• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

500 dollar eller vad kostar ett dylikt mästerverk?
Det har jag ingen aning om Då en sådan luxusvagn är långt utanför min budget.

Men det är länge sedan du fick något bättre än rent skrot för $500.
Bilskrotar ger 3-500 beroende på vikt och då ingår hämtning.
Hittar du något som inte behöver omedelbara reparationer typ
Går bra Behöver en motor.
Prefekt skick Trasig växellåda

Under $1500-2000 är det bara att släppa allt och dra direkt. Sådant som faktiskt fungerar som rövfraktare försvinner på någon timme.

En kompis har precis köpt en “Le Car” och jag tror att jag är kär.

IMG_5760.jpeg

IMG_5762.jpeg

IMG_5761.jpeg

Där ser man. Trodde marknaden i USA såg annorlunda ut och halvslitna sedaner inte var värda vatten.
Inflation och en klart växande grupp som när hyra&mat är betalt inte har många dollars över gör att vimpelhandlare som finansierar sin skit ploppar upp överallt.
Bara i min lilla by är det nog 5 nya som vimplar med "We Finance" "No Credit Check"
"One Dollar Down"

29.99%ränta på din "As Is" bil som gått 150-200K och handlarn gav $1200 för på skrotbilsauktionen där hela inventarielistan kommer från .
Men nu kostar den 4995+TTL&PF.

För du har inget annat val.
$3000 kunde likagärna vara 3Miljoner.
Men utan bil kommer du inte till ditt jobb så de $150 i veckan ditt lån kostar dig måste du på något vis skaka fram
Annars är din bil borta en morgon

Tillhör du de lyckligt lottade som fick skatteåterbäring kan du köpa privat,om du har möjlighet att åka till säljaren.
Något du oftast inte kan utan bil......Och kanske hitta en luxusvagn som Herr Pèz för $2000....

Hittar man i Sverige något besiktigat som går att köra hem direkt och faktiskt verkar funka som det ska under 15000kr idag utan att vara kompis med säljaren?

1741009107447.png

Osäker men kan fråga! Edit: 1983!
Är det motsvarigheten till den som i Sverige kallades TS?
Dvs skålade stolar och varvräknare?

Min första bil med körkort var just en 1982 R5TS med skyport.
Silvermetallic med blå stripes.
En helt underbar bil som jag minns den idag.
Då svor jag över idiotkonstruktion som ljuddämpare i hjulhuset trilskande automatchoke och bakre sidorutor som ramlade loss...

Körde en tvätt i förrgår men när jag gick ut till bilen i morse hade jag flera feta fågelblaffor på den. Inte ett träd i närheten så det måste ha varit personangrepp som heter duga av någon anledning med precision utan dess like

Känner igen det. Hade en lite ljusare blå bil för ett antal år sedan. Parkerade på samma ställe (utan träd) vid jobbet under många år men det var bara min bil som hade fågelskit på sig när jag skulle åka hem ... :banghead:

Bra fråga. Egentligen var jag mest intresserade av fälgarna, bara en bonus att det satt vinterdäck på. Egentligen är de nog lite för gamla, typ sju år. Men med ok mönster. Jag får kolla när de anländer.
Hade satsat på nya vinterdäck då inför nästa vinter för att vara extra säker. Men kul grej oavsett :)

Låna tråden lite;

Har börjat tvätta bilen själv men blir snurrig av allt man kan köpa när det kommer till bilvård..

Kan någon nämna vilka 3(?) produkter jag behöver för att underhållstvätta bilen utvändigt. Jag har tillgång till högtryckstvätt.

Jag vill ha nått basic som gör jobbet lite bättre än en automattvätt - inte olika vax och förseglingar som kräver universitetsstudier i kemi.

Tack

Låna tråden lite;

Har börjat tvätta bilen själv men blir snurrig av allt man kan köpa när det kommer till bilvård..

Kan någon nämna vilka 3(?) produkter jag behöver för att underhållstvätta bilen utvändigt. Jag har tillgång till högtryckstvätt.

Jag vill ha nått basic som gör jobbet lite bättre än en automattvätt - inte olika vax och förseglingar som kräver universitetsstudier i kemi.

Tack
En foam Lance + quick-release tillbehör till din högryck (jag kör med följande https://soll.se/product/mjjc-foam-lance-pro-utan-adapter/ )
Bilt hamber touchless eller Koch Chemie GF som förtvätt som läggs på med foam lance (se till att få rätt utspädning)
Gyeon Bathe som schampo - för mekanisk tvätt
Två bra svampar/tvätthandskar att tvätta med mekaniskt
Gyeon wet coat som snabbförsegling (en panel i taget spola av ordentligt)
En bra torkduk (exv https://carcarefreaks.se/products/c...CU7Xtm8Zjz82TLwDc80kmyQ0GkJrqBXsaArAmEALw_wcB)

Under vinter behövs kallavfettning då och då samt rostlösare (någon gång per halvår)

Finns förövrigt en tråd för bilvård :)

Senast ändrad:
De verkar kosta typ en tusing per däck. Mot ett vad jag anser vara "ett riktigt märke för bildäck" som kostar 1300 per styck.

Så för fyra däck sparar jag 1200. Är det verkligen värt att snåla in på däck?
Fick reklamera Nankang. Gick inte att balansera. Fick tillbaka för alla mina utlägg men det blev en del jobb att få rätt. Däremot bra erfarenheter av Svalan.(japanska om jag minns rätt)

Mina är de falken ziex testades bl.a. här. Före många andra namnkunniga märken.

Senast ändrad:
De verkar kosta typ en tusing per däck. Mot ett vad jag anser vara "ett riktigt märke för bildäck" som kostar 1300 per styck.

Man ska aldrig snåla på däck, det har jag lärt mig av mina föräldrar ;) Jag kör en arbetshäst (gammal V70) med nya, fräscha däck som förmodligen kostade ungefär 10-12% av vad bilen är värd.

Tvi vale. Den behöver nya sommardäck också. Räcker det med 1500

Du har en fin bil med hög prestanda, varför begränsa bilen genom att montera halvkassa däck för att spara, i sammanhanget, småpengar? Köp däck som gör bilen rätta, de kostar inte våldsamt mycket mer.

Tillbaka
Topp