pension från landstinget.
- Rolex Air-king är tveklöst deras fulaste klocka i deras aktuella katalog. Det oroar mig att den övervägs som ett alternativ och att så många rekommenderar den, seriöst.
![]()
Rolex Air King är ju lite spännande och annorlunda, en OP är ju bara en tråkig fattigrolex.
Jag skulle satsa på AT eller Explorer!
Rolex Air King är ju lite spännande och annorlunda, en OP är ju bara en tråkig fattigrolex.
Jag skulle satsa på AT eller Explorer!
Om man är en sådan osäker människa att man behöver slänga sig med begrepp som fattigrolex och bedöma en klocka efter priset, och inte ser till något annat värde, finns det bara ett val och det är en guld day-date, även om en guld daytona skulle kunna fungera.
OP är ett lite mer stilrent alternativ än Air-king, även om jag själv tycker den är lite väl avskalad.
Spännande input,
Skulle nog säga att jag inte riktigt förstår definitionen ”fattigrolex”, men jag har en god uppfattning om personer som slänger sig med liknande begrepp. Är man rädd för att en klocka ska kännas ”fattig” är nog air-kingen inte på något sätt säkrare kort än OP:n, snarare är väl historiskt sett air-king t.o.m från Rolex uttalad som ”alla ska ha råd med alternativ.”
P.S.
Har du fått tag i din Certina, som du var så uppspelt över i våras?
Köper inte alltid folk en Rolex för att de vill ha en Rolex på armen? Visst det är instegsmodellen men vad har Rolex för utbud av time-only klockor som fungerar till kostym? Enbart Cellini?OP känner jag inget för, hyser därför sterotypen att människor köper en OP enbart för att de vill ha en Rolex på armen.
Kanske kan du omvända mig?