• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hm, jag har ju jobbmöten i Stockholm i bland. Minst tre per år är ju inga problem att få ihop.
Intäkterna borde täcka kostnaderna. Finns det någon bra lathund/erbjudande/att kolla kostnaderna i, eller är det bara att kolla in på respektive tillverkares erbjudanden?
Alla någorlunda stora tillverkare har egna tjänstebilssidor i Sverige.
Bara för att ta en i mängden: http://www.audi.se/se/web/sv/customer-area/business-customers.html#
Där ser du både förmånsvärdet för dig personligen och leasingkostnaden för firman.

2018 Mustang, verkar som att alla saker som kom till korta mot Camaron är åtgärdade
2018-ford-mustang-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-674589-s-429x262.jpg

Med en hel del uppgraderingar till utseendet och även under skalet.

-Motorn skall vara helt omgjord(bara veven som är den samma)
- Kommer varva högre
- Mer vrid
-Mer hk
- 6växlad manuell
- Svänghjul och koppling ifrån GT350
- 10-växlad automat
- Två avgassystem att välja på --> riktigt bra :D
- Magnetic ride kommer att erbjudas
- Uppgraderad chassi i allmänhet
- Ny front
- Nya lampor
- Nytt heldigitalt instrumentkluster
-Nya fälgar (10-11 olika)
-Nya färger
-....

Jag har alltid saknat en Mondeo Coupé i Fords lineup :p

Det här verkar lite för bra, jag måste missa något?
Ber om ursäkt för att jag är ganska dålig på sådant här, kommer att kolla upp det noggrannare, men det är så kul att bolla idéer med er på KS.

Vi låtsas att firma Strindberg skulle leasa en A4 allroad där leasingavgiften är 4750 kr/mån.
Bilskrället har då ett förmånsvärde på 2396 kr, vilket så vitt jag begriper ger mig 838 kr/månad i "skatteökning".

Mina kostnader för bilen blir alltså:
4750 i avgift (behöver alltså ha en runt 9k plus i månaden i firman, verkar rimligt.
838 i ökad skatt på förmånsvärde
1540 för minskat reseavdrag
Summa 7128
Detta kan jag då minska med den avdragsgilla delen av leasingavgiften, som blir 595 kr.

Totalkostnaden blir då ganska precis 6,5k per mån, vilket inklusive försäkring och serviceavtal känns som ett löjligt bra pris för en ny a4? Plus att jag slipper kontantinsats.

Vad missar jag? @alfgren ?

Du missat att 2396kr är redan räknat "netto" i deras exempel oftast med 50% marginalskatt, det är alltså slutkostnaden i lönekuvertet. Kolla skatteverket för mer detaljer och förmånsvärden brutto.

Sannolikt tar du ut lägre lön än så ur lilla firman och då är ju skatten bara 32% (gissning för random glesbygdskommun). Dvs istället blir det 2396/0,5*0,32 = 1533kr i kostnad.
@Strindberg

V40 är mindre än en V60, inte roligare att köra, och kostar lika mycket. Köp en V60 istället i så fall. Har själv haft 3st sådana, utmärkta bilar i förhållande till sitt pris och dessutom en bra kompromiss mellan körglädje och komfort.

V60 kostar minst 40-45k mer så samma pris är det långt ifrån på bilar med samma utrustning/ålder som vi letar. Storleken, eller avsaknaden av storleken kanske, är det som är bra med den då mamma som ska ha bilen inte behöver eller vill ha en stor bil igen då hon åker själv minst 95% av tiden. Utrustningskravet är lite knepigt men det finns en hel del V40 som kvalar in där golf missar. Tror det är en bil som skulle passa mamma och hon gillade den skarpt. när hon övningskörde.

Inte illa om man ska vara ärlig med tanke på vad det är för bil. Bilarna säljer sig själva och de har egentligen inga direkta konkurrenter.
Nej visst, samtidigt ingen ny modell längre. Första året får du gissningsvis 0-3%. Men hör runt lite, är ju olika ägare till PC och därmed olika företag som vill sälja och är olika duktiga på att sälja 911or, Maccan osv...

Tillbaka
Topp