• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är exakt det jag är rädd för.
Saknar så oerhört äkta material i dagens bilar, trä som ÄR trä och läder som inte luktar plast och ser/känns fejkat.
Hårdplast som knarrar är inte kul…
Samtidigt kan jag inte leva utan cab.
Tuffa lyxproblem hehe

Miatan försöker inte fejka fina mtrl, det är i varjefall ärligt! Och det är tight.

E-klass cab är ett alternativ, sjukt nöjd med vår E-klass kombi. Trä, alcantra, läder…
Bimmer 4/6/8-serie cab?
997 cab?
Z4 m40i. Extremt underskattad bil som kan köpas till "rimliga" pengar.
 
En till från idag, farmarskruv istället för att använda orginalhålen och lite snett och "lite" ocentrerat. 😀
1000007718.jpg
 
Fått tummen ur & installerat backljus på kärran, kopplat med XBB dongle så ingen åverkan på orginalkablage behövdes plus att det går att styra lamporna även när backväxel inte är i & bilen inte igång. :)

Volvo.jpg
Ska slutföra två extraljusmonteringar nu k helgen. Får bli med XBB dongel pga can-bus tjohej. Ska tydligen vara väldans smidigt? 🙂
 
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!
IMG_1512.jpeg

IMG_1514.jpeg
 
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)
Av dessa två hade jag tittat mest på Civic. Tidiga Golf av den generationen har tyvärr inte toppkvalitet på lacken så rosten kryper inte sällan i kanterna vid det här laget.

100k och 200k är väldigt olika belopp att titta på. 100k är det nya 50k, dvs du kan inte alls förvänta dig felfria bilar i den prisklassen.
 
Senast ändrad:
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!
IMG_1512.jpeg

IMG_1514.jpeg
V60, typ https://www.kvd.se/fast-pris/volvo-v60-d3-150hk-264293

Edit: såg inte närmare 100 helst.
Hade ändå kollat på Volvo före VW.
 
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!
IMG_1512.jpeg

IMG_1514.jpeg
Civic har väl CVT-låda, eller har de slutat med den?
CVT har ju varit Hondas signum sedan början av 00-talet.

Plockade ut en Civic -07 som jag hade i 7 år när jag bodde i stan.
Var supernöjd med den, men jag hade den manuella.
 
Av dessa två hade jag tittat mest på Civic. Tidiga Golf av den generationen har tyvärr inte toppkvalitet på lacken så rosten kryper inte sällan i kanterna vid det här laget.

100k och 200k är väldigt olika belopp att titta på. 100k är det nya 50k, dvs du kan inte alls förvänta dig felfria bilar i den prisklassen.
Tack för input! Ja tyvärr, finns ju mycket skrot som betingar pengar idag.
V60, typ https://www.kvd.se/fast-pris/volvo-v60-d3-150hk-264293

Edit: såg inte närmare 100 helst.
Hade ändå kollat på Volvo före VW.
Hjärnan säger ju Volvo, men det känns så sjukt trist. Vovve finns, villa kommer inom kort, och då måste något lite mer inspirerande alternativ finnas…
 
Tack för input! Ja tyvärr, finns ju mycket skrot som betingar pengar idag.

Hjärnan säger ju Volvo, men det känns så sjukt trist. Vovve finns, villa kommer inom kort, och då måste något lite mer inspirerande alternativ finnas…
Haha ja men automat och relativt lågmilad för helst 100.000 tror jag inte du får något bättre än Volvo. Om du ens hittar det som kombi dvs.
 
Tack för input! Ja tyvärr, finns ju mycket skrot som betingar pengar idag.

Hjärnan säger ju Volvo, men det känns så sjukt trist. Vovve finns, villa kommer inom kort, och då måste något lite mer inspirerande alternativ finnas…

Nu är jag osäker på hur det är ställt med automat. Men Seat Leon som är kullsyskon med golf kanske kan vara ett alternativ. Själv har jag Xperience modellen från 2019 och har haft i 2,5år. Har inte varit några problem alls. Dock manuell med 1.6l diesel men den funkat över förväntan i en bruksbil.
 
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!

Nu vet jag inte vad du har för profil i övrigt men precis som antyds här ovan, 100k är det nya 50k (och 50k är det nya 10k) så för "hundringen" blir det rätt så slitna bilar, de kan fungera bra men det kan nästan lika gärna bli katastrof.

Jag hade försökt hitta en Volvo V60 , de kombinerar komfort, säkerhet och kvalitet på bästa sätt kan jag tycka. En VW för 200.000 är nästan alldeles säkert bara några månader bort från att börja rosta och där är Volvon lite bättre. Kvalitetsmässigt i övrigt är väl kanske Toyota och Honda vassare...men de har varken komforten eller säkerheten.

Köp bilen av en privatperson som ägt bilen minst några år, eller en stor handlare. Små handlare som säljer bilar i prisklassen 50-200.000 kan vara ungefär hur oseriösa som helst. Riddermark, Niemi... vilka som helst som inte är nystartade småskuttar.

Volvo har generellt bra motorer men de har några bottennapp, i synnerhet bland de bilar som nu kostar 100-200, så läs på lite kring det.

Denna tycker jag är hyggligt vass;
 
Denna tycker jag är hyggligt vass;
CVT i den där dock vilket var ett krav att slippa. Annars har Toyota ett gäng trygga köp, man får en Corolla kombi för under 200k om man letar lite. Är det trygghet man är ute efter så är det bra köp. Men enligt min mening är det inte värt det. Så mycket tryggare köp är det inte och bilarna är så tråkiga (framförallt med CVT!) att man blir närmast förbannad på dem.

Passat är helt ok från 2017 och framåt, lacken verkar mer hållbar än på Golfarna. Det ska inte vara några problem att hitta en rostfri, men man kan inte köpa första bästa exemplar. Tiguan är samma story, den är dock ironiskt nog dyrare som begagnad än Passat trots att den ligger "lägre" i modellstegen och var billigare som ny.
 
CVT i den där dock vilket var ett krav att slippa. Annars har Toyota ett gäng trygga köp, man får en Corolla kombi för under 200k om man letar lite. Är det trygghet man är ute efter så är det bra köp. Men enligt min mening är det inte värt det. Så mycket tryggare köp är det inte och bilarna är så tråkiga (framförallt med CVT!) att man blir närmast förbannad på dem.

Passat är helt ok från 2017 och framåt, lacken verkar mer hållbar än på Golfarna. Det ska inte vara några problem att hitta en rostfri, men man kan inte köpa första bästa exemplar. Tiguan är samma story, den är dock ironiskt nog dyrare som begagnad än Passat trots att den ligger "lägre" i modellstegen och var billigare som ny.
Ajdå, jag trodde de hade vanlig låda men det verkar bara vara de med diesel som har det. My bad.

Jag hade tyvärr en del problem med rost på min Passat 2018, och den byttes ändå in 2021, men det kan säkert ha varit ett dåligt exemplar.

Men annars är det ju sjukt deprimerande med bilar numera, allt är bara dyrt, dyrt dyrt. Som gammal snåljåp får jag ju stresspåslag när jag hör vad folk betalar för tio år gamla bilar med 25.000mil.
 
Nyfiken i en strut undrar så klart - är CVT-lådorna något egentligen problem?
Hemskt tråkiga att köra, så klart. Men i en ren pendlarbil borde det vara sekundärt(?).
Är de också problemtyngda?

Borde ju verkligen veta detta, då jag sålt japanska bilar under ett gäng år. USP:en då var ju att de var mer bränslesnåla än de stegade lådor som var jämförbara vid tiden.
 
Nyfiken i en strut undrar så klart - är CVT-lådorna något egentligen problem?
Hemskt tråkiga att köra, så klart. Men i en ren pendlarbil borde det vara sekundärt(?).
Är de också problemtyngda?

Borde ju verkligen veta detta, då jag sålt japanska bilar under ett gäng år. USP:en då var ju att de var mer bränslesnåla än de stegade lådor som var jämförbara vid tiden.
Nissan har iallafall här haft ordentliga problem med sina gummisnoddar.
Det är inte en fråga om de går sönder utan när.
Oftast nånstans mellan 150-175K [240-280Kkm)

Nu kanske detta är en ickefråga för er rikingar som inte är I botten på soptunnan och rotar,men för fattiga här som kan lägga max 3-4K på en bil något att undvika.
U
Få automatlådemekanker vill röra i dessa utan rekommenderar utbytes. En kostnad som givetvis inte är försvarligt på en skrotbil.
Alternativt en hemmamek som tar från skroten för $700 och hoppas på att den lever något år.

Toyota Honda Hyundai Kia är de bilar som gäller får fattiga människor som vill köra så problemfritt de kan.
Och de kommer därför med premium-pris.

Jag har en 2023 Honda HRV som gårdsbil med just CVT. Finns inget alternativ här.
5000 problemfritt hittills.
Mitt största klagomål på bilen är att den är enerverande att köra på Cruise om det är annat än platt landsväg.
Minsta motlut ger 4500rpm och likt en Remjohan ylar den sig upp för kullen.
 
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!
IMG_1512.jpeg

IMG_1514.jpeg
Kan göra lite smygreklam för min bil.... Peugeot 308
Verkar fylla i de flesta saker du letar efter 🤔
 
Nyfiken i en strut undrar så klart - är CVT-lådorna något egentligen problem?
Hemskt tråkiga att köra, så klart. Men i en ren pendlarbil borde det vara sekundärt(?).
Är de också problemtyngda?

Borde ju verkligen veta detta, då jag sålt japanska bilar under ett gäng år. USP:en då var ju att de var mer bränslesnåla än de stegade lådor som var jämförbara vid tiden.
Det skiljer. Toyota verkar inte ha problem. Audi vet jag hade det min sina Multitronics ett bra tag. Även Subaru har haft problem med en del Lineartronics. Subaru har för övrigt långt mer och allvarliga fel än kvalitetsryktet speglar. De har bara löst det med generösa garantier.
 
Letar också ny bil, söker relativt problemfritt ägande som är lite roligare än en Kia. Letar kombi för mellan 2-300K.

Kollat lite på A4-A6 samt V60. 98% av Audi är diesel. Funderar på att acceptera diesel för att få komforten och ev kvalitetskänslan.
 
Letar också ny bil, söker relativt problemfritt ägande som är lite roligare än en Kia. Letar kombi för mellan 2-300K.

Kollat lite på A4-A6 samt V60. 98% av Audi är diesel. Funderar på att acceptera diesel för att få komforten och ev kvalitetskänslan.
A4 B9 är riktigt prisvärd och känns modernare än A6 C7 (tveksam om A6 C8 ryms i budgeten?). Nästan allt som sålts är diesel men det finns 2l bensinturbo också några stycken om du letar ett tag. Den bensinmotorn är dock rätt mycket "meh". Jag har kört den och man undrar var all effekt befinner sig nånstans för den känns knappt rappare än dieseln. Dock tystare.
 
Tillbaka
Topp