• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag insåg själv hur orimligt det var att mina barn och inte bilen får sova inomhus i närheten till föräldrar som älskar dem. Jag dryftade detta problem med min fru, så numer bor jag i carporten, bilen i garaget och resten av familjen inomhus.

Visst man kanske leasar bilen eller har den som tjänstebil. Men har man ingen respekt för ting o miljö då?
Nu ska jag krossa en myt för er. Det är vanligare att privatpersoner fuskar med service än att företag gör det. Leasingbilar har serviceavtal i nästan alla fall numera.

Det FINNS företag som struntar i servicar men vanligt är det inte ;)

Kvällsfundering;
Sålt till Riddermark flera gånger, fått bra betalt och varit nöjd. De har dock givet aldrig påtalat de uppenbara bristerna några av bilarna haft i sina annonser, vilka jag tydligt påtalat för dom i samband med att jag skickat förfrågan.

Allt i sin ”ordning”, det är vad det är eller vad jag nu ska säga.

Skulle aldrig någonsin köpa av dom utan att ha haft en dialog med tidigare ägare. Hur överlever dom? Har de blivit ”too big to fail” här i Sverige?

Kan (mig veterligen) inte blockera deras annonser från att dyka upp i mina filter på blocket, men blir så förundrad över att det så väldigt ofta dyker upp bilar med en historik likt nedan eller tom värre.

Är det så många som inte servar sina relativt nya bilar? Är det många som servar sina relativt nya bilar själva vilket RM inte vill/kan skriva svart på vitt á la klockornas ”ska ha servats av förra ägaren men inget papper finns”? Okunskap? Inte ekonomi till att serva och ”stoppar huvudet i sanden” och låter det bero?

Nedan är en Q5 från 2014 som enligt annonsen då har servats 3 gånger.

IMG_3080.jpeg
Riddermark är minst sagt ett oärligt gäng. Att de inte påtalat brister som du lyft låter väldigt on brand. Jag köpte en bil från dem som hade ett antal skavanker som de lovade att fixa innan leverans, varav de bara fixade det som var enklast/snabbast. Kändes som de hoppades att jag inte skulle kolla resten. Sen fick jag fajtas med varenda grej de lovat att fixa. Upptäckte även att däcken som satt på var olagliga att köra på, 3,5 tons bil med billiga skitdäck med lastindex för typ en Hyundai Atos.
Av nån anledning försökte de även få mig att fixa tider hos deras verkstad (som f.ö. pratade ungefär 2 ord svenska och 1 ord engelska) som inte förstod öht. vad det handlade om. När jag gett dem sina 3 försök försökte jag häva köpet men de vägrade vilket redan där är ARN-varning. Men till slut kom i alla fall deras killar och hämtade bilen. Tror totala antalet försök de behövde för att fixa det som skulle varit fixat vid leverans landade på 5 och slösade ungefär en arbetsdag på att åka fram/tillbaka till deras verkstad flera gånger.
Skulle helt klart överväga att sälja till dem (dock skambjöd de ~100kkr under marknadsvärde på min bil så jag sålde den privat istället), men skulle aldrig röra en bil från deras firma med tång ens som köpare. 0% trovärdighet och ingen som helst vilja att stå fast vid avtal.

Chilla lite. Vi har alla olika intressen. Bara för att du är väldigt mån om att serva dina bilar så betyder inte det att alla andra är det?

Borde väl återspeglas i priset och det är inte direkt svårt att kolla om en bil blivit servad enligt plan eller ej.
Jo det är svårt på gränsen till omöjligt numera. Förr brukade man ju bara slå en pling till valfri märkesverkstad så slog de upp kärran i sitt system. Nu råder GDPR-panik så lycka till att få ut servicehistoriken :) Man får lita på lättfejkadestämplar i en bok som på 1900-talet igen.

Själv har jag bytt motorolja och växellådsolja två gånger på 50 mil 🤦. Hann köra 50 mil efter service förra året och avställning där bland annat även oljan i lådan byttes. Bytte till Motul Gear Competition 75w140 i lådan. Hade Motul Gear 300 75w90 innan servicen. Oljan i lådan var 500 mil gammal innan den byttes på servicen enligt schemat.

Bytte även diffoljan idag! Den var 500 mil gammal. Blev Motul Gear 300 LS 75w90 igen.

Älskar lyften, bytte även till sommarhjul på ena bilen samt tvättat den andra. Produktiv dag idag :)

Nu dags för F1, MotoGP och F2 🤓

1000025102.jpg

1000025101.jpg

Senast ändrad:
”Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.”

Står i många annonser, nu tittar jag specifikt på en 2018 VW. Googlat runt men verkar vara delade teorier om hur det kommer utspela sig.

Hur tolkar ni detta? Lägga någon värdering i detta?

”Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.”

Står i många annonser, nu tittar jag specifikt på en 2018 VW. Googlat runt men verkar vara delade teorier om hur det kommer utspela sig.

Hur tolkar ni detta? Lägga någon värdering i detta?
De kan ju omöjligt belägga tiotusentals eller hundratusentals bilar med körförbud. Dock störigt att ha en massa funktioner i bilen som inte funkar!

De kan ju omöjligt belägga tiotusentals eller hundratusentals bilar med körförbud. Dock störigt att ha en massa funktioner i bilen som inte funkar!
Tänker lite så också. Jag är helt bedrövlig när det kommer till all sån teknik. Skulle det påverka parkeringsvärmare tro eller är det bara en ”helt vanlig” fjärrstyrning?
Tänker lilla dosan, inte app.

Det såg ut så ett tag men det är löst nu:

"Transportstyrelsen meddelade samtidigt i slutet av 2024 att man i samband med en pågående revidering av besiktningsföreskriften har för avsikt att tills vidare ta bort alla kontroller av eCall-funktion i samband med kontrollbesiktning. Den reviderade föreskriften väntas träda i kraft vid halvårsskiftet 2025 för att därefter tillämpas från början av 2026, det vill säga med god marginal innan 2G-nätet slutligen släcks i Sverige. Risken för körförbud till följd av teknikskiftet i mobilnäten ser därför ut att vara löst."

Argh. Måste ventilera. Hatar bilar just nu...

Först en viltolycka med bil nr 1. Sedan stals katalysatorn från bil nr 2. Till slut och efter att jag hade haft bil nr 1 i trafik mindre än tre dagar blev jag påkörd av en idiot.

Tur att ingen blev skadad men de flesta som äger en entusiastbil vet att plåtskador kan repareras men ärren består.

///E

Själv har jag bytt motorolja och växellådsolja två gånger på 50 mil 🤦. Hann köra 50 mil efter service förra året och avställning där bland annat även oljan i lådan byttes. Bytte till Motul Gear Competition 75w140 i lådan. Hade Motul Gear 300 75w90 innan servicen. Oljan i lådan var 500 mil gammal innan den byttes på servicen enligt schemat.

Bytte även diffoljan idag! Den var 500 mil gammal. Blev Motul Gear 300 LS 75w90 igen.

Älskar lyften, bytte även till sommarhjul på ena bilen samt tvättat den andra. Produktiv dag idag :)

Nu dags för F1, MotoGP och F2 🤓

1000025102.jpg

1000025101.jpg
Du&Jag är nog oljetillverkarnas drömkunder,och jag även verkstaden.

Tre bilar med under 300 mil som servats årsvis.
2016 med 250 mil
2017 med 535 mil
2018 med 160 mil
2024 med 50 mil.

Leksaker får kosta men bruksbilar får det inte i min konstiga värld...

Finns det något läge där man inte vill ta tjänstebil? Det ska vara ok att använda privat inom familjen. Inga max antal mil privat. Den ska stå hemma.

Vi har en 7 år gammal v60 CC. Sälja den i så fall och lägga pengarna på ett bilkonto i händelse av att det är byte av tjänst så en privat är nödvändig igen..

Finns det något läge där man inte vill ta tjänstebil? Det ska vara ok att använda privat inom familjen. Inga max antal mil privat. Den ska stå hemma.

Vi har en 7 år gammal v60 CC. Sälja den i så fall och lägga pengarna på ett bilkonto i händelse av att det är byte av tjänst så en privat är nödvändig igen..
Riktigt förmånsbil (enbart förmånsvärde på lön) eller även netto- eller bruttolöneavdrag?

Sa hejdå till T-Roc R och hej till en Forester XT. Hann med en 10 mil på första rundan, jävligt skön, gillar svampigt när det gäller konfort. Infotainmentsystem från helvetet.
Första gången jag kör något med CVT, tyckte det funkade perfekt för vardagskörningnen. Boxermotorn är verkligen ”stilla”.

Återkommer väl snart med frågor om strulande låda eller andra konstigheter.

IMG_3102.jpeg

Det beror nog tyvärr helt på situation, vad man värdesätter, hur man kör etc…. Men en begagnad bil som ägs privat är nästan alltid billigare än bilförmån, om inte stjärnorna står rätt och ni har bra avtal, du får precis den bil du vill ha, du kör mycket privat (=högre kostnader för service, värdeminskning, risk etc) eller vad det nu kan vara.

Huvudtanken är ju att det ska beskattas på ett sådant sätt att det är likvärdigt med att äga en bil privat.. men sen används regelverket stundvis som styrmedel för att få ut elbilar etc. Då har det varit extremt förmånligt, men nu är vi tillbaka i någon slags mellanläge.

Ja de är fina, vad sticker ut mest av de positiva egenskaperna?
Enda nackdelen är väl elektrontörst och räckvidd
Nja kommer 45mil på sommaren och 39mil på vintern så inga större problem med räckvidden.

Luftfjädringen ger en fantastisk bra åkkomfort och vägegenskaper. Man sitter bekvämt och den har väldigt lite vägljud i kupén.

Vi är två vuxna, tre barn (4,8,13år) och vi åker bekvämt även om vi åker långt.

Stort lastutrymme, tillsammans med en frunk och ytterligare 100l under golvet i bakluckan gör den till en rymlig bil.

Riktig förmånsbil.
Då är det bara köra! Omöjligt att äga normal bil billigare privat.

Ex ID4,GTX med lite extrautrustning har ett förmånsvärde på ca 6000, eller strax över 3000 netto med 50% marginalskatt.

Bara skatt, försäkring, service, däckslitage, däckhotell börjar ju närma sig de summorna på en bil privat. Och då innan kapitalkostnad, ränta, värdeminskning…

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp