• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hemkommen från Thailand. 3 veckor ute på parkeringen i januari/februari gjorde inte mycket för putsen. Detta är nu åtgärdat. Passade på att ta en liten tur med, kändes skönt att vara den som håller i ratten efter taxiåkandet i Bangkok som var lika mycket äventyr varje gång. Det kan inte heller upprepas nog ofta; den är rolig att köra, på riktigt. Så länge vägarna är lite mindre så räcker 260hk/350nm överraskande långt. Riktigt skönt med fyrhjulsdrift igen.

Den där är så grym fortfarande.

Trevlig helg från 993:an ✌🏻

IMG_5643.jpeg

Den där är så grym fortfarande.

Trevlig helg från 993:an ✌🏻

IMG_5643.jpeg
Min systers sambos far ägde ett tag en 993:a. Den innehar fortfarande platsen som den roligaste bilen jag kört (förlåt SAAB men ibland måste man vara ärlig med sig själv). Han är dessutom av åsikten att bilar ska köras så hade möjlighet att pressa på rätt bra. 😇
IMG_3327.jpeg

Det här är verkligen Frugis (paniiiiiik) vs mig (Äsch, man kommer nästan 10 mil till när mätaren är på rött) 😁
Screenshot_20250223_090340.jpg

Samma här. Tankar först när det lyser gult då man ändå kommer ca 10mil till. Smådutta är ju bara slöseri med tid när det räcker med att tanka 5 min en gång i månaden. 🙂

Men kan också vara bra att tänka på att man drar in partiklar och sediment i pump, filter och injektorer om man ofta kör med tom tank:bookworm:

Tack för svar.

Blev förvånad ännu en gång när jag kikade snabbt på blocket och såg att Skoda Superb verkar kosta någonstans mitt emellan Passat och V90 begagnat. Vart är världen på väg?

Svärmor har en rätt ny V60 och jag gillar dem skarpt men känslan är ändå att det vore bra med mer plats än så både i baksäte och bagage.

Får fundera vidare!
Haft V60 (nya modellen), Passat och V90. V60 var för liten (går inte att använda framsätet om det är en bakåtvänd bilbarnstol). Passaten var riktigt bra med stora utrymmen och stora fönster. V90 är lägre, tystare, känns mer ombonad och lite modernare och har bra utrymmen (kanske inte i riktigt klass med Passaten men skillnaden är liten). En stor fördel med Volvo är att de är sjukt mycket mer smidiga när det gäller service osv, i alla fall Volvo Cars egna anläggningar vs VWs. Trivs med V90 men gillade Passaten också. Upplever att Passaten drack mindre också om det spelar någon roll (190TDI 4motion vs D4 AWD).

Haft V60 (nya modellen), Passat och V90. V60 var för liten (går inte att använda framsätet om det är en bakåtvänd bilbarnstol). Passaten var riktigt bra med stora utrymmen och stora fönster. V90 är lägre, tystare, känns mer ombonad och lite modernare och har bra utrymmen (kanske inte i riktigt klass med Passaten men skillnaden är liten). En stor fördel med Volvo är att de är sjukt mycket mer smidiga när det gäller service osv, i alla fall Volvo Cars egna anläggningar vs VWs. Trivs med V90 men gillade Passaten också. Upplever att Passaten drack mindre också om det spelar någon roll (190TDI 4motion vs D4 AWD).

Stort tack för ett fint och informativt svar. Får väl åka och testa bägge och känna lite på dem på riktigt.

Leasingen på min Golf Sportkombi går ut i sommar och undrar lite vad det finns för vettiga alternativ?

Har offert på en likadan men ca ett års leveranstid…

Någon som testat Cupra? Leon Sportkombi blir något billigare och är väl i princip samma bil(?)

Kia Ceed, något att ha?
Om du ändå är sugen på en likadan kan du väl kolla på en Audi A3 Sportback. Jag har en sån och den är väldigt trevlig. Är väl i princip samma bil som Golfen. Fick vänta 11 månader men vi hade lite särskilda krav också, borde gå att plocka ut en "standard" innan din leasing går ut.

Om du ändå är sugen på en likadan kan du väl kolla på en Audi A3 Sportback. Jag har en sån och den är väldigt trevlig. Är väl i princip samma bil som Golfen. Fick vänta 11 månader men vi hade lite särskilda krav också, borde gå att plocka ut en "standard" innan din leasing går ut.
A3 Sportback har betydligt mindre lastutrymme? Går bort med två ungar!

Blev en Cupra Leon Sportstourer till slut.

Tillbaka
Topp