• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Då var diskussionen igång här hemma igen. Sambon vill åka Tiguan R line och jag lutar åt xc60 (kanske R design beror på pris) men kan egentligen inte motivera varför. De krav vi har är egentligen bara awd, skinn, panorama och adaptiv farthållare ☺️

Någon som har lite koll på vad man bör tänka på och hur eventuellt ägarkostnader/service m.m kan skilja mellan dessa märken?

Snackar årsmodeller kring 2017-2018 ungefär, med helst under 12k mil.

Senast ändrad:
Då var diskussionen igång här hemma igen. Sambon vill åka Tiguan/allspace och jag lutar åt xc60 men kan egentligen inte motivera varför. De krav vi har är egentligen bara awd, skinn, panorama och adaptiv farthållare ☺️

Någon som har lite koll på vad man bör tänka på och hur eventuellt ägarkostnader/service m.m kan skilja mellan dessa märken?

Kan bara flika in att vi var väldigt nöjda med vår 2018 Tiguan, R-line och fullutrustad sånär som på 360-kamera. Lite småstrul med mekatronikenhet men annars väldigt trevlig.

Då var diskussionen igång här hemma igen. Sambon vill åka Tiguan R line och jag lutar åt xc60 (kanske R design beror på pris) men kan egentligen inte motivera varför. De krav vi har är egentligen bara awd, skinn, panorama och adaptiv farthållare ☺️

Köp en Tiguan som gått över 12k mil, inte precis under i alla fall. Den absolut dyraste servicen kommer med 12k mil intervall där både olja i dsg och fördelningslåda ska bytas.

XC60 är större och tystare men dyrare. Bagaget i Tiguan är gränsfall för en familj om fyra på resa.

Båda är bra bilar och utan större typfel. I min mening känns XC60 mer "vuxen" på vägen så jag har den lite mer som favorit.

En parantes är väl att det är ganska stor skillnad på första och andra generationens XC60, och brytpunkten är 2017/18, men jag gissar att det är andra generationen ni tittar på?

En parantes är väl att det är ganska stor skillnad på första och andra generationens XC60, och brytpunkten är 2017/18, men jag gissar att det är andra generationen ni tittar på?
Ja det måste det vara. Den tidigare känns verkligen som grovsmide med sin bröliga dieselfemma och många har rätt fula rostskador vid det här laget i framskärmarna.

Volvon skulle jag välja före en Tiguan. I mitt tycke en tystare kupé, bekvämare chassi och avsevärt bättre stolar. VWs stolar är som regel stenhårda. Sen kommer det såklart till min egen erfarenhet av VAG som är allt annat än bra vad gäller garabtiåtaganden, rost, galvproblematik osv.

Personligen är min go to Volvo V90CC som jag tycker plockar det bästa från V90 och XC60.

Jag hade en Q5 från 2018.. (karossen som kom då) supertrevlig bil på alla sätt o vis. :) kan rekommenderas, hade hellre köpt en sådan än en tiguan/xc60 alla dagar i veckan.

Ja det måste det vara. Den tidigare känns verkligen som grovsmide med sin bröliga dieselfemma och många har rätt fula rostskador vid det här laget i framskärmarna.
Stämmer bra att det är ”nya” karossen som gäller. Så helst kanske en 18-19 någon speciel motor man bör satsa på eller undvika med xc60?

Senast ändrad:
Stämmer bra att det är ”nya” karossen som gäller. Så helst kanske en 18-19 någon speciel motor man bör satsa på eller undvika med xc60?

Jag är inte kompis med laddhybriderna, fyrhjulsdriften är inte jättebra och de är ganska törstiga om man saknar möjlighet att ladda.

Alla bilar i den klassen är dock oerhört bra bilar, oavsett om du väljer XC, Q5 eller Tiguan lär du bli väldigt nöjd.

Jag hade personligen valt en XC60 eftersom jag gillar designen både exteriört och interiört, samt att den känns väldigt ombonad.

Undvik hybrid (om du inte kör väldigt korta sträckor mestadels och kan ladda emellan).
Diesel är impopulärt så kanske chans att göra ”fynd”!?
Inga motorer i de nyare XC60 är speciellt roliga så titta mer på skick, pris och utrustning du vill ha är mitt råd.

Något OT men jag chansar;

Finns det någon bank, eller kreditinstitut, som erbjuder någon form av lösning för refinansiering av en bil?

Jag frågar åt en kompis, så jag har inte alla detaljer, men det rör sig om en ganska ny bil, mindre än tre år, som inte är belånad.

Ägaren har vad jag förstår av någon oklar anledning lyckats dra på sig dyra konsumtionslån, vilket han nu tänkt sig samla i en kredit på nyss nämnda bil, det finns ingen bostad att belåna, vilket väl annars hade varit den logiska lösningen.

Finns det någon bank, eller kreditinstitut, som erbjuder någon form av lösning för refinansiering av en bil?

Jag frågar åt en kompis, så jag har inte alla detaljer, men det rör sig om en ganska ny bil, mindre än tre år, som inte är belånad.

Ägaren har vad jag förstår av någon oklar anledning lyckats dra på sig dyra konsumtionslån, vilket han nu tänkt sig samla i en kredit på nyss nämnda bil, det finns ingen bostad att belåna, vilket väl annars hade varit den logiska lösningen.
Känner inte till någon bank där man kan belåna sin befintliga bil. En tanke är väl att gå via en bilhandlare. Dvs sälja bilen till handlaren och köpa den med finansiering. Blir väl dock någon typ av transaktionskostnad. Sen är ju frågan hur sugen kreditbolaget är att bevilja lånet om det finns stora konsumtionslån på sidan om.

Endast bilhandlare kan pantsätta bilar. Så han måste sälja den till en bilhandlare och sen köpa tillbaka den. Lagstadgad minsta kontantinsats är sedan 20%.

Känner inte till någon bank där man kan belåna sin befintliga bil. En tanke är väl att gå via en bilhandlare. Dvs sälja bilen till handlaren och köpa den med finansiering. Blir väl dock någon typ av transaktionskostnad. Sen är ju frågan hur sugen kreditbolaget är att bevilja lånet om det finns stora konsumtionslån på sidan om.

Japp, nån sån lösning är det enda rimliga.

Sälj bilen, betala av skulden, köp en billig skrothög och kör tills bättre tider kommer, alternativt lev med kollektivtrafik ett tag. Detta låter onödigt komplicerat och som att det inte åstadkommer mycket.

När man har möjligheten att genom en bil man äger 100% bli av med sina dåliga lån så ska man ta den. Jag förstår verkligen inte varför man ska envisas med att äga en (gissningsvis) ganska dyr bil samtidigt som man har ekonomiska problem...

Men men, inte min uppgift att läxa upp din kompis...

Sälj bilen, betala av skulden, köp en billig skrothög och kör tills bättre tider kommer, alternativt lev med kollektivtrafik ett tag. Detta låter onödigt komplicerat och som att det inte åstadkommer mycket.

När man har möjligheten att genom en bil man äger 100% bli av med sina dåliga lån så ska man ta den. Jag förstår verkligen inte varför man ska envisas med att äga en (gissningsvis) ganska dyr bil samtidigt som man har ekonomiska problem...

Men men, inte min uppgift att läxa upp din kompis...
Jag håller väl i princip med, jag tycker också att det är en lite konstig plan… det är dock ingen dyr bil på det sättet, en liten Kia. Jag tror bakgrunden är att han betalade av sina lån alldeles för fort vilket totalt körde likviditeten i botten och nu när tre semestersugna tonåringar frågar vad som händer i sommar var det inte så sexigt att vara fri från lån och då dök konsumtionslånen upp som en räddare i nöden…men det var ju inte heller helt bra, då var ju lånet på bilen i allt väsentligt bättre.

Det är ungefär så jag tolkar situationen, men jag har som sagt inte alla detaljer

Jag håller väl i princip med, jag tycker också att det är en lite konstig plan… det är dock ingen dyr bil på det sättet, en liten Kia. Jag tror bakgrunden är att han betalade av sina lån alldeles för fort vilket totalt körde likviditeten i botten och nu när tre semestersugna tonåringar frågar vad som händer i sommar var det inte så sexigt att vara fri från lån och då dök konsumtionslånen upp som en räddare i nöden…men det var ju inte heller helt bra, då var ju lånet på bilen i allt väsentligt bättre.

Det är ungefär så jag tolkar situationen, men jag har som sagt inte alla detaljer
Känns spontant som om att det finns mer lån än vad personen vill berätta.

Känns spontant som om att det finns mer lån än vad personen vill berätta.
Så kan det säkert vara, jag tycker att hela situationen är lite konstig, men jag lovade att kolla runt eftersom jag har ett bilintresse vilket den här personen helt saknar

Dock känns det väl kanske lite mer en fråga för den som har ett ”intresse” för bank och finansiering, snarare än bilar

Taco model y long range.

Bilagor

• IMG_5338.jpeg
    IMG_5338.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 1
Så kan det säkert vara, jag tycker att hela situationen är lite konstig, men jag lovade att kolla runt eftersom jag har ett bilintresse vilket den här personen helt saknar

Dock känns det väl kanske lite mer en fråga för den som har ett ”intresse” för bank och finansiering, snarare än bilar
Du kan inte inteckna/pantsätta din bil och samtidigt fortsätta bruka den. En gång i tiden var jag lite missnöjd med det billån jag tog i samband med nyköp och kollade om det gick att byta till annan kreditgivare (via min bilhandlare), det var bara att glömma helt!

Jag tror inte att detta är något de stora nybilsgiganterna är sugna på att bistå med, men kan inte se att det skulle vara något egentligt bekymmer för en handlare att köpa in en bil av person X och sedan sälja bilen till samma person men med finansiering.

Det är nog en halvgrå zon, men kan inte tänka mig att finansbolaget bryr sig något särskilt om personen bara klarar av den allmänna kontrollen.

Handlaren ifråga lär ju vilja göra kreditansökan innan bilen köps in för att inte bli sittande med svartepetter (eller ja, en Kia de inte egentligen vill ha). Och det kanske kan vara klurigt, då de behöver göra en kreditansökan på en bil de inte äger. Men fan vet, det var längesen jag hade något alls med bilar att göra.

På det stora hela låter det dock ganska tveksamt. Hittar man nån handlare som är beredd att nappa så lär de knappast erbjuda någon bottenränta på billånet.

Nej, det kommer inte att gå om en inte gör fulaffär med en bilhandlare.
Men, om det gått så långt att en försöker kräma ut likvida (låne)medel på det sättet så känns det verkligen som ett last call…

När en inte kan låna utan (fabricerad) säkerhet så känns set som sista halmstrået innan en släpper moralen helt.

Med det sagt så har jag nu avverkat 50 mil med min ”nya” Forester XT från 2017.

Förutom en vedervärdigt infotainmentsystem och en nästan än mer vedervärdigt ljudsystem så är jag så sanslöst nöjd… Bilen får mig att slappna av och verkligen ”åka bil”, har kanske med åldern att göra…

Du kan inte inteckna/pantsätta din bil och samtidigt fortsätta bruka den. En gång i tiden var jag lite missnöjd med det billån jag tog i samband med nyköp och kollade om det gick att byta till annan kreditgivare (via min bilhandlare), det var bara att glömma helt!
Jag vet inte riktigt vad du var med om på den tiden men det går numera att lösa en kredit från en kreditgivare och ersätta med en annan. Men bara bilhandlare kan göra det och det måste till ett ägarbyte fram och tillbaka från bilhandlaren mellan.

Jag vet inte riktigt vad du var med om på den tiden men det går numera att lösa en kredit från en kreditgivare och ersätta med en annan. Men bara bilhandlare kan göra det och det måste till ett ägarbyte fram och tillbaka från bilhandlaren mellan.
…som då har garantiåtaganden på bilen. Som denne då vill ha betalt för.

Det var på 00-talet så länge sedan... jag köpte en ny Volvo från Bilia och av någon anledning valde jag ett billån från SEB. Sedan såg jag annonser med vilken ränta man kunde få i Bilias annonser om man köpte en ny Volvo och konstaterade att min var högre så jag var in till Bilia och undrade om dom kunde greja ett lån till min bil med dom villkoren? Kontentan av svaret var att ett billån var man fast vid till skillnad från bostäder så det fanns i praktiken inget man kunde göra. Jo, rent tekniskt så hade det antagligen gått att lösa med ägarbyte även då men det var inget Bilia tyckte dom ville göra (jo, han berättade hur det i så fall var tvunget att gå till).

Här kommer jag och dagdrömmer lite: https://www.blocket.se/annons/1002507306

Dagens förälskelse. Lär ju vara över i morgon, som vanligt, men ändå! Jag hade en M3 2017 som fick gå för att den var alldeles för hård. Denna ligger ju hyfsat i pris och verkar kunna slunga mig och ungarna som ur en kanon.

Det går att få en hyfsad M5 competition för typ samma pengar. Vilken tror ni håller värdet bäst?

M5 vinner bara på v8. Alpinan tar den i övrigt!

Här kommer jag och dagdrömmer lite: https://www.blocket.se/annons/1002507306

Dagens förälskelse. Lär ju vara över i morgon, som vanligt, men ändå! Jag hade en M3 2017 som fick gå för att den var alldeles för hård. Denna ligger ju hyfsat i pris och verkar kunna slunga mig och ungarna som ur en kanon.

Det går att få en hyfsad M5 competition för typ samma pengar. Vilken tror ni håller värdet bäst?

M5 vinner bara på v8. Alpinan tar den i övrigt!
Alpina är ju jäkligt trevliga, men man bör nog ha i åtanke att service och reservdelar är dubbelt så dyrt jämfört med en BMW enbart för det står Alpina på grejerna🙃

Tillbaka
Topp