• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beslutsångest 101

Det låter som om en Ingenieur skulle passa dig.
iw3508-black-c2.jpg

Den var inte illa alls, vet du möjligtvis ref?

Hej KS.

Jag har fått förmånen att införskaffa en klocka för omkring 50000kr, jag var tittat runt och fastnat för 3 stycken klockor men har jäääte svårt att bestämma mig.

Klockorna är följande.
BA6D8188-BABF-4AAF-86DD-F70EC96B4D24.png

Omega Aqua terra 15000 Gauss:
9F6584C6-605F-4613-B3F6-C4AC3E61C8A9.png

Rolex airking Ref 116900:
F5BC3C7D-1A2F-419E-84DF-780F69842104.png

Rolex OP Dark rhodium 114300:

En Rolex är ju alltid en Rolex men omegan känns lite mer speciel än de båda Rolex klockorna. Det är min första riktiga klocka så vänder mig till er här som har lite mer erfarenhet i dethär. Är öppen för lite andra förslag också men det ska va i samma stil ungefär!

Varit i samma tankar som du inför mitt första klockköp. Kom fram till att omega skulle ha varit en halvhalt inför rolex som jag ändå skulle skaffat mig i slutänden. Beslutade mig för att ta steget direkt istället.
Av dina alternativ skulle jag förorda air-king. Tycker den är lagom kaxig med sitt gröna inslag. Precis som ATn passar den också till mycket.
Lycka till!

Enbart min åsikt: Jag gillar Omega betydligt mer än Rolex egentligen men av de bilderna är den sista rolexen den absolut snyggaste. Mest clean.

Skulle hellre ha en seamaster (speedmaster är dock min favorit) ist. för en Rolex men gillade inte färgerna på den seamastern. Den andra semastern du länkade till senare får en stor tumme upp av mig dock. Men det är ju du som ska köpa och inte jag ;) Tror du får fundera själv ett tag till, särskilt när det rör sig om en dyrare klocka.

Senast ändrad:
Enbart min åsikt: Jag gillar Omega betydligt mer än Rolex egentligen men av de bilderna är den sista rolexen den absolut snyggaste. Mest clean.

Skulle hellre ha en seamaster (speedmaster är dock min favorit) ist. för en Rolex men gillade inte färgerna på den seamastern. Den andra semastern du länkade till senare får en stor tumme upp av mig dock. Men det är ju du som ska köpa och inte jag ;) Tror du får fundera själv ett tag till, särskilt när det rör sig om en dyrare klocka.
Eller så gör du som alla andra och börjar med en SMP!
omega-seamaster-automatic-blue-dial-men_s-watch-212.30.41.20.03.001.jpg

Senast ändrad:
De flesta vänner jag har som valt mellan Omega och Rolex som första dyra klocka och tagit en Omega har alltid velat prova på Rolex sen. Kanske lite fjompigt men.

De flesta vänner jag har som valt mellan Omega och Rolex som första dyra klocka och tagit en Omega har alltid velat prova på Rolex sen. Kanske lite fjompigt men.
Jag vill väl hävda att det inte finns någon anledning att inte skaffa både och med början på den man känner sig sugen på just där och då. Klocksamlande ska ju syfta till just en samling och det finns verkligen sämre märken att ha i en sådan.

Förstår inte riktigt den här tanken om att man köper en Omega så kommer man "ändå" vilja ha en Rolex. Var är logiken i det egentligen?

Antingen tycker man att vissa klockor är snygga och vill ha dem eller inte. Tycker man nu att AT är snyggare än OP/exp1/DJ så är det väl bara att man köper den. Varför skulle helt plötsligt en OP eller DJ vara supersnygg och gröna skogar en tid senare?

Låter mer som att man inte anser sig få nog credd för sin Omega utan behöver mer bekräftelse och lägger då hoppet till Rolex.

Jodå man kan ändra smak och stil och kul att prova olika men just tanken att det ändå slutar med Rolex känns spontant märklig. Kan ju lika gärna vara att man fastnar för en IWC, Zenith, Galshutte eller annat kvalitativt märke men det hör man ingen som nämner.

Förstår inte riktigt den här tanken om att man köper en Omega så kommer man "ändå" vilja ha en Rolex. Var är logiken i det egentligen?

Antingen tycker man att vissa klockor är snygga och vill ha dem eller inte. Tycker man nu att AT är snyggare än OP/exp1/DJ så är det väl bara att man köper den. Varför skulle helt plötsligt en OP eller DJ vara supersnygg och gröna skogar en tid senare?

Låter mer som att man inte anser sig få nog credd för sin Omega utan behöver mer bekräftelse och lägger då hoppet till Rolex.

Jodå man kan ändra smak och stil och kul att prova olika men just tanken att det ändå slutar med Rolex känns spontant märklig. Kan ju lika gärna vara att man fastnar för en IWC, Zenith, Galshutte eller annat kvalitativt märke men det hör man ingen som nämner.

Det är inte så att jag förminskar de klcokmärkena men jag har kollat på tex Zenith men de hade ingen klocka som jag tycker passar mig just nu. Jag vill hemskt gjärna ha en zenith men inte just nu, så jag lyckades få ner det tills de tre alternativen. Det jag menade med ”vill jag ändå ha en Rolex sen” är att jag värdesätter båda märken på samma nivå och vill ha båda klockorna men kan inte bestämma mig och jag vill inte hamna i en situation där jag köper en klocka men vill ha den andra! Det är ömsesidigt mellan båda märkena.

Börjar gilla Air-King mer och mer faktiskt :) @axel arvidzon , jag vill påpeka att alla AT-modeller i produktion nu har >15000 Guass, de senaste som kom ifjol med datum kl 6 är dessutom METAS-certifierade. Den där svart-gula var den första Omega släppte och därför gjorde dom en större grej av det, det var några år sedan. Inbillar mig att man tröttnar på getingvisaren men jag vet inte. Slog till på denna AT i dec och gillar den lika mycket fortfarande. Det fina med den senaste versionen är att den kan fås med kanske marknadens snyggaste gummi.
8653C61F-CE9B-4866-85C2-2AD6382070D4.jpeg

55244F1A-D301-4F80-90FC-3E81FF3D9072.jpeg

31B8BB87-7FC6-488D-9AEC-6982343FD4F1.png
Hitta denna på deras hemsida nu, trlde först bara att den fanns i vitt.... den känns som att den är en blaning av Explorer och OP enda skilnaden är väl visarna och siffrorna vid 3,6,9 . Tror jag heller har denna än den gråa !

Det är att den blir väldigt hög på min handled annars är den okej det ör just tjockleken som blir ett problem.
Aha ok, nya är nog lite tjockare tänkte inte på det då jag har en äldre modell och den är riktigt slimmad och fin för att vara en 300m dykare! Om du absolut inte behöver nyare så kika på dem. Jag syftar alltså på ref 25.31

Min input;
  • Min mor fick en Omega i samband med pension från landstinget.
  • Rolex Air-king är tveklöst deras fulaste klocka i deras aktuella katalog. Det oroar mig att den övervägs som ett alternativ och att så många rekommenderar den, seriöst.
9DBA0441-8C1C-4FCA-B4A0-FEE07E4C5F24.jpeg

Min input;
  • Rolex Air-king är tveklöst deras fulaste klocka i deras aktuella katalog. Det oroar mig att den övervägs som ett alternativ och att så många rekommenderar den, seriöst.
ohhhh riktigt najs, den är väldigt nedtonad och är inte lika "skrytig" som airkingen vilket är något jag inte eftersträvar. Var inne på Rob E igår och testa en OP satt riktigt bra.

Min input;

Rolex Air King är ju lite spännande och annorlunda, en OP är ju bara en tråkig fattigrolex.

Jag skulle satsa på AT eller Explorer!

Rolex Air King är ju lite spännande och annorlunda, en OP är ju bara en tråkig fattigrolex.

Spännande input,
Skulle nog säga att jag inte riktigt förstår definitionen ”fattigrolex”, men jag har en god uppfattning om personer som slänger sig med liknande begrepp. Är man rädd för att en klocka ska kännas ”fattig” är nog air-kingen inte på något sätt säkrare kort än OP:n, snarare är väl historiskt sett air-king t.o.m från Rolex uttalad som ”alla ska ha råd med alternativ.”

P.S.
Har du fått tag i din Certina, som du var så uppspelt över i våras?

Om man är en sådan osäker människa att man behöver slänga sig med begrepp som fattigrolex och bedöma en klocka efter priset, och inte ser till något annat värde, finns det bara ett val och det är en guld day-date, även om en guld daytona skulle kunna fungera.

OP är ett lite mer stilrent alternativ än Air-king, även om jag själv tycker den är lite väl avskalad.

Om man är en sådan osäker människa att man behöver slänga sig med begrepp som fattigrolex och bedöma en klocka efter priset, och inte ser till något annat värde, finns det bara ett val och det är en guld day-date, även om en guld daytona skulle kunna fungera.

OP är ett lite mer stilrent alternativ än Air-king, även om jag själv tycker den är lite väl avskalad.

Jag kan inte se något värde i OP:n, jag ser bara den billigaste Rolexen. Air Kingen har i alla fall ett distinkt utseende, samma magnetiska skydd mot magnetism som milgauss och viss anknytning till Bloodhound SSC, världens snabbaste landfordon. Det är vad som gör den intressant i mina ögon.
rolex_bhssc_13.jpg

OP känner jag inget för, hyser därför sterotypen att människor köper en OP enbart för att de vill ha en Rolex på armen.
Kanske kan du omvända mig?

Spännande input,
Skulle nog säga att jag inte riktigt förstår definitionen ”fattigrolex”, men jag har en god uppfattning om personer som slänger sig med liknande begrepp. Är man rädd för att en klocka ska kännas ”fattig” är nog air-kingen inte på något sätt säkrare kort än OP:n, snarare är väl historiskt sett air-king t.o.m från Rolex uttalad som ”alla ska ha råd med alternativ.”

P.S.
Har du fått tag i din Certina, som du var så uppspelt över i våras?

Ja du kan ju spekulera i vem jag är, Certinan har jag på armen men jag har haft den i 3 år, är det SMP:n du far efter? :D

Tillbaka
Topp