• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

premiärturen för i år ……
 

Bilagor

  • IMG_0349.jpeg
    IMG_0349.jpeg
    807.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_0346.jpeg
    IMG_0346.jpeg
    836.5 KB · Visningar: 1
Jo , dom är roliga att köra . Bra väghållning men inga hjälpsystem som antispinn osv så lite försiktig måste man vara innan man behärskar bilen helt ..
Har nyligen bytt däck, Michelin Pilot ( 345 bak ) och kört in senaste programvaran ”chips trim ”
men bara för att finjustera gången och möjligtvis få den lite snålare på 98 oktan . Fick väl + 40hk på köpet också men 510 el 550 hk inte någon jätte skillnad när man kör någorlunda normalt . Ska ev prova bana nån gång..
 
Kan du inte berätta mer om den för den nyfikna? Ser helt magisk ut :)

Håller med, vad är det för spec och vad tänker du dig?

Kort och gott är det den tillförlitliga 4.2 bensinaren med fin servicehistorik som har gått 10.6k mil med 4 ägare inkl mig. När jag tog över den byttes alla oljor inkl. oljan i kompressorn och tändstift. Den fick en polering samt keramisk behandling i höstas.

Bilen finns ute på Blocket nu men priset måste justeras då jag inte fått mycket respons. Där finns även info om spec samt service mm. Tar gärna diskussionen om pris eller frågor över PM om du/ni är intresserade.

Bilen fick sig en ordentlig tvätt igår och alldeles strax ska 50 bekväma mil avverkas 😊
 
Har ni provkört i5 xdrive 40 än? Jag ska testa på torsdag.
Nu har jag gjort det i alla fall, och det var faktiskt en riktigt trevlig bil. Komforten var nog det som stack ut mest.

Sen blev det ett spontant test av iX, och den var ju helt klockren. Så bra att jag glömde bort i5.

Sen kom prislappen fram och då blev jag lite avskräckt. Sen med lite tillval så var det habegäret dött.

Men vilken bil! 700 km wltp, 0-100 på 4,3, luftfjädring..

Låter som att jag får ha kvar min Ioniq 5.
 
Kort och gott är det den tillförlitliga 4.2 bensinaren med fin servicehistorik som har gått 10.6k mil med 4 ägare inkl mig. När jag tog över den byttes alla oljor inkl. oljan i kompressorn och tändstift. Den fick en polering samt keramisk behandling i höstas.

Bilen finns ute på Blocket nu men priset måste justeras då jag inte fått mycket respons. Där finns även info om spec samt service mm. Tar gärna diskussionen om pris eller frågor över PM om du/ni är intresserade.

Bilen fick sig en ordentlig tvätt igår och alldeles strax ska 50 bekväma mil avverkas 😊
Det är nog dålig tid att försöka sälja något nu, runt påsk och andra helger är ju folk ofta bortresta och har annat att tänka på, ge det någon vecka så tror jag att det kommer vakna en del spekulanter.
 
1år och 3500mil senare och måste nog säga att jag är väldigt nöjd, förutom de typiska VAG mjukvarubuggarna som kommer lite då och då. En av de snyggare bilarna där ute i mitt tycke och en av dem som kanske också ger mest bang for the buck om man blickar på de europeiska tillverkarna.

Ska byta bil efter sommaren, sneglar mot att prova nått annat ändå, kanske en Zeekr 7x.

IMG_2212.jpeg
IMG_2215.jpeg
 
Kort och gott är det den tillförlitliga 4.2 bensinaren med fin servicehistorik som har gått 10.6k mil med 4 ägare inkl mig. När jag tog över den byttes alla oljor inkl. oljan i kompressorn och tändstift. Den fick en polering samt keramisk behandling i höstas.

Bilen finns ute på Blocket nu men priset måste justeras då jag inte fått mycket respons. Där finns även info om spec samt service mm. Tar gärna diskussionen om pris eller frågor över PM om du/ni är intresserade.

Bilen fick sig en ordentlig tvätt igår och alldeles strax ska 50 bekväma mil avverkas 😊
Hade den inte haft tonade rutor hade det varit så nära perfekt spec man kan komma. Lycka till med försäljningen! :D
 
1år och 3500mil senare och måste nog säga att jag är väldigt nöjd, förutom de typiska VAG mjukvarubuggarna som kommer lite då och då. En av de snyggare bilarna där ute i mitt tycke och en av dem som kanske också ger mest bang for the buck om man blickar på de europeiska tillverkarna.

Ska byta bil efter sommaren, sneglar mot att prova nått annat ändå, kanske en Zeekr 7x.

IMG_2212.jpeg
IMG_2215.jpeg

Seeker kanske är bra, men jag hade hållit mig till europeiskt bara för att stötta den marknaden och utvecklingen.
 
Seeker kanske är bra, men jag hade hållit mig till europeiskt bara för att stötta den marknaden och utvecklingen.
Utvecklingen känns väl sådär om man ser till att ett nytt Kina märke kan leverera en bil med bättre teknik, luftfjädring osv på ett år kontra en Rolls.

Det är lite som buy america men så är det inget vidare. Spottar Europa upp sig lite så absolut men sett till vad man får och prisbilden så känns det ju inte så roligt att köpa europeiskt längre..

Men med det sagt, Kina är mitt sista val more or less men jag vet inte vad som känns lockande riktigt från Europa
 
Utvecklingen känns väl sådär om man ser till att ett nytt Kina märke kan leverera en bil med bättre teknik, luftfjädring osv på ett år kontra en Rolls.

Det är lite som buy america men så är det inget vidare. Spottar Europa upp sig lite så absolut men sett till vad man får och prisbilden så känns det ju inte så roligt att köpa europeiskt längre..

Men med det sagt, Kina är mitt sista val more or less men jag vet inte vad som känns lockande riktigt från Europa

Det är säkert bra så länge det är nytt.
Jag hade varit tveksam.
För mig hade det blivit europeiskt i första hand. I andra hand koreanskt eller japanskt.
 
Det är säkert bra så länge det är nytt.
Jag hade varit tveksam.
För mig hade det blivit europeiskt i första hand. I andra hand koreanskt eller japanskt.
Så är det såklart, de är inte beprövade och särskilt inte i nordiskt klimat… men jag gissar att jag slipper bekymra mig som byter bil vartannat år typ.
 
Utvecklingen känns väl sådär om man ser till att ett nytt Kina märke kan leverera en bil med bättre teknik, luftfjädring osv på ett år kontra en Rolls.

Det är lite som buy america men så är det inget vidare. Spottar Europa upp sig lite så absolut men sett till vad man får och prisbilden så känns det ju inte så roligt att köpa europeiskt längre..

Men med det sagt, Kina är mitt sista val more or less men jag vet inte vad som känns lockande riktigt från Europa
Bättre än RR? Visst.
 
Utvecklingen känns väl sådär om man ser till att ett nytt Kina märke kan leverera en bil med bättre teknik, luftfjädring osv på ett år kontra en Rolls.
Vad är det som är bra med luftfjädring? Bra för nivåreglering kanske, men annars finns det inte många fördelar. Det ger en väldigt progressiv fjäderkonstant som är svår att dämpa tex.
Dessutom brukar det kosta multum att hålla liv i när bilen blir någta år gammal, vilket leder till att bilarna skrotas bort alldeles för fort.
 
Vad är det som är bra med luftfjädring? Bra för nivåreglering kanske, men annars finns det inte många fördelar. Det ger en väldigt progressiv fjäderkonstant som är svår att dämpa tex.
Dessutom brukar det kosta multum att hålla liv i när bilen blir någta år gammal, vilket leder till att bilarna skrotas bort alldeles för fort.

Allt fungerar finfint på utvalda banor i testmiljö
 
Utvecklingen känns väl sådär om man ser till att ett nytt Kina märke kan leverera en bil med bättre teknik, luftfjädring osv på ett år kontra en Rolls.

Det är lite som buy america men så är det inget vidare. Spottar Europa upp sig lite så absolut men sett till vad man får och prisbilden så känns det ju inte så roligt att köpa europeiskt längre..

Men med det sagt, Kina är mitt sista val more or less men jag vet inte vad som känns lockande riktigt från Europa
Zeekr är lite speciellt, de är en blandning av Kinesiskt utvecklad teknik (batterier, osv), där arbetet leds från Sverige, och bilarna är designade på Geely's designcentrum i Göteborg.

Såg ganska nyligen en intervju med någon som varit i Volvovärlden i nästan 30 år som nu sitter som chef över elarkitekturen på Zeekr (egentligen hela Geelykoncernen). Där pratar de lite om hur det är att ha ett så globalt team och utveckla bilar där ledningen sitter i Sverige och grovarbetet görs i Kina. De har ett ganska intressant upplägg i Geely-koncernen med Zeekr och Lynk & Co. Volvo är vid sidan av och gör sin egen grej, vilket jag tycker är lite märkligt (att man utvecklar egen teknik och inte tar hjälp av koncernen); kan vara av geopolitiska skäl.

 
Tillbaka
Topp