• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fyller 18 i vår så är på jakt efter första bil. Dessa är aktuella:

Audi RS5 B8, sub 7k mil. Akrapovic, Milltek, Capristo, Armytrix eller liknande avgassystem. Ej facelift.

BMW M135i, automat, svensksåld, 5dr, sub 7k mil.

Subaru BRZ eller Toyota GT86, svensksåld, manuell.

Porsche 997 C2S, manuell, Pasm, sport chrono osv.

Eller bör jag satsa på något helt annat (under 450k)? Har kört ovanstående bilar och gillar dem på olika sätt. 997 vore ju livet, men det gäller att hitta en vettig med bra historik. Har ni erfarenheter av att äga någon av bilarna?

Köp gärna en bil som du inte kör ihjäl oss andra trafikanter med, och gärna inte dig själv heller för den delen.
Med tanke på att du frågar i en tråd på klocksnack så tvivlar jag starkt på att du kan hantera någon av de där alternativen.

Vilken är den mest underhållande bil ni ägt, om ni måste välja EN? :)

Många av mina bilar är för snabba för att kunna vara underhållande som en gokart eller liknande på allmän väg.
Så jag lägger min röst på min gamla pundarsaab. En 1992 Saab 9000 som jag köpte för 2000kr. Kokainvit med kåda in-etsat i "lacken".
Den gick igenom det mesta, och klarade det nästan galant. Bara den lilla saken att den inte startade när det regnade.
Annars fick den hoppa, åka offroad, agera surfbräda, bindas fast i stolpe för att kunna börna osv.
Det slöaste aset till bil jag någonsin kört.
Riktigt kul hade man i den! :D

Många av mina bilar är för snabba för att kunna vara underhållande som en gokart eller liknande på allmän väg.
Så jag lägger min röst på min gamla pundarsaab. En 1992 Saab 9000 som jag köpte för 2000kr. Kokainvit med kåda in-etsat i "lacken".
Den gick igenom det mesta, och klarade det nästan galant. Bara den lilla saken att den inte startade när det regnade.
Annars fick den hoppa, åka offroad, agera surfbräda, bindas fast i stolpe för att kunna börna osv.
Det slöaste aset till bil jag någonsin kört.
Riktigt kul hade man i den! :D
Läs dina två senaste inlägg igen och se att rådet som du precis gav @marlun kanske borde gällt dig och din 9000:ing :p

Audi RS5 B8, sub 7k mil. Akrapovic, Milltek, Capristo, Armytrix eller liknande avgassystem. Ej facelift.

Eller bör jag satsa på något helt annat (under 450k)? Har kört ovanstående bilar och gillar dem på olika sätt. 997 vore ju livet, men det gäller att hitta en vettig med bra historik. Har ni erfarenheter av att äga någon av bilarna?

RS5 = något att parkera utanför pizzerian. Glöm inte extra mycket vitlök. Ha gärna en kejsarlänk på över 300 g.

De andra du nämner är alla coola. Kör hårt. :)

Audi:
Audi rör jag personligen inte med tång. Haft på tok för mycket strul med dom via tidigare jobb. Dock hade vi på Sixt enbart de "vanliga" bilarna och inte RS. RS är sjysta men även dyra. Har dock inte mer erfarenhet om RS än en vän till familjen som tröttnade efter dom snott airbagen tre gånger, MMI i hans RS6 C7 en gång och stulit bilen en gång. Innan dess hade han tidigare RS6 och RS4 och har nog blivit av med dussinet backspeglar. Lite av anledningen till de dyra försäkringarna...

135:
Inte hört så mycket om fel mer än att bränslepumpen kan ge upp på motorn. Vet ej om det gäller vissa år eller enbart drabbade 335.. Rolig bil helt klart.

BRZ GT86:
Ja vad ska man säga? Toyota chassie/kaross och en Subaru motor vilket lär borga för att de håller. Vet dock inget egentligen men av de du listar känns det helt klart som det vettigaste alternativet.

Att börja med 300+ hästar när man precis fått körkort känns lite som gjort för att misslyckas. Behöver inte var ditt fel eller gälla dig men statistiken är trots allt emot dig. Börjar du dessutom på den höga nivån har du inte så lät att "växa" med tiden.

Du vet att statistiken säger något annat? BMW är överlägset den som stjäl mest, ungefär lika mkt som alla andra bilmärken ihop i Sverige. Gör det något på försäkringen? BMW har dessutom fler maskinskador än Audi tex

Du vet att statistiken säger något annat? BMW är överlägset den som stjäl mest, ungefär lika mkt som alla andra bilmärken ihop i Sverige. Gör det något på försäkringen? BMW har dessutom fler maskinskador än Audi tex

Mycket möjligt och jag vet att Bmw är hårdare utsatt för airbag stölder. Det ska inte sägas att Bmw och MB inte felade heller. Skillnaden var bara att MB och Bmw inte knotade och tog tre-fyra månader på sig när nått pajade. Rasade en motor på Bmw löste dom det inom en månad om inte en vecka Audi kunde ta längre tid än vad vi hade bilarna (6 månader). Det är dock min högst personliga syn efter vad jag själv upplevt.

8CB5D205-59C1-400D-B24A-1FBB149B677F.jpeg
8B0D4D34-C916-4A79-A181-0A246BD458CB.jpeg

Klart roligast men ekonomisk självmord när vi kommer till försäkring. Bytt till SL nu, inte lika fint ljud som V12 men SL är en gubb bil. Roliga bägge två fast på olika sätt.
Dra på trissor vilka bilar :)

Köp gärna en bil som du inte kör ihjäl oss andra trafikanter med, och gärna inte dig själv heller för den delen.
Med tanke på att du frågar i en tråd på klocksnack så tvivlar jag starkt på att du kan hantera någon av de där alternativen.
Ofyyyfan vilket svar du! Så jävla orimligt. Svara på killens frågor eller låt bli att kommentera.

Klart roligast men ekonomisk självmord när vi kommer till försäkring. Bytt till SL nu, inte lika fint ljud som V12 men SL är en gubb bil. Roliga bägge två fast på olika sätt.

Älskar SLS! Var det länge sen du sålde den? De har ju gått upp massor i pris de senaste åren. Minns hut jag satt i studentrummet och drömde om en sån och såg hur priserna gick neråt och neråt och räknade att en sån skulle jag ha råd med nån gång men sen vände det!

Tack!
Ja, BRZ/GT86 är väl helt klart det vettigaste alternativet. De få gånger jag har kört BRZ har jag tyckt att den skulle behöva någon form av överladdning eftersom den inte är speciellt vridstark. Men det är inte hela världen! GT86:an är värd mindre på marknaden än BRZ, vet du vad det kan bero på? Är det faktumet att det är en Toyota som inte gör den fullt lika attraktiv eller finns det några större skillnader mellan dem? Om inte köper jag hellre Toyotan!

Helt klart ett schysst paket, men jag tycker den känns rätt B inuti faktiskt. Föredrar M135i, tycker den är kanon! Den låter bra, har en helschysst drivlina, trevlig interiör, jag sitter riktigt bra i den osv. Sedan skadar det ju inte att de går för ca 100k mindre än CLA45an (beg) :)

Jag är inget fan av GT86an direkt, den ser bra ut men tycker den har på tok för lite krut under huven med det utseendet, vart väldigt besviken när jag testade. Har du tänkt ta den till banor och grejer så väger det väl upp lite då du kan nyttja dess andra egenskaper men det är väl inte något man (jag?) använder på gatorna.
Med det sagt vet jag att många uppskattar dem på vägar trots detta, det är inte min grej bara, jag vill ha lite mer motor.

Sen har jag läst lite om vissa problem med dem, som denna till exempel:
https://drivetribe.com/p/heres-why-...mpaign=main+&utm_medium=fb&utm_source=organic

Älskar SLS! Var det länge sen du sålde den? De har ju gått upp massor i pris de senaste åren. Minns hut jag satt i studentrummet och drömde om en sån och såg hur priserna gick neråt och neråt och räknade att en sån skulle jag ha råd med nån gång men sen vände det!

Jag är inget fan av GT86an direkt, den ser bra ut men tycker den har på tok för lite krut under huven med det utseendet, vart väldigt besviken när jag testade. Har du tänkt ta den till banor och grejer så väger det väl upp lite då du kan nyttja dess andra egenskaper men det är väl inte något man (jag?) använder på gatorna.
Med det sagt vet jag att många uppskattar dem på vägar trots detta, det är inte min grej bara, jag vill ha lite mer motor.

https://drivetribe.com/p/heres-why-...mpaign=main+&utm_medium=fb&utm_source=organic
Såld med 1 mil. i förtjänst.:):D

Vilken bil menar du är V12? eller menar du enbart att V12 låter bättre än SLS och SL som kör V8?

Fina bilar båda två (jag är bitter ;) ) men viss skillnad kan jag tänka mig. :)

Senast ändrad:

M135i är mest bil för pengarna av ovanstående. Bästa kompromissen av pris, driftkostnader, prestanda och användbarhet av de du räknar upp.

Vilken bil menar du är V12? eller menar du enbart att V12 låter bättre än SLS och SL som kör V8?

Fina bilar båda två (jag är bitter ;) ) men viss skillnad kan jag tänka mig. :)
V12 låter bättre än SLS -ens V8 på 6.2 l men man är ju gubbe och det vare slöseri att satsa på en V12 utan att någonsin utnyttja kraften.:)

Bilen såldes föra året. Finns i Stockholm nu.

V12 låter bättre än SLS -ens V8 på 6.2 l men man är ju gubbe och det vare slöseri att satsa på en V12 utan att någonsin utnyttja kraften.:)

Fast SLS med det avgas som den hade var ju brutal! Vi hade två på Sixt när jag började och kallstart i Sheraton garaget skrämde lätt slag på alla som stod framför/bakom. Självklart väntade man in så det stod någon framför så man fick se de hoppa högt. :D

Fast SLS med det avgas som den hade var ju brutal! Vi hade två på Sixt när jag började och kallstart i Sheraton garaget skrämde lätt slag på alla som stod framför/bakom. Självklart väntade man in så det stod någon framför så man fick se de hoppa högt. :D

Var någon tok som brände runt på ringen med en sådan som var ganska modifierad. Lät jävligt gött såväl i depån som ute på banan. Kanske inte den snabbaste bilden dock.

Audi:
Audi rör jag personligen inte med tång. Haft på tok för mycket strul med dom via tidigare jobb. Dock hade vi på Sixt enbart de "vanliga" bilarna och inte RS. RS är sjysta men även dyra. Har dock inte mer erfarenhet om RS än en vän till familjen som tröttnade efter dom snott airbagen tre gånger, MMI i hans RS6 C7 en gång och stulit bilen en gång. Innan dess hade han tidigare RS6 och RS4 och har nog blivit av med dussinet backspeglar. Lite av anledningen till de dyra försäkringarna...

135:
Inte hört så mycket om fel mer än att bränslepumpen kan ge upp på motorn. Vet ej om det gäller vissa år eller enbart drabbade 335.. Rolig bil helt klart.

BRZ GT86:
Ja vad ska man säga? Toyota chassie/kaross och en Subaru motor vilket lär borga för att de håller. Vet dock inget egentligen men av de du listar känns det helt klart som det vettigaste alternativet.

Att börja med 300+ hästar när man precis fått körkort känns lite som gjort för att misslyckas. Behöver inte var ditt fel eller gälla dig men statistiken är trots allt emot dig. Börjar du dessutom på den höga nivån har du inte så lät att "växa" med tiden.

Min mor hade en Golf GTI 16v som jag övningskörde med och som jag fem månader efter lappen sumpade densamma i. Prövotid och ungdomligt oförstånd och för många hästkrafter.... :)

Jag har bara haft tråkiga bilar, och då oftast Audis som alla här avskyr :( Nu har jag dessutom blivit av med körkortet i 24 månader och får därför ruska på en vidrig tunnelbana mellan mötena...

Rent körmässigt var nog min T350 bland det roligaste men också en helt livsfarlig.. Kombinationen av ganska hög effekt, låg vikt, ingen antisladd/antispinn och 235or bak.
(ej min på bilden)
img-5057-web_orig.jpg

Chef! :cigar:
TVR är helt klart bilar för männ med hår på bröstet. Tänker oavkortat på skitfilmen Swordfish när jaha er den där bilen med. Synd jag knappt har skäggväxt, än mindre hår på bröstet..

Tillbaka
Topp