• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nej, milen i sig är väl ingenting.
Det är väl mer vad de gör för värdet. Dubblar man antalet mil på 993:an så vill det till att man tar mycket på glädjekontot.
Men min generella åsikt är så klart att bilar ska köras.

Apropå lågmilare, för övrigt.
Denna poppade upp i mina Blocket-bevakningar idag:

Zagato-Alfan har alltid varit lite av ett guilty pleasure för mig. Maken till oharmonisk design har väl knappt funnits, men ändå är det lite av en dröm att äga en.

Har man ägt en bil i 20+ år och köpt bilen för helt andra pengar när det begav sig kan det kvitta om man under årens lopp lagt mil på bilen som senare hypotetiskt gör att man får mindre betalt. Det får man väga mot glädjen och minnen och erfarenheter man fått. Det framtida värdet är okänt tills den dagen man har pengarna på kontot. Bilar har inte alltid ansetts som investeringar. Det var en spekulationsbom på 80- talet och en under senare år. Hållbart? Jag vet inte. Det står skrivet i stjärnorna.

Det är kille i USA som kört 480 000 miles i en 993 turbo (motorn utbytt vid 245 000 miles eftersom den inte klarade avgaskraven i Kalifornien) och en annan med en 996 turbo som kört 725 000 miles. Original motor men växellådan bytt runt 430 000 miles. Ungefär vid de milen tittade man också i motorn. Men det var inte mycket som behövde bytas. I Tyskland var det någon som kört 50 000 mil med en 993 RS rapporterat 2011. Jag tror inte dessa ägare tänkte på framtida värdet om de skulle hållit nere milen.

Om man däremot är köpare till en 993RS idag. Då är det en helt annan ingång. Köper man en bil med dokumenterat låga mil och bra historik. Då kommer bilen såklart att tappa värdet om man använder den och lägger mil jämförelsevis om man hade köpt en ”driver” från början där värdet har lagt sig på en nivå där skick och historik är avgörande. Det är en sån bil jag hade köpt alla dagar i veckan framför ett museum objekt. Ser ingen glädje i att köpa en ikonisk bil utan att själv få nyttja den. I något skede kommer nog ändå skick gå före mil. När bilar når en viss ålder är det mycket annat som måste ses över.

Med det sagt är det inte trovärdig att bilar har så få mil som man ofta ser i annonserna. Vet själv när man tittade på 993, 964, diverse BMW M3 från E30 till E36, Audi Urquattro. Vi talar sent 90 tal tidigt 2000 tal. Det som förvånar mig är att bilarna har färre mil idag än som annonseras ut då. Samma sak med Ferraris från 80- 90- tal. Det skulle inte förvåna mig om det har manipulerats av ägare och bilhandlare genom åren. De fanns och finns pengar att tjäna på det. En Ferrari med lite mil är osäljbar.

Alfa Zagato SZ är läcker. Jag minns att jag köpte ett nummer av Performance Car där man körde den mot då nya Alfa Romeo GTV 3.0. Skönheten och odjuret var nog rubriken. Slutsatsen var att man köpte motorn och fick karossen på köpet. De kostade samma pengar då. En ny GTV 3.0 låg på 300’ och en begagnad SZ. Jag ägde själv en GTV 3.0 under 8 år. Kan sakna motorkaraktären än idag. Fantastisk motor. Lade 12000 mil på min bil året runt.

En SZ är nog värd de pengarna som begärs för bilen i fråga idag. Lägger ingen värdering det rapporterade miltalet. Vore enkelt att manipulera. Skulle uteslutande gå på skick och historik på en sådan bil.

Får strax en sextonåring i hushållet och en perfekt förevändning att köpa en liten manuellt växlad bil. Onödigt egentligen men potentiellt kul. Hur tänker ni kring "övningskörningsbil"?

Eftersom jag gick direkt från bilfritt stadsliv till familjepassat är jag helt lost när det kommer till roliga småbilsköp. Skulle gärna hitta något halvknäppt från 00-tal el strax efter som blivit lagom prisvärt men inte vansinnigt opraktiskt. Tips?

Får strax en sextonåring i hushållet och en perfekt förevändning att köpa en liten manuellt växlad bil. Onödigt egentligen men potentiellt kul. Hur tänker ni kring "övningskörningsbil"?

Eftersom jag gick direkt från bilfritt stadsliv till familjepassat är jag helt lost när det kommer till roliga småbilsköp. Skulle gärna hitta något halvknäppt från 00-tal el strax efter som blivit lagom prisvärt men inte vansinnigt opraktiskt. Tips?

Är det för körkort du vill att han ska köra manuell låda?
Det känns som att det kommer att bli svårt att ens hitta manuella lådor om man inte köper en sliten Volvo 740, så det har väl kanske med 16 åringens bilintresserade att göra om man ska ta manuellt körkort.

En Golf R32 kan ju vara rolig. Sedan kanske det är svårt att hitta en som är ok i motor och låda.

Vettigare är att köra med det du har.

Missade citera! Se ovan

8BE6B124-388E-4266-A7E8-972F6DBDE82C.JPG

Nytt för iår och väldigt nöjd ☺️
Trevlig bil🙂 haft min över ett år nu.

Går väldigt segt i garaget och med körandet. Kört 58 mil sen besiktningen 1a Juni :(. Snart dags för service och sen avställning, blir tre oljebyten på inte ens 300 mil under en 12 månadersperiod ....

Men fick i alla fall på eftermarknads fjädertornsstaget för att komma åt justeringen på dämparna. Har även plastidippat den orange(blev bra). Drog även väck den "sound tube" som finns som går från insuget till kupen.

Har haft ovan nämnda delar liggandes i 3-4 år :(

1000029794.jpg

Senast ändrad:
Är det för körkort du vill att han ska köra manuell låda?
Det känns som att det kommer att bli svårt att ens hitta manuella lådor om man inte köper en sliten Volvo 740, så det har väl kanske med 16 åringens bilintresserade att göra om man ska ta manuellt körkort.

En Golf R32 kan ju vara rolig. Sedan kanske det är svårt att hitta en som är ok i motor och låda.

Vettigare är att köra med det du har.
Har tänkt i samma banor men många verkar ändå satsa på manuellt fortfarande? Typ som att det ska tragglas skrivning med penna eller läras analog klocka fast det kan anses obsolet... Men absolut möjligt att det blir så, det är ju rimligast på många sätt.

Har tänkt i samma banor men många verkar ändå satsa på manuellt fortfarande? Typ som att det ska tragglas skrivning med penna eller läras analog klocka fast det kan anses obsolet... Men absolut möjligt att det blir så, det är ju rimligast på många sätt.

Det är nog väldigt få bilar som tillverkas med manuell låda idag, så dessa fasas ut ganska fort.

Till slut sålde jag Silverpilen (V70R) så tiden i tvätthallen läggs på 335:an. Fortfarande nöjd med bilen trots en del strul i sann N55 -anda. Den är bekväm, går bra och är lagom modern.

IMG_3480.jpeg

IMG_3483.jpeg

BMW 335i xDrive 2010 med Power Kit (och tüning luftfilter från Burger Motorsport)

///E

PS Måste hitta en T-5R kombi i pippigul...

Till slut sålde jag Silverpilen (V70R) så tiden i tvätthallen läggs på 335:an. Fortfarande nöjd med bilen trots en del strul i sann N55 -anda. Den är bekväm, går bra och är lagom modern.

IMG_3480.jpeg

IMG_3483.jpeg

BMW 335i xDrive 2010 med Power Kit (och tüning luftfilter från Burger Motorsport)

///E

PS Måste hitta en T-5R kombi i pippigul...
Vad är det som strulat med N55, jag har fått byta vattenpump (elektrisk) och ställmotorn till valvetronic på min (gått 9000 mil) utöver det skall det väl inte vara några direkta typfel.

@Marli

Vevhusventilation/ventil, tryckrör och 'mickey mouse flange'. Alla tillverkade av plast så inte så konstigt egentligen. Bytte både tryckröret och 'flangen' till eftermarknadsdelar i aluminium.

///E

@Marli

Vevhusventilation/ventil, tryckrör och 'mickey mouse flange'. Alla tillverkade av plast så inte så konstigt egentligen. Bytte både tryckröret och 'flangen' till eftermarknadsdelar i aluminium.

///E
Smågrejer mot vad n54 kan bjuda på ;)

Jag har dock - ta i trä - inte drabbats av någonting motorrelaterat. Föregående ägare fick dock byta kamkedjan.

På min förra n55 fick jag bara byta nån vakumgivare/tryckgivare men den kostade så lite. Bytte själv på 20 minuter.

Senast ändrad:
Smågrejer mot vad n54 kan bjuda på ;)

Jag har dock - ta i trä - inte drabbats av någonting motorrelaterat. Föregående ägare fick dock byta kamkedjan.

På min förra n55 fick jag bara byta nån vakumgivare/tryckgivare men den kostade så lite. Bytte själv på 20 minuter.
Injektorerna på N54 är inget kul. Och dyra…

Min N54 (E90 335i -08) läckte som ett såll när jag sålde bilen.. hade kanske behållit den annars. Innan det hade jag bytt lite ABS-givare, alla stift två ggr, alla tändspolar, Vattenpump och termostat.

N53 är inte bättre sett till spridare och soppapump som gärna kan äta upp sig själv.. mindre effekt dock men lite gammalmodigt kan man väll säga att det är puristernas val (som inte har råd att köra turbo :D ).

Tillbaka
Topp