• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

FlipSwede

Rolex
Toyota och Honda är absolut bra val. Men dom erbjuder inte lång garanti likt Kia och Mitsubishi gör, sju samt åtta år. Men är det specifik modell du tänker på?
Corolla/Civic om det bara är du som ska åka,ja en vuxen till får väl plats och två små barn bak.
Men fyra vuxna...blir inte bekvämt.

Camry/Accord om det ska vara svensk fullstorlek.

Ska du bara åka själv till/från jobb kanske en Yaris/Aygo/Jazz eller vad nu Hondas minsting heter duger.
Men bekvämt och tyst är det väl inte direkt.
Men billiga(re) mil blir det ju.

Visst inget fel på Kia Hyundai,men når de upp till Toyotaklass...nej det tycker jag nog inte.
Sedan är väl 7år/16000mil eller vad nu nybilsgarantin är mest att se som Inkörningssträcka på en modern bil som inte är tysk.....

Fruns Camry hade över 50.000sv mil när vi sålde.
Hade inte gjort mer än vanlig service glödlampor slitdelar som bromsar och ett batteri på 17år.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Corolla/Civic om det bara är du som ska åka,ja en vuxen till får väl plats och två små barn bak.
Men fyra vuxna...blir inte bekvämt.

Camry/Accord om det ska vara svensk fullstorlek.

Ska du bara åka själv till/från jobb kanske en Yaris/Aygo/Jazz eller vad nu Hondas minsting heter duger.
Men bekvämt och tyst är det väl inte direkt.
Men billiga(re) mil blir det ju.

Visst inget fel på Kia Hyundai,men når de upp till Toyotaklass...nej det tycker jag nog inte.
Sedan är väl 7år/16000mil eller vad nu nybilsgarantin är mest att se som Inkörningssträcka på en modern bil som inte är tysk.....

Fruns Camry hade över 50.000sv mil när vi sålde.
Hade inte gjort mer än vanlig service glödlampor slitdelar som bromsar och ett batteri på 17år.

Med noll tidigare erfarenhet av koreaner måste jag säga att jag är mycket positivt överraskad av fru laketwigs Hyundai i30 Combi från 2021. Köpt ett år gammal i nära nyskick med 1500 mil på mätaren för ett år sedan och har gått totalt problemfritt sen dess. Mildhybrid med 165 hk och 7-växlad dubbelkopplingslåda som man lätt kör under halvlitern i blandad körning. Mängder med vettig utrustning och alla säkerhetssystem som verkar vara standard på nya bilar idag. Väldigt mycket bil för dom 230k vi betalade för den. Fick dessutom väldigt bra för inbytet som var en nästan 11 år gammal Volvo V50 men i bra skick.
Hyundai 2023-04-20 (tvättad).jpg
 

FlipSwede

Rolex
Trevligt men tror inte att det hade fungerat i Sverige, men håller med om att Japanskt är rätt väg att gå om man vill ha enkel bruksbil, så länge man tvättar den regelbundet.
Jo nog hade drivlinan hållit lika länge,det tror jag allt.

Rost....inte rostar de väl mer än Mercedes Volvo och VW?
Det är ryktet som hänger kvar sedan 70-80tal.
Men visst. Lite plastigt tråkigt och slätstruket är det kanske jämfört med vissa andra märken
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Funderar på att byta jobb, och då måste jag ta bil till jobbet. 75 km fram och 75 km hem. Så totalt 150 km/dygn. Tänkte köpa bil för ca 200tkr med 1-3 år på nacken och som tappat sitt största värde. Vad för bil rekommenderar ni? Vill att den ska vara så billig i drift som möjligt, samt hållbar. Har inte tid med att bilen är på verkstaden varannan månad. Färg, kaross, drivmedel, osv kvittar.
Har ingen input egentligen, men blir det så många mil om dagen så satsa på en bil i mellanstorlek. Pga krockrisken.
Billig elbil tror jag är en bra variant rent pengamässigt, men till exempel Zoe fick 0 stjärnor i NCAP.
Och småbilar med många stjärnor är väl bra, men autobroms räddar inte din rygg om du studsar över ett räcke i hundra blås.
Med det sagt så rullar ju halva Europa runt i småbilar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har ingen input egentligen, men blir det så många mil om dagen så satsa på en bil i mellanstorlek. Pga krockrisken.
Billig elbil tror jag är en bra variant rent pengamässigt, men till exempel Zoe fick 0 stjärnor i NCAP.
Och småbilar med många stjärnor är väl bra, men autobroms räddar inte din rygg om du studsar över ett räcke i hundra blås.
Med det sagt så rullar ju halva Europa runt i småbilar.
Euro NCAP har gått från överskådliga till där man verkligen måste läsa testerna.
Precis som du så skiter jag i autobroms osv, jag vill veta om den håller måttet när det väl har gått för mycket åt helvete.
Tyvärr så drar dom in allt annat i hela rapporten och en krocksäker bil (som Ford Mustang för några år sedan) får pissdåligt betyg pga dåligt med aktiva system.


Men för att hjälpa med val av bil så körde jag min 07 Mini Cooper D i tjänst i ca 6 månader, 20+ mil om dagen.
Fungerade faktiskt väldigt väl, enda jag hade utöver bilen var hörlurar med noise cancelling.
0.45L/milen stabilt drog den och inte allt för dyra i inköp.
En nyare liten Mini Cooper är garanterat mycket trevligare än min.
Tyvärr så är dom ju sjukt töntiga.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Jo nog hade drivlinan hållit lika länge,det tror jag allt.

Rost....inte rostar de väl mer än Mercedes Volvo och VW?
Det är ryktet som hänger kvar sedan 70-80tal.
Men visst. Lite plastigt tråkigt och slätstruket är det kanske jämfört med vissa andra märken
Har en känsla att saltet letar sig in genom alla möjliga lager och tätningar, dessutom stora tempskillnader som mattar ut material…. Det är dock egna gissningar och inte bekräftat. Tänker att det måste finnas en anledning att man ser buckliga smutsiga 90-talsbilar med trärutor i USA som står på gatorna utan minsta tillstymmelse till rost:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jo nog hade drivlinan hållit lika länge,det tror jag allt.

Rost....inte rostar de väl mer än Mercedes Volvo och VW?
Det är ryktet som hänger kvar sedan 70-80tal.
Men visst. Lite plastigt tråkigt och slätstruket är det kanske jämfört med vissa andra märken
Ja och nej.
Min 2012 Lexus ser betydligt tråkigare ut undertill än min 2004 BMW 530.
Kaross osv är inga bekymmer, det är bultar osv i upphängning som är av sämre kvalitet än tyskarna.

Å andra sidan så har (hittills) sluppit vara där under så jag slipper se eländet allt för ofta.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ja och nej.
Min 2012 Lexus ser betydligt tråkigare ut undertill än min 2004 BMW 530.
Kaross osv är inga bekymmer, det är bultar osv i upphängning som är av sämre kvalitet än tyskarna.

Å andra sidan så har (hittills) sluppit vara där under så jag slipper se eländet allt för ofta.

När jag 2006 tog ut en ny Lexus IS250 hade man ett specialerbjudande om man gjorde lackskydd och en underredsbehandling vid leverans. Vill minnas att det var halva priset mot normalt då bilen ju var kliniskt ren från fabrik. Hade läst en del om rostrisken så det var ett enkelt beslut. När jag 6 år senare bytte in den mot min första BMW såg den fortfarande ut som ny, utvändigt, invändigt och under. OBS, på vinterdäck nedan.

Lexus IS 250 - front.jpg

Lexus IS 250 - sida.jpg

Lexus outside.jpg

Lexus IS 250 - insida 1.jpg

Lexus IS 250 - insida 2.jpg

Lexus inside.jpg

Lexus IS 250 - insida 3.jpg
 

Tapiren

Cartier
Funderar på att byta jobb, och då måste jag ta bil till jobbet. 75 km fram och 75 km hem. Så totalt 150 km/dygn. Tänkte köpa bil för ca 200tkr med 1-3 år på nacken och som tappat sitt största värde. Vad för bil rekommenderar ni? Vill att den ska vara så billig i drift som möjligt, samt hållbar. Har inte tid med att bilen är på verkstaden varannan månad. Färg, kaross, drivmedel, osv kvittar.
Min första spontana tanke, om du bara vill ha en bil som är billig i drift och som håller bra, du kan säkert hitta något för en lägre peng än 200k.

Jag hade skippat de minsta bilarna mest för att de har sämre komfort / säkerhet.

Spontana förslag:

Vill du absolut lägga 200k hade jag valt något liknande, men nyare med färre mil:
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Vad är detta egentligen? Har snubblat förbi denna typ av bilar på blocket i massvis utav år men aldrig riktigt känt att jag behövt undersöka syftet. Kände nu att det var dags.

Kallas det för ”stance”? Vad är syftet, är det för drifting?
IMG_7769.png
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Inget direkt fan av tuning öht men detta har jag tagit för givet att det måste fylla någon funktion, för drifting eller dylikt, pga att det är så extremt fult och ser så jävla fel ut. Men det är alltså bara ”for show”?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Inget direkt fan av tuning öht men detta har jag tagit för givet att det måste fylla någon funktion, för drifting eller dylikt, pga att det är så extremt fult och ser så jävla fel ut. Men det är alltså bara ”for show”?
Korrekt. Vissa kör airlift (luft-dämpare) för att uppnå det och vissa kör så rakt av, dödar däcken. Finns mycket udda & roligt i japansk bilkultur.

 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Var nog en månad sedan man körde denna sist 😬
Man använder den alldeles för lite helt enkelt…
Men tog den till jobbet idag iallafall och imorgon ned till Götene för 998 recall på Fredag (förstärkningar i ramen). Skönt att få det gjort äntligen.
IMG_4422.jpeg
Ja, men har man en A40 i garaget så blir det ju lätt så att Vipern faktiskt blir ståendes. 😄
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, men har man en A40 i garaget så blir det ju lätt så att Vipern faktiskt blir ståendes. 😄
Ja det är faktiskt lite så.
Dom är roliga på två helt olika sätt och det ena utesluter inte det andra.
Man kan ha sjukt kul med ack så lite.

En bonus bild på polarens familjs garage ”med gamla bilar”.
Jag blev helt såld på gangster-cittran närmast i bild, vad det nu är för något.
IMG_4446.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ja det är faktiskt lite så.
Dom är roliga på två helt olika sätt och det ena utesluter inte det andra.
Man kan ha sjukt kul med ack så lite.

En bonus bild på polarens familjs garage ”med gamla bilar”.
Jag blev helt såld på gangster-cittran närmast i bild, vad det nu är för något.
IMG_4446.jpeg
Shit... vilket garage. Mycket kul där. Jo Citroënen är en B11 och det var ju inte den enda Citroën din polare hade. 2CV och DS ser jag också. Gammal DKW, Mercedes, Fiat... Den röda med suflett, bakom folkan... den såg spännande ut.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Shit... vilket garage. Mycket kul där. Jo Citroënen är en B11 och det var ju inte den enda Citroën din polare hade. 2CV och DS ser jag också. Gammal DKW, Mercedes, Fiat... Den röda med suflett, bakom folkan... den såg spännande ut.
Aha, B11. Tycker den var as frän.

Ja var även en gammal Anglia och en PV544.
Den röda med sufflett var något sjukt märkligt, minns inte men var typ någon Iban Tiger eller något liknande den hette (har säkert fel). Aldrig hört talas om något liknande och har verkligen ingen aning om vad det är för något.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Inget direkt fan av tuning öht men detta har jag tagit för givet att det måste fylla någon funktion, för drifting eller dylikt, pga att det är så extremt fult och ser så jävla fel ut. Men det är alltså bara ”for show”?
Jag tycker dessa bilar ser löjliga ut, som någon sorts Kalle Anka-bilar som inte ser ut som riktiga bilar och inte heller fungerar bra på riktigt.

Estetik = fult och löjligt (naturligtvis subjektivt)
Funktion = låg (i alla avseenden som jag bryr mig om)
Summa = Ointressant, oattraktivt och obegripligt (i mina ögon)

För mig är detta bilvärldens motsvarighet till att gå omkring i clown-kostym.
 

kuma-kun

Audemars
Vore billigare att köpa en kazoo om man bara vill ha ett fult instrument att spela på

Olika kulturer har olika motorkulturer och just det där är rätt obegripligt för oss västerlänningar.
Men det är ju även en blandning av gangster/ outlaw i det hela.

En bild på en vagn jag såg och tyckte var rolig för ett tag sen utanför Nara.
Närmare 10 grader negativ camber är ju inte bra på något vis men ser lite lustigt ut.
Antar att det kommer från att tävlingsbilar har lite negativ camber och sen överdriver man för att vara fränast.
Noterbart är att bilen är en liten trepip 660 kubikare.
Ojämt cylinderantal gör att dom låter förvånansvärt raciga med lite öppnare avgas.

F5DBC5FF-DDAF-4628-89E1-3B7AE4F3767D.jpeg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Olika kulturer har olika motorkulturer och just det där är rätt obegripligt för oss västerlänningar.
Men det är ju även en blandning av gangster/ outlaw i det hela.

En bild på en vagn jag såg och tyckte var rolig för ett tag sen utanför Nara.
Närmare 10 grader negativ camber är ju inte bra på något vis men ser lite lustigt ut.
Antar att det kommer från att tävlingsbilar har lite negativ camber och sen överdriver man för att vara fränast.

F5DBC5FF-DDAF-4628-89E1-3B7AE4F3767D.jpeg
På tal om motorkulturer man inte förstår. Detta är för mig obegripligt.

1692710723692.png


För mig är priset är fantasi också. Den KAN INTE vara värd 300.000, det går inte.
1692710796681.png
 
Topp