Tjena. Kan tänka mig det kan vara kul att sälja bilar på rätt ställe. Men som överallt finns bra och jobbiga kunder.Tjabba! Föredetta bilförsäljare här som för en tid sedan lämnade yrket.(Bästa beslutet i mitt liv)
Först lär man separera garanti med reklamationsrätt. Jag vet inte hur deras garantiprogram är upplagt och omfattningen av den, men garanti eller ej så säger konsumentköplagen att ursprungliga fel(Dvs fel som fanns vid köptillfället) skall åtgärdas på bekostnad av bilhandlaren. Just hjulinställning är lite lurigt då det inte är någonting som checkas såvida t.ex ratten inte står snett. Det kan ju varit så att du kört i ett potthål eller liknande och rubbat hjulvinklarna även om det troligtvis fanns redan då du köpte bilen.
Hade det varit jag som sålt bilen hade jag åtminstone hjälpt till med en hjulinställning också, det är väl det minsta man kan göra på en såpass ny och dyr bil. Se till att ordna det om det inte redan är gjort så att däcken inte tar slut på en gång igen.![]()
Det är ju svårt att veta med hjulinställning då det kan ändras med tiden, men den kontrolleras ju ändå inte när bilen köps in och ställs ut till försäljning.
Jag fick hjulinställningen "på köpet" med rabatten. En stor anledning varför jag är så besviken är för att de hävdade 4mm mönster på servicen för 3v sedan. Hade inte varit kul att dra iväg på en långresa när man har 0mm längst in, då går det väldigt fort. Antar de inte ens hissar upp bilen och går igenom ordentligt trots att det är en "stor service" på en auktoriserad verkstad. Man tar väl inte ens loss oljepluggen längre utan suger upp oljan kan jag tänka mig.
Jag kommer oavsett nu byta in bilen inom kort, lär bli Mercedes istället. Helt annan klass på den lokala firman där.
Det är en annan M-Bilar (numer Bilia) i mellansverige. Servade även bilen där för drygt 3v sedan.Vilken BMW-återförsäljare handlar det om? Jag har köpt premium selection från både Autowåx i Karlstad och M-bilar i Eskilstuna och kan bara varmt rekommendera båda. Hittade en spricka i baksätet på en X5:a jag köpte ett halvår efter att jag köpte den(M-bilar). Inga problem, dom tog in den och hade den inne i nästan en vecka och undertiden fick jag deras då nya IX som lånebil. X3m40i:n jag köpte av Autowåx hade ett stenskott i framrutan och halvdåliga däck. ”Byt rutan i vår efter dom sopat upp gruset och skicka fakturan till oss” sa säljaren, och däcken fick jag byta till valfria däck. Det slutade med 21” friktionsdäck på originalfälgar som bekostades av Autowåx(20k+) och så köpte jag nya sommarhjul. Så trist att det inte genomgående funkar hos återförsäljarna, även om jag fattar att det är olika företag och inte ett BMW-sverige.
Exakt så ska en bra bilhandlare som vill ha en återkommande kund hantera ärendet! Låter exemplariskt.
Det har inte gått så smidigt för min del. Ska prata mer mer "min" säljare när han är tillbaka från semestern i slutet av augusti.
Vet inte hur långt däcken gått, men har kört ca 4-500 mil med dem. 4mm enligt verkstaden kvar men sopslut längst inHur långt hade bilen / däcken gått när du köpte den och hur långt har du kört efter dess? En kass hjulinställning kan slita ner däcken ganska fort framförallt på en lite tyngre bil (vet inte vad en hybrid 5a väger men gissar att det är lite grann.)
Om du inte kört alltför långt dvs kan med rimlighet påvisa att felet fanns vid leverans borde du kunna kräva dem på skillnaden mellan kostnaden för nya däck och vad man estimerar att de gamla var värda baserat på mönsterdjup. Låter som ~ 50% kvar om ~ 4 mm.
Fick ju lite rabatt, drygt 30%. Men de borde ha räknat på nya däck och inställning när de köpte in bilen kan man tycka. BMW "Premium selection"...