• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Visst gjorde jag det!
Gick på känslan. M2 är nog en mer kompetent bil dynamiskt(har inte kört nya Mustangen). Men ljudet, vridet(med tune en annan femma, mussen går förvisso också att trimma :) ) , responsen går inte att få i M2an. Tycker även att utseendet på Mussen är mer speciell. Får även en fullutrustad (minus Recaro-stolar)(även med Recaro-stolar) för mindre pengar än M2 med, längre garantier också.

Frågan är om man tar Mustangen framför en M2? Typ samma pengar..
Visst övervägde du en M2 innan du slog till på Mustangen? Vad fick dig att gå på den sistnämnda? :)

Senast ändrad:
Visst gjorde jag det!
Gick på känslan. M2 är nog en mer kompetent bil dynamiskt(har inte kört nya Mustangen). Men ljudet, vridet(med tune en annan femma) , responsen går inte att få i M2an. Tycker även att utseendet på Mussen är mer speciell. Får även en fullutrustad (minus Recaro-stolar) för mindre pengar än M2 med, längre garantier med.

Tycker detta klippet är rätt intressant, storebror GT350 som ställs bredvid M2an och trots 150hk övertag rätt jämn fight :)
Undrar hur 2018 GT står sig mot GT350n?

Tycker detta klippet är rätt intressant, storebror GT350 som ställs bredvid M2an och trots 150hk övertag rätt jämn fight :)
Undrar hur 2018 GT står sig mot GT350n?
I USA finns GT Performance Pack 2 som har fått samma dämpare och fjädrar ifrån GT350, styvare krängningshämmare, omkalibrerad magneride och fetare däck(kostar samma som vanliga GT I princip) . Den bör kunna hålla hyfsat mot 350, vanliga GT not so much. På willow springs så är M2 1 sekund snabbare än 2018 GT(PP1 med manuell låda oklart vad den gör med den nya 10v automataren) , med samma förare vid olika tillfällen dock. Samma förare har vid ett annat tillfälle kört M2 3-tiondelar långsammare än 2018 GT på samma bana :S

Banan i klippet är en rätt tight bana om jag kommer ihåg det rätt?

Specade en m2 med ungefär samma grejer som på mussen, över 100k i skillnad om man går på listpris.

Senast ändrad:
Dags att köpa däck.
Fanns Toyo R888R i 335 bredd förut när jag inte behövde köpa, nu när jag ska köpa finns det inte, såklart.
6000kr/st för några Pirelli P Zero finns inte riktigt på kartan...
Några som vet något ställe med bra utbud på breda däck?

Orange fury?
Mqd3tvQ.jpg
2018-Ford-Mustang-GT-2-e1510852887162.jpg

Har beställt fälgarna i Satin Bronze, ändrade ifrån svart

Blir den här färgkombon
DIB-MUSTANG-GT-VMB9-SATIN-BRONZE-7.jpg
vmb9-satin-bronze-ford-mustang-gt-5.jpg

NEEEEJ!!!

:)
Tycker du gör rätt som väljer Mustang mot M2 då det kommer komma fler bilar i stil med M2 men det lär bli svårare och svårare med N/A V8: or. :)

Någon här som rattar/rattat Audi S3 8P?
Dör snart av tristess i min Polow...

Sluta klanka ner på mitt fälgval nu o_O
Screenshot_20180227-110109.jpg
Screenshot_20180227-110131.jpg
Screenshot_20180227-110254.jpg

Blir fint
Som du säger så kommer den här typ av bil vara ovanlig/för dyr för att äga framöver.
Tänkte kul att prova på nu.

Fälgvalet är det absolut inget fel på. smacka på Trippel 8: or och njut. Färgvalet däremot... Vinrött FTW! Svart funkar ju med men den gula tror jag man tröttnar på. Blått har jag aldrig diggat och kommer nog inte börja heller. Min skeva världsbild gör att blått mot svart är no no och då alla lister, däck och annan plast är svart så.. Ja det är alltså jag som är skadad. :)

Någon här som rattar/rattat Audi S3 8P?
Dör snart av tristess i min Polow...

Fälgvalet är det absolut inget fel på. smacka på Trippel 8: or och njut. Färgvalet däremot... Vinrött FTW! Svart funkar ju med men den gula tror jag man tröttnar på. Blått har jag aldrig diggat och kommer nog inte börja heller. Min skeva världsbild gör att blått mot svart är no no och då alla lister, däck och annan plast är svart så.. Ja det är alltså jag som är skadad. :)

Jag rattar S3 8P sen snart två år tillbaka. Coupe prefacelift manuell. Den är grym som DD. Tar sig fram överallt, smidig i stan, dricker inte mycket vid laglig körning osv.
Känns väldigt gedigen. Interiören är vass särskilt med flatbottomratt och svart skinn. Blir jävligt stealth med allt svart och borstad Alu och ser på så vis inte gammal ut. Jag har även navi och taklucka.
Vill man provocera den upp till redline så går den faktiskt riktigt bra när man varvar ur. Bilen ändrar helt och håller karaktär när den kommer upp i varv.
En aspekt som är både bra och dålig är att det för allmänheten ser ut som vilken golf/a3 som helst. Skönt på så vis att du slipper avundsjuka och oönskade blickar. I lagens ögon ser det inte ut som en profilbil a C63 eller RS6 men på samma gång trist att förväxlas med en modell som kostar hälften så mycket.
Ibland kan jag tycka att den känns lite väl förutsägbar. Effekten kommer ju ganska sent i min mening vilket kan få upplevelsen att kännas lite som vilken bil som helst.
S3 känns ganska pålitlig, jag har inte haft några direkta problem som inte varit kopplade till bruksslitage men rost kan vara bra att se upp för när du letar. Lycka till

Åsikt om BMW 328i? Går i tankarna kring en från 2013. Pros/cons? Vad säger ni om xdrive vs rwd?
Är det inte så att x-drive på senare dagar är utvecklad på så vis att den är bakhjulsdominant? Kan vara helt ute och cyklar men min förståelse är att den främst jobbar från bakhjulen men med support från framhjulen vilket ändå skapar tydlig balkjulskaraktär. Någon annan kan säkert fylla i ytterligare typ @alfgren

Jag rattar S3 8P sen snart två år tillbaka. Coupe prefacelift manuell. Den är grym som DD. Tar sig fram överallt, smidig i stan, dricker inte mycket vid laglig körning osv.
Känns väldigt gedigen. Interiören är vass särskilt med flatbottomratt och svart skinn. Blir jävligt stealth med allt svart och borstad Alu och ser på så vis inte gammal ut. Jag har även navi och taklucka.
Vill man provocera den upp till redline så går den faktiskt riktigt bra när man varvar ur. Bilen ändrar helt och håller karaktär när den kommer upp i varv.
En aspekt som är både bra och dålig är att det för allmänheten ser ut som vilken golf/a3 som helst. Skönt på så vis att du slipper avundsjuka och oönskade blickar. I lagens ögon ser det inte ut som en profilbil a C63 eller RS6 men på samma gång trist att förväxlas med en modell som kostar hälften så mycket.
Ibland kan jag tycka att den känns lite väl förutsägbar. Effekten kommer ju ganska sent i min mening vilket kan få upplevelsen att kännas lite som vilken bil som helst.
S3 känns ganska pålitlig, jag har inte haft några direkta problem som inte varit kopplade till bruksslitage men rost kan vara bra att se upp för när du letar. Lycka till

Kör du mer stadskörning/krypkörning eller är det mest blandad?
Jag ligger idag på ca. 0.74 med en 1.4 tsi med DSG och det känns lite väl högt för motorn..
Vet inte hur gammal men den är iaf nyare än de jag kollar på då jag kollar på de tidigare åren. Skulle det bli köp blir det direkt byta av oljepickup samt bränslepumps ventil eller vad sjutton det är. Kostar lite och är de två stora felen som kan ske vilka drar med sig extrema kostnader!
Styling gillar jag den men det ska inte vara sportsback då 3-dörrars är snyggare och om den har taklucka måste jag sitta med huvudet på snedden (nya A3/S3 med glastak kan jan jag inte ens sitta i med värdighet..).

Edit:
Tankade Polow i dag och denna tank klarade jag köra 0.68l/mil..

Senast ändrad:
Är det inte så att x-drive på senare dagar är utvecklad på så vis att den är bakhjulsdominant? Kan vara helt ute och cyklar men min förståelse är att den främst jobbar från bakhjulen men med support från framhjulen vilket ändå skapar tydlig balkjulskaraktär. Någon annan kan säkert fylla i ytterligare typ @alfgren

40/60 med mer drivning bak är vad jag förstått det som. Förutom på nuvarande X1 som är framhjulsdriven tills det släpper och då skickar effekt bakåt via en viskosdiff/koppling.

Kan dock ha fel men är rätt säker på att det är 40/60.

Bakhjulen är det enda på bilen som har en fast mekanisk koppling till motorn så ja, den upplevs mestadels bakhjulsdriven. Framhjulen driver normalt sett 40% men kan gå upp till 60%. Känslan vill jag påstå är att som att åka en bakhjulsdriven bil men som har mycket bättre grepp än normalt. Jag gillar systemet starkt.

Kör du mer stadskörning/krypkörning eller är det mest blandad?
Jag ligger idag på ca. 0.74 med en 1.4 tsi med DSG och det känns lite väl högt för motorn..
Vet inte hur gammal men den är iaf nyare än de jag kollar på då jag kollar på de tidigare åren. Skulle det bli köp blir det direkt byta av oljepickup samt bränslepumps ventil eller vad sjutton det är. Kostar lite och är de två stora felen som kan ske vilka drar med sig extrema kostnader!
Styling gillar jag den men det ska inte vara sportsback då 3-dörrars är snyggare och om den har taklucka måste jag sitta med huvudet på snedden (nya A3/S3 med glastak kan jan jag inte ens sitta i med värdighet..).

Edit:
Tankade Polow i dag och denna tank klarade jag köra 0.68l/mil..

Jag kör lite motorväg och lite stadskörning. Dock oftast utanför tullarna så det blir inte krypkörning ala innerstan. Sällan långkörning också. Inser plötsligt att denna info blir oanvändbar för dig eftersom jag faktiskt inte har några konkreta siffror när det gäller min bränslekonsumtion men jag tycker att den är hyfsat snäll mot kontot. Barnfelen är inga jag är bekant med sen tidigare, låter otrevligt dock.
Håller helt klart med om att coupén är trevligare. Lycka till hoppas du slipper polon snarast ;)

Bakhjulen är det enda på bilen som har en fast mekanisk koppling till motorn så ja, den upplevs mestadels bakhjulsdriven. Framhjulen driver normalt sett 40% men kan gå upp till 60%. Känslan vill jag påstå är att som att åka en bakhjulsdriven bil men som har mycket bättre grepp än normalt. Jag gillar systemet starkt.
Låter ju som något av en mall IMO...

Jag kör lite motorväg och lite stadskörning. Dock oftast utanför tullarna så det blir inte krypkörning ala innerstan. Sällan långkörning också. Inser plötsligt att denna info blir oanvändbar för dig eftersom jag faktiskt inte har några konkreta siffror när det gäller min bränslekonsumtion men jag tycker att den är hyfsat snäll mot kontot. Barnfelen är inga jag är bekant med sen tidigare, låter otrevligt dock.
Håller helt klart med om att coupén är trevligare. Lycka till hoppas du slipper polon snarast ;)

Allt under litern tycker jag är snålt sålänge det är roligt så det är nog lugnt. En polo är inte rolig och förra helgen fastnade jag i en backe på landet vilket sög. Mamma som har drive kom upp utan minsta problem så nu vill jag ha något roligt igen med hyfsad ekonomi.

Barnsjukdomarna kan vara borta på din bil iom facelift. Kolla upp det dock för det kostar väldigt lite att byta oljepickup och kamloben mot att laga/byta motorn. Delarna är billiga men det kräver lite arbete. Är man händig klarar man det själv.

Fick bli Toyo R888 till Vipern.
Det billigaste alternativet och jag har velat testa dessa i 5+ år nu. Bara hört positivt om dom! Skickas från England.
Dock så var greppet brutalt på vanliga gatdäck med Vipern så R däck är inget jag egentligen behöver. Men detta var halva priset av Pirelli.
Hoppas på en solig sommar! Annars blir det halt i arslet...
Toyo_Proxes_R888_2_ml.jpg

Ni som brukar eller har brukat RS6, E63 AMG eller M5. Vad är er uppfattning om driftskostnaderna? Vad kostar service? Byter man däck var 1000e mil för att det är så inspirerande att köra? 2 liter/milen?
Kollar men på beg.-priser verkar inte kapitalkostnaden vara så horribel som man kan tro (RS6), eller är det drömpriser på tex Blocket.se?

Tillbaka
Topp