• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det är ju inte så att det saknas bilar i Umeå…🤣

De är på gång tydligen men det finns inget datum satt….
Jag tänkte på att säsongen de kan hålla öppet blir så mycket kortare, eftersom man står utomhus blir det ju stor skillnad mot södra delarna av landet som kanske måste slå igen för kyla någon enstaka dag per år.
 
De ska hålla öppet året runt….
Vi håller tummarna för att det går bra! Det känns som att de måste tömmas på vintern? Jag tror anläggningarna helt saknar värme? Och allt vatten som sprutas ut på en betongplatta... avloppet måste ju frysa ihop? Men kul om det funkar, det är ett smidigt sätt att hålla bilen ren.
 
Vi håller tummarna för att det går bra! Det känns som att de måste tömmas på vintern? Jag tror anläggningarna helt saknar värme? Och allt vatten som sprutas ut på en betongplatta... avloppet måste ju frysa ihop? Men kul om det funkar, det är ett smidigt sätt att hålla bilen ren.
Jag är lika skeptisk jag men de hade kolla på vilken anläggning de kilade på, OKQ8 alltså, och undrar om det inte är värmepumpar och värmeväxlare inblandade…?🤔

De skulle även, för första gången i Umeås tvätthistoria, möjliggöra tvätt av husbilar med i denna anläggning! 👍🏻
 
Är det inte det ena, så är det det andra... 🤷
IMG_20250623_190122.jpg

IMG_20250623_185938.jpg
 
Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
 
Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
Finns pengarna - varför inte? 50 häst för 100tkr är inte helt galet i en sugmotor.
 
Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
Bra dyra 50 hästar, men att uppgradera Porschen till en mer trimvänlig torde vara ännu dyrare.
 
Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
Kbk. 😀


Mindre negativa aspekter som inte ska vägas in i köpbeslutet. 😀--Skruvar du själv? Annars tillkommer i och urmontering på priset, samt packningssatser(tror jag) och varför inte snygga till topparna när du ändå har lös motorn.
 
Framförallt ska du väl känna att bilen skall behållas så du får njuta av "investeringen"

Man har lagt för mycket pengar på modifikationer på bilar man sålt snart därefter.. :)
 
Jag får låta det gå några dagar, jag är alldeles för spontan ibland. Bilen som sådan är urtrevlig men hemskt långsam.

Om den kostade mig 500 i inköp och jag slänger 100 till på att trimma lite, så hade jag troligtvis inte fått en vettigare Porsche för 600
Billigaste alternativet (om du skall behålla bilen dvs) är väl LS konvertering, oändligt med pulver att plocka ut. Jag gissar att vassa Porsche motorer kostar 3 förstfödda och alla byxbenen i garderoben.
 
Tillbaka
Topp