• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Körde på lowering links, snabbt och billigt. Tillverkade egna och gick efter en sänkningstabell. Funderade på OBD men det är så nytt på Taycanen så jag vågade inte gå den vägen. Lite för dyrt om något knasar med mjukvaran.
ok så typ med stag liknande det man använder för justerbara stag till krängningshämmare?

Ja samt med mjukvara så lär det reggas någonstans att något värde är ändrat vilket kanske inte är jättebra ur garantisynpunkt!
Likt dem som kör piggyback på BMW M-bilar, där ser BMW rätt lätt att värderna varit justerade historiskt!

Ingen aning faktiskt. Det var en förklaring han fick när däcken var slitna.
om den inte påverkar höjden så påverkas inte hjulvinklarna mao ingen påverkan på hjulinställningar.

Men kan säkert vara så att bilar med luftfjädring så ändras höjden med och därmed så kan det påverka hjulinställningar!
Om den nu påverkar höjden (och den är i någon form av sänkt länge) så lär insidan av däcken slitas mer (exv åde toe och camber påverkas generellt)

Senast ändrad:
om den inte påverkar höjden så påverkas inte hjulvinklarna mao ingen påverkan på hjulinställningar.

Men kan säkert vara så att bilar med luftfjädring så ändras höjden med och därmed så kan det påverka hjulinställningar!
Om den nu påverkar höjden (och den är i någon form av sänkt länge) så lär insidan av däcken slitas mer på exv insidan (exv åde toe och camber påverkas generellt)

Hjulvinklarna har jag kontroll på, det är samma effekt oavsett bil.
Vet däremot inte hur PASM funkar på Taycan eller luftfjädring. Har bara kollegans ord.
Taycan är ju ingen direkt lättviktare heller, så ändras ”ride height” under körning, manuellt eller automatiskt, så kan det fort käka däck.

Ja, men kollegan har haft lite problem med slitage på däcken då han leker med PASM. Får man lite extra sänkning så funkar nog bara hjulinställningen i ett läge
Porsches luftfjädring kan ställas i fem olika höjder och originalhjulvinklarna är en kompromiss mellan dessa höjder. Vet du med dig att du alltid åker på lägsta originalsänkningen bör du ställa hjulvinklarna därefter. Så i praktiken så bör du justera mellan sommar och vinter eftersom man troligtvis inte åker på maxsänkning vintertid.
Man står med valet, justering eller byte av däck lite oftare. Går tyvärr inte att komma ifrån, det gäller alla bilar som kan sänkas med luftfjädring.
PASM har inte med sänkningen att göra (förutom att den ställer hårdheten individuellt i varje dämpare) och påverkar nog inte slitaget nämnvärt.

Det är många som klagar på att deras bakdäck slits på insidan. Inte så konstigt när de flesta väljer att köra i det lägsta läget, men hjulvinklarna är inställda på medelläget.

Och gör man som mig och sänker ytterligare så är man tvungen att göra en hjulinställning och då väljer jag att ställa in efter mitt vanligaste körläge.

ok så typ med stag liknande det man använder för justerbara stag till krängningshämmare?
Ja precis. Lowering links

Ja samt med mjukvara så lär det reggas någonstans att något värde är ändrat vilket kanske inte är jättebra ur garantisynpunkt!
Likt dem som kör piggyback på BMW M-bilar, där ser BMW rätt lätt att värderna varit justerade historiskt!
Ja de kan ju se allt om de verkligen vill. Man vill inte ha den garantidiskussionen 😊 Men om de verkligen vill gräva så kan de faktiskt gå in och kolla dämparvärden. Även fast man bytt tillbaka till original så kan de se om dämparna har haft värden som har varit lägre (utanför) en specifikationen vid något tillfälle. Men som jag har förstått det så kan idet inte göras av Porsche i Sverige. Modulen måste plockas ut och skickas till Tyskland.

Porsches luftfjädring kan ställas i fem olika höjder och originalhjulvinklarna är en kompromiss mellan dessa höjder. Vet du med dig att du alltid åker på lägsta originalsänkningen bör du ställa hjulvinklarna därefter. Så i praktiken så bör du justera mellan sommar och vinter eftersom man troligtvis inte åker på maxsänkning vintertid.
Man står med valet, justering eller byte av däck lite oftare. Går tyvärr inte att komma ifrån, det gäller alla bilar som kan sänkas med luftfjädring.
PASM har inte med sänkningen att göra (förutom att den ställer hårdheten individuellt i varje dämpare) och påverkar nog inte slitaget nämnvärt.

Det är många som klagar på att deras bakdäck slits på insidan. Inte så konstigt när de flesta väljer att köra i det lägsta läget, men hjulvinklarna är inställda på medelläget.

Och gör man som mig och sänker ytterligare så är man tvungen att göra en hjulinställning och då väljer jag att ställa in efter mitt vanligaste körläge.

Ok, då har inte PASM med det att göra.
Ja, det gäller att göra hjulinställningen efter hur låg/hög man har bilen.

Var tvungen att testa på elbil. Men den behövde lite fix. Sänkning 25 mm (luftfjädring), foliering och 22" med 285 fram och 335 bak. Ingen räckviddsångest här inte :)

Tvättade fruns bil och var tvungen att ta en bild för att skicka en hälsning 👋🏻

IMG_3908.jpeg

Har blivit sugen på att ta en liten weekendresa ner till Tyskland och köra några varv på Nordschleife.
Har koll på öppettider och sådant men jag undrar om det är någon här som kört som har lite allmänna tips på vilka dagar det är minst folk eller något annat praktiskt man ska tänka på.

Var bor man helst?

Lägger in en bild på "bjässen" jag tänker köra med nu när jag fått på sommardäck :D

Lexus.jpg

Snabb fråga till kunniga. Jag har 255 på sommardäcken bak men verkstan kunde bara lösa 245. Ska fortfarande vara lagligt men kommer jag märka något?

Snabb fråga till kunniga. Jag har 255 på sommardäcken bak men verkstan kunde bara lösa 245. Ska fortfarande vara lagligt men kommer jag märka något?
Skulle jag inte tro. Blir lite stretchade men kör du original idag kommer det knappt synas. Greppmässigt är det väldigt liten skillnad. Bytte tidigare mellan 275 och 235 (sommar/vinter) och störde mig aldrig på greppet. Jag hade ju dock gått upp i rulldiameter på de flesta bilarna om jag haft chansen. Det är dock en nivå upp i svårighetsgrad angående passning, hastighetsmätare osv.

Skulle jag inte tro. Blir lite stretchade men kör du original idag kommer det knappt synas. Greppmässigt är det väldigt liten skillnad. Bytte tidigare mellan 275 och 235 (sommar/vinter) och störde mig aldrig på greppet. Jag hade ju dock gått upp i rulldiameter på de flesta bilarna om jag haft chansen. Det är dock en nivå upp i svårighetsgrad angående passning, hastighetsmätare osv.
Nej förmodligen kommer du inte märka något.
Teoretiskt lägre förbrukning, mindre däckljud och sämre grepp. Men det är teoretiskt, och vilket däck du väljer (fabrikat/modell) gör sannolikt större skillnad. Så du behöver inte ligga sömlös ;)

Nej förmodligen kommer du inte märka något.
Teoretiskt lägre förbrukning, mindre däckljud och sämre grepp. Men det är teoretiskt, och vilket däck du väljer (fabrikat/modell) gör sannolikt större skillnad. Så du behöver inte ligga sömlös ;)
Tack, tack! Då kör vi på det :)

B89C19F7-5F11-406B-8C4F-382E6A3286C5.jpeg

Hade ljugit en smula om jag inte erkänt att det ibland tär lite att köra gammel-RR som brukshäck (jo, det andra “RR” som brukshäck hade så klart varit sju resor värre).

Idag skulle skiten besiktigas.
Har haft den stående på firman över natten.

Backar ut.
Hrm… Är inte det en oljedroppe som blev kvar på golvet? Jodå.
Kikar under och hittar droppbildning kring växellådan.
Kör upp till självtvätten för att svepa av den undertill. Öppnar huven för att kolla. Så klart en jävla rökpelare från oljedropp på grenrör (eller liknande - hade inte tid att gräva mer där och då).
Drar av med lite avfettning och högtryck.
Kör till besiktningen och tänker att detta givetvis kommer att gå hela vägen åt helvete.
Nope. Den vanligtvis lite kinkigare av besiktningsmännen har inte ett ont ord att säga om bilen. Go figure.

Nu får jag så klart ändå gräva i oljeläckaget (som sedan dess dock lyser med sin frånvaro - inte en synlig droppe nånstans), men skönt att den åtminstone är kosher att köra ett år till.

Sommarförbrukning brukar dessutom ligga kring enfem och med bensinpriser som närmar sig femton spänn så är det ju snudd på gratis att åka engelskt. ;)

Senast ändrad:
B89C19F7-5F11-406B-8C4F-382E6A3286C5.jpeg

Hade ljugit en smula om jag inte erkänt att det ibland tär lite att köra gammel-RR som brukshäck (jo, det andra “RR” som brukshäck hade så klart varit sju resor värre).

Idag skulle skiten besiktigas.
Har haft den stående på firman över natten.

Backar ut.
Hrm… Är inte det en oljedroppe som blev kvar på golvet? Jodå.
Kikar under och hittar droppbildning kring växellådan.
Kör upp till självtvätten för att svepa av den undertill. Öppnar huven för att kolla. Så klart en jävla rökpelare från oljedropp på grenrör (eller liknande - hade inte tid att gräva mer där och då).
Drar av med lite avfettning och högtryck.
Kör till besiktningen och tänker att detta givetvis kommer att gå hela vägen åt helvete.
Nope. Den vanligtvis lite kinkigare av besiktningsmännen har inte ett ont ord att säga om bilen. Go figure.

Nu får jag så klart ändå gräva i oljeläckaget (som sedan dess dock lyser med sin frånvaro - inte en synlig droppe nånstans), men skönt att den åtminstone är kosher att köra ett år till.

Sommarförbrukning brukar dessutom ligga kring enfem och med bensinpriser som närmar sig femton spänn så är det ju snudd på gratis att åka engelskt. ;)

Grattis! Tackar gudarna för att dom inte besiktigar bilar här borta. Även om det är rätt sjukt.

Grattis! Tackar gudarna för att dom inte besiktigar bilar här borta. Även om det är rätt sjukt.

Haha! Ja, det är sällsynt ångestframkallande när man kör gamla bilar av tveksam karaktär. :)

Har man inte besiktning i någon stat alls?
Var och körde rundor i Rostbältet för ett gäng år sedan och där förutsätter jag i alla fall att man inte har det.

Maken till uppätna bilar som fortfarande körde rundor på vägarna har jag fan aldrig sett.

Kvällsfundering;
Sålt till Riddermark flera gånger, fått bra betalt och varit nöjd. De har dock givet aldrig påtalat de uppenbara bristerna några av bilarna haft i sina annonser, vilka jag tydligt påtalat för dom i samband med att jag skickat förfrågan.

Allt i sin ”ordning”, det är vad det är eller vad jag nu ska säga.

Skulle aldrig någonsin köpa av dom utan att ha haft en dialog med tidigare ägare. Hur överlever dom? Har de blivit ”too big to fail” här i Sverige?

Kan (mig veterligen) inte blockera deras annonser från att dyka upp i mina filter på blocket, men blir så förundrad över att det så väldigt ofta dyker upp bilar med en historik likt nedan eller tom värre.

Är det så många som inte servar sina relativt nya bilar? Är det många som servar sina relativt nya bilar själva vilket RM inte vill/kan skriva svart på vitt á la klockornas ”ska ha servats av förra ägaren men inget papper finns”? Okunskap? Inte ekonomi till att serva och ”stoppar huvudet i sanden” och låter det bero?

Nedan är en Q5 från 2014 som enligt annonsen då har servats 3 gånger.

IMG_3080.jpeg

Haha! Ja, det är sällsynt ångestframkallande när man kör gamla bilar av tveksam karaktär. :)

Har man inte besiktning i någon stat alls?
Var och körde rundor i Rostbältet för ett gäng år sedan och där förutsätter jag i alla fall att man inte har det.

Maken till uppätna bilar som fortfarande körde rundor på vägarna har jag fan aldrig sett.
Nej, inte vad jag vet. Kalifornien är väl en av få stater som ens kollar utsläpp ("smog") varje år. Det är riktigt skrämmande att se vad som rullar där ute – och då är det nog bra mycket värre i andra stater, to your point...

4D49D4C9-1321-40E8-922B-7C6A2B5C0E3E_1_201_a.jpeg

Kvällsfundering;
Sålt till Riddermark flera gånger, fått bra betalt och varit nöjd. De har dock givet aldrig påtalat de uppenbara bristerna några av bilarna haft i sina annonser, vilka jag tydligt påtalat för dom i samband med att jag skickat förfrågan.

Skulle aldrig någonsin köpa av dom utan att ha haft en dialog med tidigare ägare. Hur överlever dom? Har de blivit ”too big to fail” här i Sverige?

Kan (mig veterligen) inte blockera deras annonser från att dyka upp i mina filter på blocket, men blir så förundrad över att det så väldigt ofta dyker upp bilar med en historik likt nedan eller tom värre.

Är det så många som inte servar sina relativt nya bilar? Är det många som servar sina relativt nya bilar själva vilket RM inte vill/kan skriva svart på vitt á la klockornas ”ska ha servats av förra ägaren men inget papper finns”? Okunskap? Inte ekonomi till att serva och ”stoppar huvudet i sanden” och låter det bero?

IMG_3080.jpeg
Min mek berättade om en bmw där kamkedjan gått av och motorn därmed rasat, pga uteblivna oljebyten. Ägaren hade kört bilen sen den var ny och aldrig servat och försökte dessutom få bmw att ta på sig motorbytet för att de inte ringt och sagt att han skulle in och serva bilen. Kommer inte ihåg om det var 5000 eller 6000 mil den kördes och han fick stå för motorbytet själv :)

Min gissning är att folk helt enkelt inte bryr sig. Plockar ut en bil på leasing, den får sitt första oljebyte och tvätt efter tre år och tre tusen mil när den lämnas tillbaka. Nästa ägare får en nyservad bil och bryr sig inte om motorn kommer hålla i 10 eller 20 år, han har bara tänkt att ha den i två år tills den är fem år gammal och så vidare.

Audi longlife är väl strax över 3000 mil men kommer inte ihåg vad den har för årsgräns. Sista intervallet där, över fem år och 4000 mil känns tveksamt :D

Kvällsfundering;

IMG_3080.jpeg
Letade Volvo v60 som skulle vara Volvo select för tre år sedan och det var ytterst få som servats inom intervall (1 år alt. 3.000mil). Visst, enligt säljarna gällde Volvo select men alla garantier/försäkringar var åt helvette enligt villkor. Var de servade var de ofta dåligt omlackerade eller andra skador så det var inte enkelt att hitta den vi köpte. Då pratade vi om max tre år gamla bilar..

Senast ändrad:
Kvällsfundering;

IMG_3080.jpeg
Har funderat över samma sak många gånger.

1. Hur kan avskummen (förlåt, häst-handlarna) med någon typ av samvete sälja dessa bilar vidare.
De som kan något om bilar o mekanik vänder ju på klacken när de ser något liknande, men de som inte är lika insatta?

2. Hur i helsike tänker man när man köper en bil för 500k+ o sen skiter i den fullständigt? Hur behandlar de sina barn osv börjar man ju undra 🙃
Visst man kanske leasar bilen eller har den som tjänstebil. Men har man ingen respekt för ting o miljö då?

Har funderat över samma sak många gånger.

1. Hur kan avskummen (förlåt, häst-handlarna) med någon typ av samvete sälja dessa bilar vidare.
De som kan något om bilar o mekanik vänder ju på klacken när de ser något liknande, men de som inte är lika insatta?

2. Hur i helsike tänker man när man köper en bil för 500k+ o sen skiter i den fullständigt? Hur behandlar de sina barn osv börjar man ju undra 🙃
Visst man kanske leasar bilen eller har den som tjänstebil. Men har man ingen respekt för ting o miljö då?
Chilla lite. Vi har alla olika intressen. Bara för att du är väldigt mån om att serva dina bilar så betyder inte det att alla andra är det?

Borde väl återspeglas i priset och det är inte direkt svårt att kolla om en bil blivit servad enligt plan eller ej.

Tillbaka
Topp