• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.

Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?
Tänkte på XC60 diesel och typ XC70 är väl heta idag? Ja, det var typ det jag kom, kanske +- beroende på årstid osv. Min V60 var 2020 årsmodell.
2020 är ju det mindre batteriet, jag kör en V60 -25 och kommer väl en 6-7 mil i motorvägsfart. När batteriet är tomt drar den ca 0,6 liter/milen.

Avställningstvätten klar, det mörknar fort nu!
IMG_0825.jpeg

Har precis sålt min 987.2 efter tre säsonger och är sugen på något nytt. Tänker prisklass 400-700 eller så. Sportbil/GT som fungerar bra för att sitta några timmar på motorväg men även för lite rolig körning. Provade en 911 (997.1 4S) men tyckte inte den hade riktigt samma känsla som 987an. Möjligt att en annan variant av 911 hade varit lite mer spännande.

Funderar på:
F-Type V6S. Otroligt ljud och mycket vacker bil. Hyfsat bagage i coupe varianten.
Cayman 981S. ”Rätt” motor och praktisk för en sportbil. Kan lätt äta upp många mil utan att man blir trött.

Vad mer ska man titta på tycker ni? Inget alltför gammalt / opålitligt då jag vill mest kunna hoppa in och köra utan att oroa mig över att något ska gå sönder på vägen.

F-Type V6S. Otroligt ljud och mycket vacker bil. Hyfsat bagage i coupe varianten.
Cayman 981S. ”Rätt” motor och praktisk för en sportbil. Kan lätt äta upp många mil utan att man blir trött.
Utan att egentligen ha nån riktig erfarenhet av dem så går jag ju igång så mycket mer på F-type. Känns mer speciell, vackrare, mer ovanlig. En granne har en sådan och ljudet är ju sagolikt i alla fall.

Har precis sålt min 987.2 efter tre säsonger och är sugen på något nytt. Tänker prisklass 400-700 eller så. Sportbil/GT som fungerar bra för att sitta några timmar på motorväg men även för lite rolig körning. Provade en 911 (997.1 4S) men tyckte inte den hade riktigt samma känsla som 987an. Möjligt att en annan variant av 911 hade varit lite mer spännande.

Funderar på:

Vad mer ska man titta på tycker ni? Inget alltför gammalt / opålitligt då jag vill mest kunna hoppa in och köra utan att oroa mig över att något ska gå sönder på vägen.
Alpine A110s? Finns för bra pengar i Tyskland

den här dock!

(dock oklart hur tillförlitligheten är på båda bilarna)

Senast ändrad:

Funderar på:

Tänker osökt på en Toyota Supra MK4, skön bil att köra, bra eftermarknads support samt god potential för värdeökning. Väldigt problemfri dessutom i både drivlina & elektroniskt.

En helt annan sak än både Porsche & Jaguar, dock skulle jag klassa det som en GT-bil.

Alpine A110s? Finns för bra pengar i Tyskland

den här dock!

(dock oklart hur tillförlitligheten är på båda bilarna)

550hk är lite väl mycket och jag älskar ljudet från v6an så vanliga 340hk eller 380hk "S" modellen är det som gäller.

Har kollat mycket på Alpine men skrev av de pga pris. Ser att priserna är rätt OK i Tyskland dock men har noll erfarenhet av att köpa bilar där så känns lite otryggt.

Tänker osökt på en Toyota Supra MK4, skön bil att köra, bra eftermarknads support samt god potential för värdeökning. Väldigt problemfri dessutom i både drivlina & elektroniskt.

En helt annan sak än både Porsche & Jaguar, dock skulle jag klassa det som en GT-bil.
Det skavar nåt enormt i mig att ha en bil med "fusk" detaljer dock -- Supran har ju en hög luftintag som bara är rent dekorativa. Men visst verkar det vara en trevlig bil!

Funderar på:

Audi R8?

Funderar på:

Värt att fundera på att det är lite halv dåligt med eftermarknadsprylar till jaggan. Till Porsche & BMW kan du köpa allt från aliexpress till GT3 spec.

Funderar på:

Boxster/Cayman är svårslaget oavsett generation och 911 är en unik körupplevelse. Därmed inte sagt att de är roligare än Boxster och Cayman.

Med det sagt. Jag fick tillfälle att provköra en F type här om dagen med kompressormatad sexa och det var en positiv erfarenhet. Fint motorljud, svarar direkt på gaspådrag och har prestanda så att det räcker mer än väl. V8:an är säkert brutal och hade varit kul att prova. Med det sagt tror jag ingen känner att de behöver mer än vad V6 versionen erbjuder. Den var kul på små vägar och den korta hjulbasen gör bilen lekfull samtidigt som den är ett monster på motorväg.

F type är ett entusiast val för den som brinner för Jaguar. Frågan jag ställer mig är hur Jaguars ägare kommer vårda varumärket i framtiden. Hur de kommer backa upp de historiska bilarna med reservdelar. Nu pratar jag inte om gamla E-Type utan de som kommit senare under de senaste 20- 30 åren.

Senast ändrad:
Boxster/Cayman är svårslaget oavsett generation och 911 är en unik körupplevelse. Därmed inte sagt att de är roligare än Boxster och Cayman.

Med det sagt. Jag fick tillfälle att provköra en F type här om dagen med kompressormatad sexa och det var en positiv erfarenhet. Fint motorljud, svarar direkt på gaspådrag och har prestanda så att det räcker mer än väl. V8:an är säkert brutal och hade varit kul att prova. Med det sagt tror jag ingen känner att de behöver mer än vad V6 versionen erbjuder. Den var kul på små vägar och den korta hjulbasen gör bilen lekfull samtidigt som den är ett monster på motorväg.

F type är ett entusiast val för den som brinner för Jaguar. Frågan jag ställer mig är hur Jaguars ägare kommer vårda varumärket i framtiden. Hur de kommer backa upp de historiska bilarna med reservdelar. Nu pratar jag inte om gamla E-Type utan de som kommit senare under de senaste 20- 30 åren.

Med en Jagga så kan man ju gå med i ICC. Indian Car Club

550hk är lite väl mycket och jag älskar ljudet från v6an så vanliga 340hk eller 380hk "S" modellen är det som gäller.

Har kollat mycket på Alpine men skrev av de pga pris. Ser att priserna är rätt OK i Tyskland dock men har noll erfarenhet av att köpa bilar där så känns lite otryggt.
man kan aldrig ha för mycket, högerfoten som bestämmer :D

Enig 6an låter väldigt bra

Det skavar nåt enormt i mig att ha en bil med "fusk" detaljer dock -- Supran har ju en hög luftintag som bara är rent dekorativa. Men visst verkar det vara en trevlig bil!

Förstår vad du menar, men fortfarande en enormt stabil grund. 700 whp på i stort sett original delar är inte ett problem om det är lite knuff du önskar.

Sedan har den en annan utstrålning än de flesta andra GT-bilar, på gott & ont.

Skulle du välja den, har jag gott om tips & trix att delge.

Funderar på:

F-Type, tror du tröttnar på smäckig plast och medioker funktionalitet, efter en "bror duktigt perfekt Porsche".
Har själv övervägt jagga men det faller direkt jag klämmer på handtag, reglage och så har den ologisk förarmiljö.

Cayman är nice, vad tror du om en Bimmer M2? Har den tyska logiska helheten! Snacka om motorljud dessutom hexagon
Efter 10+år med Mercor är det mesta förutom Porsche och BMW svårt att tänka sig.

Har en tid bokad för toning av min e-tron.

Eftersom bilen är svart tycker jag att den mörkaste toningen blir mest estetisk, men funderar på om det finns någon uppenbar nackdel med att gå för 5%?

Bilagor

• IMG_3143.jpeg
    IMG_3143.jpeg
    70.4 KB · Visningar: 4
Tillbaka
Topp