• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tjabba! Föredetta bilförsäljare här som för en tid sedan lämnade yrket.(Bästa beslutet i mitt liv)
Först lär man separera garanti med reklamationsrätt. Jag vet inte hur deras garantiprogram är upplagt och omfattningen av den, men garanti eller ej så säger konsumentköplagen att ursprungliga fel(Dvs fel som fanns vid köptillfället) skall åtgärdas på bekostnad av bilhandlaren. Just hjulinställning är lite lurigt då det inte är någonting som checkas såvida t.ex ratten inte står snett. Det kan ju varit så att du kört i ett potthål eller liknande och rubbat hjulvinklarna även om det troligtvis fanns redan då du köpte bilen.

Hade det varit jag som sålt bilen hade jag åtminstone hjälpt till med en hjulinställning också, det är väl det minsta man kan göra på en såpass ny och dyr bil. Se till att ordna det om det inte redan är gjort så att däcken inte tar slut på en gång igen. :)
Tjena. Kan tänka mig det kan vara kul att sälja bilar på rätt ställe. Men som överallt finns bra och jobbiga kunder.

Det är ju svårt att veta med hjulinställning då det kan ändras med tiden, men den kontrolleras ju ändå inte när bilen köps in och ställs ut till försäljning.

Jag fick hjulinställningen "på köpet" med rabatten. En stor anledning varför jag är så besviken är för att de hävdade 4mm mönster på servicen för 3v sedan. Hade inte varit kul att dra iväg på en långresa när man har 0mm längst in, då går det väldigt fort. Antar de inte ens hissar upp bilen och går igenom ordentligt trots att det är en "stor service" på en auktoriserad verkstad. Man tar väl inte ens loss oljepluggen längre utan suger upp oljan kan jag tänka mig.

Jag kommer oavsett nu byta in bilen inom kort, lär bli Mercedes istället. Helt annan klass på den lokala firman där.

Vilken BMW-återförsäljare handlar det om? Jag har köpt premium selection från både Autowåx i Karlstad och M-bilar i Eskilstuna och kan bara varmt rekommendera båda. Hittade en spricka i baksätet på en X5:a jag köpte ett halvår efter att jag köpte den(M-bilar). Inga problem, dom tog in den och hade den inne i nästan en vecka och undertiden fick jag deras då nya IX som lånebil. X3m40i:n jag köpte av Autowåx hade ett stenskott i framrutan och halvdåliga däck. ”Byt rutan i vår efter dom sopat upp gruset och skicka fakturan till oss” sa säljaren, och däcken fick jag byta till valfria däck. Det slutade med 21” friktionsdäck på originalfälgar som bekostades av Autowåx(20k+) och så köpte jag nya sommarhjul. Så trist att det inte genomgående funkar hos återförsäljarna, även om jag fattar att det är olika företag och inte ett BMW-sverige.
Det är en annan M-Bilar (numer Bilia) i mellansverige. Servade även bilen där för drygt 3v sedan.
Exakt så ska en bra bilhandlare som vill ha en återkommande kund hantera ärendet! Låter exemplariskt.
Det har inte gått så smidigt för min del. Ska prata mer mer "min" säljare när han är tillbaka från semestern i slutet av augusti.

Hur långt hade bilen / däcken gått när du köpte den och hur långt har du kört efter dess? En kass hjulinställning kan slita ner däcken ganska fort framförallt på en lite tyngre bil (vet inte vad en hybrid 5a väger men gissar att det är lite grann.)

Om du inte kört alltför långt dvs kan med rimlighet påvisa att felet fanns vid leverans borde du kunna kräva dem på skillnaden mellan kostnaden för nya däck och vad man estimerar att de gamla var värda baserat på mönsterdjup. Låter som ~ 50% kvar om ~ 4 mm.
Vet inte hur långt däcken gått, men har kört ca 4-500 mil med dem. 4mm enligt verkstaden kvar men sopslut längst in :)
Fick ju lite rabatt, drygt 30%. Men de borde ha räknat på nya däck och inställning när de köpte in bilen kan man tycka. BMW "Premium selection"...

Tjena. Kan tänka mig det kan vara kul att sälja bilar på rätt ställe. Men som överallt finns bra och jobbiga kunder.

Det är ju svårt att veta med hjulinställning då det kan ändras med tiden, men den kontrolleras ju ändå inte när bilen köps in och ställs ut till försäljning.

Jag fick hjulinställningen "på köpet" med rabatten. En stor anledning varför jag är så besviken är för att de hävdade 4mm mönster på servicen för 3v sedan. Hade inte varit kul att dra iväg på en långresa när man har 0mm längst in, då går det väldigt fort. Antar de inte ens hissar upp bilen och går igenom ordentligt trots att det är en "stor service" på en auktoriserad verkstad. Man tar väl inte ens loss oljepluggen längre utan suger upp oljan kan jag tänka mig.

Jag kommer oavsett nu byta in bilen inom kort, lär bli Mercedes istället. Helt annan klass på den lokala firman där.

Det är en annan M-Bilar (numer Bilia) i mellansverige. Servade även bilen där för drygt 3v sedan.
Exakt så ska en bra bilhandlare som vill ha en återkommande kund hantera ärendet! Låter exemplariskt.
Det har inte gått så smidigt för min del. Ska prata mer mer "min" säljare när han är tillbaka från semestern i slutet av augusti.

Vet inte hur långt däcken gått, men har kört ca 4-500 mil med dem. 4mm enligt verkstaden kvar men sopslut längst in :)
Fick ju lite rabatt, drygt 30%. Men de borde ha räknat på nya däck och inställning när de köpte in bilen kan man tycka. BMW "Premium selection"...
Tyvärr är det mer regel än undantag vill jag säga.
Massa skitprat om ”premium” hit o dit. De tar in bilar o säljer dom vidare o hoppas allt går bra innan garantin gått ut…
I 9 fall av 10 när man lämnar in bilen på service hos märkesvärstad eller större serviceställen är det praos eller ”nyanställda” som ”jobbar med bilen” de skiter fullständigt i företaget eller yrkesstolthet…

Gillar udda bilar och äntligen dök denna fantastiska bil upp.
1000003223.jpg

Håller med, jag har jobbat med ett utav dessa premiummärken och som med allt annat så handlar det i slutändan om att tjäna pengar och bilhandeln är tuff, så det dras ned på omkostnader lite här och var vilket tyvärr ofta drabbar kunden. Håller med om att det låter som att du inte fått någon vidare service. Lycka till med nästa kärra!

Det är en svensksåld S500L 4-Matic med 388hk n/a v8 från 2011.
Jag kör cirka 1000 mil om året och således blir förbrukning sällan något jag reflekterar över, även om det är törstig som tusan. För mig är det viktigt att åka bekvämt när jag väl är ute på färd :)

Tack så mycket! Ja, S300 och 730 är nog ett sällan skådat fenomen som jag kan tänka mig användes flitigt inom taxibranschen när det begav sig.

Nostalgi är härligt! Jag resonerar som så att även om hälften av alla dess funktioner skulle lägga av inom de närmaste åren så skulle jag trots det ha samma teknik som moderna standardbilar har. ;-) Tanken har slagit mig att byta upp mig till en nyare modell, men sett till ingenjörskonsten är det väldigt svårt att hitta en värdig ersättare.
Denna får fortsätta rulla tills den inte rullar längre!
Pertej o Tapiren, verkligen fina bilar ni har!
S (och SL) är på en annan nivå.
Har en närmast fullsmetad E 2018 och ytterst få andra bilar är på den nivån avseende tystnad, känsla och där allt bara funkar. Otroligt genomtänkt.
6år och 15k mil, noll fel.
Enbart en S slår den, testade en 2015 - ojojoj vad trevlig!!
Även EQS har liknande kvaliteter men upplevs klart plastigare.

Massa skitprat om ”premium” hit o dit. De tar in bilar o säljer dom vidare o hoppas allt går bra innan garantin gått ut…
I 9 fall av 10 när man lämnar in bilen på service hos märkesvärstad eller större serviceställen är det praos eller ”nyanställda” som ”jobbar med bilen” de skiter fullständigt i företaget eller yrkesstolthet…
Av den anledningen jag alltid bara nyttjar fristående verkstad när jag behöver då vet jag precis vem/vilka som genomför jobbet och jag vet att det blir rätt gjort.

Fördelen med att köra lite äldre bilar att man inte behöver vara så nitisk med ”märkesverkstad” vilka i regel bara är överprisade och har sämre service!

Av den anledningen jag alltid bara nyttjar fristående verkstad när jag behöver då vet jag precis vem/vilka som genomför jobbet och jag vet att det blir rätt gjort.

Fördelen med att köra lite äldre bilar att man inte behöver vara så nitisk med ”märkesverkstad” vilka i regel bara är överprisade och har sämre service!

På min gammelmerca (w126) är faktiskt Mercedes här i stan bäst. Fått superfin hjälp med att ta fram fina originaldelar och personalen är själva entusiastiska och har numer rätt bra koll på min bil. Behöver aldrig känna mig dum om jag ställer udda eller märkliga frågor. Många andra bilhandlare/verkstäder hade nog suckat åt mina nördfrågor. Stor tummen upp till dem!
Därav vill jag gärna köpa en nyare Mercedes hos dem då de faktiskt har mitt fulla förtroende. Brukar inte vara så förtjust i bilhandlare och bilhallar, men hos Merca känner jag mig hemma.

Någon som har input kring begagnad, men nyare, Volvo?

Är lite sugen på denna, verkar vara väldigt ovanligt med "stora" dieseln i XC60:

Det har skrivits spaltkilometer om det redan men Google systemet är fortfarande buggigt. Min T6-23 funkar fortfarande inte som
Det råder stor brist på kompetent personal inom fordonssektorn. Tyvärr får verkstäderna ofta förlita sig på personal som många gånger saknar grundläggande utbildning, jätteproblem.

På min gammelmerca (w126) är faktiskt Mercedes här i stan bäst. Fått superfin hjälp med att ta fram fina originaldelar och personalen är själva entusiastiska och har numer rätt bra koll på min bil. Behöver aldrig känna mig dum om jag ställer udda eller märkliga frågor. Många andra bilhandlare/verkstäder hade nog suckat åt mina nördfrågor. Stor tummen upp till dem!
Därav vill jag gärna köpa en nyare Mercedes hos dem då de faktiskt har mitt fulla förtroende. Brukar inte vara så förtjust i bilhandlare och bilhallar, men hos Merca känner jag mig hemma.
Skönt att höra det finns undantag 😃

Hybriden är verkligen bra, jag hade en tidig och den var väldigt törstig…men nu när jag hade en ny T6 som hyrbil kunde jag köra den på under 0.7. Men med det sagt känns en ”vanlig” diesel ändå mer logisk, den borde gå något snålare och det känns som att det är färre saker som kan krångla?

Men jag trodde faktiskt inte att den var mildhybrid, jag hade fått för mig att det var en ”vanlig” diesel, vilket är vad jag tror passar mig bäst. Sökte bara bilar med låga mil / mkt utrustning.
Vi kör en B5 2021, hur smidig som helst och snittar runt 0,62 med en blandning av korta och längre körningar. Fördelen mot en gamla D5 är marginell, mildhybrid känns som ett säljargument, men start-stop är trevligare iaf.

Vu har bara haft vår ett drygt halvår men än så länge så funkar allt jäkligt smidigt. Jag köpte en adapter så jag fick carplay trådlöst.

Vi kör en B5 2021, hur smidig som helst och snittar runt 0,62 med en blandning av korta och längre körningar. Fördelen mot en gamla D5 är marginell, mildhybrid känns som ett säljargument, men start-stop är trevligare iaf.

Vu har bara haft vår ett drygt halvår men än så länge så funkar allt jäkligt smidigt. Jag köpte en adapter så jag fick carplay trådlöst.
Tack för input! Velar lite mellan XC60 och V60 men det lutar åt den förstnämnda….

Tack för input! Velar lite mellan XC60 och V60 men det lutar åt den förstnämnda….
Vi provkörde båda (Och en hel hög med annat) men frun hade en ganska bestämd åsikt om att det skulle bli SUV. I efterhand får man ge henne rätt när det kommer till smidigheten och hur bra det är att skicka in och ut småbarn ur bilen. V60 känns dock mer "sportig" enligt mig, inget jag värderar särskilt högt i nått som framförallt transporterar barn och barnvagnar dock.

Familjens andra bil, en Citroen C4 från 2014 kräver högst sannolikt ett motorbyte. Då det inte är ekonomiskt försvarbart tittar jag på en nyare andra bil.

Någon som äger eller har erfarenhet av någon av följande modeller? Siktar på någonstans mellan 2021-2023or med under 8.000 mil:

Renault Clio (Sannolikt Tce90).
Kia Rio
Hyundai I20

Prioriterar driftsäkerhet och låg månadskostnad (Skatt / försäkring) samt normal utrustning som p-sensor / kamera och acc. Har satt en smärtgräns vid 160.000

Om någon har andra tips än ovan, tipsa gärna.

Familjens andra bil, en Citroen C4 från 2014 kräver högst sannolikt ett motorbyte. Då det inte är ekonomiskt försvarbart tittar jag på en nyare andra bil.

Någon som äger eller har erfarenhet av någon av följande modeller? Siktar på någonstans mellan 2021-2023or med under 8.000 mil:

Kia Rio
Hyundai I20

Prioriterar driftsäkerhet och låg månadskostnad (Skatt / försäkring) samt normal utrustning som p-sensor / kamera och acc. Har satt en smärtgräns vid 160.000

Nyss hemkommen efter några veckor i Panama där lillebror till I20 (I10Grande aitomat) var min hyrbil. Tror det var en 22 som rullat nästan 5000mil

Jag rullade nästan 300sv mil och är riktigt imponerad.
0.38 var min bästa förbrukning i landsvägstempo mellan PanamaCity&Antòn. De som kört i Centralamerika vet att trafik&vägar skiljer sig "något" från Sverige så den siffran bör gå att förbättra.
I ren stadstrafik var det svårt komma över 0.65. Med AC på 0.7

Bilen var riktigt komfortabel för vad det ändå är. Jag är 185/90kg/50+ och satt bra utan att få varken träsmak eller ryggont efter 6-7timmar.
Inget skrammel på dåliga (Panamadåliga) vägar eller överdriven billighetskänsla invändigt. Kändes väl ihopskruvad.
Naturligtvis inget Toyotapremium men det går heller inte förvänta sig för pengarna det kostar.

Nackdelar.
Om det är samma bensintank i Sverige är volymen 27liter vilket lätt räcker till 60+ mil landsväg. Men idag rullar många bilar det dubbla på en tank om det är av vikt för dig.

Bergsklättring var görbart men krävde lite fingertoppskänsla. 68hk är lite lite när det går rakt uppåt...Och samma vid omkörningar. Fullgas ger mest ett högre motorvarv...
Enbart 4vxl automat. I20 har förhoppningsvis någon till då det ibland kändes som det var fel växel för varvtal. Att byta till manuellt läge hjälpte föga då det inte fanns något bättre alternativ....
Att Hyundai har bland marknadens bästa garantier vet du säkert redan.

ACC var det inte utan vanlig på/av AC. Inte heller Psensor fram.
Kan ju finnas i något utrustningspaket,men annars den vanliga basutrustningen i stort sett alla bilar har idag. Fick aldrig blåtandskoppling att fungera så körde sladd.

Summa Summarum. Skulle jag kika på småbil så vore just lilla Hyundai en självklar kandidat på listan.

Kia Rio
Hyundai I20

Har 2 nyare Clio i nära familjen.
Den ena har gått snart 11000mil en 21a ganska mycket slitage delar som gått redan. Stag, hjullager osv. Samt byte av torkarmotor (garanti) och bränslepumpen (garanti)

Hyundai ses generellt som ganska driftsäkra.
Rio är bedrövlig att köra runt i jämfört med de 2 ovan. Men lilla ceed ligger väl i likande budget som Clio/i20 och är vettig.
Honda har ju några små bra suv/golf size.

Annan bra mindre bil är ju mini Cooper den vanliga bensinaren. Drar inget och är kul att köra. Samt finns 100tals vettiga för att dem var billiga att leasa.

Kia Rio
Hyundai I20

Pratade precis med Verkstan som sett över vår Citroen C4 1.2THP.

Är det någon som har kunskap och kan bedöma, hur man ska resonera kring en motor som har låg kompression på en cylinder?
När bilen kom in så var kompressionen på cylinder 1 nere på 2 bar, nu efter man har gjort en "Flush" och annat så är kompressionen stabilt på 6 bar.
Som jag har förstått det ligger kompressionen normalt på 11-12 bar / cylinder i denna 3-cylindriga maskin.

Verkstans slutsats är att bilen går, men ryckig på högre varv och under acceleration.

Det jag klurar på är hur man bör ställa sig till en motor med låg kompression på ena cylindern?
MIn magkänsla säger mig att byta bil, då det känns som om motorn sett sina bästa dagar? Samt att försöka avyttra den, då den går hjälpligt iallafall.
Eller överdriver jag och bör tänka annorlunda? :)

Det finns en stridskassa som kan användas till bilköp, men det bästa är såklart om man kan lämna stridskassan orörd. :)

Pratade precis med Verkstan som sett över vår Citroen C4 1.2THP.

Är det någon som har kunskap och kan bedöma, hur man ska resonera kring en motor som har låg kompression på en cylinder?
När bilen kom in så var kompressionen på cylinder 1 nere på 2 bar, nu efter man har gjort en "Flush" och annat så är kompressionen stabilt på 6 bar.
Som jag har förstått det ligger kompressionen normalt på 11-12 bar / cylinder i denna 3-cylindriga maskin.

Verkstans slutsats är att bilen går, men ryckig på högre varv och under acceleration.

Det jag klurar på är hur man bör ställa sig till en motor med låg kompression på ena cylindern?
MIn magkänsla säger mig att byta bil, då det känns som om motorn sett sina bästa dagar? Samt att försöka avyttra den, då den går hjälpligt iallafall.
Eller överdriver jag och bör tänka annorlunda? :)

Det finns en stridskassa som kan användas till bilköp, men det bästa är såklart om man kan lämna stridskassan orörd. :)
Klarar du av att köra bilen som den är är väl det ett alternativ till du sparat mer pengar.
Men går det inte så är väl bilbyte närmast till hands beroende på.

1. Mil och framförallt skick på Citroën.
2. Har verkstaden kikat ner i cylinderloppet med kamera?
Har de teori om det är slitna kolvringar/cylinderlopp eller om felet sitter i toppen? Bränd/skadad ventil?
3.Beräknad reparationskostnad.

Givetvis kan en motiverad duktig hemmamek fixa detta men varför om det inte finns pengar att tjäna.
12 år gamla Citroen är ingenting folk springer benen av sig för att köpa om det inte är billigt,och är de dessutom defekta...

Så låt oss anta en felfri begärs det runt 50 för och verkstadsreparation är 25.
Då kanske du kan begära 15 och hoppas på att nån känner sig manad att kunna tjäna lite på sitt jobb.
För det är ett jävla meck att ta hem en defekt bil,riva halva motorn, fixa och sedan bara vara "En i mängden" som ska,sälja en halvgammal bil av ointressant modell.
Jag i min tur ska ju hitta en kund som köper just min och inte någon av de tusentals andra tillsalu.För själv var ju köpet bara ett sätt att tjäna nån spänn.
Om du nu inte hittar rätt galning som letat halva livet efter just en Citron som din. .

Om du nu själv inte känner att reparationskostnad är motiverad och vill ha kvar bilen ytterligare några år

Klarar du av att köra bilen som den är är väl det ett alternativ till du sparat mer pengar.
Men går det inte så är väl bilbyte närmast till hands beroende på.

1. Mil och framförallt skick på Citroën.
2. Har verkstaden kikat ner i cylinderloppet med kamera?
Har de teori om det är slitna kolvringar/cylinderlopp eller om felet sitter i toppen? Bränd/skadad ventil?
3.Beräknad reparationskostnad.

Givetvis kan en motiverad duktig hemmamek fixa detta men varför om det inte finns pengar att tjäna.
12 år gamla Citroen är ingenting folk springer benen av sig för att köpa om det inte är billigt,och är de dessutom defekta...

Så låt oss anta en felfri begärs det runt 50 för och verkstadsreparation är 25.
Då kanske du kan begära 15 och hoppas på att nån känner sig manad att kunna tjäna lite på sitt jobb.
För det är ett jävla meck att ta hem en defekt bil,riva halva motorn, fixa och sedan bara vara "En i mängden" som ska,sälja en halvgammal bil av ointressant modell.
Jag i min tur ska ju hitta en kund som köper just min och inte någon av de tusentals andra tillsalu.För själv var ju köpet bara ett sätt att tjäna nån spänn.
Om du nu inte hittar rätt galning som letat halva livet efter just en Citron som din. .

Om du nu själv inte känner att reparationskostnad är motiverad och vill ha kvar bilen ytterligare några år

Va!? menar du är inte en halvgammal Citroen är något som alla drömmer om att ha ståendes? :)

För att vara allvarlig så förstår jag vad du menar. Jag ska åka till verkstan imorgon för att betala och hämta bilen. Hoppas även då få ytterligare mer utförlig information, om kring var man tror felet sitter. Från början när de fick in bilen pratade man rätt och slätt om motorbyte á 30-40 tkr. Nu har man inte pratat lika mycket om det, kanske för man sett att den "Flush" man gjorde verkar ha gjort lite nytta.

Är även helt införstådd med att det finns ett ytterst begränsat (om ens något) i bilen. Men resonerar också att eventuellt 5 TKR är bättre än 0 kr som jag får om den rasar helt och hållet...

Tror att min största mentala utmaning i detta, är att en del av tillförliten för bilen är borta.
Jag tror många känner igen sig i att man bara vill att en bil ska starta och gå, och det känns som att det finns en osäkerhet i hur länge denna kommer hålla. Hade man vetat att denna typ av "problem" inte påverkar livslängd och driftsäkerhet nämntvärt, då hade jag nog varit lugnare och gladare.

Min spontanta magkänsla är att det lutar åt ett bilbyte, inom kort.

Tillbaka
Topp