• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Innan dom säljer biler gård dom ju igenom den. Vad stod det för däckmönster då? Känns ju troligt att hjulinställningen var fel redan då. Har inte läst garantivillkoren men hade legat på återförsäljaren och varit jobbig
Jag har inte hunnit kolla än, ska gå igenom dokumenten mer. Men pratade med en kille där som sa att hjulinställningen kollas inte innan man säljer bilen. Men sannolikt var den fel innan ja. Visst, hjulinställningen blev ”gratis” i och med att jag fick lite rabatt. Men fick betala alldeles för mycket. Premium-däck är dyrt.
 
Har åkt på en lite kass upplevelse av BMWs service.
Köpte en -23 530e från BMWs premium selection 1 års garanti.
Nu drygt ett halvår senare har däcken blivit helt nedslitna på insidan, alltså 0mm längst in på framhjulen.
Var inne på service 3v sedan hos BMW, fick höra 4mm runtom. Ja, längst ut så till viss del stämmer det.
Fick punktering förra veckan, så när däckverkstan hissade upp bilen fick jag syn på slitaget.
Ringde BMW direkt och bad dem ta hand om problemet, garantin bör ju täcka det då åtminstone hjulinställningen bör hålla mer än ett halvår och åtminstone bör ha uppmärksammats under servicen.
Slutade med att jag fick betala för däcken i alla fall. Fick kanske 30% rabatt och en ursäkt. Men tycker det är riktigt dåligt och är inte nöjd. När däcken är så slitna på insidan kan det gå fort. Hade jag dragit iväg till Tyskland nu i tron om att det är 4mm kvar och bör hålla säsongen ut hade det kunnat smälla på Autobahn tex.

Inget fel på bilen annars, men servicen kommer göra att jag byter märke framöver. Har inget förtroende för verkstaden och här finns inga alternativ heller.
Vilken BMW-återförsäljare handlar det om? Jag har köpt premium selection från både Autowåx i Karlstad och M-bilar i Eskilstuna och kan bara varmt rekommendera båda. Hittade en spricka i baksätet på en X5:a jag köpte ett halvår efter att jag köpte den(M-bilar). Inga problem, dom tog in den och hade den inne i nästan en vecka och undertiden fick jag deras då nya IX som lånebil. X3m40i:n jag köpte av Autowåx hade ett stenskott i framrutan och halvdåliga däck. ”Byt rutan i vår efter dom sopat upp gruset och skicka fakturan till oss” sa säljaren, och däcken fick jag byta till valfria däck. Det slutade med 21” friktionsdäck på originalfälgar som bekostades av Autowåx(20k+) och så köpte jag nya sommarhjul. Så trist att det inte genomgående funkar hos återförsäljarna, även om jag fattar att det är olika företag och inte ett BMW-sverige.
 
IMG_0221.jpeg
IMG_0223.jpeg
IMG_0220.jpeg

Kan tillägga att X5:an va den absolut skönaste bilen jag ägt, ja kanske t.o.m. kört. Luftfjädring, fyrhjulsstyrning, adaptiv farthållare och självkörning som faktiskt funkade rätt bra(ovanligt). GRYM bil som verkligen kan rekommenderas.
 
Jag har inte hunnit kolla än, ska gå igenom dokumenten mer. Men pratade med en kille där som sa att hjulinställningen kollas inte innan man säljer bilen. Men sannolikt var den fel innan ja. Visst, hjulinställningen blev ”gratis” i och med att jag fick lite rabatt. Men fick betala alldeles för mycket. Premium-däck är dyrt.
Hur långt hade bilen / däcken gått när du köpte den och hur långt har du kört efter dess? En kass hjulinställning kan slita ner däcken ganska fort framförallt på en lite tyngre bil (vet inte vad en hybrid 5a väger men gissar att det är lite grann.)

Om du inte kört alltför långt dvs kan med rimlighet påvisa att felet fanns vid leverans borde du kunna kräva dem på skillnaden mellan kostnaden för nya däck och vad man estimerar att de gamla var värda baserat på mönsterdjup. Låter som ~ 50% kvar om ~ 4 mm.
 
Nyförvärv idag

Kul och grattis!!
Var själv i långt gångna förhandlingar på en f30 cab för något år sedan, men det rann ut i sanden när det blev lägenhetsbyte istället.
 
Har åkt på en lite kass upplevelse av BMWs service.
Köpte en -23 530e från BMWs premium selection 1 års garanti.
Nu drygt ett halvår senare har däcken blivit helt nedslitna på insidan, alltså 0mm längst in på framhjulen.
Var inne på service 3v sedan hos BMW, fick höra 4mm runtom. Ja, längst ut så till viss del stämmer det.
Fick punktering förra veckan, så när däckverkstan hissade upp bilen fick jag syn på slitaget.
Ringde BMW direkt och bad dem ta hand om problemet, garantin bör ju täcka det då åtminstone hjulinställningen bör hålla mer än ett halvår och åtminstone bör ha uppmärksammats under servicen.
Slutade med att jag fick betala för däcken i alla fall. Fick kanske 30% rabatt och en ursäkt. Men tycker det är riktigt dåligt och är inte nöjd. När däcken är så slitna på insidan kan det gå fort. Hade jag dragit iväg till Tyskland nu i tron om att det är 4mm kvar och bör hålla säsongen ut hade det kunnat smälla på Autobahn tex.

Inget fel på bilen annars, men servicen kommer göra att jag byter märke framöver. Har inget förtroende för verkstaden och här finns inga alternativ heller.
Tjabba! Föredetta bilförsäljare här som för en tid sedan lämnade yrket.(Bästa beslutet i mitt liv)
Först lär man separera garanti med reklamationsrätt. Jag vet inte hur deras garantiprogram är upplagt och omfattningen av den, men garanti eller ej så säger konsumentköplagen att ursprungliga fel(Dvs fel som fanns vid köptillfället) skall åtgärdas på bekostnad av bilhandlaren. Just hjulinställning är lite lurigt då det inte är någonting som checkas såvida t.ex ratten inte står snett. Det kan ju varit så att du kört i ett potthål eller liknande och rubbat hjulvinklarna även om det troligtvis fanns redan då du köpte bilen.

Hade det varit jag som sålt bilen hade jag åtminstone hjälpt till med en hjulinställning också, det är väl det minsta man kan göra på en såpass ny och dyr bil. Se till att ordna det om det inte redan är gjort så att däcken inte tar slut på en gång igen. :)
 
Antar att det bara är en Freudiansk Slip eftersom att stora dieseln ändå är ganska vanlig i XC60.
Detta är ju en bensinare.
Nä, Volvo bytte namn på sina ICE-bilar när allt blev mildhybrid (48V-system). Allt heter numera B-någonting, bensin och dieselbilar - spelar ingen roll. Bilen han länkade är en mildhybridversion av gamla D5, numera B5 Diesel. Finns B5 Bensin också :p

Jag vet, jävligt rörigt.
 
IMG_2419.jpeg


Allmänrapport från mitt tveksamma beslut att bruksa gammel-Range.

…eller tveksamt och tveksamt, förresten. Det är inte särskilt mycket smolk i bägaren, egentligen.

Förbrukningen har kommit ner ytterligare. Vill gärna försöka komma 70 mil på en tank ”bara för att”, men har hittills inte riktigt vågat.
Vid dagens tankning hade det nog egentligen gått, men hade lirat dåligt med körningen.
Sen fattar jag ju att det kanske inte egentligen är världens bästa idé att köra en tjugoentusenmilare allt för långt ner i botten givet vad som kanske samlas i bottenskrapet. Men, y’know, fix-idéer.

Mer imponerande är väl annars kanske att den verkar självläka.
Jag har nu haft den i 1,5 år eller så och har aldrig haft en fungerande AC.
För nån vecka sen var jag ute och körde en varm dag. Fick felmeddelande angående HDC (Hill descent control - används sådär mycket i min vardag) och tänkte inte särskilt mycket mer på det - förrän en isande kyla började sprida sig i kupén.
Sen dess funkar den inte alltid, men åtminstone oftare än inte - och då långt ifrån alltid i kombination med ej fungerande HDC.

Så… Fortsatt ”smekmånad”, men tror ändå att det börjar bli dags att sälja.
Man ska inte utmana sin tur. Dessutom börjar det bli dags att på allvar leta rätt på en risig Quattroporte. ;)
 
Dessutom börjar det bli dags att på allvar leta rätt på en risig Quattroporte. ;)
Gud ja! En gammal med konstant havererande koppling hoppas jag på!

Min brors kollega köpte GranCoupé för ett tag sedan men den ger inte alls rätt Maseratiupplevelse. Den fungerar hela tiden :angel:
 
Gud ja! En gammal med konstant havererande koppling hoppas jag på!

Min brors kollega köpte GranCoupé för ett tag sedan men den ger inte alls rätt Maseratiupplevelse. Den fungerar hela tiden :angel:

Haha! Just så!
De rullar inte direkt av hyllorna, gamla QP. En hel del av de som fanns sist jag sökte finns fortfarande kvar hos handlarna.
Jag väljer att inte ta det som något tecken överhuvudtaget.
 
Någon som har input kring begagnad, men nyare, Volvo?

Är lite sugen på denna, verkar vara väldigt ovanligt med "stora" dieseln i XC60:

Såvida du inte "bara" åker landsväg hela dagarna har jag svårt att se att man vill ha diesel i XC60 numera när hybriden är så bra. Diesel känns väldigt omodern när man gått vidare.

Ska du ha en så gammal motor (nä mildhybrid gör ingen skillnad) kan du köpa en äldre för 250k istället och få "samma" bil.

Min åsikt. Inte vetenskap ;)
 
Såvida du inte "bara" åker landsväg hela dagarna har jag svårt att se att man vill ha diesel i XC60 numera när hybriden är så bra. Diesel känns väldigt omodern när man gått vidare.

Ska du ha en så gammal motor (nä mildhybrid gör ingen skillnad) kan du köpa en äldre för 250k istället och få "samma" bil.

Min åsikt. Inte vetenskap ;)
Hybriden är verkligen bra, jag hade en tidig och den var väldigt törstig…men nu när jag hade en ny T6 som hyrbil kunde jag köra den på under 0.7. Men med det sagt känns en ”vanlig” diesel ändå mer logisk, den borde gå något snålare och det känns som att det är färre saker som kan krångla?

Men jag trodde faktiskt inte att den var mildhybrid, jag hade fått för mig att det var en ”vanlig” diesel, vilket är vad jag tror passar mig bäst. Sökte bara bilar med låga mil / mkt utrustning.
 
den borde gå något snålare och det känns som att det är färre saker som kan krångla?
Om du kör mestadels långa sträckor - absolut. Men åker man runt 3-4 mil om dagen mycket i och omkring stan så är hybriden överlägsen. När det gäller tillförlitlighet är det tvärtom - dieseln har fler felkällor och sämre hållbarhet. Inte att den totalrasar men mycket kring EGR, DPF, ADBlue osv har en förmåga att fallera med tiden.
 
Om du kör mestadels långa sträckor - absolut. Men åker man runt 3-4 mil om dagen mycket i och omkring stan så är hybriden överlägsen. När det gäller tillförlitlighet är det tvärtom - dieseln har fler felkällor och sämre hållbarhet. Inte att den totalrasar men mycket kring EGR, DPF, ADBlue osv har en förmåga att fallera med tiden.
Du har säkert rätt, och visst strular kanske framförallt moderna dieselbilar mer än vad som är smakligt, helt klart. Men vi kör en hel del långa sträckor och på något sätt mår jag mentalt dåligt när jag kör hybrider där motorn slår till/från gång på gång…det känns bara så otroligt obra på något sätt.

Kuriosa är att jag köpte en ny bil till företaget för några år sedan, och i samband med det ventilerade jag min oro för bekymmer kring adblue och avgasrening. Säljaren tyckte (förstås) att jag oroade mig helt i onödan…. men varningslamporna för avgasrening/adblue tändes efter tre kilometer….
 
Sportar och sportar vet jag inte, jag kör en 14 år gammal s-klass. Nog bland de bästa bilarna jag ägt, driftsäker och man åker skönt.
Riktigt bra!

Jag när en dröm om att köpa en hyfsat ny basutrustad S-klass med minsta motorn. Typ som när de hade S-300, eller när BMW hade 730. Utrustning var skinn, elhissar och AC. Känns som att man kunde köra dem som bruksbilar för rimlig peng, men det kanske bara är nostalgi när man ser dagens teknikmonster..
 
Senast ändrad:
Riktigt bra!

Jag när en dröm om att köpa en hyfsat ny basutrustad S-klass med minsta motorn. Typ som när de hade S-300, eller när BMW hade 730. Utrustning var skinn, elhissar och AC. Känns som att man kunde köra dem som bruksbilar för rimlig peng, men det kanske bara är nostalgi när man ser dagens teknikmonster..
Min är inte ”hyfsat ny” utan snarare mer än halvvägs till att bli klassad som veteranbil, men den står en basutrustad S-klass med lilla motorn i garaget. Den är en praktisk extrabil och…ja…jag vet inte, jag har den för att jag gillar den.

Trots sin ålder är den oerhört njutbar att köra, komforten är bättre än majoriteten av nya bilar. Jag kör den ibland när jag vill slappna av.

Sen är ju ”komfort” ett ganska brett begrepp, om man vill ha sömlös integration av mobiltelefonen och olika former av modern förarassistans är den förstås stenålder men den är oerhört stabil, tyst och avslappnande att köra, för mig är det komfort när den är som bäst.

Det är en oerhört seriös bil. Vuxen. Myndig. Värdig.

Jämfört med en E-klass är det väl främst luftfjädringen som potentiellt driver kostnad, delar är också dyrare och mer svåra att få tag på men de byggde nästan 500.000 exemplar av dem så de är inte direkt ovanliga. V12:an och en del av åttorna har mer ”lurig” teknik men sexorna är överlag hanterbara att äga.

19A25C45-A313-40CE-9885-782ED4FAF8BA.jpeg
 
Berätta mer! Motor?
Det är en svensksåld S500L 4-Matic med 388hk n/a v8 från 2011.
Jag kör cirka 1000 mil om året och således blir förbrukning sällan något jag reflekterar över, även om det är törstig som tusan. För mig är det viktigt att åka bekvämt när jag väl är ute på färd :)

Riktigt bra!

Jag när en dröm om att köpa en hyfsat ny basutrustad S-klass med minsta motorn. Typ som när de hade S-300, eller när BMW hade 730. Utrustning var skinn, elhissar och AC. Känns som att man kunde köra dem som bruksbilar för rimlig peng, men det kanske bara är nostalgi när man ser dagens teknikmonster..
Tack så mycket! Ja, S300 och 730 är nog ett sällan skådat fenomen som jag kan tänka mig användes flitigt inom taxibranschen när det begav sig.

Nostalgi är härligt! Jag resonerar som så att även om hälften av alla dess funktioner skulle lägga av inom de närmaste åren så skulle jag trots det ha samma teknik som moderna standardbilar har. ;-) Tanken har slagit mig att byta upp mig till en nyare modell, men sett till ingenjörskonsten är det väldigt svårt att hitta en värdig ersättare.
Denna får fortsätta rulla tills den inte rullar längre!
 
Tillbaka
Topp