Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hamnade bakom en nederländskreggad sådan i hällregn för någon dag sedan.Var på The Aurora i helgen. Fantastiska bilar men en av de som jag faktiskt blev mest sugen på att ha var denna.
![]()
Den översta, en sån har jag haft, en riktigt fin. Men @Husse fick köpa den för en del år sedan. Han kör ju till och med SAAB, vilket jag inte gör.Var f.ö. på Bil och Saab museet i Nystad igår. Verkligen ett paradis, eller helvete, för oss som diggar Saab.
![]()
I en monter hade det av någon jävla anledning tryckts in en helt gemen Revue Sport som, vad jag kunde se, inte hade någon tydlig koppling till Saab.
![]()
Kanske en gravering bak? Varför den var märklig nog att ligga till beskådan i en monter förstår jag inte.
Det finns ju dock en del klockor från Nilax, Revue etc, med Saab loggor.
![]()
![]()
![]()
![]()
En sådan skulle jag vilja lägga labbarna på!!
Hur hade ni agerat i följande situation?
- Generatorremmen på min bil gick av i höstas precis utanför en MECA-ansluten verkstad som bytte rem, spännrulle och frihjulskoppling.
- I december går den nya remmen av igen och man konstaterar att det nya frihjulet var defekt vilket lett till att remmen går av (arbetet sker av en annan MECA-verkstad på annan ort men jag reklamerar ärendet till ursprungsverkstaden som står för kostnaden inkl. bärgningen på 1500kronor)
- Knatter/gnissel från remmen kvarstår under våren och jag besöker verkstaden i både februari och senast i maj som kollar på bilen och håller med om att ljudet är konstigt men att de inte kan se något fel. Jag är tydlig med att jag inte vill köra runt och vara rädd för att remmen ska gå av (igen) och får som svar att det inte ska vara några konstigheter.
- Spola fram 4 veckor och remmen går av så jag får bärga bilen till verkstaden.
De ringde nu upp och meddelade att de kan se att hjulet på generatorn vobblar när de snurrar på det och att detta måste vara anledningen till att remmen gått av. De meddelar att de bjuder på felsökningen men offerterar mig cirka 11 600 för ny generator och rem. Jag tycker det är orimligt att jag ska bära hela denna kostnad själv givet att jag varit där i både februari och maj för att bilen inte låter som den ska. Som svar får jag att även om de identifierat generatorfelet innan remmen gick av så hade de ändå behövt sätta in en ny rem, och därav så hade det inte gjort någon skillnad kostnadsmässigt. Jag har ännu inte lyft frågan om bärgningen på 1500 kronor.
Så - vad tycker ni är rimligt att förvänta sig i en sådan här situation och vad har jag för valmöjligheter? Behöver ju bilen och den står hos dem, så spontant har jag ju inte så mycket val än att be dem sätta in en ny generator och rem, frågan är väl snarare vilken good will som bör vara rimlig och hur jag bör argumentera mot dem.
Exakt så tänker jag också, och jag har försökt argumentera utifrån det. Ett av de första felen som framkommer vid en googling angående missljudet är just generatorn och generatorskiva så tycker att de rimligen bör ha kollat den i augusti (men här hävdar de att det inte är säkert att detta fel fanns då).De borde ju rimligtvis ha kollat hjulet till generatorn när de bytte första gången. Det har de säkerligen varit för lata till att göra. Sen bör de ju ha funderat ett varv när du varit inne två gånger o påtalat missljuden kan man ju tycka…
De kan ju givetvis hävda att problemet med generatorhjulet inte fanns där då, utan uppkommit senare. Men med tanken att både du och dem hört missljudet (som logiskt berodde på generatorhjulet med facit i hand) borde de ju om de har någon stolthet ge någon typ av ”rabatt”/kompensation kan jag tycka. Remmen har du ju förmodligen bytt i onödan en gång.
Hur hade ni agerat i följande situation?
- Generatorremmen på min bil gick av i höstas precis utanför en MECA-ansluten verkstad som bytte rem, spännrulle och frihjulskoppling.
- I december går den nya remmen av igen och man konstaterar att det nya frihjulet var defekt vilket lett till att remmen går av (arbetet sker av en annan MECA-verkstad på annan ort men jag reklamerar ärendet till ursprungsverkstaden som står för kostnaden inkl. bärgningen på 1500kronor)
- Knatter/gnissel från remmen kvarstår under våren och jag besöker verkstaden i både februari och senast i maj som kollar på bilen och håller med om att ljudet är konstigt men att de inte kan se något fel. Jag är tydlig med att jag inte vill köra runt och vara rädd för att remmen ska gå av (igen) och får som svar att det inte ska vara några konstigheter.
- Spola fram 4 veckor och remmen går av så jag får bärga bilen till verkstaden.
De ringde nu upp och meddelade att de kan se att hjulet på generatorn vobblar när de snurrar på det och att detta måste vara anledningen till att remmen gått av. De meddelar att de bjuder på felsökningen men offerterar mig cirka 11 600 för ny generator och rem. Jag tycker det är orimligt att jag ska bära hela denna kostnad själv givet att jag varit där i både februari och maj för att bilen inte låter som den ska. Som svar får jag att även om de identifierat generatorfelet innan remmen gick av så hade de ändå behövt sätta in en ny rem, och därav så hade det inte gjort någon skillnad kostnadsmässigt. Jag har ännu inte lyft frågan om bärgningen på 1500 kronor.
Så - vad tycker ni är rimligt att förvänta sig i en sådan här situation och vad har jag för valmöjligheter? Behöver ju bilen och den står hos dem, så spontant har jag ju inte så mycket val än att be dem sätta in en ny generator och rem, frågan är väl snarare vilken good will som bör vara rimlig och hur jag bör argumentera mot dem.
+1 Verkstaden felsöker sig fram till det mest sannolikt felet och byter sen den delen. Om det inte var den - tråkigt - men då får kunden betala för ytterligare felsökning.Dagens verkstäder söker inte fram nya fel. Dom fixar bara dom som är uppenbara vid tillfället tyvärr. Vist bör dom ha kollat på generatorn men skulle dom då även kollat jordflätan till generatorn, jordpunkten, ACn som troligen går på samma rem osv?
Kan dock hålla med om att dom bör ha kollat generatorn med. men samtidigt så skulle du behövt bytt den vid första eller andra tillfället till en snarlik kostnad. Tyvärr kostnader man får leva med när man har en äldre bil..
kan själv säga att jag bytte allt förutom ACn på min V70 när multiremmen började låta. Spännare, remhjul, och generator. Det visade sig sen att det var fel rem...
Det har kanske inte så mycket med just denna bil / händelse att göra men jag jobbar själv med reparationer och jag har ännu inte mött en kund som säger "och när du ändå håller på, debitera en timme till och kolla allt en extra gång, så är vi på säkra sidan" utan alla vill ha det så billigt och enkelt som möjligt, man ska helst inte lägga två kronor extra på att byta en packning... men om den där gamla packningen sen börjar läcka fyra månader senare... då är tongångarna såklart helt andra.Dagens verkstäder söker inte fram nya fel. Dom fixar bara dom som är uppenbara vid tillfället tyvärr. Vist bör dom ha kollat på generatorn men skulle dom då även kollat jordflätan till generatorn, jordpunkten, ACn som troligen går på samma rem osv?
Kan dock hålla med om att dom bör ha kollat generatorn med. men samtidigt så skulle du behövt bytt den vid första eller andra tillfället till en snarlik kostnad. Tyvärr kostnader man får leva med när man har en äldre bil..
kan själv säga att jag bytte allt förutom ACn på min V70 när multiremmen började låta. Spännare, remhjul, och generator. Det visade sig sen att det var fel rem...
Det där är inte vilken Saab som helst![]()
Frun: Vad ska du?
Jag: Jag ska bara… Nickar mot Saaben
Frun: Jaja, jag går in i butiken. Himlar med ögonen
Jävla coola, dessa.
Jag vill ju gärna ha mina 80/90-talare i solid röd. Men Saabs pärlemor är inte dum, den heller.
För övrigt; Per ”capita” så är nog ändå Saab en av de tillverkare som haft flest coola färger bland sina lacker.
Stämmer.Det där är inte vilken Saab som helst
Möjligtvis Saab-museets!? LEJ xxx?
Oavsett väldigt ovanligt o se en trubbnos Aero i trafiken![]()
Det var som attansStämmer.
På villovägar i Malmö.![]()
Beror ju helt på ditt körmönster, jag ligger nog runt 0,6-0,7 när elen är slut. Då är det väldigt mycket motorväg så tycker den känns hyfsat snål. Har nog en snitthastighet på runt 70-80km/h, vet inte om man kan se det nånstans.Finns det nån med V90 T6 AWD nordic edition-ish som kan bjuda på realistiska förbruknings siffror?
Får mig att sakna mitt ex…![]()
Jag vill ju gärna ha mina 80/90-talare i solid röd.
Förmodligen att ena inte är en 645a@skyseeker vad är du arg för?![]()
Ja det kan man verkligen fråga sig@skyseeker vad är du arg för?![]()
Rimligt faktisktFörmodligen att ena inte är en 645a