Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Förstår att drivlinan sannolikt är bättre på en MB 300de och bättre förbrukning med diesel, men servicekostnaden på den lär ju inte vara billigare än motsvarande Volvo?Kör en sådan av årsmodell 23 sedan hösten 22. Gått 6000 mil nu, två roadtrips till franska rivieran och två till Alperna så har väl samlat lite erfarenhet
Bilen är i stort funktionell för en barnfamilj, 2 barn o 2 vuxna. Den går ~ 60 km på el vilket gör att man klarar vardagen på el. Min har bränslevärmare, ej el, vilket gör att förbrukningen ligger på 0,2 på vintern även på el - störigt.
Google systemet är en katastrof, mängder av buggar, tillkommer även nya lite då o då. Kamerorna funkar tex inte om man kör webbradio app samtidigt - spännande.
Bensindrivlinan är inget kul, det är ju bara en 2 liters 4 cyl och som sådan ganska surrig. Förbrukningen ligger mellan 0,9 - 1 liter i motorvägstempo, inget att skryta om direkt…
Hade jag köpt den? Nix - för höga servicekostnader och tveksam drivlina. Titta på MB 300de istället 10 mil på el och sedan diesel med rimlig förbrukning.
E30Stod lite kul bilar i verkstan när jag var o svetsade lite nya fästen till Amigons frontbåge
![]()
![]()
![]()
Och en @Anders Forsberg -bil oxå
![]()
allt beror på din bil, vissa klarar mer eller mindre ET, men finns risk att bromsok, skärmkanter och annat skrapar i om man går för långt ifrån orginalmått.Nån som är kung på ET mått på fälg? Försöker hitta beggade fälgar till min Allroad. Ska vara 18” med 5 hål med ett ET på 37 med +-10mm. Hittat bra beggade till äldre A6or….men antingen under 27 i ET eller över 48. Är det svinviktigt att man håller sig inom +-10mm? Slår det i ok eller annat?
Mvh Novisen….
Grumt, stort tackallt beror på din bil, vissa klarar mer eller mindre ET, men finns risk att bromsok, skärmkanter och annat skrapar i om man går för långt ifrån orginalmått.
En lösning är att använda sig av spacers för att komma ut till orginal ET igen om du köper fälgar som har för hög ET.
![]()
Grumt, stort tack![]()
Generellt inga problem på en standardbil vad gäller annorlunda ET. 10mm+- Det som kan ställa till det är utformningen av ekrarna på fälgarna. Ibland passar exv en fälg med ET38 en specifik bil men en annan fälg med ET38 passar inte för att ekrarna är utformade på ett visst sätt och tar emot oken även om båda är 8"Grumt, stort tack![]()
Klurigt! Sommarfälgen är Audi 20” med ET 43, vinterfälgen är en no name 18” med ET 40. Vinterdäcken är i princip nya, men fälgen är pissful och har dålig passform, så de ska bytas ut, lite snål för nya fälgar…..men klurigt att hitta beg som passar….Generellt inga problem på en standardbil vad gäller annorlunda ET. 10mm+- Det som kan ställa till det är utformningen av ekrarna på fälgarna. Ibland passar exv en fälg med ET38 en specifik bil men en annan fälg med ET38 passar inte för att ekrarna är utformade på ett visst sätt och tar emot oken.
När jag letar fälgar brukar jag vilja veta storlek/höjd, bredd, ET, bultmönster samt centrumhål.Klurigt! Sommarfälgen är Audi 20” med ET 43, vinterfälgen är en no name 18” med ET 40. Vinterdäcken är i princip nya, men fälgen är pissful och har dålig passform, så de ska bytas ut, lite snål för nya fälgar…..men klurigt att hitta beg som passar….
Du har säkert koll, men beroende på bredd så är ju Et för en fälg som är 8" bred och en som är 8,5" bred olika.Klurigt! Sommarfälgen är Audi 20” med ET 43, vinterfälgen är en no name 18” med ET 40. Vinterdäcken är i princip nya, men fälgen är pissful och har dålig passform, så de ska bytas ut, lite snål för nya fälgar…..men klurigt att hitta beg som passar….
Yes, allt hänger ju ihop. Det är 18x8, 5x112 med 66,5 i navhål samt ET på 39 enligt manualen.......jäkla soppa att handla fälg.....Du har säkert koll, men beroende på bredd så är ju Et för en fälg som är 8" bred och en som är 8,5" bred olika.
Äpplen och päron att jämföra som du säkert har koll på.![]()
Vilken allroad gäller det? Jag hade ET 35 på mina 19x8.5 på min A6 allroad -22Klurigt! Sommarfälgen är Audi 20” med ET 43, vinterfälgen är en no name 18” med ET 40. Vinterdäcken är i princip nya, men fälgen är pissful och har dålig passform, så de ska bytas ut, lite snål för nya fälgar…..men klurigt att hitta beg som passar….
Stod lite kul bilar i verkstan när jag var o svetsade lite nya fästen till Amigons frontbåge
![]()
![]()
![]()
Och en @Anders Forsberg -bil oxå
![]()
Det är en -88 325iK M-technik 2 fick jag lära migDamn! Skönt att veta att det finns folk där ute som har fler timmar att lägga i garaget än vad jag har.
Och eftersom jag är hemmablind så gillar jag också e30:n bäst. 325iS?
EDIT
Amigon är ju bara för cool!
Det är en -88 325iK M-technik 2 fick jag lära mig![]()
Det är riktigt bra puts på den här oxåOtroligt läckra med M-Technik 2. Idag är de väl lite för dyra för vad de "egentligen" är.
Men visst, en faktisk M3 från samma tid har ju inte direkt prestanda att dö för och de kostar ju flera gånger mer ändå.
Hade en ’91 325iA Mtech II cab, individuallsck i calypsorot och i övrigt fullt utrustad. En äldre man hade beställt den ny för att ha i sommarstugan i norra Tyskland, bilen var specad calypso/svart skinn för att matcha hans 850 CSi. Jag sålde hösten 2009, kunde inte komma överens med automatlådan.Otroligt läckra med M-Technik 2. Idag är de väl lite för dyra för vad de "egentligen" är.
Men visst, en faktisk M3 från samma tid har ju inte direkt prestanda att dö för och de kostar ju flera gånger mer ändå.
En 2018…..35 hade funkat. Gillar stilen på en del fälgar från tidigare A6, gärna mkt metall och få hål på vinterfälgaena…..men de har helt fel ET till min modell….koolaste vore plåtfälg….Vilken allroad gäller det? Jag hade ET 35 på mina 19x8.5 på min A6 allroad -22
Skitfin!Fortsätter på orange-temat!
Skall bli nice att få spaka igen (snart som i efter det har sopats ......)
Ska först byta olja i motor, låda och diff. I år ska dem förbannade krängningshämmarna på med som jag sagt varje år i fyra år....
![]()
Tack! Härligt, har för mycket OCD för att köra nu. För kallt för mina däck medSkitfin!
Kör min nu dagligen till jobbet, underbar.
Testar lite annat regelbundet, men inget är lika kul. Svände förbi Mazda och skulle kolla på en ny 2025'a, men de hade lagt ned 2.0-motorn?? Var sugen på den nya displayen men det sprack stenhårt
Jag kör Cup2, kanon. Sladdar ju perfekt ;-)Tack! Härligt, har för mycket OCD för att köra nu. För kallt för mina däck med
Ja det säljs inga 2.0 längre i EU (oklart vad som gäller i UK)![]()
Nu vart vi i däck/hjulskiftessäsong igen…
Köpte bil av Hedin nyligen och fick med däckförvaring. Nu när jag ska boka hjulskifte vill de ha bilen från 08:00 heldag till det facila priset 495 kr
Var i norra/västra Stockholm har ni däckhotell+skifte till rimligt pris och där man kan boka tid online timme för timme?
/F
Kör orimligt dürt ställe i Bromma som tar 1895:-/ säsong…..men folktomt, bra service och nära hemmet…..billigt brukar vara förknippat med stök och strul….Nu vart vi i däck/hjulskiftessäsong igen…
Köpte bil av Hedin nyligen och fick med däckförvaring. Nu när jag ska boka hjulskifte vill de ha bilen från 08:00 heldag till det facila priset 495 kr
Var i norra/västra Stockholm har ni däckhotell+skifte till rimligt pris och där man kan boka tid online timme för timme?
/F