• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest och okunskap

Brohuvud

Breitling
Hej, är ny på forumet och har ett ”hälsosamt” intresse för klockor sedan tidigare. Har dock äntligen unnat mig Blancpain Leman Moonphase Special Edition (som jag suktat efter länge) och det satte igång aptiten rejält... fan också. Så nu inser jag att jag saknar en vardags-/sportklocka och behöver lite tips.

Har ett par klockor idag:
1. Cartier Santos Automatic från 70-talet. Typisk dressklocka till kostym för mig.
2. Blancpain Leman Moonphase från 1998 på krokodilerna. Snygg och passar till allt ifrån kostym till jeans, favoriten.
3. Casio G-schock Mudmaster 2018. Hangarfartyget som åker på när det skall jagas, grävas, vandras osv. Kul och ful.
4. Någon slags äldre Longines chronometer i titan som aldrig används.

Mitt upplevda och fullständigt påhittade behov är alltså någon slags vardagsklocka som skall klara av allt ifrån stranden, jobbet, en golfrunda och dra ut en älg ur skogen.

Budgeten är omkring 50k och jag har gjort en liten shortlist, men är öppen för förslag. Jag är INTE kunnig, jag tycker bara klockor är kul. Handled 17cm. Inte sugen på XL klockor, 40-43 tror jag räcker väl.

1. Tudor Black Bay GMT (Pepsi) eller den med grön bezel som är vansinnigt snygg.
2. Omega Planet Ocean (ej XL) helst GMT i vit/svart
3. Planet Ocean äldre i svart eller blå om de nya blir för höga/stora, känns som den är mer vardag.
4. Omega Seamaster, trevlig. Inte helt övertygad. Trevlig helt enkelt.
5. IWC Aquatimer 2000.

Uppenbarligen är jag ute efter GMT eller dykarklockor, men känns också som jag fastnat lite i det spåret.

Bomba med förslag eller ge feedback! Tacksam för alla svar :)
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Väldigt klassiska, ikoniska klockor i din samling - mogna beslut från en "okunning"! Tycker av de du listar att Tudor BB GMT alt. Harrods skulle passa bäst in i samlingen. Baserat på dina tidigare klockval tror jag att de andra på listan är för sportiga och utsvävade. I form av tips lägger jag till BB58 då både GMTn och Harrods sitter som klossar på allt annat än XL-handleder.

Lycka till i letandet och kom ihåg att posta bild när du är klar :)!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
254DFBB1-D768-4E2F-B923-7FD5D4F9656A.jpeg

Går att hitta för runt 10 lax på Chrono24.se
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Aquaracer? En sportig modell som funkar till det mesta och som går att hitta långt under budget vilket öppnar för möjlighet till ytterligare köp. ;) Bilden ärligt stulen från nätet. Finns i ett gäng olika färger, som kronograf, GMT etc.

20200721_195049.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Får lov att tipsa om Tudor 76100. Du verkar gilla klockor med charm. Vikt länk, målade index, plexi, lollipop. Strax över 50k. Den klocka som jag bär oftast till vardags och som blivit en personlig favorit nu när likvärdigt charmiga klockor rusat i pris och därmed blivit obekväma att stöka för hårt med.

Edit: glömde nämna lättservat ETA-verk


89394610-C3FD-4915-9E40-C8C243AB1CF6.jpeg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Hej, är ny på forumet och har ett ”hälsosamt” intresse för klockor sedan tidigare. Har dock äntligen unnat mig Blancpain Leman Moonphase Special Edition (som jag suktat efter länge) och det satte igång aptiten rejält... fan också. Så nu inser jag att jag saknar en vardags-/sportklocka och behöver lite tips.

Har ett par klockor idag:
1. Cartier Santos Automatic från 70-talet. Typisk dressklocka till kostym för mig.
2. Blancpain Leman Moonphase från 1998 på krokodilerna. Snygg och passar till allt ifrån kostym till jeans, favoriten.
3. Casio G-schock Mudmaster 2018. Hangarfartyget som åker på när det skall jagas, grävas, vandras osv. Kul och ful.
4. Någon slags äldre Longines chronometer i titan som aldrig används.

Mitt upplevda och fullständigt påhittade behov är alltså någon slags vardagsklocka som skall klara av allt ifrån stranden, jobbet, en golfrunda och dra ut en älg ur skogen.

Budgeten är omkring 50k och jag har gjort en liten shortlist, men är öppen för förslag. Jag är INTE kunnig, jag tycker bara klockor är kul. Handled 17cm. Inte sugen på XL klockor, 40-43 tror jag räcker väl.

1. Tudor Black Bay GMT (Pepsi) eller den med grön bezel som är vansinnigt snygg.
2. Omega Planet Ocean (ej XL) helst GMT i vit/svart
3. Planet Ocean äldre i svart eller blå om de nya blir för höga/stora, känns som den är mer vardag.
4. Omega Seamaster, trevlig. Inte helt övertygad. Trevlig helt enkelt.
5. IWC Aquatimer 2000.

Uppenbarligen är jag ute efter GMT eller dykarklockor, men känns också som jag fastnat lite i det spåret.

Bomba med förslag eller ge feedback! Tacksam för alla svar :)
Överväg en Zenith, både El Primero (klassisk design) och Defy (mer modern design). Säljs ”nästan nya” här på forumet titt som tätt inom din budget. Grymt underskattat märke, inhouseurverk och väldigt solid byggkvalitet till väldigt bra priser på andrahandsmarknaden
 

Brohuvud

Breitling
Väldigt klassiska, ikoniska klockor i din samling - mogna beslut från en "okunning"! Tycker av de du listar att Tudor BB GMT alt. Harrods skulle passa bäst in i samlingen. Baserat på dina tidigare klockval tror jag att de andra på listan är för sportiga och utsvävade. I form av tips lägger jag till BB58 då både GMTn och Harrods sitter som klossar på allt annat än XL-handleder.

Lycka till i letandet och kom ihåg att posta bild när du är klar :)!

När du menar klossar, menar du då att de är (för) stora klockor? Diameter är en sak har jag insett, höjd en annan, men en klocka kan ”föra sig” olika.

Jag ogillar bling och väggur på armen. Visst får det vara exklusivt, men det måste vara smakfullt.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag är tråkig men har sagt det förr, hade satsat på en svart seamaster diver 300m på svart gummi och ett mesh att alternera med :cigar:
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hej, är ny på forumet och har ett ”hälsosamt” intresse för klockor sedan tidigare. Har dock äntligen unnat mig Blancpain Leman Moonphase Special Edition (som jag suktat efter länge) och det satte igång aptiten rejält... fan också. Så nu inser jag att jag saknar en vardags-/sportklocka och behöver lite tips.

Har ett par klockor idag:
1. Cartier Santos Automatic från 70-talet. Typisk dressklocka till kostym för mig.
2. Blancpain Leman Moonphase från 1998 på krokodilerna. Snygg och passar till allt ifrån kostym till jeans, favoriten.
3. Casio G-schock Mudmaster 2018. Hangarfartyget som åker på när det skall jagas, grävas, vandras osv. Kul och ful.
4. Någon slags äldre Longines chronometer i titan som aldrig används.

Mitt upplevda och fullständigt påhittade behov är alltså någon slags vardagsklocka som skall klara av allt ifrån stranden, jobbet, en golfrunda och dra ut en älg ur skogen.

Budgeten är omkring 50k och jag har gjort en liten shortlist, men är öppen för förslag. Jag är INTE kunnig, jag tycker bara klockor är kul. Handled 17cm. Inte sugen på XL klockor, 40-43 tror jag räcker väl.

1. Tudor Black Bay GMT (Pepsi) eller den med grön bezel som är vansinnigt snygg.
2. Omega Planet Ocean (ej XL) helst GMT i vit/svart
3. Planet Ocean äldre i svart eller blå om de nya blir för höga/stora, känns som den är mer vardag.
4. Omega Seamaster, trevlig. Inte helt övertygad. Trevlig helt enkelt.
5. IWC Aquatimer 2000.

Uppenbarligen är jag ute efter GMT eller dykarklockor, men känns också som jag fastnat lite i det spåret.

Bomba med förslag eller ge feedback! Tacksam för alla svar :)
Hej,
Trevligt specat, lättare ge tips då. Jag har ägt alla förutom Tudor, den som är snyggast och kommer, tror jag, hålla bäst i längden är PO, finns mkt att välja på, ta 39.5 el 42 mm, max, jag tycker personligen den med orange bezel är fräckast. Men jag hade ej köpt ngn av dessa, den som kommer rymma inom budget, med lite letande, i mkt bra skick , tom ny, är en Rolex OP, klassisk, tidlös och kommer att funka till precis allt, inget fult datum som stör heller, den med dinhandleds size, kommer sitta som en smäck....Lycka till....
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hej,
Trevligt specat, lättare ge tips då. Jag har ägt alla förutom Tudor, den som är snyggast och kommer, tror jag, hålla bäst i längden är PO, finns mkt att välja på, ta 39.5 el 42 mm, max, jag tycker personligen den med orange bezel är fräckast. Men jag hade ej köpt ngn av dessa, den som kommer rymma inom budget, med lite letande, i mkt bra skick , tom ny, är en Rolex OP, klassisk, tidlös och kommer att funka till precis allt, inget fult datum som stör heller, den med dinhandleds size, kommer sitta som en smäck....Lycka till....
5F46CA9A-A3EA-4E90-B753-00B5737C01C7.jpeg
 

Brohuvud

Breitling
Aquaracer? En sportig modell som funkar till det mesta och som går att hitta långt under budget vilket öppnar för möjlighet till ytterligare köp. ;) Bilden ärligt stulen från nätet. Finns i ett gäng olika färger, som kronograf, GMT etc.

20200721_195049.jpg

Hade helt glömt den, trevlig klocka som finns i många utföranden. Och ”billig” nog att chansa lite på. Den på bild dvs svart/svart är stilig. GMTen blir för prålig.
 

Brohuvud

Breitling
Hej,
Trevligt specat, lättare ge tips då. Jag har ägt alla förutom Tudor, den som är snyggast och kommer, tror jag, hålla bäst i längden är PO, finns mkt att välja på, ta 39.5 el 42 mm, max, jag tycker personligen den med orange bezel är fräckast. Men jag hade ej köpt ngn av dessa, den som kommer rymma inom budget, med lite letande, i mkt bra skick , tom ny, är en Rolex OP, klassisk, tidlös och kommer att funka till precis allt, inget fult datum som stör heller, den med dinhandleds size, kommer sitta som en smäck....Lycka till....

Tack tack. Rolex är alltid aktuellt, men prisutvecklingen säger stopp. Håller dock med att en Sub, Explorer etc hade suttit som en smäck.

PO:n är superfin. Är dock oroad över storleken, framförallt på GMT:n som är så jäkla läcker i vit/svart. 43mm och 17mm tjock är stort för mig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Alltid svårt att tipsa om vad någon annan ska köpa. Upplever själv att även om en klocka på pappret kan kännas bra så kan den vara helt fel när den sitter på handleden.

Har själv erfarenhet av och är rätt svag för Omega. Aquaterra Skyfall är en riktigt fantastisk klocka. Fungerar till mycket, bra storlek och fungerar bra på olika band. I det mindre (läs ej) vattentåliga segmentet finns Speedmaster. Lustigt nog skulle jag nog vilja påstå att en majoritet av gemeneman inte har någon kunskap om dess historia. Men för min del är detta favorit Omegan. Omega har bra dykare men det är tyvärr dykaren (Seamastern) som alla känner till och oavsett alla tror att det är ”just din” modell som är ”James Bond klockan”. :banghead:

Okänt märke för gemene man, men känt märke bland entusiaster
Det märket som imho idagsläget känns mest spännande är Tudor. Montecarlon ovan är ett grymt exempel. Väldigt annorlunda och riktigt snygg. GMT’n är även den grym. Om du vill gå på en lite mindre så ligger BB36 lägre i prisklass och är en riktigt snygg ”anonym” klocka med mycket personlighet. Sedan finns även BB58 som alternativ, grym klocka som jag tror redan idag mer eller mindre börjar bli ikonisk i sig (ironiskt iom att det är en uppdaterad homage till sin egen ikoniska submariner).
I valet av GMT eller BB58 skulle jag gå på en BB58 mest pga måtten. BB58 ligger vansinnigt skönt på handleden.

Nu vill du ju även att den ska ’fungera med jobbet’, eftersom jag inte vet inom vilken branch och yrke du är inom så skulle jag tipsa vilt om antingen BB36 (olika känsla på olika band och kan gå ned på 100m utan problem) eller Montecarlo’n.

Andra märken som kan vara värda att kika in på är både Sinn och Zenith. Även de riktigt bra klocktillverkare.

Om du har möjligheten att utöka eller spara lite till så kanske en Rolex Explorer 39mm är det du letar efter?

Hoppas du hittar något spännande som du blir nöjd ned. Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack tack. Rolex är alltid aktuellt, men prisutvecklingen säger stopp. Håller dock med att en Sub, Explorer etc hade suttit som en smäck.

PO:n är superfin. Är dock oroad över storleken, framförallt på GMT:n som är så jäkla läcker i vit/svart. 43mm och 17mm tjock är stort för mig.
Du skall nog sikta på en s k GADA-klocka. PO i 43,5 är för stor och fet för det. Modellen från Omega är då Aqua Terra. Vad gäller Rolex så är Explorer 1 ref 214270 rätt sansad i pris och man får en mk2 för under 60k, en ruskigt bra klocka! Rolex OP 39mm är billigare om du gillar den. Tudor BB 58 är ett mycket bra val men problemet är att hitta en att köpa. Omega SMP är också ett mycket bra GADA-val tycker jag både i nya och förra generationen. Den nya är 42mm och klart mer slimmad än den större PO, ligger på 13,5 i höjd. Omegas bästa köp IMO.
 

NickG

Cartier
Som någon tidigare nämnde så tycker jag Tag Heuer Aquaracer är väldigt stilig som vardagsklocka. Finns som både 41 och 43mm. Spännande tavla, keramisk bezel och sportigt utseende. Extremt mycket klocka för pengarna.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som någon tidigare nämnde så tycker jag Tag Heuer Aquaracer är väldigt stilig som vardagsklocka. Finns som både 41 och 43mm. Spännande tavla, keramisk bezel och sportigt utseende. Extremt mycket klocka för pengarna.
Abbath kan helt säkert tillföra mer info och synpunkter om Tag :)
 
Senast ändrad:
Topp